Ervaringen Pro-Boat-Voracity-Type-E-36 VS Blackjack 29 V3

Inmiddels heeft de topicstarter een Proboat Zelos 36 twin gekocht, en ik moet zeggen dat deze voor de prijs van 700 euro toch wel erg netjes kant en klaar afgewerkt is. Ik heb deze nu een paar keer in het echt mogen bewonderen en kunnen vergelijken met mijn eigen Hobbyking Flowmaster C1 twin catamaran. De maat is prima, en mooi breed voor een stabiele ligging op het water. Mijn Hobbyking Flowmaster C1 is een stuk smaller en heeft daardoor een heel ander bochtengedrag. Ook door de vorm van de sponsons natuurlijk. Die van de flowmaster zijn scherp gelijnd, terwijl de Zelos 36 volledig vlakke sponsons heeft. De romp van de Zelos 36 is erg dik gelamineerd, voelt erg stabiel en degelijk aan. Mijn Hobbyking Flowmaster is uiteraard een stuk dunner gelamineerd, wat ook te verwachten is gezien het prijsverschil tussen de twee boten.

De rompen uit het zelfbouw topsegment van HPR enz zullen ongetwijfeld nog beter zijn gebouwd en crashes boven de 100km/h nog beter kunnen doorstaan. Maar ik moet echt zeggen dat voor pakweg 700 euro de Proboat Zelos 36 de beste RTR boot is die je maar kunt kopen. Zelfs in ruw water staat deze nog aardig zijn mannetje.

Proficiat met je nieuwe aanwinst,veel plezier op het water.
Zelf zou ik dat niet kopen ,maar mezelf iets bouwen
700 euro is niet goedkoop,daar mag je al iets voor hebben en hetgene ik er al over gelezen heb valt goed mee en als je zelf niet genoeg tijd of ervaring hebt lijkt me dit geen slechte koop
Zou vlot 100 moeten halen zonder upgraden ,hou ons op de hoogte

Inmiddels heb ik de boot niet meer maar kan er kort wel wat over vertellen.
De Zelos vaart erg goed en is stabiel voor een RTR boot in deze prijsklasse. Zelfs met lichte golfslag kun je nog goed doorvaren.
Heel belangrijk is om het zwaartepunt voldoende naar voren te krijgen anders gaat de boot echt de lucht in bij een hoge snelheid.
De gebruikte lipo's van bij voorkeur 5000 mah dienen een "C" waarde van 50 of meer te hebben anders gaan de accu's niet lang mee.
Deze boot lust lipo's raw ! Een snelle bocht neemt de boot driftend en vind ik persoonlijk wel leuk om te zien.
Het onderhoud is ook wat meer werk. 2 flexassen, 2 motoren. En met een pakket lipo's kun je niet bijzonder lang varen dus de kosten voor meedere krachtige lipo's zijn aanzienlijk.
Omdat het water waar ik op kan varen zelden vlak is heb ik besloten over te stappen op een deep "V" mono hull.
Desalnietemin is het varen mee een 2 motorige Cat een bijzondere ervaring geweest.

Dank voor de info. Dat lipo-vreten had ik al vermoed en op meerdere plaatsen gelezen. Ook "dubbel" onderhoud zat al in mn gedachten. Uiteindelijk heb ik nu een Blackjack 29 V3 gekocht.

De blackjack V3 is zeker geen verkeerde keus en de running kosten ligger beduidend lager dan die van de Zelos 36. Veel hangt natuurlijk af van het vaarwater. De Zelos is wat sterker gebouwd en groter en kan hierdoor beter tegen wat ruwer water en een crash. Hoewel bij snelheden boven 70km/h is het meer een kwestie van geluk. Zeker als je met hoge snelheid tegen een tak in het water aanvaart. Veel plezier met de hobby.

Back