Ik heb een vraagje voor de meelezers.
(Maar ik ga eerst even uitleggen waar de vraag vandaan komt, dat is nodig oor het antwoord)
Ik ga een andere motor voor de Orca kopen.
De Shambeck 1025, in combinatie met de SLS1000, is perfect voor het f5j spelletje met voldoende vermogen om in 30s een goede uitgangs hoogte te bereiken zonder overbodig gewicht aan boord mee te sjouwen........maar het voldoet niet aan hoe ik met de Orca wil kunnen vliegen.
Hij gaat best vlot omhoog maar ik moet nog steeds enigszins voorzichtig zijn met de hoek waaronder ik omhoog ga anders loopt de vaart er uit.
En veel storender: Na 1 of 2 stijgvluchten is het klaar met de kleine SLS'jes.
Met de eerdere gemelde grotere accu zal ik op den duur de motor oproken. Ik heb hierover contact gehad met Schambeck en zoals eerder in dit draadje uitgelegd is het spanningsverval van een grote accu te laag en blijft de belasting op de motor te hoog en zal dat op den duur de motor slopen.
Dat wil ik niet!
Als ik dus probleemloos meerdere keren wil kunnen stijgen zonder een zak vol accu's mee te moeten sjouwen, of moeten landen na elke keer motor aan zal ik naar een andere motor moeten.
Daarnaast heb ik hem van de week uit het model gehaald om, in navolging van Arno, de motor door Schambeck na te laten kijken en heb ik ook eens gewogen wat ik precies aan lood in de neus had zitten. Dat bleek een niet misselijke 75 gram te zijn!
Ik kan dus naar een flink zwaardere motor plaatsen!
Aangezien ik erg gecharmeerd ben geraakt van motoren met vertraging wil ik hem uit het assortiment van Reisenauer halen en met het gegeven dat een 28mm buitenloper absoluut het matje is qua ruimte denk ik dat ik weet in welke hoek ik het zoeken moet.
http://www.reisenauer.de/artikelauswahl.php5?kid=158
Hier komt mijn vraag om hulp want op deze pagina staan nog steeds veel mogelijkheden.
Ik wil:
- overtuigend, tegen verticaal aan, kunnen klimmen
- niet na 2 keer motor aan in de problemen komen met de motortemperatuur
Voor het stijgen zal ik dus tussen de 500 en 600W willen kunnen verstoken.
en qua temperatuur lijkt mij dan een zwaardere motor minder gevoelig dan een lichte.
Kan ik dan veilig stellen dat ik dan uit de 3 zwaarste moet kiezen? (De 20gram meer dan de huidige situatie is makkelijk te compenseren met de accu, die kan nog wel een centimeter of 5 naar achteren)
Zo blijven er drie over waar helaas nog niet alle gegevens van op de site staan.
Hier rustig op wachtend vraag ik mij af wat voor, liefst, verticaal klimmen belangrijk is.
Een zo hoog mogelijke statische trekkracht of statisch iets meer dan vlieggewicht en daarnaast veel pitch-snelheid?
oftwel: een lagere kv met een hele grote 'langzame' propellor of een hogere kv met een 'snelle' prop?
Wat is hierin jullie mening?