Ervaringen F3A electro?

Discussie in 'F3A' gestart door Hans Meij, 17 mrt 2007.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Zijn er inmiddels ervaringen (van eigen bodem) met het electro F3A (2m)?
    Waar ik naar benieuwd ben zijn antwoorden op vragen als.
    Hoeveel packs en laders heb je nodig om 8 vluchten op een middag te maken?
    Hoe houden de packs zich na een jaar en 200-500 cycles
    Hoe houden packs zich na enkle jaren
    Gebruik je de electro-setup ook voor het maken van uren of val je dan terug op een brandstof toestel.
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Winfried? :roll:

    Had dit topic trouwens niet beter bij electrovliegtuigen gepast?

    Grt.
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Tuurlijk. Foutief gepost, dat gebeurt wel eens.
     
  4. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
  5. hezik

    hezik Guest

    1 vraag kan ik wel voor je beantwoorden. Wil je bijna continu vliegen, heb je 2 laders en 3 packs nodig.

    Met m'n minimagje vloog ik bijna continu met 1 lader en 2 packs, maar dan laadde ik met 2C. "ja maar dat is geen f3a pack"; dat maakt niets uit; aangezien je grote pakketten niet sneller of langzamer laadt, daar laadstroom in C wordt uitgedrukt.

    Voorbeeld, je neemt 3 4800mAh 6s1p pakketten. en twee laders die die met 4,8A kunnen laden. Het laden zal dan grofweg 1 uur en 20 minuten duren. Gaan we uit van een vliegtijd van 10 minuten, dan vlieg je 10 minuten, dat pack gaat aan de lader, volgende pack erin, 10 minuten vliegen, pack aan de lader volgende pack erin, 10 minuten vliegen.. dan ben je zo'n 40 minuten kwijt en kun je 30 minuten pauze nemen en dan kun je weer hetzelfde doen.

    Zo kun je in 1 dag (zeg 4 uur) zo'n 10 vluchten maken.

    Meer kan ook, als je pakketten neemt met voldoende capaciteit en ze niet helemaal leegvliegt en ook niet helemaal vollaad. De laatste 10~15% laden van een pakket neemt onevenredig veel tijd in beslag.

    Ik heb het bij ons wel eens gevraagd (Harry vliegt bv. al vrij lang met electro en lipo's) en volgens hun gaat een lipo langer mee dan de sceptici vaak beweren. Jaarlijks vervangen zou nonsense zijn.
     
  6. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Een Pack geschikt voor een F3A kist van 2m zal een 10S (is max. vanwege regelgeving) bij zo'n 4000 tot 5000 mAh zijn. En die heb je ook echt nodig om het hele programma ook nog bij veel wind te kunnen vliegen.
    Om zo'n Pack met 2C te laden heb je zo'n 420 Watt aan laadvermogen nodig. Zover ik weet is maar 1 lader die dat kan, maar die is nog (steeds) niet op de markt :(. Optie is om het Pack te splitsen en dan 2 laders van zo'n 210 Watt per stuk te gebruiken (dit is al gangbaarder qua vermogen). Als Hezik z'n rekensommetje verder klopt kom je dus op 4 laders met 3 packs en niet te vergeten 4 balancers anders is 2C laden niet echt verantwoord.

    Verder zullen er nog niet echt gebruikservaringen zijn binnen Nederland, maar die komen er wel komend seizoen. Ik weet van meerdere personen dat zij komend seizoen een elektro-toestel in gaan zetten in de F3A-klasse.

    Als je voor 1 vlucht per half-uur gaat en je beperkt op 1C laden (heeft hoogstwaarschijnlijk ook nog voordeel voor de levensduur van de packs) dan kom je met 2 laders en 3 packs al een heel eind. Om dan 8 vluchten te maken sta je wel 4 uur op het veld en ben je continu bezig met vliegen en laden.

    Rick
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Bij mijn rekensommetje ging ik uit van 1C laden, Rick.. meer laders dan packs is natuurlijk onzin. Ik ga er vanuit dat jij packs wilt samenstellen, of laden per 5 cellen ofzo?

    User mantra gebruikt bij ons een 10s2p 9600mAh pakket voor z'n nieuwe electroheli (zie foto's+filmpje in electroheligedeelte), ik zal eens vragen hoe hij van plan is dat te gaan laden..

