Ervaringen Pro-Boat-Voracity-Type-E-36 VS Blackjack 29 V3

Zijn er mensen die ervaringen hebben met de Pro-Boat-Voracity-Type-E-36 VS Blackjack 29 V3
Overweeg voor de zomer een van deze 2 aan te schaffen. Kwa vermogen zijn ze ongeveer gelijk.
Het vaargebied is een grote open plas water met niet al teveel golfslag.
Normaal zou een deep V beter met golfslag overweg moeten kunnen en een catamaran gaat sneller door de bocht.
Misschien dat iemand een van deze boten heeft of er iets over kan roepen.
Ik heb reeds een snelle op 3S varende ( kleine 17 inch deep V) alleen is deze te klein voor openwater met wat golfslag.

Alvast bedankt.

M.vr.gr.
Jules

Ik zou zelf een cat bouwen eerder dan 1 van proboat te kopen die je daarna toch zal gaan upgraden.
Mystic 114 van MHZ, outerlimits 96 van Modellbaupirat, 115 HPR, of eventueel een zonda of genesis romp leeg kopen
en zelf verstevigen. In ieder geval heb je dan een boot die veel beter zal zijn dan een RTR en die je uiteindelijk toch
ongeveer hetzelfde zal kosten (na de upgrades van de RTR...). Voor open water met golfslag kan je beter een grote mono
nemen dan een (kleine) cat.

100% correct wat Roy schrijft
trouwens die blackjack is exact dezelfde romp als vroeger alleen wat steviger maar met dezelfde bedroevende vaareigenschappen , zou ik nooit overwegen om te kopen

en laat ons eerlijk zijn: 600 euro voor een rtr mono is wel heel veel geld hoor , daarvoor bouw je probleemloos zelf iets op en dan met degelijk materiaal

ik geef toe dat die dingen er geweldig uitzien maar.........

Okido , thx voor de updates. Speedboten is een beetje nieuw voor mij. Uitgaande van outerlimits 96 van Modellbaupirat met als voorlopig doel +/- 80 tot 100 km/uur bij 6S lipo
Welke motor ( 1800KV ? ) en prop raden jullie aan ? ESC zal wel de bekende 180A hobbywing worden.

M.vr.gr.
Jules

Als je een cat opbouwt zou ik dat twin doen. Dat loop een heel stukje stabieler dan een single cat.
Daarnaast ook wel met de gepaste hardware, geen Chinese rommel...
Voor de outerlimits 96 bijvoorbeeld 2x 3674 1600-2000kv of 4074 1600-2000kv. Regelaars bijvoorbeeld 2x hifei 220A
of 2x 180A turnigy esc's kan ook. Daarmee kom je redelijk makkelijk 100km/h+ uit. Clickdrives kan je ook bij MBP bestellen.

Ik weet niet wat voor jou golfslag betekent, echter denk ik dat als je niet zo ervaren bent, een mono een beter begin is dan een
cat. Dat vaart voorspelbaarder, een kleine cat doet soms wel eens wat raar om het water, zeker als er golfjes zijn.
Ik zou eerder eens kijken naar bijvoorbeeld een MHZ lizard extreme. Daarmee kan je ook
100km/h halen maar die kan wel wat ruwer water hebben. TP4050 1400-1800kv op 6s 10.000mAh 40C+, hifei 220A, hardware
van MTC of wd200, gepaste prop en je hebt een prima boot die redelijk makkelijk op te bouwen is, ook voor mensen die niet
alles van rc boten kennen. Daarbij komt ook dat je alles maar 1 keer moet kopen ipv 2 keer voor een twin cat. Een heel stukje goedkoper dus ook.

als beginner zou ik nu niet direct met een twin cat beginnen , kans is groot dat dat niet goed gaat komen
inderdaad , een lizard extreme :groot genoeg om wat ruwer water aan te kunnen , deksel is ruim genoeg om handig in te kunnen werken en het blijft nog betaalbaar
maar zou daar toch geen 1800kv op 6s in zetten Roy , is voor niks nodig om zoveel toeren te draaien in een mono

en als dat toch maar tegen deze zomer moet varen dan heb je tijd genoeg om eventueel een esc of motor tweedehands te kopen
hardware zou ik echter nieuw kopen

hoe zit het met je bouwkunsten Jules ?

