ervaring

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door gpman, 23 feb 2003.

  1. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Hoef en Haag
    wanneer heb je genoeg ervaring opgedaan om met turbine aangedreve trainer te beginnen

    geoffrey
     
  2. Guest

    Guest Guest


    Als je die turbine aangedreven trainer veilig kunt vliegen...
     
  3. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Hoef en Haag
    :roll: :evil: no shit scherlock
     
  4. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Hoef en Haag
    effe sirieus
     
  5. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Tja, lastige vraag natuurlijk. Volgens de "regeltjes" van de KNVvL moet je in ieder geval al een model motorvlieg brevet hebben om met een turbine toestel te mogen lessen.

    Er is soms nogal wat verwarring over wat een turbine trainings vliegtuig is. Meestal bedoeld men een model dat is ontworpen om de gebruiker de omgang met een turbine te leren. D.w.z. de turbine is van buiten aangebracht en alle systemen zijn eenvoudig toegankelijk en inspecteerbaar.

    Voorbeelden van dergelijke modellen zijn: Hotspot, Kangaroo, Bobcat enz.
    Omdat al deze modellen met gemak 350km/h halen is van een "trainer" natuurlijk geen sprake als het gaat om het leren vliegen hiermee.

    Gelukkig is de markt een beetje aan het reageren op de vraag naar een turbine VLIEG-lestoestel en komen er steeds meer echte trainers waar de langzaam vlieg eigenschappen centraal staan. Omdat het nog steeds verstandig blijft om bij je eerste turbine model de motor uitwendig te hebben krijg je vaak wel een beetje een toestel dat er wat minder "spannend" uitziet. Als je je daar overheen kunt zetten heb je genoeg vlieg ervaring om aan het turbine vliegen te beginnen als je een doorsnee laagdekker goed onder controle hebt. Plaatje van zo'n ideale beginners kist: Big Boomerang van Alan Cardash.
    [​IMG]

    Een ander aspect dat om de hoek komt kijken is de veilige omgang met een turbine. Net zoals je voor het veilige gebruik van brandstof en sterke elektro motoren de nodige veiligheids regels in acht moet nemen is dat voor turbines ook zo. De omgang met turbines is echter net zo verschillend van brandstof(zuiger)motoren als een elektro aandrijving verschilt van een zuigermotor. Er moet dus de wil zijn om tijd te investeren in het aanleren van nieuwe kennis.
     
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    In z'n algemeenheid vind ik jets mooi. Maar deze hoort daar echt niet bij.
     
  7. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Smaken verschillen... Dit ding vliegt gaaf!

    On topic:
    Is van onzer Billy best serieus bedoeld. Toevallig hadden we het er na het indoor vliegen in Markelo in het bijzijn van ao Billy het precies hier nog over.


    Ik denk dat de club waar je vliegt het erg prettig vind als je al een ervaren doorwinterd brandstof vlieger bent, die al paar jaartjes getoond heeft verantwoordelijk te kunnen vliegen en om te gaan met je spullen, vooral met grotere en snelle modellen.

    Bijv: Als IK met een turbine model op het veld zou gaan komen, is het opeens niet meer zo druk op die normaal zo overbevolkte zondag.. :twisted:


    Daarnaast moet je ook bepaald niet onbemiddeld zijn, eea kost al gauw meerdere duizendjes.

    Echt helemaal beginnen met een turbine-bak, ik denk dat je weinig instructeurs nog bereid zult vinden je te willen lessen...
    En strict to the point zouden ervaren vliegers die met turbine beginnen weer onder een instructeur ibv turbine brevet moeten lessen, maar deze laatsten zijn nog met een lampje te zoeken.
     
  8. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Helemaal mee eens! Er zijn ook maar weinig mensen die een charter mooi vinden, maar vaak is het toch een betere weg om via die lelijke charter een mooie spitfire te leren vliegen dan meteen voor die spit te gaan.
     
  9. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Nu zo'n MW44 onder de 500gr. weegt bij 3kg druk komt het moment al snel daar dat er met 'normale airframes', turbine gevlogen kan worden.
    Als die dan weer op een tweedehandsmark komen voor zeg 500E dan maakt turbinevliegen misschien net zo'n ontwikkeling door als helivliegen vanaf de jaren '70. Eerst iets exotisch maar na verloop van tijd met een vaste kern beoefenaars in elke club.
     
  10. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Bij de MVN in Nijverdal is het al zover!
    [​IMG]
     
  11. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    mischien is het een beetje het 'een schaap over de dam' effect.

    1 iemand begint er bij een club mee en spoedig volgen er meer...
    ook door middel van ervarings overdracht

    Regards,

    Vinze
     
  12. Guest

    Guest Guest

    Als er een schaap over de dam is volgen er jets...
     
  13. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    KNVVL Jet brevet stelt ook dat je al een motor A (heet tegenwoordig weer anders) moet hebben om jet brevet te kunnen halen.
     
  14. Guest

    Guest Guest

    Inderdaad..... mag ik ook eens???
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Jetvliegen? :eek:
     
  16. Mathijs

    Mathijs Guest

    beetje kalm aan hé?? :wink:
    een (lelijke) charter kan je mooi maken!!
    beetje mooi bespannen............ en klaar is kees(bert).

    ...
    mathijs
     

Deel Deze Pagina