Ervaring met DLG hellingzweven?

• Topicstarter Topicstarter Janzzen
  • Startdatum Startdatum
J

Janzzen

Guest
Heeft iemand ervaring met het helingzweven met een DLG bij dijken?

nee, wel op de duinen, gaat heerlijk! Maar in principe kan je op van alles soaren hoor, van een geparkeerde auto tot een bomenrij. Een mooie dijk moet dus helemaal prima gaan, zeker met een DLG! (wel uitkijken of er geen water of een drukke weg aan de andere kant van de dijk is!)

jups, ik heb wel eens op de ijseldijk (3 meter hog ofzo) met een fullsize gevlogen. omdat het in de stuk in een bocht liep merkte je wel erg duidelijk dat de lift niet overal even goed was en dat je wel in het goede liftgebied moest blijven. dat was wel in de zomer dus al er toch niet genoeg lift is kun je gewoon rechtdoor vliegen en landen in de akkers/weilanden tussen de dijk en het water. gaat prima!

Jazeker, gaat prima. Wij heben afgelopen zomer gevlogen op Halde Haniel bij Botrop/Oberhausen, een grote bult daar neergelegd door de mijnbouw. Met en licht windje heb je met je DLG uren vliegplezier. Er is zelf een filmpje van op het forum bij zweefvliegen onder topic Hellingzweven Oberhausen.

Dennis en ik vliegen ook wel eens op een dijk. Bij GrootAmmers is een mooi dijkje. Zo'n meter of 4-5 hoog. Ik heb daar zelfs een F3J-trainer gevlogen. Niet echt meer ontspannen vliegen....

DLG's zijn in mijn ogen ideaal voor het hellingzweven aan een (lage) dijk.

ik begrijp niet dat deze vraag gesteld word :)

waarom proberen jullie dat niet gewoon?
krijg je te weinig lift dan land je toch gewoon.

je kan het ook eens op een gebouw (of tegen het dak) proberen?
gewoon zorgen dat de wind er mooi recht op staat, en gooien...
voel je te weinig lift, dan land je...
een bedrijfsgebouw is het meest geschikt omdat ze vaak wat hoger zijn, en lang zodat je niet elke 10meter moet bochten.

DLG's hebben een heel breed inzetbereik. Hellingzweven gaat prima. Ik heb gisteren mijn full-size dlg met windkracht 5 nog aan het duin gevlogen, maar met windkracht 2 blijft het ook al boven. Een dijk is wat minder hoog, maar ook daar zal het best lukken. Gewoon proberen!

nog mensen die toevallig eens geprobeerd hebben tegen een gebouw geprobeerd hebben?

heb filmpjes gezien dat mensen "helling vliegen" tegen een loodsdak.

ben benieuwd naar de reacties.

Heb vorige week met mijn Mimi op een helling gestaan; een oude vuilstortplaats, een meter of 15-20 hoog. Aanvankelijk een lichte wind en dat ging prima alhoewel het behoorlijk koud was. Toen de wind toenam werd het wat moeilijker om ook vooruit te kunnen gaan. De Mimi heeft wat moeite met snelheid en ik moest daarvoor zoveel bijdrukken dat er veel hoogte verloren ging. Ik was toen al verkleumd en ben maar gestopt. Mijn Mimi, met ribbenvleugel, is niet echt licht; 181gr. Dit heb ik met opzet gedaan omdat er hier in het noorden van het land vaak redelijk wat wind staat en dat gewicht geen kwaad kan.
Ik ben een beginner met de DLG en ook op de helling. Het was heel mooi om te zien waar de stijgwind precies zat. Het viel me op dat dit verder voor de heuvel zat dan ik had gedacht.

De stijgwind zit altijd voor de heuvel, niet erboven. Het sterkste stijgen is vaak te vinden boven de voet van de heuvel, maar ook ruim daarvoor kan vaak nog gevlogen worden. Aan het begin van de top, waar je zelf vaak staat, stijgt het natuurlijk ook nog, maar daarachter wordt het rap minder.
Gewoon lekker experimenteren. Elke heuvel is weer anders, en ook bij elke windrichting is het weer anders.

Wat mij verbaast is dat je MiMi moeite heeft om snelheid te maken, dat is iets wat ik niet herken. Misschien kunnen we eens afspreken op mijn helling, dan kunne we wat van elkaar leren.

mijn mimi kan ook loeihard zonder enige moeite...
en zonder ballast.

Back