Ervaring met turnbuckles

Beste allemaal,

Ik heb sinds kort een align trex 450 sport en vlieg deze met de align 325 pro woodies. Nu viel het mij op dat, afhankelijk van het weer, het bladspoor varieert. In eerste instantie was de tracking perfect met de ballinks op de door de handleiding geadviseerde lengte.

Toen de luchtvochtigheid hoger werd was dit helaas niet meer het geval en constateerde ik wat bladspoor.

Nu zag ik op internet dat je de pitch ballinks kan vervangen door "turnbuckles" ( zie Bijv. RCtechnics)

Ik vroeg mij af of iemand hier ervaring mee heeft en of het echt handig is en goed past op mijn 450 sport. Of is het een beetje onzin en moet je gewoon de ballink eraf halen en steeds verstellen....graag jullie mening!

Alvast bedankt!

Groeten,
Maarten

Zodra je stopt met crashen, carbon bladen nemen, die hebben dat probleem niet

Probeer anders een gulden middenweg te vinden, want om nou iedere vliegdag je bladspoor af te stellen wordt je ook een beetje gek van..

Beste allemaal,

Ik heb sinds kort een align trex 450 sport en vlieg deze met de align 325 pro woodies. Nu viel het mij op dat, afhankelijk van het weer, het bladspoor varieert. In eerste instantie was de tracking perfect met de ballinks op de door de handleiding geadviseerde lengte.

Toen de luchtvochtigheid hoger werd was dit helaas niet meer het geval en constateerde ik wat bladspoor.

Nu zag ik op internet dat je de pitch ballinks kan vervangen door "turnbuckles" ( zie Bijv. RCtechnics)

Ik vroeg mij af of iemand hier ervaring mee heeft en of het echt handig is en goed past op mijn 450 sport. Of is het een beetje onzin en moet je gewoon de ballink eraf halen en steeds verstellen....graag jullie mening!

Alvast bedankt!

Groeten,
Maarten

Die turnbuckles zijn perfect als je iets zéér precies wilt afstellen, omdat je "traploos" kunt afstellen. Als je iedere dag moet stellen, dan zou het wel van voordeel kunnen zijn voor wat betreft het afstelgemak, zoals je zelf ook al vermoedt.

Maar ik zou toch op zoek gaan naar andere bladen, want OOK houten bladen moeten toch een min of meer constant bladspoor vertonen.

Veranderlijk bladspoor ten gevolge van luchtvochtigheid duidt op of een inwendige breuk, of gewoon slechte houtselectie (kromme nerf of scheef op de nerf gezaagd hout) en die bladen zou je niet willen hebben....

Groet, Bert

Zodra je stopt met crashen, carbon bladen nemen, die hebben dat probleem niet

Probeer anders een gulden middenweg te vinden, want om nou iedere vliegdag je bladspoor af te stellen wordt je ook een beetje gek van..

Helemaal waar....volgens mij ben ik de ergste "crash gevaren" al voorbij; kan zeer stabiel tail en nose in hooveren op diverse hoogtes en al bijhoorlijk nauwkeurig zijwaarts, voorwaarts en achterwaarts vliegen. ook pirouettes gaan al goed. Met het huidige bladspoor vliegt de heli overigens prima en het is niet merkbaar....maar het lijkt me voor m'n kop niet zo geweldig.

Ondanks dat het vliegen erg goed gaat geven de woodies me nog een veilig gevoel! ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze turnbuckles, mij lijken ze erg handig!

Of je hebt een kromme spindle, de as waar je bladhouders op zitten.
Tijdens vliegen verdraait hij steeds een beetje en dat kan dus de bladspoor verklaren.

Of je hebt een kromme spindle, de as waar je bladhouders op zitten.
Tijdens vliegen verdraait hij steeds een beetje en dat kan dus de bladspoor verklaren.

Lijkt me haast onmogelijk; in eerste instantie gewoon goede tracking en nooit gecrasht of iets anders wat de spindle krom kan maken. Het zou natuurlijk kunnen dat de spindle vanuit de fabriek dan al krom is geweest en ik dat bij het bouwen niet heb opgemerkt.

Ik zal eerst eens een keer kijken wat er gebeurd als ik de carbonbladen erop doe.

Heb inmiddels ook de turnbuckles besteld, lijkt mij super handig en de 8 euro wel waard.

Dank voor alle reacties! Nu hopen op beter en minder winderig weer...dan weer heerlijk vliegen!

Groeten,

Maarten

Je hoeft maar één keer te ruig op te toeren of een keer een beetje lomp met je heli om te gaan (beetje teveel kracht op de rotorbladen zetten bij het transport o.i.d.) om een kromme blad-as te hebben....

Groet, Bert

turnbuckels

Die Turnbuckels kan je kopen bij ac-rc.com kosten daar maar 2.50 dollar en 3 dollar verzend kosten.
Wij hebben ze daar ook gekocht en snelle levering vanuit hong kong 7 dagen. Zijn prima en precies dezelfde!!
Grz,
Ronald8)

Je hoeft maar één keer te ruig op te toeren of een keer een beetje lomp met je heli om te gaan (beetje teveel kracht op de rotorbladen zetten bij het transport o.i.d.) om een kromme blad-as te hebben....

Groet, Bert

Bedankt. Ik wist niet dat de spindle zo kwetsbaar is. In dat geval zal ik hem er maar even uit halen en bekijken en eventueel vervangen, heb er ook nog wel een aantal liggen.

Back