Erg hete batterijen bij Hitec CG 207 lader

• Topicstarter Topicstarter Super Snackman
  • Startdatum Startdatum
S

Super Snackman

Guest
Hallo allemaal,

ik heb een Space Scooter RTF gekocht en mijn eerste vliegervaring is niet erg positief. Mogelijk komt dit doordat de accu niet goed opgeladen was.

Ik heb er een Hitec CG 207 lader bij gekregen, die 2A kan laden. Nu had ik er eerst een simpele telefoon adapter 12v 300ma op aangesloten, maar dat lukt niet echt :P

Nu heb ik mijn computervoeding gepakt voor de 12v, deze zou toch zeker genoeg amperes moeten kunnen geven. De lader deed het prima, het viel mij alleen op dat mijn accu binnen een half uur zo gloeiend heet werd dat deze met de blote hand niet meer aan te raken was.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? De lader moet volgens mij automatisch uitschakelen...

ehm,2A,kunnen die cellen dat wel aan....,wat voor accu is het,merk type,en hoeveel mah is de accu?

Ik heb het al gezien,die AA cellen,die kunnen niet zo'n hoge stroom aan.
Ze worden dan simpelweg te heet,en gaan daardoor ook stuk.

Het zijn 7 nicd cellen, 600 mAh, merk Sanyo, er staat op:
CADNICA
7N - 600A ACL
8.4V 600 mAh
TOCAD DONG HWA CO., LTD

en de lader hoorde gewoon bij de set, dus ik neem aan dat hij geschikt is voor deze batterij, anders zouden ze hem er niet bij doen...

even voor de duidelijkheid, de topicstarter is mijn broer, dus het gaat over 1 en hetzelfde vliegtuig :wink:

Maar een 600 mah pack,kan nooit 2 A aan hoor,lees de FAQ maar eens door over het laden nihms en nicads:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=41

Je kunt er wel mee doorgaan,maar daar verwoest je ze mee,dat merk je alleen al,omdat ze zo heet worden.

Tis nog aardig gevaarlijk ook,want als ze te heet worden,kunnen ze gaan scheuren ect,met als gevolg dat er brand of prut uit de accu;s komt.

Ik heb het al een keer meegemaakt,en geloof me das geen pretje.Dat kwam omdat er 1 cel van het pack stuk was....

Ze geven zo'n lader natuurlijk niet mee in het setje als hij niet goed is voor de batterij die erbij zit...

Dit staat er op het blaadje van de lader:
Specifications:
- Constant charging current of: 2Amps
- Charging voltage range: 5-7 cells (6-8.4V)
- Cut off delta voltage of: 0.05v
- Input voltage: 11-15V
- Subject battery capacity range: 600 to 2000mA
- Size: 118 x 67 x 35mm
- Weight: 145g

je moet het zelf weten,natuurlijk :D

Als je ze tijdens het laden,niet met blote handen aan kan raken,is er iets niet goed,die cellen mogen rond de 40 C worden,niet warmer.Als je er aan brand,ligt de temp veel hoger als dat.Met de kans dat je de cellen beschadigt.

Ik was ook zeker niet van plan deze lader nu nog te gaan gebruiken! Ik ben alleen wel op zoek naar een andere (goede) lader voor 7 cellen nicd 600 mAh, niet al te duur en het liefst op 230V. Maar voor mijn 1e (en tot nu toe ook enige) vlucht heb ik hem alleen met die telefoonadapter van 300mAh geladen en toen wilde hij niet goed vliegen, zou de niet goed geladen batterij daar een oorzaak van kunnen zijn, of is de motor (permax 400) gewoon te zwak?

Een telefoonadapter met een spanning van 12V op een accu van 8,4V lijkt mij ook niet erg verstandig.
2A is een hoge laadstroom voor een accu van 600mAh, dit houdt in dat een lege accu (zonder rendementsverlies gerekend) in 20 minuten weer helemaal vol zou zijn. Dan kan ik mij ook wel voorstellen dat hij na die 20 minuten flink warm/heet zal worden als hij niet automatisch en/of te laat afslaat. Bovendien is 2A veel te veel voor een NiCd accu zoals 4 berichten hierboven al is geschreven.

