Ervaringen Aspen brandstof

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Alex Söntgerath, 26 aug 2007.

  1. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hallo,

    Ik weet dat er veel over Aspen geschreven is, dat blijkt wel als je gaat zoeken op het forum. Toch een nieuw draadje omdat de andere Aspen-topic niet in het vliegtuig gedeelte staan of heel oud zijn.

    Maar goed waar gaat het over. Al enkele jaren vlieg ik met enkele benzinemotoren met Aspen brandstof. Het is fantastisch brandstof met veel voordelen (kant en klaar, goed houdbaar, geen stank, milieuvriendelijk etc. etc.). Over de voordelen is genoeg geschreven. Het nadeel is dat hij wat duurder is, maar goed het is hobby. Ook is hij alleen bij speciale winkels te verkrijgen terwijl je benzine tank bij een van de vele benzinestations.

    Wat wil nu het geval. Ik heb op een SIG Piper J3 een Zenoah 45 zitten met Easystart. Verder zit e een originele TC 3kamer demper op en word de lucht van binnenuit aangezogen. Prop is een Menz 22/8 en loopt er op de Aspen zo'n 6700 toeren, niet slecht dus. Deze motor heb ik eigenlijk nooit voor een langere tijd goed afgesteld gekregen. Erg veel problemen met een stabiele en lage stationair loop gehad en soms wilde hij niet starten. Als de motor lange tijd stationair draaide dan sloeg hij af (stationair te rijk, dus spoeier iets dicht maar dan starte hij niet meer). Uiteindelijk ben ik zo een heel jaar aan het klooien geweest en nog steeds loopt de motor niet lekker. De motor heeft overigens alleen maar Aspen gezien en is ook ingelopen met Aspen maar dan 1:33, ja met speciale Aspen olie.

    Op het forum ben ik soortgelijke ervaringen al eens tegengekomen, slecht starten, gevoeliger bij het afstellen etc. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de motor eens op "echte" benzine te laten lopen dus 5 liter Total gemixed met de beproefde olie van Toni Clark, 1:50 (100ml op 5l).

    Nadat ik gisteren weer met de motor aan het stoeien ben geweest (start problemen en niet af te stellen) was ik het helemaal zat :evil: . Tank leeg, de gewone benzine erin en WAAREMPEL de motor loopt als een zonnetje. Goed af te stellen, loopt stationair zeer stabiel 1600 toeren, volgas met een 22/8 nu 6900 toeren dus 200 meer dan met de Aspen. Starten zowel koud als warm geen probleem, 1 flip en lopen :p :p, niet een keer maar de hele middag lang.

    Dus jullie begrijpen voor mij helaas geen Aspen meer.

    De andere motoren (23 Zenoah en een 60 ZDZ) lopen nu goed. De ZDZ60 zou naar mijn mening beter kunnen starten misschien ligt dat ook aan de Aspen. Misschien eens een optie om eens te proberen hoe ze op de benzine lopen.

    Ik ben zeer beniewd naar jullie ervaringen en ook naar een reactie van de Aspenman....

    Groet,
    Alex
     
  2. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik heb op een MVVS35 wisselend Aspen en gewone benzine op dezelfde dag onder dezelfde omstandigheden gebruikt en kon eigenlijk geen verschil merken in starten en top-vermogen.
    Een tip als je toch weer op benzine overschakelt. Shell V-power stinkt binnenshuis nog maar een fractie van gewone benzine tot helemaal niet.
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Tjah, en daarom gebruik ik het dus ook niet, veel slechte ervaringen gehoord van verschillende mensen, en de kosten uiteraard :wink: Jouw verhaal bevestigt dit maar weer eens :)

    Grt.
     
  4. 3w4Ever

    3w4Ever

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    403
    Locatie:
    Poldergebied
    Die tip van Shel-V power is super 8)
    Daar ik mijn eerste stappen zet met de benzineslurpers zal ik meteen op V power draaien, kzit inderdaad niet te wachten op een naar benzine stinkend bouwkot.
     
  5. rappy

    rappy

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Belgie Tessenderlo
    Hoi,

    dan ben ik wss een appart geval... na vroeger véél met gewone brandstof van de pomp te hebben gevlogen, ben ik een tijd geleden volledig overgeschakeld op aspen fuel.
    Sinds ik mijn eerste, en ondertussen de tweede DA 50 heb laten inlopen met aspen fuel, bijgemengd met minerale olie van still, gebruik ik niets anders meer, beide starten makkelijk en lopen super betrouwbaar, pakken beide enorm goed op.
    Vlieg zelf toch redelijk hevige 3D, waarbij de motor super betrouwbaar moet lopen, tot op heden heb ik geen enkele mishap gehad.
    Neen, voor mij geen stinkende benzine meer.
    En mooi meegenomen... aspen is milieu-vriendelijk 8)

    Groeten.

