Ervaringen cappucino/machiato/ESO? => gekozen voor Orca eVo

Mooie prijs! Alleen te vroeg......ik ben nog niet aan kopen toe (lees: ik mijn vrouw beloofd even niets nieuws te kopen en ze krijgt een rolberoerte als ik nu met zoiets op de proppen kom haha!)

Ik heb een Cappuccino. D-Box.
Geen echte top-kist, maar wel een hele leuke kist om mee aan de helling te vliegen. Heeft dan wel ballast nodig. De mijne weegt 2 kg, maar ik doe er minimaal 300gram bij, anders is het niet leuk. Het mooiste is 2,8 kg en veel wind op de Wasserkuppe. Perfekt.
Niets voor Nederland dus.

André

Het mooiste is 2,8 kg en veel wind op de Wasserkuppe. Perfekt.
Volgens mij waait het aan de Nederlandse kust vaker (en harder) dan op de Wasserkuppe.
Hoezo "niets voor Nederland dus"?

De TS woont vlakbij die Nederlandse kust en is daar ook vaak te vinden.

Ik vlieg hoofdzakelijk op het duin, het is dus absoluut proiriteit dat hij aan de helling goed presteert

Ik heb een Cappuccino. D-Box.
Geen echte top-kist, maar wel een hele leuke kist om mee aan de helling te vliegen. Heeft dan wel ballast nodig. De mijne weegt 2 kg, maar ik doe er minimaal 300gram bij, anders is het niet leuk. Het mooiste is 2,8 kg en veel wind op de Wasserkuppe. Perfekt.

André

Afgelopen periode veelal met mijn 3m Focus op de Maasvlakte gevlogen. 3100 Gram schoon aan de haak en dan zelfs nog iets te licht zo af en toe ;)

Mijn Macchiato D-box is gemotoriseerd. Met lipo, regelaar en motor komt hij op 2,6kg. En dan kun je er flink mee raggen.
Voldoet aan mijn verwachtingen in het Nederlandse vlakke land.
Er zullen allicht betere kisten zijn. Waarschijnlijk zijn die ook weer duurder.

Is de Prosecco ook niet iets voor je?
Komt in de FMT 1/2013 zeer goed uit de test en heb hem zien vliegen bij de FMT hangflugwoche in Berwang Oostenrijk en vliegt super.

Succes verder.
Egbert

Niet verkeerd zo'n Prosecco... Ik heb dezelfde wens als Justus, maar dat plan is toch echt pas in 2014 aan de beurt...

Ik ben daar geloof ik ook niet helemaal duidelijk ingeweest.
Ik heb totaal geen haast met de aanschaf van een dergelijke kist. Sowieso heb ik die centen niet zomaar ergens werkeloos in een oude sok liggen, maar ik weet graag waar ik voor spaar. Daarnaast is mijn werk/hobbyhoek op dit moment totaal onbereikbaar (samen met onze slaapkamer, kantoorruimte en wasruimte) omdat ik de complete zolder ga verbouwen/herindelen zodat ik straks meer werkruimte heb en onze slaapkamer geen vliegtuigopslagruimte meer hoeft te zijn.

Dit draadje maakt het voor mij ook duidelijk dat ik de keuze niet 123 heb gemaakt en ik dus eerst nog even door ga sparen om straks niet door een budget beperkt te zijn. Puur door wat ik er zelf bereid ben voor uit te geven.

De prosecco lijkt in ieder geval akelig dicht in de buurt van het ideaal te komen!

Kijk ook eens naar de xperience pro van NAN. Deze zit in dezelfde prijsklasse als de prosecco.
Leeg een heerlijk thermiek model, met ballast heerlijk dynamisch. Echt een allrounder.

Verder denk ik dat de bouw kwaliteit ook beter is. Valenta staat niet bepaald bekend voor hun gebruik van hoogwaardige materialen. Dat zie je terug in het gewicht maar ook in de stevigheid.
Niets mis mee. Maar dan moet er ook voldoende prijs verschil zijn.