Tja bouwkunsten....ben van huis uit een heli- vlieger....speedbooten is nog nieuw, maar ik heb ze altijd heel leuk gevonden. Een goed 2e hands model is zeker een optie. Voorlopig is 100km mijn limit. Hiermee is een cat met single aandrijving en zonder al teveel aanpassing tot 500 euro wel mogelijk. Boven de 100 km/uur is twin drive en een offset roer etc geen overbodige luxe meer denk ik.
Wil even kijken hoe ik het varen met speedboten ga vinden. Na een beetje googlen zit ik aan deze setup te denken. Genesis versterkt, met waterproof 180A ESC, leopard 4082 1600kv, octura x442 prop. +/- 450 euros exclusief 2x 3s 60-120C lipo's. Als dat goed bevalt kan ik nog makkelijk uitbreiden en blijft het even betaalbaar. Maar zal ook even de 2e hands markt in de gaten houden. In eerste instantie zoek een cat zonder al te veel bouwwerk.

zeker geen slecht idee om eventueel iets tweedehands te kopen : kijk eens op rc-raceboats.de
staan geregeld mooie dingen op te koop

Goede tips die hier gegeven worden :koud:

Ik was zelf ook een tijdje serieus aan het kijken voor de Proboat Voracity 36, maar ik vond hem toch erg prijzig in verhouding met wat je krijgt. Het is wel een mooie boot om te zien vind ik, maar wil je deze echt goed laten varen moet je er nog best een hoop geld in stoppen. Op youtube is er een man die 70mph heeft gehaald met de Proboat Voracity, maar hij heeft de ESC, motor flexshaft en propeller geupgraded om dit te behalen. Hieronder de link naar zijn filmpje.

Er is trouwens ook nog net een nieuwe catamaran uitgekomen van Proboat met twin setup. De zelos 36".

Echter denk ik dat je dat toch beter en goedkoper uit bent met de boot die ik gekozen heb: De Hobbyking Flowmaster. Dit is ook een twin catamaran, die ARR (Almost Ready to Run) geleverd wordt. Alleen nog een zender en receiver toevoegen naar wens en je kunt lekker varen. Die van mij haalt rond de 80km/h met een setje 36mm aluminium 3-blads propellers (van Australische webshop RCboatbitz). Ik heb ook nog een miss Geico V2 die ik op 4s vaar, maar deze heeft veel last van het zogenaamde "porpoisen" wat er moeilijk tot niet uit te krijgen is (heb de strut mod al gedaan en hem licht negatief getrimd, maar dit blijft een probleem) De nieuwere V3's hebben dit probleem nog steeds heb ik inderdaad gehoord, dit geldt dus zowel voor de Blackjack 29 als de Miss Geico. Of dit ook het geval is voor de Mystic (nog een andere romp van Proboat) of de nieuwe twin Zelos 36 weet ik niet. Maar de HK flowmaster ligt in elk geval veel strakker op het water, en heeft totaal geen last van porpoisen. Wel is het bochtenwerk heel anders, de Miss Geico (en daarmee dus ook de blackjack) heeft een erg speels bochtenkarakter waarbij je als het ware kunt driften over het water. Dit heeft te maken met de vorm van de drijvers (sponsons). Die van de flowmaster heeft veel scherpere hoeken, terwijl die van de Miss Geico behoorlijk vlak zijn.

Het is overigens ook mijn wens/droom om ooit nog eens echt PRO te gaan, en dus een boot helemaal op te bouwen uitgaande van een goede romp (HPR, MHZ enz). Echter als je hier nog niet aan toe bent dan is de Flowmaster voor ARR begrippen echt een aanrader voor het geld.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...C1_Flowmaster_Twin_Catarmaran_920EP_ARR_.html

Laatst bewerkt:
Het gaat hem niet zozeer om de snelheid die je kan halen met RTR rompen met of zonder upgrades. Eerder om de betrouwbaarheid van zo'n romp bij de eerste degelijke flip. De meeste van die boten zijn ondergemotoriseerd, niet waterdicht en ook niet stevig genoeg. Zelf gaan verstevigen is vaak lastig omdat de romp dan eerst volledig leeg gemaakt moet worden. HPR en H&M rompen vind ik zelf de beste rompen die je kan krijgen, MHZ rompen zijn ook goed maar toch minder in kwaliteit dan de andere 2. Een vaarklare twin catamaran voor minder dan 300 euro, je vraagt je dan toch een beetje af vanwaar ze hun winstmarges moeten halen en waarop ze bespaard hebben...

Het gaat hem niet zozeer om de snelheid die je kan halen met RTR rompen met of zonder upgrades. Eerder om de betrouwbaarheid van zo'n romp bij de eerste degelijke flip. De meeste van die boten zijn ondergemotoriseerd, niet waterdicht en ook niet stevig genoeg. Zelf gaan verstevigen is vaak lastig omdat de romp dan eerst volledig leeg gemaakt moet worden. HPR en H&M rompen vind ik zelf de beste rompen die je kan krijgen, MHZ rompen zijn ook goed maar toch minder in kwaliteit dan de andere 2. Een vaarklare twin catamaran voor minder dan 300 euro, je vraagt je dan toch een beetje af vanwaar ze hun winstmarges moeten halen en waarop ze bespaard hebben...

