Esc inregelen?

Hoi,

Vandaag mijn eerste electro speedboot gekocht, alleen er zat geen gebruikershandleiding bij?is dat altijd zo bij boten?
Weet dat het merk Vantex/Cpv apparition VBL 1107 is en op de motor staat KV 1620 daar kon ik ook al niks op het net over vinden.
ik heb wel enige ervaring met de hpi flux t10 brushless en daarbij moet je
de ESC ook inregelen.
Dat lukt me dus totaal niet! De ESC van de speedboot piept bij geen enkele
move die ik uithaal.wie weet de oplossing??
verder gebruik ik een 3pk zender kan het daar aanliggen?
bvd
 
Hallo bvd,

Welkom op dit forum!

Bij de meeste boten zit inderdaad géén gebruiksaanwijzing, omdat de onderdelen vaak in meerdere boottypes inzetbaar zijn, daarnaast moet je van de Chinezen in dit opzicht helemaal niks verwachten...

Aan de naam te oordelen heb je het over deze catamaran?
AsTec Models Specialist RC Boat Store

Geef even een link naar jouw boot, dan weten we zeker waar we het over hebben

Als je je een beetje ingelezen hebt in de materie, zul je de kreet 'KV' vaker zijn tegen gekomen, dit geeft het aantal omwentelingen per volt aan en is niet de naam van de motor.

Met een pistoolzender is het instellen van een regelaar inderdaad weleens lastig, bij Futaba zenders werkt het omzetten van de reverse op het gaskanaal vaak wel, in die zin, dat je dan wél met de piepjes aan de slag kunt, heb je een instelmanual van de regelaar?

Anders wil dit nog wel eens werken:
Astec Models SUPPO. Speed Controller Programming Instructions - Radio controlled fast electric model racing boats, scale and scale sail model boats. Radio Control, motors, hardware, accesories

Vul je profiel even helemaal in, dan krijg je meer respons en het 'praat' wat gemakkelijker.

Groeten, Jan.
 
hallo jan,

Bedankt voor de info....maar nog steeds niks uit de ESC kunnen krijgen:sad:
Zat ook geen manuel bij van de regelaar.
Het gaat idd om deze catamaran,alleen heeft dit beestje verschillende
namen gekregen zie ik wel.
Zal idd mijn profiel even compleet maken,zie wel dat wij niet ver uitelkaar
wonen! ik kom uit leeuwarden.
morgen neem ik ff contact op met de winkel waar ik hem gekocht heb.
wordt vervolgd......
 
Hallo '74,

Als je er eentje tot je beschikking hebt, probeer het eens met een stick zender, tot nu toe krijg ik alle regelaars daarmee aan de praat.

Wat ook niet onmogelijk is, omdat de regelaar helemaal niks doet, is dat 'ie gewoon stuk is...

Als je bij de winkel niet geholpen kunt worden zou je altijd eens op de trein kunnen stappen naar Sneek.

Groeten, Jan.
 
Hoi jan,

Bedankt voor de info jan!
Heb het idd ook nog met een stickzender geprobeerd totaal niks,
Wat blijkt zoals jij al aangaf de regelaar is stuk :( word opgelost gelukkig,ik krijg een nieuwe.Moeten nog ff geduld hebben.
nog een vraagje is wat kan ik verwachten van deze catamaran:
bv -leuk bootje om mee te beginnen,spelen??
-kan aardig mee qwa snelheid etc....

groeten Fabian
 
Hallo Fabian,

Kijk even hier hoe het Romke verging met z'n cat:
china-cat-4-3-10-video-update

Houdt in je achterhoofd: "There's no such thing as RTR...!"

De boot is geassembleerd in de fabriek (vaak niet eens erg goed...), het vaarklaar maken en afstellen moet je zelf (laten) doen.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi jan,

Bedankt voor de link naar Romke's topic.Zeer veel bruikbare info uit kunnen halen!
Laat mij hem eerst ff gewoon proberen voordat ik zou
beginnen met een ombouw.....maar blijf zijn topic
zeker volgen.
Zal hem zeker vd week als ik hem terugkrijg checken op alles wat
er in zijn topic staat.Moet het toch zelf onder de knie krijgen He...
De fets vd regelaar werden bij mij ook (zodra de accu;s erop gingen) super warm,maar heb al gelezen dat dit geen super regelaars zijn.

gr fabian
 
He he eindelijk gister mijn catamaran teruggekregen.
Nieuwe regelaar erin gekomen onder garantie.
Alleen weer geen beschrijving erbij:(
Hem vaarklaar(volgens mijn inzicht)gemaakt en vanavond
is ie dan gedoopt in de plaatselijke vijver.
Het varen is heel anders dan met een auto rondtuffen.na dat ik dit een beetje onder controlle kreeg viel me wat op dat de boot moeite had om weg tekomen. Ook als ie op snelheid was en ik dan het gas losliet zodat
de cat stillag had ie heel veel moeite om wegtekomen.
Kan iemand mij vertellen wat het probleem is??of heeft het met
de gewichtsverdeling te maken?
bij voorbaat dank

groeten Fabian
 
Hallo Fabian,

Zonder foto's waarop de hoogte en hoek van de aandrijving te zien is, kunnen we alleen maar gokken.

Heeft de flexas voldoende speling?
Is de flexas gesmeerd?
Is de standaard prop een kunststof of metalen exemplaar?
Als het metaal is, is de prop scherp en gebalanceerd? Een botte prop vaart voor geen meter.

