Esc en lipo

Ik heb regelaars van 25c~50c
4 motoren met de volgende spec's
KV(RPM/V): 1900
Lipo cells: 2-3s
Max Watts(W): 49
Max. current(10s): 4.5 amps
No Load Current: 0.5 amp
Intemal Resistance: 0.405 ohm

Nu wil ik lipo's bestellen en ik wil de volgende hebben.
Turnigy nano-tech 2200mah 25c~50c 3s lipo dus.

Eventueel nog iets zwaardere maar dat zie ik nog wel.
Kan ik bovenstaande lipo kopen icm genoemde motor en regelaars?
Die laatste 2 heb ik al in huis

Regelaars van 25c~50C??? Wat bedoel je daar mee?

De motoren gebruiken maximaal 4.5A, dat is niet bepaald veel, het zijn dus vrij kleine motoren. Ze draaien wel een behoorlijk hoog toerental. Bij een 3S accu kom je aan meer dan 22000 toeren per minuut. Waar wil je die motoren voor gebruiken?

Je wilt 3S Lipo's van 2200mAh en een belastbaarheid van 25c~50c gebruiken. Dat is ook een vreemde waarde. De belastbaarheid is nooit een range, dus nooit 25C tot 50C. Accu's met een belastbaarheid van 25C zijn geen probleem. Ook accu's met een belastbaarheid van 25C en een kortstondige piekbelasting van 35C zijn ook geen probleem.
Maar voor die motoren heb je zo'n grote belastbaarheid helemaal niet nodig. Een stroom van 4.5A is maar net iets meer dan 2C dus zelfs een 5C accu zou al ruim voldoende zijn.

Dus wat heb je precies en wat wil je er mee gaan doen?

Ik gok dat het een quadcopter moet worden.
Regelaars selecteer je op de maximum stroom(in ampere) die ze kunnen voeren.
lipos in eerste instantie op het aantal cellen in dit geval 2 of 3 en ook de capaciteit is nog al kritisch.
De props zijn gebonden aan een bepaalde maat die nauw samen hangt met de motor de regelaar en de accu.
Gewicht van de accu hang nauw samen met het totaal gewicht.
Stop de gegevens maar eens in een calculator dan word snel duidelijk welke gegevens nog ontbreken.
Dat kost niets voorkomt foute bestellingen.;)

eCalc - xcopterCalc - the most reliable RC Calculator on the Web

Door onoplettendheid gaf ik wat foute info.
De regelaars zijn 12 amp
De motoren gebruiken 4.5 amp

Ik wil lipo's kopen die een quadcopter van ca 650 gram een fatsoenlijke tijd in de lucht kunnen houden.
Tevens moet ik de propellors ook nog kopen.

Ik gaf aan 3s lipo's omdat ik na deze quadcopter een grotere wilde maken en graag de zelfde lipo's wil kunnen gebruiken.
Volgens de specificatie vd motor moet 2 en 3 s kunnen.
Die calculator heb ik een uur lang mee zitten prutsen maar kom er niet uit.
Moet bij de propellor pitch ingeven en dat zie ik op de site niet bij de specificties staan.

Voor een quadcopter zijn deze motoren volgens mij niet geschikt. Ze draaien met een veel te hoog toerental en hebben wel erg weinig vermogen. Je krijgt een gewicht van 650 gram daar misschien net mee omhoog maar het zal niet overhouden.

Het grootste probleem is het hoge toerental. Voor deze motoren moet je kleine propjes gebruiken met een vrij kleine spoed. Ik denk dan aan maximaal een 5,5x4,5 propje. Kleine propjes met een hoog toerental hebben helaas een lager rendement dan grotere propellers met een lager toerental. Voor een quad zoals jij in gedachte hebt zou je moeten denken aan propellers van 9x6 tot 10x4 misschien 10x5 propellers. De 10x4 propellers zullen meer draagkracht leveren maar minder "snelheid" dan de 9x6 prop. Maar snelheid is niet zo erg belangrijk voor quads.
Als je 10x4 propellers gaat gebruiken moet je het toerental lager dan ongeveer 14000 omw/min houden. Als je slowflyer propellers gebruikt moet je zelfs beneden de 6500 omw/min blijven. Dat is met deze motoren en 3S accu's niet mogelijk! Ook zullen deze grote propellers de motoren veel te zwaar belasten waardoor ze veel te veel stroom zullen trekken en door zullen branden.

Helaas ben je van de verkeerde zaken uit gegaan. Je moet eerst bepalen wat je wilt maken. Daar kies je passende motoren en propellers bij. Die moet je zo kiezen dat je minimaal twee maal het eigen gewicht van de quad aan draagkracht hebt. Die draagkracht heb je in een beetje snelle bocht echt nodig om in de lucht te kunnen blijven. Ook als je een beetje snel zakt moet je voldoende draagkracht hebben zodat je snel genoeg af kan remmen om niet tegen de grond te smakken.
Bij die combinatie kies je dan de juiste regelaars en de gewenste accu. De accuspanning (aantal cellen) stem je af op de gebruikte motoren. De capaciteit bepaald hoe lang je kunt vliegen, hoe grote die capaciteit des te langer je kunt vliegen. Denk er aan, hoe groter de accu des te zwaarder hij wordt.
Succes.

Door onoplettendheid gaf ik wat foute info.
Ik gaf aan 3s lipo's omdat ik na deze quadcopter een grotere wilde maken en graag de zelfde lipo's wil kunnen gebruiken.
Volgens de specificatie vd motor moet 2 en 3 s kunnen.
Die calculator heb ik een uur lang mee zitten prutsen maar kom er niet uit.
Moet bij de propellor pitch ingeven en dat zie ik op de site niet bij de specificties staan.
Wel goed op blijven letten.
3s is geen probleem als je de rest van de setup daar ook op afstemt.
Je quadcopter later groter kiezen en dezelfde lipo gebruiken kan wel maar alleen binnen vrij nauwe grenzen ten aanzien van het gewicht.
De pitch van de propeller kan je invullen in de rij blokjes achter propeller.
Een uur is niets in vergelijking met de tijd die je nog nodig zult hebben voor je vliegt.
Wel blijven proberen want het alternatief is gewoon een bestaande setup over nemen van een ander en daar op vertrouwen.
Maar je bent niet de eerste die tegen deze problematiek op loopt.
Kijk maar eens naar dit draadje dat bespaart veel type werk.;)

het-grote-gaat-deze-setup-werken-topic

markjuhh is daar een deskundige en heeft daar al vele goede tips gegeven.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back