Inmiddels heeft de topicstarter een Proboat Zelos 36 twin gekocht, en ik moet zeggen dat deze voor de prijs van 700 euro toch wel erg netjes kant en klaar afgewerkt is. Ik heb deze nu een paar keer in het echt mogen bewonderen en kunnen vergelijken met mijn eigen Hobbyking Flowmaster C1 twin catamaran. De maat is prima, en mooi breed voor een stabiele ligging op het water. Mijn Hobbyking Flowmaster C1 is een stuk smaller en heeft daardoor een heel ander bochtengedrag. Ook door de vorm van de sponsons natuurlijk. Die van de flowmaster zijn scherp gelijnd, terwijl de Zelos 36 volledig vlakke sponsons heeft. De romp van de Zelos 36 is erg dik gelamineerd, voelt erg stabiel en degelijk aan. Mijn Hobbyking Flowmaster is uiteraard een stuk dunner gelamineerd, wat ook te verwachten is gezien het prijsverschil tussen de twee boten.
De rompen uit het zelfbouw topsegment van HPR enz zullen ongetwijfeld nog beter zijn gebouwd en crashes boven de 100km/h nog beter kunnen doorstaan. Maar ik moet echt zeggen dat voor pakweg 700 euro de Proboat Zelos 36 de beste RTR boot is die je maar kunt kopen. Zelfs in ruw water staat deze nog aardig zijn mannetje.