Ervaringen met van stickmode veranderen

Nee, niet op onze club, niet in nederland, en niet in duitsland en belgie
maar de rest van de wereld wel alex

Laatst bewerkt:
Je feiten kloppen niet tippaarie. Ze vliegen hier ook allemaal met gas rechts.. en in de wedstrijd-scene vliegen ook de meeste gas rechts.

Het zal in NL ongeveer 50/50 stickmode1/stickmode 2 zijn.

en hoe je in echte vliegtuigen vliegt, is verder niet zo relevant..

(qua buitenland zou het mij niets verbazen als je stelling ook niet klopt, maar heb er geen cijfers voor.. jij wel?)

stick mode

Ik had al eerder gezegd, dat het niet geldt voor nl du en be.
Ik had het over de rest van de wereld, en ja, ik heb dit zowel bij futaba als multiplex gevraagd, die hebben daar zicht op. Hoe het in echte toestellen werkt is wel belangrijk. Het heeft te maken met wat je linker en rechter hersenhelft doen, wanneer je ingewikkelde handelingen verricht. Een beetje een lang verhaal, maar het komt er op neer dat je de moeilijkste (belangrijkste) handelingen het best door een hand kan laten doen. Strikt genomen zou dit voor linkshandige mensen de linkerhand moeten zijn, maar in praktijk kunnen linkshandigen mensen dit vaak makkelijk omdraaien. Maar aangezien de meeste mensen rechtshandig zijn, gebruik je de rechterhand voor rol en hoogte. Dan hoeven de hersenen, maar vooral de verbindingen tussen de linker en rechter hersenhelft, het minste te doen.

groetjes Arie

Laatst bewerkt:
Met alle respect, ik geloof er geen snars van dat je dit aan Futaba of Multiplex gevraagd hebt. Sowieso kunnen noch Futaba of Multiplex hier uitspraken over doen, omdat hun zenders vrij om te bouwen zijn en gebruikers dat ook zelf moeten doen. Zelfs al zou je het gevraagd hebben, dan nog zou dat nutteloos zijn, omdat Futaba en Multiplex er dus geen zicht op hebben.

Je bent nu al NL, BE en D aan het uitsluiten, dat gaat hard.. als we nog even doorgaan, sluit je de rest ook uit.

Er is geen 'beste' stickmode. Als je dan toch zou moeten gaan redeneren, zie ik het meest in deze redenatie:
Br@m zei:
Zijn redenering is gebaseerd op het feit dat vrijwel alle mensen een 'voorkeurshand' hebben en dat de fijne motoriek en de oog-hand coördinatie van de voorkeurshand beter zijn ontwikkeld dan van de andere hand.

Vanuit dit gegeven stelt hij dat je gas en rol op één stick moet sturen met je niet-voorkeurshand. Dit omdat de nauwkeurigheid hier minder belangrijk is.

Je voorkeurshand moet je gebruiken voor rudder en elevator, omdat hier in kunstvlucht de precisie gemaakt wordt.

Zo kom je dus tot Mode 4 voor rechtshandigen en mode 1 voor linkshandigen.

Heren....zullen we even on topic blijven in plaats van de mode 1/2/3/4 discussie die al honderd keer gepasseerd is dunnetjes over te doen?
Dank u :-)

Ik weet niet hoelang je al vliegt, maar als dat al lang is kan je beter niet van stickmode wisselen, hoe debiele je ook hebt. Wanneer er tijdens het vliegen iets opeens gebeurt, stuur je toch verkeerd. En wat is er mis met je "oude stickmode?

Er was niks mis mee. Ik vloog al deel mode 1, deels mode 3. Beide varianten hebben voor en nadelen. 2-assige zwevers vloog ik mode 1 (hoog/laag op links, rudder op rechts) omdat dat nu eenmaal zuiverder vliegt (daar kan geen discussie over mogelijk zijn). Bij 3-assers is de vraag welke 2 functies je op dezelfde knuppel wilt hebben. Ik had altijd aileron en elevator op de linker stick. Nu dus elevator en rudder.

Ik merk dat dat voor mij beter werkt én het is hoe de meeste mensen in mijn omgeving vliegen, wat ook wel handig is.

