Ervaringen met van stickmode veranderen

PH_AJH

Forum veteraan
Ik vlieg mode 3, dus hoogte en aileron op de linkerstick, gas en richtingsroer op de rechter. Zo heb ik het geleerd van mijn toenmalige instructeur. Inmiddels heb ik een aantal vliegmaatjes erbij en de meesten daarvan vliegen op mode 1; aileron en richting dus van plaats veranderd.

Ik ga nu switchen. Niet alleen vanwege het gemak de zender van een ander eens vast te kunnen houden maar ook omdat ik merk dat het voor mij voordelen heeft. Tijdens het thermieken is het voor mijn gevoel onnauwkeuriger om aileron en hoogte op dezelfde stick te hebben, net als bij het rollen.
Al mijn 2-assige zwevers vlieg ik al met het roer op de rechterstick en dat gaat prima.

Ik heb een poos geoefend op de simulator en eigenlijk gaat dat prima maar ik zit er toch tegenaan te hikken om het in het eggie te gaan doen. De eerste paar uren ga ik enkel met mijn schuimpjes vliegen om de reflexen weer op de juiste plek te krijgen.

Zijn er meer mensen die wel eens van stickmode gewisseld zijn en hoe is dat verlopen?

Ik ben erg benieuwd naar de reachies.
Het lijkt me erg lastig om dat de verwisselen.
Zelf vlieg ik ook op mode 1.
Ik denk dat je reflexen lang je zullen hinderen.

Laatst bewerkt:
Als je je 2k kisten al met richtingroer op rechterstick vliegt lijkt het me geen enkel probleem.

Ik ben nadat ik begonnen ben met vliegen ook van stickmode verandert, van mode 1 naar mode 2. Dit heb ik gedaan door veel te simmen zodat je de reacties al goed om doet. Het is wel een goed idee om in het begin ook met schuimpjes ook te oefenen.

Ik ken 1 iemand die na 16 jaar gestopt te zijn met mode 2 heli begon terwijl hij vroeger mode 1 vliegtuig vloog. Dat ging prima, na een maand of 4 kwam hij bij ons op de club, wij vliegen mode 1 en hij wou ook weer vliegtuig vliegen. Hij is over gegaan op mode 1 en had dat snel onder de knie, natuurlijk eerst met wat crashbaars gevlogen en veel gesimd.

In dit topic staat een verhaal van een Canadese wedstrijd piloot die er 4 jaar over deed geloof ik, stickmode-1-makkelijker-dan-stickmode-2-a

Het enige wat je doet is rudder en aileron omwisselen, dat moet niet zoon heel groot probleem zijn lijkt me. Ik heb in het verleden (toen ik nog een zender had die dat makkelijk kan) altijd kisten zonder rudder of zonder ailerons (delta's, 1m dlg bv) met rol of rudder op beide knuppels gehad, handig voor gooien of om andere dingen te doen tijdens het vliegen. Ik had geen moeite met links mijn rol te doen. Het enige is de noodsituatie, en als dan je instinct verkeerd is kan het je een kist kosten.

Wat betreft 2/3kan zwevertjes, die hebben vaak zoveel v dat rudder als niet axiale rol reageert, ik denk niet dat die ervaring echt helpt.

Laatst bewerkt door een moderator:
(......)Het enige is de noodsituatie, en als dan je instinct verkeerd is kan het je een kist kosten.

Wat betreft 2/3kan zwevertjes, die hebben vaak zoveel v dat rudder als niet axiale rol reageert, ik denk niet dat die ervaring echt helpt.

Dat is het (psychische) probleem nou juist. Die 2/3 kan zwevertjes daar kom ik nog wel uit, dat gaat allemaal wat rustiger. Die vloog ik in eerste instantie ook met roer en hoogte op dezelfde stick en het omschakelen is redelijk makkelijk gegaan. Het is mijn 4m zwever waar ik me zorgen om maak - en mijn Harvard die nogal snel reageert. Daarmee kan even in de war raken al héél snel een noodsituatie opleveren :-)
Het punt is dat zolang je er bij nadenkt en héél geconcentreerd bezig bent alles goed gaat. Maar bijvoorbeeld bij het weggooien en direct de knuppels grijpen en sturen, daar maak ik me zorgen over. Maar ik ga het wel doen :-)

Je kan ook voor de zekerheid bij sommige modellen richting en rol mixen.
En steeds minder procenten meemixen.
Misschien is dat een optie.

Welke wisseling ga je precies doen? Je hebt nu hoogte en rol links en rudder/gas rechts.

