ervaring met het zelf maken van zuigers en cylinders?

  • Topicstarter Topicstarter danny1969
  • Startdatum Startdatum
D

danny1969

Guest
hallo,

Ik heb de mogelijkheid op mijn werk om zeer nauwkeurig onderdelen te maken (binnen 0.002 mm) met gespecialiseerde machines (rondslijpen en harddraaien) nu is mijn vraag zijn er mensen die hier ervaring mee hebben in het te gebruiken materiaal en de speling tussen zuiger en cylinder?
ik had zelf het idee om een cylinder te maken van gehard staal (58 hrc)
en de zuiger van aluminimum
is dit aan te raden?
heb nog wel een oud motertje waar ik op kan expirimeteren
de maakbaarheid is geen probleem
ik hoor het graag
 
Neem hier over even contact op met HendricX...
Die struint regelmatig hier ook op het forum....
Hij weet welke metalen er te gebruiken zijn voor de cilinder en zuiger.

(Ik denk dat hij dat vanzelf ook wel reageerd.. :D)


Groetjes

John
 
Mja.... wat wil je weten ?

Het gootste probleem is iets te vinden wat bij elkaar past qua uitzetting. Bij grotere motoren zorgt de zuigeveer daar oa. voor, bij een kleine nitro motor moet je 2 materialen bij elkaar zoeken die bij elkaar passen in uitzetting.

Zuigers worden van een silicium-aluminium legering gemaakt. De hoeveelheid silicium bepaalt voor een deel de sterkte en uitzetting, veelal wordt er een aluminium met rond de 30% silicium gebruikt.

Precisie zegt niet alles, je moet ook een inloopvlak maken, dat betekent een oppervlakteruwheid op de zuiger en een uitgehoonde cylinderwand.

Uiteraard moet je op de cylinderwand een laag chroom of nicacyl aanbrengen voor de slijtvastheid.

Kortom, niet iets wat je zomaar effe doet.....
 
ik snap wel dat het niet zomaar iets is ik zie het ook als een uitdaging :idea:
kopen kan altijd vind het leuk om het zelf uit te zoeken
qua ruwheid kan ik elk gewenste ruw heid halen dat is bij ons te meten
alleen zou ik de cylinder van een voledig geharde bus willen maken
en niet opchroomen het materiaal is stavax en is heel goed te harden
alleen zou ik dan willen weten wat de uitzetting van gehard stavax is t.o.v aluminimun met 30% silicium
lastig dat snap ik maar daar moet uit te komen zijn
maar lavast bedankt voor de reactie's

groeten Danny
 
Uitzetting is niet tot amper te berekenen omdat je de werkelijke waardes van de temperaturen niet kent.....

Het is dus trial and error, dus begin met een zuiger en kijk wat het doet, wordt de temperatuur te hoog heb je veel wrijving omdat de zuiger mogelijk verder uitzet dan de cylinder, wil de motor op temperatuur makkelijk uitvallen zet de cylinder te veel uit.....

Je kunt verders een beetje finetunen door met materiaaldiktes te spelen wat ook invloed heeft op de uitzetting.

Hmmmm.... Sneek... metaalbewerking... nauwkeurigheid....
Een bedrijf die ik ken ?
 
ja conisch draaien/slijpen is geen probleem het zijn cnc bestuurde machines een kwestie van goed programeren daarom heb ik wel de goede maten nodig en de verhouding van het conische gedeelte 1: ?......
ik denk dat ik bij een nieuw setje de maten op ga meten dan heb ik de goede waarden
ik zat ook nog te denken om bij een net ingelopen motortje de waarden te meten (speling tussen cylinder en zuiger)en de ruwheid van de cylinderwand en dit exact na te maken
dan heb je in principe een motortje wat al ingelopen is
mischien wel wat ver gezocht maar niet ondenkbaar
ik ga gewoon wat proberen met veschillende zuigertjes groter of kleiner
als er iemand is die mij aan wat maten kan helpen zou ik heel blij zijn
en dat bedrijf waar ik werk zit niet in sneek maar drachten (philips) een van de weinige hoogwaardige werkplaatsen in het noorden

groeten Danny
 
In Sneek zit namelijk een metaalbedrijfje die met iets bezig is....

De coniciteit bepaalt voor een deel ook de eigenschappen van de motor. Als je kijkt naar de Orion Wasp CRF is dat een motor waarbij de cylinder naar mijn weten niet conisch is. Omdat de zuiger daardoor altijd een lek heeft is zijn koppel minder maar door het geheel vrij bewegen van de zuiger is er wel meer toeren behaalbaar.
 