Zelf laad ik mijn 1000mAh accu met een laadstroom van 60 mA in 24 uur op, lekker langzaam komt de levensduur van de accu ten goede. ((1000/60) x 1.4 = 23,34 uur). Soms laad ik hem sneller wegens tijdgebrek, maar dan merk ik dat de vliegtijd korter is.

Of die 400 motor te zwak is....hmmmm, ik zie dat je vliegtuig 550 gram weegt, mijn Cessna weegt 560 gram en daar ligt een 480 in. Dit kan net, maar na wat lijmen her en der werd hij al te zwaar. Nu heb ik de spinner verwijderd en nu gaat het weer goed. Dus ik denk dat die 400 een beetje krap is. Maar aan de andere kant, die 400 wordt er standaard bijgeleverd dus zou dat goed moeten zijn lijkt mij...

De lader die ik heb is een universeellader voor € 25,00, de Robbe Unicharger 6, maar er zijn ongetwijfeld nog wel goedkopere uitvoeringen te vinden. Het handige van zo'n lader is dat er meerder accu's gelijktijdig op aangesloten kunnen worden en de laadstromen variëren van 60 mA tot 600 mA. Een automatische afslag zit hier echter niet op, dan val je gelijk in duurdere modellen. Maar als je laadt op 60mA kan de accu gerust wat langer blijven "hangen".

scoutcow zei:
Dit staat er op het blaadje van de lader:
Specifications:
- Constant charging current of: 2Amps
- Charging voltage range: 5-7 cells (6-8.4V)
- Cut off delta voltage of: 0.05v
- Input voltage: 11-15V
- Subject battery capacity range: 600 to 2000mA
- Size: 118 x 67 x 35mm
- Weight: 145g
Het probleem zit hier volgens mij in de Cutt off delta voltage. Die is ingesteld op 0,05V of te wel 50mV en dat is voor NiMH cellen behoorlijk hoog. Voor deze lader zou ik niet hoger gaan dan iets van 30 of 40mV (5 á 6mV per cel). Als het mogelijk is zou ik dat dus anders instellen.

Ernst het zijn NiCd batterijen, waarschijnlijk moet het Cutt off delta voltage dan nóg anders ingesteld worden dan jouw voorstel, maar dat weet je ongetwijfeld wel.

Op deze lader valt niks in te stellen, gewoon een goedkoop snelladertje die er standaard bij zat... Maar hoe sluit ik mijn accu met Tamiya stekker aan op de Robbe Unicharger 6? Ik had mijn oog er al eerder op laten vallen, maar wist niet hoe ik de accu er op aan kon sluiten.

EDIT: gevonden, extra laadkabels die je er los bij koopt :oops:

Super Snackman zei:
Hallo allemaal,

ik heb een Space Scooter RTF gekocht en mijn eerste vliegervaring is niet erg positief. Mogelijk komt dit doordat de accu niet goed opgeladen was.

Ik heb er een Hitec CG 207 lader bij gekregen, die 2A kan laden. Nu had ik er eerst een simpele telefoon adapter 12v 300ma op aangesloten, maar dat lukt niet echt :P

Nu heb ik mijn computervoeding gepakt voor de 12v, deze zou toch zeker genoeg amperes moeten kunnen geven. De lader deed het prima, het viel mij alleen op dat mijn accu binnen een half uur zo gloeiend heet werd dat deze met de blote hand niet meer aan te raken was.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? De lader moet volgens mij automatisch uitschakelen...
Wat jammer dat je niet eerst de FAQ gelezen hebt.
Waarschijnlijk zijn de cellen met de telefoon lader al overladen omdat je niet wist hoe de spanning verliep en hoe dat zou moeten verlopen.
De reeds defecte cellen heb je vervolgens op een bruikbare lader aan gesloten en ze veel te heet laten worden omdat ze met 2A na een half uur alleen nog als kachel werken.
Als ik gelijk heb dan moet je nu eerst de info over deze cellen en die je na deze als vervanger gaat gebruiken goed bestuderen.
En verder wijst het de weg vanzelf. :)

Jullie snappen het verkeerd! Eerst is die 12V 300mAh volt adapter AANGESLOTEN OP DE HITEC LADER die bij de RTF set al zat, dus NIET RECHTSTREEKS OP DE BATTERIJ! Maar zijn ze dan wel kapot/beschadigd door het aansluiten op de 12V van de PC? Of zouden ze het nog goed kunnen doen? En hoe zou je dit kunnen meten met een multimeter?

