Ernstige accu problemen

Hallo,

Ik heb al een lange tijd problemen met m'n accu's van mijn Tamiya Sand Viper.
Als ik ze oplaad dan stopt de lader binnen 10 minuten met laden en geeft daarmee aan dat ze vol zijn. Als ik er echter mee ga rijden zijn ze binnen een minuut weer leeg. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Hier een lijstje met de electrica die ik gebruik:

Accu:
GP, 6 cellen NiMH, 3700 mAh

Lader:
Multiplex LN-5014, geschikt voor 1 t/m 14 niCd/NiMH cellen.

Voeding:
Graupner, Output 13.8V DC (Lijkt me niet het probleem)

Motor:
Corally, Rebuildable, 17 Double

Regelaar:
Ansmann snelheidsregelaar 12 turns

Groet,

Samwise

Heb je de accu wel eens goed per cel ontladen? Het lijkt er namelijk op dat één of twee cellen last van "geheugen-spanning" hebben. Hierdoor denkt de peakafslag dat alle cellen vol zijn terwijl dit niet waar is.

groet,

Eric

Is het een stickpack of zijn het aan elkaar gesoldeerde cellen?
Het stickpack kan je eventueel met een lader ontladen (als deze optie erop zit) Andere mogelijkheid is het pakket aansluiten op een autolamp en deze net zo lang laten zitten tot hij uitgaat: dan is het echt leeg en kan je weer opnieuw proberen te laden. Ongetwijfeld duurt het dan langer en gaat er meer in.

groet,

Eric

Hallo hier samwise op het account van m'n broertje

Het is zo'n soort pack

231554_BB_00_FB.EPS.gif

Met de autolamp ontladen is een goed idee, er zit trouwens ook een ontlaad functie op de lader, maar met de autolamp is misschien zo slecht nog niet.

Waar je aan kunt denken anders is een equalizer. Die trekt alle cellen van je stickpack even ver leeg. Much More heeft die ook voor een stickpack zoals jij hem gebruikt:
http://www.much-more.co.kr/testbbs/bbs3/editor/upImage/MR-PE.jpg[img]

Voor 4 of 5 tientjes heb je die al. Maar je accu's blijven er wel veel beter door, waardoor je en harder zult gaan, langer door kunt rijden en de accu's langer heel en goed blijven. Dus als je voorlopig nog van plan bent om stickpacks te blijven rijden is dit zeker het aanschaffen waard, omdat je veel minder vaak nieuwe accu's hoeft te kopen.

Dergelijke ontladers gaat niet werken als hij ze al niet geladen krijgt...

De truuk is gewoon weer starten en door blijven gaan. Als die af blijft slaan dan gewoon eens langzaam laden op een simpele Robbe-5 lader oid.

De truuk is gewoon weer starten en door blijven gaan.

Daarbij dan wel goed de cellen in de gaten houden en stoppen als één van de cellen te warm (>42 graden celcius) begint te worden. Anders zouden er wel eens ongelukken kunnen gebeuren.

Zeker NIET deze cellen leegtrekken met een autolamp. MiMHs kunnen erg slecht tegen te diep leegtrekken.

Met een autolamp zou wel kunnen alleen is het dan raadzaam er een digitale voltmeter tussen te hangen en te stoppen als de voltage van het pakket 5,4V bereikt. Dan kan je wel met een autolamp ontladen alleen zal je er constant bij moeten blijven. Zoals Tony al zegt, NiMh cellen wil je niet te diep ontladen (0.9V per cell).

Joost.

Dankjulliewel voor de reacties,

Met de autolamp heb ik nog niet gedaan bij deze accu's, in het verleden wel met nicd's.
Ik ga het toch even proberen met een voltmeter er tussen en dan laden met een simpele carson lader die ik nog heb liggen.

Een balancer is ook niet zo'n slecht idee, zeker omdat ik m'n spullen goed wil onderhouden.

Groet,

Samwise

ALS je het met een autolamp gaat doen wél echt goed opletten dat je niet onder de 5,4V komt... De cellen equalizen is eigenlijk altijd beter dus als je de mogelijkheid hebt om zo'n apparaat aan te schaffen dan zou ik dat zeker niet laten...

Probeer anders eens de:

- LRP Concept Stickpack Conditioner # 41361
- Spintec Battery Manager V2

Dit zijn zeer degelijke en goede ontladers voor stick-packs. En als het goed is staat er nog een Spintec BatMan V2 te koop in het aangeboden gedeelte...

Joost.

Laatst bewerkt:
Sorry, zit weer effe snel op het account van m'n broertje

Dankje voor je hulp Joost! Ik zal er eens naar gaan kijken.

Met een autolamp zou wel kunnen alleen is het dan raadzaam er een digitale voltmeter tussen te hangen en te stoppen als de voltage van het pakket 5,4V bereikt. Dan kan je wel met een autolamp ontladen alleen zal je er constant bij moeten blijven. Zoals Tony al zegt, NiMh cellen wil je niet te diep ontladen (0.9V per cell).

Joost.

Dit klopt niet helemaal; in dit geval is tot nul leegtrekken eenmaal wel nodig. Ik denk dat er hier namelijk één cel vol blijft en dan heeft 5,4 volt geen nut. Je hebt dan waarschijnlijk één cel met 1,3v en 5 cellen met 0,8......of drie cellen met 1,3v en drie met 0,5v.

Ik ontlaadt mijn cellen altijd tot 0,00v en ga direct erna laden. Dit geeft geen dode cellen!!! Je moet diepontladen NiMh's alleen geen week laten liggen....dat overleven ze idd niet;-)

groet,

Eric

Eric, je hebt een punt... Maar lijkt me niet verstandig als je niet zo heel veel verstand van zaken hebt. Aangezien ik niet weet hoe het niveau is van de topic starter ben ik hier altijd een beetje voorzichtig mee... Misschien kan de TS zelf hier wat over zeggen...

Joost.

Beste voor hem om te doen lijkt mij het equalizen van de accu, zodat alle cellen even vol/leeg zijn.

Dat kan met de LRP ontlader waar Joost het over had of de Much More versie waar ik het eerder over had.

Die

Ik heb met de IB4200-cellen dit een aantal malen meegemaakt; laden ging iedere keer tot 1600 mA en de accu was niet te rijden, leek wel of er één of twee dode cellen in zaten. Wat er echt aan de hand was: één cel bleek (ondanks herhaaldelijk ontladen met een ontlader, Team Wave en een DPD) gewoon vol te blijven. Nadat ik het pakket twee dagen op een Robitronic ontlaadtray had laten liggen (toen was het ene lampje pas uit) ging er weer 4600 mA in en werkte het pakket weer als vanouds.

Vandaar de lamp-tip; het pakket moet echt even helemaal leeg en direct daarna weer geladen....

groet,

Eric

Back