    De thunderpower TP1010C kan 10s pakketen met 6A laden, volgens specs, dan kun je dus een 10s 6000mAh pakket laden met 1c, zoals in mijn rekensom.. twee van die laders en drie zulke pakketen, en je zult toch al een eind moeten kunnen komen? Of zou 6A te weinig zijn voor een 2m kist? (kan me niet voorstellen)

    Maar ja, dan heb je wel even voor € 400 aan laders staan en voor iets van 1200 euro aan lipo's.. voor 1600 euro kun je toch heel wat brandstof inslaan..
     
  8. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Stevo, supermooi bouwverslag van Bert. Was ik natuurlijk als veel-surfer al vaker tegengekomen, en zelfs apart gezet om herhaald in te kunnen zien.

    Verder vanmiddag een uur met Wolfgang Lorenz aan de telefoon geweest en alle opties doorgesproken.
    www.f3alorenz.de
    Hij heeft diverse offertjes voor mij gemaakt. Kanonne zeg wat gaat dat kosten.
     
  9. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Even verplaatst. :)

    Zijn wel de betere ambities, 8 vluchten per dag met een 2 meter model op electro. ;)
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Zijn er mensen die dat niet zouden willen dan? 8 vluchten is een beetje weinig, maar voor de rest, waar kan ik mij inschrijven hiervoor? ;)
     
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Hezik (en anderen),

    Ik ben vorig jaar begonnen met deelname aan de F3A met mijn Evolis. Aangedreven door een AXI5330/F3A.

    Inderdaad vliegen die modellen vanwege regelgeving met maximaal 10S aan LiPo's.
    Voor een complete F3A vlucht gebruik je tussen de 3700 en 4000 mAh. Beetje afhankelijk van de wind en je vliegstijl.
    Een vuistregel die ik hanteer is dat ik na een vlucht mijn pakket niet verder als 80% leeg wil hebben dus 5000mAh is wel de miniumum capaciteit.

    Zelf vlieg ik met al wat oudere , tweede hands, ThunderPower 6000mAh, en een pack van EmcoTec 5300.

    Als er 1 ding is wat ik met de overstap naar electro heb moeten leren is dat je je vluchten beter moet plannen.
    Een beetje rondspelen zonder daar echt nut uit te halen (nut kan ook zijn dat je het leuk vindt om een beetje rond te spelen, maar ik doel op trainen voor de figuren die niet zo lekker gaan) is dan eigenlijk zonde.

    Ik maak nu meestal 4 vluchten op een middag, maar die doe ik dan wel op 'wedstrijd concentratie' nivo. En ik probeer van te voren met mezelf (of mijn coach) af te stemmen wat er gevlogen gaat worden. Dat kan best zijn dat 1 vlucht alleen maar b.v. een 8punts rol van uit rugvlucht is. Of een keerfiguur dat niet lekker uitkomt. Soms moet je even stoeien met een figuur voor het duidelijk is waarom het niet lekker gaat.

    Wat laden betreft: Ik heb gemerkt dat de Packs beter presteren als je ze voldoende rust geeft. Eigenlijk laad ik op het veld niet of alleen als een pakket voldoende rust heeft gehad, zowel na de vlucht, als na het laden. Dat zal wellicht met de modernere cellen met de hogere ontlaad stromen niet van belang zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee. Als ik de packs laad, dan is dat meestal op 4Ampere.

    Wat iemand anders al schrijft is dat je een behoorlijke capaciteit nodig hebt als bron voor het voeden van de laders. Na wat geklungel met steeds zwaarder wordende deep-cycle accu's ben ik overgestapt op een klein en lichtgewicht aggregaat. Daar gaat dan de 20A voeding van Graupner aan. Dat werkt prima.

    Komend seizoen zullen er meerdere mensen met electro actief zijn in de F3A klassen:

    F3A: Haijo Berendse, Job Verkerke vliegen met een Hacker (vertraagd). Ik dus met de AXI in de evolis.
    F3A-B: Bob Romijn met de Plettenberg 30-10
    F3A-C: Ben Postmus met een AXI

    We zullen de ervaringen afwachten, en ook van deze vliegers eens horen of hun trainings patroon veranderd.

    Gr
    Winfried
     
  12. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Ha Winfried,

    Het punt van stroombron was ik inderdaad vergeten, ik keek alleen nog maar naar de laders. Zelf heb ik een 100+ Ah Boot/Camper-accu en deze gaat nu 2 seizoenen mee. Wel niet super-intensief gebruikt en altijd maar 1 (10S1P 4000 mAh bij 1C) Lipo-accu per keer laden vanaf de lood-accu. Zo'n loodaccu belast je dan al met zo'n 10-15A continu voor bijna 1 uur per accu-laading. Als je er 2 accu's aanhangt dan zit je in no-time aan de afslag-spanning.
    Gelukkig zijn de Clubs waar ik lid ben voorzien van 220V in het clubhuis/keet, dan een 40A voedingje mee van thuis en het stroombron probleem is opgelost :).

