Ervaring met ASW28 van Lenger ?

Hallo,

Ik ben op zoek naar een 3 meter ASW28. Er zijn verschillende leveranciers maar een paar leveren ook een GFK versie.
Lenger heeft ee full GFK versie die ong 3000 gr gaat wegen.
Ik wil deze zwever graag ombouwen tot E-zwever om zelfstandig te kunnen vliegen.

Wie heeft ervaring met modellen van Lenger, wellicht een ASW28 ?
Ben geinteresseerd in afwerkings niveau, vlieg eigenschappen.

Hallo Astir,

Allereerst welkom op het forum.
Ik ben in het bezit van een ASW 28 vollglas van 2 mtr span. van Lenger,en volgens mij is de leverancier van hun HF modells
http://web.telecom.cz/hfmodell/asw282.html

De afwerking van deze zwever is goed en heeft strakke vleugel aansluiting.

Het model wel snel last van tip-stall, maar dat komt ook omdat het een 2 mtr kistje is, als het goed is heb je hier met 3mtr geen last van.

Over de aflevering na bestelling op het net kan ik alleen maar lof spreken, duurde 2 dagen!!!

Groet
Eric

Astir,

Pdf-file van Test in FMT

In het artikel worden een paar belangrijke tips voor de bouw genoemd, een iets andere volgorde aanhouden bij het bouwen.
Hun conclusie: een aardige zwever voor aan de helling op een mooie dag. In de thermiek wat lastiger te vliegen. Dat vertaalt zich voor mij persoonlijk als: verwacht daar in ons vlakke landje dus niet al te veel van op een normale dag. Wellicht is de toevoeging van een E-motor een mooie oplossing.

De 4 meter variant test pdf-file Met E-motor.

Misschien is de volgende beter voor je doeleinden.
Duo Discus

Of zoek zelf maar eens bij de oude test-bouw-verslagen:
FMT

Klik in de kolom links de tweede optie aan: Archiv.
En kijk een rijkdom aan oude gegevens ligt voor je open.
Sommige test gaan over dingen die misschien niet meer in het assortiment zitten, maar geven je toch een idee. Soms worden de fabrikantnamen genoemd, handig als de kist bij een andere winkel wel nog wordt aangeboden.

Bedenk echter 1 ding heel goed: het zijn vaak gekleurde berichten

Dus even rustig en nuchter nadenken.

Kijk anders ook eens rond op RC-Network en lees daar eens rustig verder.
Veel succes met je zoektocht, ik hoop dat je slaagt.

Hans

Beide bedankt voor jullie antwoord.
Lenger is volgens mij inderdaad HF models.

Hans ik zal nog eens op de Duitse RC site kijken.
In eerste instantie zag ik geen links draadjes over Lenger...

Het gewicht van die ASW28 van Lenger schrikt me af.
Vleugelbelasting van ronde 70 gr/m2 betekend dat redelijk snel gevlogen moet worden en inderdaad
makelijk overtrekt in kortere bochten.
Ik wil toch een asw28 als opvolger van van 12 jaar oude ASW24 van Roebers (4mtr)

Hans,

Dank voor je link naar Duitse Forum. geeft nog niet zoveel info over ASW28 van HF.
Ik zal ook eens naar de ASW28 van Vagenknecht kijken.

Gr

Ik heb nu aardig wat sites bekeken en kom tot de conclusie dat HF Models eigenlijk
de enige leverancier is die een 3 meter vol gfk ASW28 levert.
Ik heb wat email wisselingen gehad met HF models en Lenger en heb besloten
om het erop te wagen.
Ik ga die ASW28 bij Lenger bestellen en uitvoeren en E-zwever.
Zal tzt een klein verslagje op dit forum maken omdat er eigenlijk niet zoveel
over Lenger/HF models op staat (althans ik kan het ziet 123 vinden)

Vandaag heb ik mijn 3 meter ASW28 van HF models ingevlogen. Altijd weer spannend, zeker omdat het mijn eerste grotere E-zwever is.
Ik heb de ASW28 voorzien van een AXI2826/12 met 13x8 prop en 4 S 3200Mah Lipo pakket.
CC45 regelaar. Deze set levert voldoende vermogen om de kist vlot naar boeven te trekken.
20 sec en je zit al op 200 meter. Dat kan ik 12 maal doen.
De eerste vlucht was er direct een van 24 minuten, bij matige thermiek.

HF model is goed afgewerkt, roeren zijn zuiver en hebben goede flexscharnieren.
Er zat wel 40 gr gewichts verschil in L en R vleugel. Verder is de kist echt recht.
Vleugelpen zit al in de vleugel als romp, en dat is netjes gedaan.
Iets wat schijnbaar moeilijker is is de EWD. Mijn Robart meter gaf 0,5 grd aan.
Heb ik vergroot naar 1.0 grd, maar moet nog iets meer zijn. Dat kost nog een paar vluchten voordat je dat in combinatie met zwaartepunt goed hebt.
Ondanks te kleine EWD, wat zich vertaalt in kist die snel wil vliegen en door gaat indien je hem aanduikt, geeft de kist
een hele goede vlieg impressie. Deze HF ASW kan snel vliegen houdt snelheid goed vast. Looping en rol en rugvlucht geen probleem.
Wat me heel erg meevalt is het overtrek gedrag, ik had verwacht dat je deze kist niet echt langzaam kunt maken zonder in de gevarenzone te komen.
Maar dat valt mee. Als je hem langszaam maakt zakt ie sneller, te langzaam zakt ie echt door maakt kiept niet weg over een vleugel.

Kortom eerste indruk is heel goed, ga hem aanstaand weekend uitvoerig testen op de WaKu. :D

Back