Benno Z zei:
Ernst het zijn NiCd batterijen, waarschijnlijk moet het Cutt off delta voltage dan nóg anders ingesteld worden dan jouw voorstel, maar dat weet je ongetwijfeld wel.
Oké, ik was in de veronderstelling dat het NiMH was.
Voor NiCad's zal die 50mV wel goed zijn. Hij zou iets hoger mogen zijn zelfs maar dat zal je problemen niet veroorzaken.
Wat er dan wel aan de hand is? Tja dat is erg lastig om van een afstand te zeggen. De kans dat de accu door de hoge temperatuur beschadigd is zal zeker bestaan maar waardoor die hoge temperatuur dan is ontstaan kan ik niet zeggen.

Op internet had ik al wel meer mensen gezien die problemen hadden met deze lader, onder andere ook dat de batterij erg heet werd, dus het zal waarschijnlijk niet echt een goede lader zijn, maar ik ga binnenkort een andere lader kopen, en wellicht wordt dat wel de Robbe Unicharger 6

scoutcow zei:
En hoe zou je dit kunnen meten met een multimeter?
Als mijn 8,4V NiMh accu vol is, meet hij 10,4V. Bij 8,5V slaat de electromotor af en kan ik er dus alleen nog maar mee landen.
Ik heb echter geen ervaring met NiCd accu's maar waarschijnlijk zal de spanning ook ruim 10V moeten zijn in geladen toestand.

Ik heb Scoutcow (mijn broertje dus :lol: ) iig aangeraden om de boel eens goed door te meten.

Om even nogmaals de situatie te beschrijven:

1. Telefoonlader gebruikt op HiTec lader, om batterijen op te alden
2. Gevlogen met het vliegtuig, beetje tegen verwachting
3. Opgeladen met computer, waarbij de accu ERG heet werd. Natuurlijk toen ZSM de accu van de lader afgehaald.

Ik heb zelf ook de RTF-kit van de spacescooter besteld. Ben benieuwd of ik tegen dezelfde problemen aan ga lopen. Vanwege de slechte ervaringen van Scoutcow heb ik deze lader erbij gekocht:
http://www.natterer-modellbau.com/product_info.php/info/p738_MULTILADER-3.html

Kan iemmand mij zeggen of ik nu al 15 euro 'down the drain' heb gedaan?

Eerlijk gezegt wel,voor rond de 60 a 70 euro,heb je een goede lader,met delta peak afslag,waarmee je verschillende soorten cellen kan laden.

En waarmee je de aantal amperes kan instellen.Ik kan alleen maar zeggen,bezuinig niet te veel op een lader....

B.v zoiets:

https://www.rcspeedworld.nl/productinfo/24464/31/

Dat is natuurlijk allemaal harstikke prachtig, maar ik kom net kijken bij deze hobby.

Eerst voor 30 euro op het werk X-Twin Twin Flyers (oid) gekocht. En daar na anderhalve maand nog steeds erg veel lol van. (Het onverwacht tegen het hoofd van een collega vliegen blijft een giller).

En nu eens kijken of ik het vliegen buiten ook leuk vind. Aangezien ik niet meteen 300 euro wil uitgeven, voor een hobby die dan ineens tegenvalt, wil ik het eerst rustig aan doen.

Dan nog even door de berekening:
De accu is 600maH, de lader 800-400maH. De lader valt dus in de tweede categorie van de faq 'SnelLader' (oid). Dit zou in principe geen probleem hoeven zijn.

Dat het niet het beste van het beste is maakt voor mij in eerste instantie niet uit. Als de batterijen maar opgeladen kunnen worden, dan ben ik al tevreden. En tegen de tijd dat ik het echt leuk begin te vinden kan ik weer meer geld uitgeven voor betere apparatuur.

Back