Ik kan niet anders dan je gelijk geven. Bij een RTR of ARR boot doe je zeker concessies. Echter moet je ergens beginnen om kennis te maken met de hobby. Voor het geld waar ik zowel de Miss Geico als de Flowmaster tweedehands voor heb gekocht, inclusief de nodige lipo's en laders is het goedkoop instappen in deze hobby. Het smaakt echter al snel naar meer en beter :kwijl: Inmiddels ben ik er wel achter dat deze hobby mij enorm veel plezier geeft, en wil ik graag uiteindelijk overstappen op een RC boot uit het topsegment. Dan zal ik zeker jouw tips in acht nemen mbt de HPR en H&M rompen. Het liefste koop ik er een tweedehands van een liefhebber om de kosten wat te drukken en dan weet ik dat deze al goed afgesteld is en dergelijke. Ik bezit momenteel slechts basis/gemiddelde kennis. Dus ik ga tegen de zomer de "te koop" sectie maar eens goed in de gaten houden. Zijn er nog andere sites die ik in de gaten kan houden?

HPR zou ik links laten liggen als je de kosten nog een klein beetje wil drukken. Lamineerwerk is zowat het beste dat ik al gezien heb en de bulletproof versie zal je nooit kapot krijgen maar de prijs inclusief de hardware set is om zijn minst gezegd stevig. MHZ mystic rompen zijn in dat opzicht een stukje goedkoper maar kwalitatief ook een heel stukje minder.

Een mono is echter een heel stukje gemakkelijker om te leren lamineren en op te bouwen. In dat opzicht is een grotere romp makkelijker dan een kleinere maar setupgewijs ook duurder. Voor een mono romp rond 80-90 cm reken ik toch altijd zelf snel 500-800 euro vaarklaar (lipo's, regelaar, motor, ...). Daarvoor heb je dan wel een degelijke hardware set, en een degelijke romp en setup. Koop 1x goed, dat bespaard je uiteindelijk geld :)

Sites: rc-raceboats.de is geen slechte start denk ik.

Staat momenteel een H&M freya te koop
Versterkte romp en hardware voor 260 euro
Een 4082 motor ,180 ampere regelaar zal je nieuw rond de 200 kosten
Geen lamineerwerk,gewoon je motor en regelaar in monteren

Samen is dat ongeveer de prijs die ze voor een proboat 29" cat vragen!

Zal er minder blits uitzien maar dit is degelijk en snel materiaal

Heel belangrijk bij de aanschaf van een boot is denk ik wel het vaarwater. Snelheid is verslavend en leuk , maar als de boot na elke golfslag op zijn kop ligt door te ruw water is lol er snel vanaf.
Ik denk dat een boot van minimaal 1meter dan een goed startpunt is als volgende opstap om ook bij wat ruwer water nog plezier te hebben. Vraag is dan hoe gaat een moderne twincat in vergelijk met een goede deep V mono hull om bij vergelijkbare 1 meter boot lengte en het zelfde motor vermogen op wat ruwer water. ?

Laatst bewerkt:
Tja wat is ruw water dan he? Ik vaar met mijn Buster op nagenoeg elke water en die is 1.15m. Dat gaat zonder problemen. Mijn HPR135 loopt ook goed in wat ruwer water. Een vriend vaart met een Pursuit en die heeft het redelijk lastig als er wat golfjes zijn. Een mono zal over het algemeen beter varen bij ruw vaarwater maar een cat loopt harder in de meeste gevallen. Welke van de 2 het beste is voor jou vaarwater? Moeilijk om in jou plaats te beslissen.

Heel belangrijk bij de aanschaf van een boot is denk ik wel het vaarwater. Snelheid is verslavend en leuk , maar als de boot na elke golfslag op zijn kop ligt door te ruw water is lol er snel vanaf.
Ik denk dat een boot van minimaal 1meter dan een goed startpunt is als volgende opstap om ook bij wat ruwer water nog plezier te hebben. Vraag is dan hoe gaat een moderne twincat in vergelijk met een goede deep V mono hull om bij vergelijkbare 1 meter boot lengte en het zelfde motor vermogen op wat ruwer water. ?

daarom hebben de meesten dan ook beiden en brengen ze de mono of de cat mee al naargelang het water er bij ligt ;)

je leert snel genoeg wat je boot aan kan en past je daar snel naar aan hoor , dat flippen komt na verloop van tijd nog zeer zelden voor

ben begonnen met een proboat impulse V2, die loopt op 6S dik boven de 80 maar is bij ieder golfje oncontroleerbaar,
daarna een lizard extreme gebouwd, zie de link van Roy van de Sande, met mijn bouwverslag ( met veel vallen en opstaan) deze loopt op 5S mooi tegen de 90, op 6S goed 105, maaaaaar dan zit ik wel aan de grens en heb al menig x onderste boven gelegen. Een goede reddingsboot (klein of een echte), surfplank of kano is wel aan te raden.
IMG_0392.jpg

daarna in de mono 1 bouw gegaan (eigenlijk voor mn zoon), met kantelkamer. dit kan ik je zeker aanraden, gaat op schaal ook kneiterhard, en als je een x onderstebovengaat, hij is zo weer rechtop.
IMG_0197.jpg

collectie is nu ook uitgebreid met een tweede mono1 (voor mezelf :) ) en een mono2 op 6S. (gaat helemaal als een kanon en keihard door de bocht
IMG_0225.jpg

Back