Als je de spullen in de boot op de voorbereide plaatsen hebt gezet zal het zwaartepunt wel ongeveer goed liggen.

Wat je met een cat (of elke snelle boot) niet wilt, is rondtuffen, daarvoor moet je een vrachtboot of een sleper nemen.
Met name de budget regelaars en motoren worden snel heet in deellast (= rondtuffen) en beschadiging van de rotor (magneten) in je motor door oververhitting ligt op de loer.

Dus flink doorvaren en alleen voor een krappe bocht van het gas, bij voorkeur de boot in plané houden, want het elke keer opnieuw opstarten zorgt voor hoge stromen en is de grootste belasting voor motor en regelaar (en je lipo natuurlijk, maar dat betreft voornamelijk het sterk inkorten van de vaartijd...).

Groeten, Jan.
 
Als je regelaar een suppo is ( moet je even een fototje plaatsen ) dan kan ik je wel een manualtje sturen. Maar verwacht niet teveel ervan als het een suppo is. Ik heb ondertussen al 2 regelaars om zeep geholpen in mijn cat. Nu zit er een etti in en dat lijkt goed te gaan.
Het is iig een heel leuk bootje om mee te beginnen, de lak gaat wel scheuren na een tijdje ( gelcoat ) maar voor de rest heb ik niets te klagen, stuurt heel strak en ligt mooi op het water.

sccs ermee!

Grt, Romke
 
Hoi Romke en Jan,

Bedankt voor de reacties!
@romke/Jan volgens mij is het geen suppo,
dit is wat er opstaat: Woer RSFR Tube 125 C??Zal vanavond
ff proberen om wat foto's te plaatsen.
de eerste regelaar deed helemaal niks werd alleen warm.
Jouw cat vaart heel wat sneller na de ombouw daarmee kan ik
het idd niet vergelijken!
De flexas heb ik eruit gehad en is gesmeerd,ook heeft ie voldoende speling.Er zit een kunstof prop op dit is het probleem niet.
De strut hoogte heb ik uit romke's topic versteld en afgesteld.
Waar ik op doel is dat de boot bij lage snelheden echt volledig in de "kont"
hangt(om het zomaar ff te zeggen)zodat het water er bijna begint in te lopen is dit normaal?
Ik snap dat de cat bedoeld is om snelheid mee te maken maar het moet
mogelijk wezen om ook een bocht eens met wat minder vaart te kunnen
nemen of zie ik dit verkeerd:confused:
alvast bedankt
groeten Fabian
 
Hallo Fabian,

Wat jij beschrijft is het typische vaargedrag van een cat; die zijn bedoeld om hard mee te varen, als je gas terug neemt zakt de boot in het water terug, het benatte oppervlak neemt gigantisch toe en de boot is niet vooruit te branden...

Omdat de oppervlakteschroef op dit moment ook volledig ondergedompelt is zal de motorstroom de hoogte inschieten, zelfs als je aan het rondtuffen bent, dit is niet gezond voor motor, regelaar en lipo.

Groeten, Jan.
 
@ jan ik bedoel deze ( zou dezelfde kunnen zijn met waterkoeling?) maar dan een lichtere versie.

fabian, Het is wat jan al zegt geen doen om met lagere snelheden te varen het kan maar idd de kont valt in het water.

Paar vraagjes om een beter beeld te krijgen:

Op volgas, is ie dan net in plane? ( moment dat de neus naarmate je sneller gaat naar beneden komt en de boot "op het water vaart ipv erin" ) of gaat ie rap erover met een mooie roostertail erachteraan?
Kan je vertellen waar je die boot gekocht heb? ( als ik er overheen gelezen heb, sorry ) en wat voor accu's je gebruikt?

Romke
 
Nee dit is hem ook niet of wel!ik weet het niet.
Ik ga morgen ff contact opnemen met de plaatselijke
modelbouwwinkel(die had hem al een tijdje staan) om te achter halen wat er nou ingekomen is.

Wat betreft over het varen als ik volgas geef komt de neus wel omhoog
en is ie ook wel in plane:D maar nog niet met een mooi roostertailtje
:( erachter.Wat spelen met de struthoogte?
Ik vaar nu met enkele lipo pack 3s1 2500 mah 11,1V
is te licht zeker?
Ik heb al nieuwe accu's besteld dus dat wordt ff wachten.....
 
hmm ik zou alles goed in de gaten houden ik weet niet wat voor motor je draait maar met de stock boot en een 2200mah 3s accu deed de mijne [URL="
[/URL]
Je boot lijkt me wat langzaam dus wellicht dat er dus toch iets niet goed is, gewoon allesl met gezond verstand na kijken.

Edit, je hebt te weinig toeren (denk ik) , mijn stock motor was een 380 met 2681 toeren, jij draait een ..... welke maat is je motor? 1620 kv motor met hetzelfde voltage
 
Laatst bewerkt door een moderator:
oke Romke,
Mijn motor is een FSD 540 met 1620 toeren.
verder alles nagelopen met het verzonde verstand wat ik heb:D
niks vreemds kunnen ontdekken.....dus waarschijnlijk idd
wat je al aangeeft te weining toeren.
Ik wacht wel ff op de nieuwe accu's 2 x 11,1v 3s1p 3300 mah.
hoe is het met jouw project?
 
die zou 6s moeten trekken idd, sccs ermee!

mijn project? staat onder de jouwe ;) lees maar zou ik zeggen.

Groeten, Romke
 
Back
Top