Ervaringen cappucino/machiato/ESO? => gekozen voor Orca eVo

Rekenen ben ik ook nog lang niet aan toe....Maar de stof helpt mij welom een beetje te leren wat waarom welk effect kan hebben

Dirk heeft mij verwezen naar Excelformulier "Sailpane Calc" .Die is er in twee uitvoeringen: de Vstaart en de Xstaart. Meet je zwever in milimeters en vul de cijfers in in de spreadsheet. Daar rolt dan keurig het neutraalpunt uit en de b.v. 4% marge. Bij mij werkte dat uitstekend. Het is een lijdraad en geen wet.
Het vliegen en expirimenteren in het veld is het belangrijkste. Je bevindingen thuis nog eens toetsen aan de droge cijfers is een tweede. Daarbij is een zwaartepunts-weegschaal uiteraard een belangrijk instrument. Voor 40 Euro zijn ze te vinden b.v. http://www.modellhobby.de/Schwerpun...=&a=article&ProdNr=015693054&t=12&c=116&p=116
@Justus : die heb je nodig als je het lood in de neus wilt vervangen door een lipo. Een uitstekend idee overigens en blijf testen op dat bekende cirkeltjes vliegen.

Ik kan met de lipo wel het gebied pakken tussen kleine, middel en grote spanwijdte, dus geen blokjes lood erin of eruit als ik wissel, maar het lood helemaal weg gaat niet lukken....daarvoor is de neus niet ruim genoeg. Ik kan denk ik nog een cm of 5 naar voren met de accu, dat maakt grofweg 5mm verschuiving op m'n CG. Dus er kan wel iets lood uit.

Die sheets ga ik volgende week eens invullen.....ben benieuwd wat daar voor mij dan uitkomt

@frans46 ik weet niet helemaal waarom ik het op de wedstrijddagen niet kan reproduceren maar op de club gaat het uitstekend hoor! Ik weet daar weg te klimmen op lucht waar ik in Ede de eerste wedstrijd geen raad mee wist.

Ik denk dat ik mijzelf onbewust toch te veel de druk van het MOETEN presteren op leg op de wedstrijden

Jij MOET helemaal van niemand wat presteren.
Hooguit van jezelf!
Als je door deel te nemen met de instelling "meedoen want het is zo gezellig" ontspannen kunt deelnemen, en daardoor beter presteert, is daar wel wat voor te zeggen. :rolleyes:;)

Mee eens Dirk, maar iedereen reageert anders op 'druk'. Onbewust wil je beter presteren (voor jezelf) als de keer ervoor, of minimaal het laatste resultaat vasthouden.
Vorig seizoen sloot ik leuk af met het idee dit door te zetten in 2015. Gelukkig heb ik met de laatste ronde nog wat plekjes goed weten te maken, de rest van het seizoen is nogal moeizaam verlopen. Ik was hierin de belangrijkste factor:confused:

Ik ben voor de lol F5j gaan vliegen en om beter te leren vliegen .....alle dagen waren beregezellig en ik ben het vliegen en vliegtuig afstellen ook echt een heel stuk beter gaan begrijpen.

Daarnaast is zo'n dag met allemaal zweefliefhebbers op een veldje ook heel erg leuk!

Ik zeg ook altijd dat ik niet voor het klassement mee doe, ik wil eind van de dag van het veld lopen met het gevoel dat ik lekker gevlogen heb en ook dat lukt (bijna) elke keer.

Maar bij de vluchten bekruipt mij ook het gevoel dat ik 'het' moet laten zien. Dit is iets wat ik mijzelf aan doe,wordt door niemand aan gepraat of op gelegd.
Ik merk aan mijzelf dat ik hier vrij vliegend veel brutaler een bel probeer uit te draaien dan ik op een wedstrijd doe. Stom genoeg lukt dat hier dan ook nog eens best vaak en vraag mij dan een beetje af waarom ik mijzelf dan die wedstrijddruk op leg.

Ik ben van nature helemaal niet zo competitief, ben van Judo afgegaan omdat ik niet aanvallend genoeg was, waterpolo was ik te lief voor, verliezen met voetbal kan ik écht geen traan om laten en ik heb nooit het Risk-bord door de kamer gegooid omdat ik mij onrechtvaardig behandeld voelde....en toch sta ik, als mijn zweefvlucht ineens meetbare waarden op moet leveren, geforceerd en lichtjes uit mijn doen te vliegen.

Vreemd!
(En iets om aan te werken!)

Wanneer ik je een tip mag geven over thuis vliegen of wedstrijden vliegen; zelf vlieg ik altijd, echt altijd met de timer lopend...(kijk ff bij de stukjes over de FXJ Companion / timer op zender om te oefenen).
Van 5 vluchtjes die 10 minuten moeten duren leer je meer als van een vlucht van anderhalf uur op 500 meter hoog.
Kom je dan op een wedstrijd, dan hoef je niets anders te doen als wat je thuis toch al altijd doet ;)

ik vlieg wel eens met de timer.....maar als ik dan lekker aan het vliegen ben vind ik het zonde om weer te moeten landen.....allemaal keuzes! haha!

ALS ik in een wedstrijd in een bel zit blijf ik er in tot ik naar beneden moet, op de club ga ik al veel eerder de bel uit om verder te zoeken, ik moet wel want we mogen niet boven de 240mtr op onze club.

Komt me bekend voor Justin. Met ´het laten zien´ heb ik de slechtste wedstrijden gevlogen..
Aardig kunnen knuppelen is al een hele kunst, voor mij persoonlijk is het mentale spelletje nog veel lastiger. Trainen helpt, hoe meer je traint hoe meer je op reflexen en automatisme vliegt. Maar dan nog blijft het listig. Een aardig boekje is trouwens ´the inner game of tennis´, mocht je daar interesse in hebben..