Fuzzy zei:
Neem hier over even contact op met HendricX...
(Ik denk dat hij dat vanzelf ook wel reageerd.
Ja ........... maar niet bij auto'tjes :lol:

Vooraf :
Nitro / Benzine ?
met of zonder zuigerveer ?
Motorinhoud ?

Staal zonder zuigerveer met 30% silicium dat gaat nie goe gaan.
 
Nitro, en zonder zuigerveren, 3.5cc

wat stel je voor in mijn geval?

ik wil eigenlijk niet opchromen puur omdat wij dat hier zelf niet kunnen
alle andere materialen is geen probleem
het maken ook niet
ik zit alleen met de materiaal keuze
ik hoop dat je mij een voorstel kan geven

groeten
 
Tja.... welk soort staal en welk soort silicium-aluminium, de ene legering is de ander niet !

Dan moet je ook begrijpen dat Staal geen goede warmtegeleider is en dus er meer hitte zal ontstaan in de motor.
 
Materialen:

Er wordt nogal veel gesproken dat de ABC het beste is maar is dat wel zo ?

De eerste letter staat voor het zuigermateriaal: A staat voor aluminium.

De 2e letter staat voor de cylinderbus: A=aluminium, B=brass ofwel messing.

De 3e letter staat voor de hardingslaag in de cylinder: C=chroom, N=nicacil

(en mogelijk bestaan er meer mogelijkheden)



Het ABC principe is al door de jaren heen een beproefde opzet omdat chroom
makkelijk op messing te krijgen is maar omdat de zuiger en cylinder 2 verschillende
materialen zijn zal het beide niet gelijk uitzetten en is men sterk afhankelijk
van de bedrijfstemperatuur. AAC is een betere constructie omdat de zuiger als
cylinder evenveel kunnen uitzetten ongeacht temperatuur en een vastloper in
principe nooit mogelijk is, chroom daartegen is moeilijk op aluminium te krijgen
maar het kan wel.

Nicacil is in de motorsport een veel beproefde en goedkope hardingslaag voor
cylinders en is ook prima toegepast in modelmotoren alleen blijkt er hier en
daar toch wat problemen te zijn. Dit kan aan de fabricage liggen maar omdat
nicacil een lager smelttemperatuur kent kan het bij oververhitting van je motor
schade aan de hardingslaag betekenen.

In de aluminium zuiger en cylinders is een bepaalde hoeveelheid silicium te
vvermengd wat de eigenschappen qua sterkte en uitzetting beïnvloed dus
even een zuigertje uit een standaard staafje aluminium draaien is niet aan te
raden.


dit stond op rc-junkies ik weet neit of je er wat aan heb ????


mzzl
sander 8)
 
Komt mij wel erg bekend voor ;)

Maar ik denk dat het niet echt een toevoeging voor dit topic is gezien TS besloten heeft om voor een stalen bus te gaan.

Maar om je nog een idee te geven hoe lastig het is....
Pak een set van een Novarossi 2004 model zoals bv. een NovaMega EVO5 en pak een set van een 2002 model (EVO3). Ze lijken compleet hetzelfde totdat je de zuiger van de ene in de cylinder van de ander doet. Mocht dat koud netjes passen zal je op temperatuur de nodige problemen tegen komen zoals moeilijk afstellen of een erg snel versleten zuiger.
Kleine veranderingen in het materiaal van de cylinder vereist ook aanpassingen aan het zuigermateriaal. Nu blijkt Novarossi dit zelf te kunnen gieten en kan dus op basis van ervaring en proefsamples de juiste zuigerlegering maken.

Heb je die capaciteiten niet zit je vast aan wat de leverancier kan leveren en dan mag je hopen dat je wat proefstukjes kan krijgen.
 
Roelof zei:
.... Nu blijkt Novarossi dit zelf te kunnen gieten...
klopt, alles waar ze geen milleuvergunning voor nodig hebben doen ze in huis.
das zon beetje alles, behalve het anodiseren van de koelkoppen... dat doen niet zelf, het laseren daarvan weer wel.
 
Roelof zei:
In Sneek zit namelijk een metaalbedrijfje die met iets bezig is....

Dit "gerucht" had ik ook al vernomen.... heb je naam / adres gegevens voor mij?
 
Back
Top