Je gaat je gas/hoogte verwisselen? Dus links gas/rol en rechts rudder/hoogte?

zoals ik het begrijp wil hij richting met rol verwisselen.
Wat op zich de makkelijkste mode wisseling lijkt.
Dus gas/rol rechts en hoogte/richting links

Voor vliegtuigen en vooral zwevers is het allemaal niet zo moeilijk.. Je zult zeker in de eerste weken nog wel eens stuur foutje maken maar na enkele weken gaat dat vanzelf beter. Bij Heli vliegen is de impact veel groter.
Ik vloog met electro fixed wing altijd mode 3. Was het makelijkst omdat na het weg gooien met rechts toch altijd alle belangrijke stuur acties met links te maken was.
Met heli vliegen ben ik toen gewoon lekker door gegaan..
Dus mode 3 (kop links en staart en pitch rechts..)
Dat ging prima want na enkele maanden kon ik toch wel lekker raggen.
Ik bleef me alleen ergeren aan het feit dat ik nergens iemand kon helpen of dat ze in de winkel een sim opgesteld stond om er even mee te spelen.

Want bijna alle standaard ingestelde RTF heli's in europa zijn mode 2 of mode 2a (GETROKKEN GAS) Dus in januari toch maar effe over gegaan..
Nou niet dus.
Ruim 20 uur simmen en 10 accu's verder kan ik weer wat hooveren.
Ik heb ondertussen zeker 4 schades gevlogen en ben er nog lang niet.

Heb al best wel een beetje spijt en mode 3 kan ik natuurlijk ook wel vergeten.
Maar ik blijf volhardend en zal dus alleen mode 2 nog gaan blijven gebruiken met de Heli...
Wat ik met electro vliegen/zweven ga doen??
ik weet dat nog niet..
Onlogies??
Ik heb al wat kleine problemen gevonden die ik eerder met mode 3 niet had.
Ik geloof bijvoorbeeld ook niet dat mijn motoriek rechts beter is (ik ben rechts handig) want ik denk dat je met je staart en pitch net zo precies moet regelen als de kop.
To be cont...

Benno

Benno,
Jouw "wisseling" is natuurlijk wel anders. Bij jou is álles van kant verhuisd. Dat lijkt me helemaal een ramp.....

Leuk om te horen dat er toch wel meer mensen zijn die een keer wisselen.

mode 1 en mode 2

Ben zelf een mode 1 vlieger, heb mezelf leren vliegen op mode 2 voor instructie-doeleinden.
Reflexen gaan gewoon goed, maar wel blijven oefenen.

Greetz,
Frank

Inmiddels heb ik al wat uurtjes gevlogen met 5 verschillende kisten. Het gaat tot nu toe eigenlijk probleemloos.
Eerst heb ik een paar avonden op de simulator geoefend met turbulentie overdreven hoog geschroefd. Dat geeft voortdurend (onrealistisch) omkiepende kisten maar dat is wel prima om zonder te denken direct te reageren.

In het echt valt het me heel erg mee. Ik merk dat ik soms, als ik kleine correcties moet maken tijdens het thermieken, de verkeerde knuppel gebruik (wat je dan vanzelf merkt) maar tijdens normale grotere stuurbewegingen gebeurt dat niet. Slippend vliegen moet ik echt opnieuw leren; zo'n samengestelde beweging voelt als helemaal nieuw :-)

Ik heb wel het idee dat mode 1 voor mij beter werkt dan mode 3 die ik altijd gebruikt heb. Netjes cirkelen gaat (nu al) beter en ook rollen kan ik veel netter coördineren.

stick mode wisselen

Ik weet niet hoelang je al vliegt, maar als dat al lang is kan je beter niet van stickmode wisselen, hoe debiele je ook hebt. Wanneer er tijdens het vliegen iets opeens gebeurt, stuur je toch verkeerd. En wat is er mis met je "oude stickmode?

mode 1 werkt voor vliegen inderdaad lekkerder dan mode 3. Er zijn bij ons op de club wel mensen die met de heli op mode 3 vliegen, maar met vliegtuigen gebruiken zij ook nog steeds mode 1.

Ik vlieg zelf mode 1, heb een tijdje 2 geprobeerd omdat dit me makkelijker leek voor mn DLG met werpen omdat ik linkshandig ben. Toch ben ik maar op 1 gebleven omdat de hele club daarop vliegt en omdat ik het zelf ook gewend ben.

Ik denk dat het uiteindelijk, als je 'echt strak/goed' wilt vliegen, geen zier uitmaakt. Je zult dan toch 'vrij' moeten zijn op alle richtingen.

Ik denk wel dat het uitmaakt in hoe lang je er over doet om daar te komen.

stick mode

zelf vlieg ik single stick gas links, met dus gas en rudder links. (zowel heli als plank)Dit is zo ongeveer hoe der rest van de wereld vliegt. En dit is ook hoe het in een "echt" vliegtuig zit. rol en hoogte op een bedienings orgaan. Dit is natuurlijk niet voor niets. Maar nogmaals, het is meestal beter om te blijven vliegen zoals je geleerd hebt

groetjes Arie

Ik ook single gas links maar ik geloof dat in Nederland het merendeel split gas rechts vliegt..

Back