    Chris
     
  6. dunlop

    dunlop

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    linter
    heb een zg 62 met electronische ontsteking en op aspen brandstof ingelopen en ook veel start problemen gehad en ruw lopen enz en nu
    na drie maanden overschakeling op benzine van de pomp en bel ray olie niks geen problemen meer ,en nogthans ik ken er die een da 50 en zg 62 met gewone ontsteking op aspen benzine vliegen met een 3d bak en over aspen benz heel tevreden zijn
     
  7. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Ik heb van Dennis (Hobby-in) begrepen dat de F3A-X vliegers het ook niet meer gebruiken.

    V-power zal ik eens proberen echter hij loopt nu goed dus voorlopig even niet. Bovendien vind ik de stank in huis zeer meevallen. Voor ik met Aspen ging vliegen heb ik hier ook niet zo'n last van gehad. De benzine zelf sla ik niet in huis op enkel alleen het toestel. De uitlaat dicht ik af met een siliconenslang met dop (niet vergeten eraf te halen natuurlijk, dan start hij ook niet) :lol: .

    Leuk om jullie ervaringen eens te lezen. Blijkbaar zijn er dus die er bij zweren en erg goede ervaringen ermee hebben en andere hebben dezelfde problemen gehad.

    Ben benieuwd naar nog meer ervaringen. Misschien heeft het met het type carberateur te maken?

    Groet,
    Alex
     
  8. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    Ik heb een mvvs 26 en die wilde ik op aspen laten lopen. maar het ding was er niet mee aan de gang te krijgen.
    Na een avondje proberen op aanraden van iemand er gewone standaard peut in gedaan en het ding loopt als een zonnetje. :hammer:
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Als ik zo de balans opmaak na de vele topics die al over Aspen zijn verschenen, dan is toch minstens 80% van de mensen negatief......

    Grt.
     
  10. Aaalie

    Aaalie Guest

    Zelf heb ik zo het gevoel dat jij alleen maar de negatieve punten kan benadrukken. Helemaal door je bovenstaande negatieve reactie die vooral negatieve reacties uitlokt. Ik kan je zo enorm veel positieve reacties geven van Aspen gebruikers, echter de meeste zijn niet modelbouwers... ik vraag me ook af of het überhaupt zin heeft om te doen met mensen met zo'n negatieve instelling t.o.v. Aspen zoals jij!
    Praat alsjeblieft voor jezelf, en liever niet voor al die zwijgende anderen.

    Vriendelijke groet van Aldert
     
  11. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Alex,

    ik geef je 100 % gelijk. Dus voor mij ook nooit nog aspen.

    Gisteren nog avgas gaan halen : 53 euro voor 25 liter. Een bus van 1 liter Castrol TTS : nog eens 10 euro. Zo heb ik een minder geurend mengsel voor 2.3 euro de liter. Hier voel ik me happy mee.

    Peter
     
  12. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Aldert,

    Alex staat hierin zeker niet alleen.

    De topic starter vraagt om ervaring, dan krijgt hij die, goede of slechte.

    Aspen kan best goed zijn voor kettingzagen, bosmaaiers en nog meer van die dingen, maar zoals jij al aanhaalt enkel die mensen zijn misschien tevreden en geen modelbouwers.

    gegroet,

    Peter
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Mijn "ervaring" vindt je HIER.
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dan moet je mij toch eens uitleggen hoe mijn reacties er toe kunnen leiden dat er veel slechte PRAKTIJK-ervaringen zijn? Zou ik echt zo'n invloed hebben denk je :wink: Dacht het ook niet he :nooo: Als het overgrote deel van de mensen zeer ontevreden is over Aspen, en desondanks een handjevol mensen krampachtig proberen vol te houden dat het wel goed is, dan kan ik er niets aan doen dat de heersende mening negatief is (en blijft)

    Grt.
     
  15. Aaalie

    Aaalie Guest

    Niet persoonlijk aanval ofzo Alex, toch zou ik die 80% wel eens onderbouwd willen zien? Of is dit een totale onzin gok?

    Greetz van Aldert
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zoek maar eens op ASPEN op het forum, klik de onderwerpjes aan en tel hoeveel mensen er positief zijn en hoeveel er negatief zijn, je zult versteld staan :wink:

    Grt.
     
  17. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hey Alex (nog een Alex 8O ), ik ben zelf wel benieuwd naar de leeftijd van de motoren die gebruikt worden en de relatie tot goed/slecht draaien? Uit de ervaringen van Ernst blijkt dat oudere motoren "problemen" ondervinden met het gebruik van Aspen.

    Greetz van Aldert


    (toch leuk, die discussies :wink: )
     
  18. Aaalie

    Aaalie Guest

    Jij komt met die 80%, onderbouw het maar! Misschien een pol?

    Greetz van Aldert
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Moet ik echt alle berichtjes op een rij gaan zetten met positief en negatief? :? Poll is best hoor :lol:

    Grt.
     
  20. Aaalie

    Aaalie Guest

    Ja graag :D !
     

Deel Deze Pagina