Ik geloof niet dat je nooit kunt wisselen. Reflexen verplaatsen (bij mij dan) vrij rap van plek. Ik ben een keer een paar maanden in Ierland geweest; de eerste weken ging ik daar nog wel eens de fout in met links rijden. Na een paar maanden terug in Nederland en tot mijn verbazing ben ik de eerste weken meer dan ééns aan de verkeerde kant gaan rijden als ik in gedachten was (vooral als het rustig was op de weg). En rechts rijden zit er al vanaf kind af aan in hoor.

Oh en ik ben linkshandig. Mode 1 dus voor mij, dat klopt. Maar ik vloog mode 3 (een mode die bijna steeds buiten beschouwing wordt gelaten)

Ja, voor wat ik vooral doe (thermieken). Ook bij het weggooien van een vliegtuig is dit handiger; ik gooi met links en kan dus tijdens het gooien de vleugels recht houden met de ailerons. Een uitgetrimd toestel vliegt eigenlijk vanzelf wel rechtdoor als je gooit maar kantelen komt nogal eens voor, daar kan ik nu sneller op reageren.
Voor kunstvlucht ligt het misschien anders, dat weet ik niet. En misschien heeft het ook wel met persoonlijke voorkeur te maken.
Een nadeel is er ook; ik kan niet meer met één hand vliegen en een sigaretje aansteken, wat ook wel eens lekker kan zijn tijdens lange thermische vluchten :-) .

Maar ik ben een soort van verrast hoe snel ik er aan wen. Denk dat een simulator in dit geval zeker zijn waarde heeft; je kunt veel oefenen zonder voorzichtig te hoeven zijn. En net zo lang iets oefenen tot de gewoonte in je hersens is opgeslagen zonder dat je steeds accu's hoeft te laden of vleugels hoeft te herstellen :-)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat de leer curve iid langer of korter is als je vroeger veel games hebt gespeeld en je nu op een andere stickmode gaat leren model vliegen.

ik vlieg mode 4 gas en rolroer links en hoogte en riching rechts . ik denk dan je dan voor sommige figuren makkelijker stuur omdat je dan niet twee bewegingen in 1 stick hoeft te doen, maar dat is maar een idee, sommige zullen zeggen dat dat niet zo is.

uiteindelijk is het maar net hoe je het geleerd hebt, wat wel uitmaakt denk ik of je links of rechts handig bent, omdat bij rechts handige de motoriek van de rechter hand verder ontwikkeld is , maar ja dat kan je verder ontwikkelingen voor je linker hand.

uit eindelijk blijf het een kwestie van oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen en een groot stuk talent!!

Ik denk dat je altijd beter zult presteren in je oude mode, ik weet niet hoelang je al vliegt, maar dit zit dieper dan je zou denken. Als je bijv. met helies gaat vliegen kun je prima omschakelen en gaat automatisch de knop om zodra er een heli voor je neus hangt. Je kunt jezelf wel leren vliegen met andermans kisten, maar de finesse bij het snelle werk zul je nooit halen.

Ik zat over laatst over hetzelfde probleem als Arjan te denken toen ik met een Dizzy Bird vloog (nurflugel). Mijn 2-as (motor)zwevers vlieg ik nu in mode 3, maar zijn er ook mensen die vliegtuigen zonder rolroeren op mode 3 vliegen en met op mode 1?

Ja, heel veel mensen, vliegen zo, iedereen waarvan ik het weet en ikzelf ook (hoewel het erg lang geleden dat ik enkel rudder op een kist heb gehad).

Ze vliegen mode 1 maar als er geen aileron is dan gaat rudder op rol de plek waar anders rol zit. En ik denk dat mode 2 vliegers precies hetzelfde doen.
Met rudder stuur je bij modellen zonder rolroer oa ook de rol as...

Ze vliegen mode 1 maar als er geen aileron is dan gaat rudder op rol de plek waar anders rol zit. En ik denk dat mode 2 vliegers precies hetzelfde doen.
Met rudder stuur je bij modellen zonder rolroer oa ook de rol as...

Klopt, zo heb ik ook leren vliegen met de Charter:)

Back