    In je lijstje vergeet je nog een paar personen denk ik. En voor Hans denk ik zeker interresant: Team van der Vecht, die gaan toch ook met een F3ALorenz kist (natuurlijk elektro) vliegen.

    Tjaa ik weet het hun deelname is nog onder voorbehoud, altijd lastig dat invliegen :)

    @Hans neem ff contact met hun op, de aandrijfset die zij in gaan zettten is echt stukken goedkoper dan het spul van F3ALorenz.

    Rick
     
  13. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Volgens mij vliegen zij met Strecker. De prijsverschillen zijn volgens mij niet enorm. De Hacker met spin99 regelaar en programmeer unit en prop kost 730E. De Strecker met een regelaar met dezelfde mogelijkheden zal niet zoveel minder zijn.
    Daarnaast ben ik in die zin niet een shopper. Als een leverancier elke vraag die ik hem via de mail stel beantwoord en over de telefoon de tijd neemt om mij alles uit te leggen zal ik dat belonen.
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wat een prijzen 8O Doe mij -zolang die prijzen nog zo enorm hoog zijn- maar gewoon de 160FX :D

    Grt.
     
  15. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    HOi Rick

    Ik was inderdaad Derk van der Vecht vergeten, die gaan met een ...... (hoe kan het anders)....strecker vliegen.

    Prijzen van de motoren +regelaar voor AXI en Strecker zijn niet hoger als die van een OS-160 + uitlaat + bocht + ophanging.

    Het concept waar Derk mee gaat vliegen is een hoog-toerige motor met een wat kleinere prop als dat voor electro gebruikelijk is.
    De meeste electro (F3A) props zijn 20-22 inch diamater en draaien 6000-6500 toeren

    De strecker draait een 17x12 met bijna 8000 rpm.... dat komt dat eigenlijk heel goed overeen met een YS-vierttakt.

    Voor de meeste vliegers is de overstap naar electro absoluut niet om goedkoper uit te zijn. Voor de meeste vliegers is de controleerbaarheid en de 'consequentheid' van de aandrijving de hoofdreden.

    Wanneer je wat langer in het wedstrijd cirquit meedraait, en je nivo voldoende gestegen is, dan wordt het van belang om ook het gas als volledige functie te zien (dat kunnen de indoor vliegers bevestigen).

    Het wordt een interresant jaar.

    GrWinfried
     
  16. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  17. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    hoi hans,

    ik dacht de 14...

    grW
     
  18. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    @Hans, ik weet niet de precieze setup die zij gaan gebruiken, daarom ook mijn tip informeer ff bij hun zelf (of ff wachten tot Dick en/of Bert hier reageren). Maar zij hebben mij zelf verteld dat er een behoorlijk prijsverschil zat tussen de LMT set van Lorenz en Strecker setup die zij gaan gebruiken. Lorenz zelf was ook zeer verbaasd over het prijsverschil toen hij die te horen kreeg :)

    Ter vergelijk heb ik ff uitgezocht wat de (vergelijkbare ?) setup op de 2m 'van der Vecht' Funtana kost, motor, spin 99 regelaar + box heb ik (zonder echt te zoeken) voor 517 Euro voor 15-25 euro Prop erbij en je hebt toch 200 Euro bespaard.

    Voor het beantwoorden van deze vraag zal ik m'n banknr. ff PB-en en dan zie ik de beloning wel tegemoed :)

    Rick
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Het laden zal qua stroombron bij ons op het veld het probleem in elk geval niet zijn.. we hebben dit weekend de veld-accu vervangen door 8 40Ah accu's (als ik mij niet vergis), dus we hebben 320Ah beschikbaar bij 12 volt. Een generator lijkt mij dan ook niet nodig ;). Deze accu wordt continu bijgeladen, dus dat zal geen probleem zijn denk ik.
     
  20. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Weet je ondertussen al met welk toestel de Van der Vechtjes gaan vliegen ??

    In je lijstje vergeet je nog een paar personen denk ik. En voor Hans denk ik zeker interresant: Team van der Vecht, die gaan toch ook met een F3ALorenz kist (natuurlijk elektro) vliegen.

    Tjaa ik weet het hun deelname is nog onder voorbehoud, altijd lastig dat invliegen :)

    @Hans neem ff contact met hun op, de aandrijfset die zij in gaan zettten is echt stukken goedkoper dan het spul van F3ALorenz.

    Rick[/quote]
     

Deel Deze Pagina