Tja, lastige vraag natuurlijk. Volgens de "regeltjes" van de KNVvL moet je in ieder geval al een model motorvlieg brevet hebben om met een turbine toestel te mogen lessen. Er is soms nogal wat verwarring over wat een turbine trainings vliegtuig is. Meestal bedoeld men een model dat is ontworpen om de gebruiker de omgang met een turbine te leren. D.w.z. de turbine is van buiten aangebracht en alle systemen zijn eenvoudig toegankelijk en inspecteerbaar. Voorbeelden van dergelijke modellen zijn: Hotspot, Kangaroo, Bobcat enz. Omdat al deze modellen met gemak 350km/h halen is van een "trainer" natuurlijk geen sprake als het gaat om het leren vliegen hiermee. Gelukkig is de markt een beetje aan het reageren op de vraag naar een turbine VLIEG-lestoestel en komen er steeds meer echte trainers waar de langzaam vlieg eigenschappen centraal staan. Omdat het nog steeds verstandig blijft om bij je eerste turbine model de motor uitwendig te hebben krijg je vaak wel een beetje een toestel dat er wat minder "spannend" uitziet. Als je je daar overheen kunt zetten heb je genoeg vlieg ervaring om aan het turbine vliegen te beginnen als je een doorsnee laagdekker goed onder controle hebt. Plaatje van zo'n ideale beginners kist: Big Boomerang van Alan Cardash. Een ander aspect dat om de hoek komt kijken is de veilige omgang met een turbine. Net zoals je voor het veilige gebruik van brandstof en sterke elektro motoren de nodige veiligheids regels in acht moet nemen is dat voor turbines ook zo. De omgang met turbines is echter net zo verschillend van brandstof(zuiger)motoren als een elektro aandrijving verschilt van een zuigermotor. Er moet dus de wil zijn om tijd te investeren in het aanleren van nieuwe kennis.
Smaken verschillen... Dit ding vliegt gaaf! On topic: Is van onzer Billy best serieus bedoeld. Toevallig hadden we het er na het indoor vliegen in Markelo in het bijzijn van ao Billy het precies hier nog over. Ik denk dat de club waar je vliegt het erg prettig vind als je al een ervaren doorwinterd brandstof vlieger bent, die al paar jaartjes getoond heeft verantwoordelijk te kunnen vliegen en om te gaan met je spullen, vooral met grotere en snelle modellen. Bijv: Als IK met een turbine model op het veld zou gaan komen, is het opeens niet meer zo druk op die normaal zo overbevolkte zondag.. :twisted: Daarnaast moet je ook bepaald niet onbemiddeld zijn, eea kost al gauw meerdere duizendjes. Echt helemaal beginnen met een turbine-bak, ik denk dat je weinig instructeurs nog bereid zult vinden je te willen lessen... En strict to the point zouden ervaren vliegers die met turbine beginnen weer onder een instructeur ibv turbine brevet moeten lessen, maar deze laatsten zijn nog met een lampje te zoeken.
Helemaal mee eens! Er zijn ook maar weinig mensen die een charter mooi vinden, maar vaak is het toch een betere weg om via die lelijke charter een mooie spitfire te leren vliegen dan meteen voor die spit te gaan.
Nu zo'n MW44 onder de 500gr. weegt bij 3kg druk komt het moment al snel daar dat er met 'normale airframes', turbine gevlogen kan worden. Als die dan weer op een tweedehandsmark komen voor zeg 500E dan maakt turbinevliegen misschien net zo'n ontwikkeling door als helivliegen vanaf de jaren '70. Eerst iets exotisch maar na verloop van tijd met een vaste kern beoefenaars in elke club.
mischien is het een beetje het 'een schaap over de dam' effect. 1 iemand begint er bij een club mee en spoedig volgen er meer... ook door middel van ervarings overdracht Regards, Vinze
KNVVL Jet brevet stelt ook dat je al een motor A (heet tegenwoordig weer anders) moet hebben om jet brevet te kunnen halen.
beetje kalm aan hé?? :wink: een (lelijke) charter kan je mooi maken!! beetje mooi bespannen............ en klaar is kees(bert). ... mathijs