Ja.....meer vliegen helpt natuurlijk nog het beste.....mijn voorbereiding voor Losser kwam meer op 1 middagje vliegen met windkracht 5 in augustus......dat helpt ook niet mee haha!

Hier 3 grafiekjes van afgelopen weekend:

Wow2_zpshb7autv2.png

Wow1_zpsklpjymht.png

Wow_zpsnmmzilik.png

Even de f5j-pet afzetten, dus niet vallen over de starthoogtes, en dan zijn dit niet alleen voor het gevoel maar ook op 'papier' gewoon heerlijke vluchten geweest!

p.s. ik had de altis nog steeds op f5j-software dus er is na de start niet met een motor gesjoemeld!

• Like
Reactions: jve
Ik heb een vraagje voor de meelezers.

(Maar ik ga eerst even uitleggen waar de vraag vandaan komt, dat is nodig oor het antwoord)

Ik ga een andere motor voor de Orca kopen.

De Shambeck 1025, in combinatie met de SLS1000, is perfect voor het f5j spelletje met voldoende vermogen om in 30s een goede uitgangs hoogte te bereiken zonder overbodig gewicht aan boord mee te sjouwen........maar het voldoet niet aan hoe ik met de Orca wil kunnen vliegen.

Hij gaat best vlot omhoog maar ik moet nog steeds enigszins voorzichtig zijn met de hoek waaronder ik omhoog ga anders loopt de vaart er uit.
En veel storender: Na 1 of 2 stijgvluchten is het klaar met de kleine SLS'jes.

Met de eerdere gemelde grotere accu zal ik op den duur de motor oproken. Ik heb hierover contact gehad met Schambeck en zoals eerder in dit draadje uitgelegd is het spanningsverval van een grote accu te laag en blijft de belasting op de motor te hoog en zal dat op den duur de motor slopen.

Dat wil ik niet! ;)

Als ik dus probleemloos meerdere keren wil kunnen stijgen zonder een zak vol accu's mee te moeten sjouwen, of moeten landen na elke keer motor aan zal ik naar een andere motor moeten.

Daarnaast heb ik hem van de week uit het model gehaald om, in navolging van Arno, de motor door Schambeck na te laten kijken en heb ik ook eens gewogen wat ik precies aan lood in de neus had zitten. Dat bleek een niet misselijke 75 gram te zijn!

Ik kan dus naar een flink zwaardere motor plaatsen!:koud:

Aangezien ik erg gecharmeerd ben geraakt van motoren met vertraging wil ik hem uit het assortiment van Reisenauer halen en met het gegeven dat een 28mm buitenloper absoluut het matje is qua ruimte denk ik dat ik weet in welke hoek ik het zoeken moet.

http://www.reisenauer.de/artikelauswahl.php5?kid=158

Hier komt mijn vraag om hulp want op deze pagina staan nog steeds veel mogelijkheden.
Ik wil:
- overtuigend, tegen verticaal aan, kunnen klimmen
- niet na 2 keer motor aan in de problemen komen met de motortemperatuur

Voor het stijgen zal ik dus tussen de 500 en 600W willen kunnen verstoken.
en qua temperatuur lijkt mij dan een zwaardere motor minder gevoelig dan een lichte.

Kan ik dan veilig stellen dat ik dan uit de 3 zwaarste moet kiezen? (De 20gram meer dan de huidige situatie is makkelijk te compenseren met de accu, die kan nog wel een centimeter of 5 naar achteren)

Zo blijven er drie over waar helaas nog niet alle gegevens van op de site staan.
Hier rustig op wachtend vraag ik mij af wat voor, liefst, verticaal klimmen belangrijk is.
Een zo hoog mogelijke statische trekkracht of statisch iets meer dan vlieggewicht en daarnaast veel pitch-snelheid?

oftwel: een lagere kv met een hele grote 'langzame' propellor of een hogere kv met een 'snelle' prop?

Wat is hierin jullie mening?

Meedenkend in getalletjes: gewicht zag ik was 2350 gram. Wil je dat vertikaal vliegen, met meer dan 10m/sec klim dan kom je met de vuistregel (meer dan 200 Watt/kilogram) boven de 500 watt uit. Daaruit voortvloeiend met een 3S lipo waarvan de spanning echt wel inkukeld wordt de stroom 50 Ampere of meer. Advies: ga denken aan een 4S lipo om de stroom enigsinds te beperken.
De EZ1515 komt op 105 gram en de EZ1520 op 130 gram. Die laatste heeft de voorkeur en meer reserve's en ...... je had nog lood voorin. Ik zou gaan voor de Tenshock EDF TS-EZ1520 - 18T - 4pol 2410KV. De tabel laat de 16 X 8 zien bij een 4S lipo en komt daarmee op 500 Watt bij 80% rendament. Dat lijkt me wel wat voor jou Orca.
Groetjes Frans

Thanx!

4S zal ik alleen in kleine capaciteit kwijt kunnen. De 3S2600 die ik nu heb is echt het maximale wat er aan breedte en dikte in past.....Ik zal eens googlen of er 4S parketten zijn met een beetje capaciteit die passen.

Qua motorgewicht kan ik zelfs de 193gram 1540 wel hebben zonder erg op achteruit te gaan. Ik dacht zelf aan een 1530 of 1540 met 17/18" diameter en 8/9/10" spoed

4s past niet.
Wanneer jij het belangrijk vind meerdere runs achter mekaar te kunnen maken moet je simpelweg naar een groter pack.

Back