Langzaamaan beginnen de kriebels van dit draadje weer te komen en ben ik na weer een oostenrijk ervaring ook een paar veranderingen in het eisenpakket rijker.

Het gaat toch een iets meer op thermiek gerichte kist worden, laat de windkracht 7 op de maasvlakte varen daar er veel eenvoudigere en goedkoper ook wel wat te vliegen valt onder die omstandigheden.

Daarnaast gaat het toch eentje met een motor worden. De laatste vakantie in Oostenrijk heeft laten zien dat je die daar echt nodig hebt en het is jammer als je zo'n kist bij hebt en je zou er dan niet mee kunnen vliegen.

Na veel kijken en lezen zijn er op dit monent 2 gegadigden: de Aer-o-tec Orca V met E romp en de eerder genoemde Prosecco.

De prosecco heeft een lichte voorkeur vanwege de prijs en om de 1 of andere reden vind ik hem iets mooier. Nu heb ik beide producenten wat vragen gesteld en Aer-o-tec gaf dezelfde dag antwoord. Schmierer heb ik na een week daarentegen nog niets van gehoord.

Zodoende mijn vraag: heeft iemand ervaring met contact met Schmierer zelf?
(Of ben ik gewoon weer erg ongeduldig?)

ik zou niet voor de Orca gaan eerder voor de Satori ik heb die nog met een dikke 8/9 op de maasvlakte gevlogen maar nog een betere allrounder is de Crossfire 2 meester kist nu een paar keer op de helling mogen aan schouwen.

Crossfire 2

mijn ervaringen met de Schmierer modellen zijn niet zo best de romp kan weinig hebben

Wat heb je 'tegen' op de Orca?

De Satori is zeker ook interessant....zeker als hij inderdaad ook met wind nog wat kan maar alles wat ik van de Satori zie is heel rustig floaten en helemaal toegespitst op licht weer. De Orca lijkt meer voor alle omstandigheden ontwikkeld.

Als ik bijvoorbeeld naar joeptoep kijk wordt de Satori vrijwel altijd rustig gevlogen met af en toe een speels bochtje, de Orca daagt kennelijk meer uit om hem ook eens lekker heen en weer te jagen.

De kogel is door de kerk!

Ik heb nog maar eens zoveel mogelijk informatie tot mij genomen. Bouwdraadjes gelezen, filmpjes gekeken, voorkeuren naast elkaar gelegd, gegevens gevraagd bij fabrikanten, out-of-the-box denken en naar totaal andere kisten kijken en bleef elke keer weer bij dezelfde uitkomen.

Ik heb vanmorgen na een uitgebreide mailwisseling bij Aer-O-Tec een Orca besteld!
Het wordt een Orca V, met de nieuw ontwikkelde elektro-romp waar de servo's in de staart komen i.v.m. de slankere vorm van de v-romp. Alle drie de vleugelvarianten: 3m39, 3m64 (iets anders gevormd dan de oude 3m63) en de 3m95.
Motor wordt vooralsnog de kontronik 510 met passende freudenthaler spinner en bladen voor 3S.
Servo's zullen 'gewoon' S3150's worden maar daar heb ik nog even tijd voor want er zit een flinke levertijd op: 9 maanden! (Is nog niet zo erg als bij Lesky haha!)

Ergens volgende week krijg ik een designtekening voor het kleurschema, in ieder geval het 2010 schema met wit en groen of oranje.....daar ben ik nog niet helemaal uit!

Nu kan ik lekker 9 maanden dromen!

Gefeliciteerd met je keuze! Wat is het gewicht van je kist?
Je kunt ook eens met Andy Reisenauer mailen over je motor
Keuze. Hij kan je daar in goed helpen.

Succes met de geboorte :mrgreen:

Met de lange 'oren' krijgen ze de eX vliegklaar rond de 2400 gram. De V zal daar wel ergens in de buurt komen denk ik.

Back