ESC initialiseert niet, geen bieptoon, motor draait nauwelijks

Toen ik vandaag wilde vliegen ben ik op een serieus probleem gestoten.
Bij het aansluiten van de lipo initialiseerde de ESC niet, de motor biepte dus niet. Bij het opendraaien van de throttle stick reageerde de motor nauwelijks.

M'n eerste gedachte was dat de lipo dood was. Het lampje van de lipo guard gaf een vol blauw licht, m.a.w. een volle batterij. Met een andere volle lipo hetzelfde verhaal.
Dus de lipo kon ik al uitsluiten. Ook omdat de overige electronica wel schenen te werken.

Na controle van de kabels tussen de ESC en motor bleek de alles terug normaal te initialiseren.

Natuurlijk kun je de heli niet meer vertrouwen tot je weet waar het probleem zich precies situeert.
Dus ben ik licht beginnen hooveren zonder ver van de grond te gaan. Na 2 minuten valt de motor bijna volledig stil, net zoals de motor bij de start nauwelijks wilde draaien.

Daarna heb ik alles eerst losgemaakt om te kijken om de connectors te controleren. Soms kun je werkelijk zien dat er een slecht contact is geweest door lichte aanslag binnenin de connector (door kleine vonkjes) of door lichte geurwaarneming.
Helaas met het blote oog niks te zien aan de connectors.

Na de connectors wat te draaien bleek het probleem zich niet meer voor te doen.
Tenslotte heb ik de rest van de batterij leeggehooverd + nog een andere. Niks meer gemerkt.

De vraag is nu: was het enkel een slecht contact? Hopelijk gaat het niet over een ESC of motorprobleem.
Maar hoe vis je dit uit?
Iemand tips?

Hey

Als je de stekkers eens een keer met wat contactspray goed schoonmaakt, blijft het probleem zich dan voordoen?

Groeten

Ik weet niet of je lipo's van hobbycity hebt, als dat zo is dan is het verstandig om ook de solderingen van de stekkers op je lipo even na te kijken.
De stekkers op de lipo's van hobbycity zijn vaak slecht gesoldeerd waardoor je ook rare problemen kan krijgen als er een hoge stroom gevraagd wordt.

Het eerste wat ik altijd doe bij een nieuwe lipo van HC is de stekkers controleren en zonodig opnieuw solderen, vaak zijn ze slecht gesoldeerd en is er weinig soldeer gebruikt is mijn ervaring.
Een enkele keer zelfs zo weinig soldeer dat je met een beetje kracht de kabel zelfs los kan scheuren.

Hoe alles binnenin het lipo-pak is gesoldeerd, daar kan ik onmogelijk achter komen. Heel het pak opensnijden zie ik echt niet zitten om dat te controleren.
De originele stekkers had ik er sowieso al afgeknipt aangezien ik een andere soort stekker gebruik.
Dus de lipo's kun je zo goed als zeker uitsluiten.

Ik vermoed dat er ergens een slecht contact zit in de connectoren tussen de ESC en de motor. Na wat "gefoefel" met de draden bleek het probleem weg te zijn.
Maar op dat gefoefel kan ik niet vertrouwen, ik moet het zeker weten.

Alleen zijn er nog zoveel mogelijkheden: probleem met ESC, motorprobleem, de connectoren.
Hoe kom je daar nou precies achter?

1.) Alle stekkers met beetje contactspray schoonmaken,
2.) Met een multimeter kijken of er nergens een kabelbreuk zit,
2.) Als het dan nog steeds voorkomt andere ESC proberen,
4.) Als er met andere ESC en schone stekkers nogsteeds problemen zijn, ander motortje proberen

Groeten

Nogmaals heb ik alles nagekeken, de fout is niet te achterhalen voorlopig...
Gewoon verdervliegen nu?

Of zou ik eerst de connectors tussen ESC en motor hersolderen?

Ik gok op een stukke motor.. kan ook een timingverschil zijn. heb toen met mn scorpion constant na een minuut of 2 hoveren een engine fail, regelaar in beveiliging. deed die niks meer..

Ik gok op een stukke motor.. kan ook een timingverschil zijn. heb toen met mn scorpion constant na een minuut of 2 hoveren een engine fail, regelaar in beveiliging. deed die niks meer..

Ik hoop alvast dat het geen kapotte motor is.
Maar echt, een beetje foefelen met de drie connectors en klaar, probleem weg...
Al is dat natuurlijk geen oplossing.

De ESC die in beveiliging gaat omwille van één of andere reden, dat heb ik ook al zitten bedenken.

Ik had het laatst met een NIMH accu, doe hem in mn tank, zet hem aan, gebeurt er niks... Haal hem eruit, multimeter erop, en hij zegt dat hij vol is. Terug tank in, tank weer aan, en weer niks. Weer aan multimeter en nu stond er ineens maar 5,zoveel volt op. Stekkers schoongemaakt met wat contactspray, multimeter eraan en gaf weervol aan, terug in de tank, en het werkte weer, probleem over!

Groeten

Back