esc kapot/slecht ???? en pitch curve vraag

beste mensen

sinds kort als ik met mijn KDS450c vlieg valt de heli na mijn mening snel in powerfail normaal heb ik een vliegtijd tussen de 5 en 6min.
nu valt het vermogen al weg na 2 a 3 min .
het ligt niet aan de accu heb meerdere accu's geprobeert maar hetzelfde verhaal.
met mijn anderen kds vlieg ik ook met deze accu's en heb ik wel een vliegtijd van 5 a 6 min.
voel ook dat de esc veel warmer word.
en zelf soms als het vermogen weg valt en ik de heli land en even wacht kan ik weer gewoon opstijgen en weer vliegen.:-?
is dit de esc wat dit probleem veroorzaakt?

andere vraag
ik vlieg nu al een tijdje en wil eens rustig aan proberen om inverted te gaan vliegen nu luid mijn vraag:
ik vlieg met een pitch curve van

23
65
85
95
100

maar kan ik hier inverted mee vliegen lijkt mij niet te weinig neg. pitch :confused:

of moet ik dan de pitch curve van mijn idle up

0
25
50
75
100

maken alle reacties welkom:mrgreen:

Je moet eens voelen hoe heet je esc is. Heet denk ik. Als dat zo is loopt iets niet geheel soepel enof staat je motor te dicht op je tandwiel. Snel nakijken dus.

Maak het bovenste deel van je curve van beiden gelijk. Kun je eenvoudig omschakelen
Groet
Martin

beste mensen

sinds kort als ik met mijn KDS450c vlieg valt de heli na mijn mening snel in powerfail normaal heb ik een vliegtijd tussen de 5 en 6min.
Op de esc zit een beveiliging om de lipo niet te ver te onladen maar vaak is die spanning al te laag voor een goede levensduur van de lipo. Je kan beter stoppen met vliegen voordat die 'powerfail' inzet (overigens meestal throttle cut genoemt), dus best een timer zetten op pakweg 5 minuten en dan de lipo weer laden. Doordat de lipo dan ook vaak beter in balans blijft duurt het laden ook korter en gaat je lipo langer mee; lipo's kunnen zeer slecht tegen te ver ontladen.

Op de esc zit een beveiliging om de lipo niet te ver te onladen maar vaak is die spanning al te laag voor een goede levensduur van de lipo. Je kan beter stoppen met vliegen voordat die 'powerfail' inzet (overigens meestal throttle cut genoemt), dus best een timer zetten op pakweg 5 minuten en dan de lipo weer laden. Doordat de lipo dan ook vaak beter in balans blijft duurt het laden ook korter en gaat je lipo langer mee; lipo's kunnen zeer slecht tegen te ver ontladen.

ik vlieg ook met timer 5min:D
die red ik altijd maar opeens niet meer in iedergeval met deze heli .
ga hem maar eens uit elkaar halen kijken of ik iets verdachts tegen kom:p

ik vlieg ook met timer 5min:D
die red ik altijd maar opeens niet meer in iedergeval met deze heli .
ga hem maar eens uit elkaar halen kijken of ik iets verdachts tegen kom:p
Ik denk dat je met die powerfail dus iets anders bedoelt dan ik dacht met die throttle cut die intreed bij te lage accuspanning.
Vlieg je de andere kds heli met de zelfde pitch/throttle curve? bij een lage throttle kan de ESC ook erg warm worden tot ie er eventueel mee stopt of uiteindelijk doorbrand. Als je wilt weten hoe dat precies zit is het hier op het forum wel te vinden. Ik denk dat je in de regel tijdens het vliegen toch zeker boven de 70% throttle moet zitten.
Om problemen met de ESC uit te sluiten kan je die misschien eens verwisselen met de goede van je andere heli? misschien gemakkelijker te doen dan alles uit elkaar halen zegmaar.

Wat betreft de pitch kan je inderdaad voor idle-up instellen:
0
25
50
75
100
Voor normal is het goed om in ieder geval vanaf mid-stick de zelfde pitch aan te houden, maar omdat je dan aan een paar graden negatief voldoende hebt kan het iets zijn als:
33
40
50
75
100

Zelf ga ik bij het optoeren meteen naar idle-up, zo kan ik het ook niet vergeten ;) maar vind het ook fijner vliegen. Normal heb ik ingesteld zodat ik kan controleren of de softstart werkt en eventueel kan landen met een wat lagere headspeed.

Als de regelaar nu opeens terug gaat regelen, terwijl hij dat normaal niet deed binnen de 5 minuten = lipo volledig kapot, total loss

Andere halen, liever deze niet meer gebruiken (je belast hem nu eigenlijk op het randje)

Als de regelaar nu opeens terug gaat regelen, terwijl hij dat normaal niet deed binnen de 5 minuten = lipo volledig kapot, total loss

Andere halen, liever deze niet meer gebruiken (je belast hem nu eigenlijk op het randje)

belast hem zeker niet op het randje want als ik de accu weer laad gaat er maar z'n 900mah in das wel weinig voor een 2200mah
normaal laad ik tussen de 1400-1600 bij
heb ook met meerdere accu geprobeert (heb er maar z'n 12:mrgreen:)
het vreemde is wel dat waneer hij in throttle cut komt en ik land, weer normaal kan door vliegen ja ik weet het klinkt raar:mrgreen:
ga vandaag eens kijken of ik iets tegen kom.
wat ik wel merk dat ik de hoofd roters vrij makelijk de andere kant uit kan draaien maar de tandwielen slippen niet maar de moter lijkt makelijk anders om te draaien:confused:
kan dit een oorzaak zijn? verder draaid alles heel soepel eigelijk

Ik denk dat je met die powerfail dus iets anders bedoelt dan ik dacht met die throttle cut die intreed bij te lage accuspanning.
Vlieg je de andere kds heli met de zelfde pitch/throttle curve? bij een lage throttle kan de ESC ook erg warm worden tot ie er eventueel mee stopt of uiteindelijk doorbrand. Als je wilt weten hoe dat precies zit is het hier op het forum wel te vinden. Ik denk dat je in de regel tijdens het vliegen toch zeker boven de 70% throttle moet zitten.
Om problemen met de ESC uit te sluiten kan je die misschien eens verwisselen met de goede van je andere heli? misschien gemakkelijker te doen dan alles uit elkaar halen zegmaar.

Wat betreft de pitch kan je inderdaad voor idle-up instellen:
0
25
50
75
100
Voor normal is het goed om in ieder geval vanaf mid-stick de zelfde pitch aan te houden, maar omdat je dan aan een paar graden negatief voldoende hebt kan het iets zijn als:
33
40
50
75
100

Zelf ga ik bij het optoeren meteen naar idle-up, zo kan ik het ook niet vergeten ;) maar vind het ook fijner vliegen. Normal heb ik ingesteld zodat ik kan controleren of de softstart werkt en eventueel kan landen met een wat lagere headspeed.

dank je voor je reactie
ik denk wel dat het een soort throttle cut is althans het reageert hetzelfde maar het vreemde is dat wanneer ik even land weer gewoon kan doorvliegen en dan praat ik niet over 10sec maar mischien wel 2min.
bij beide heli's dezelfde throttle/pitch curve
wel andere moter een kds 3500kv op (probleem heli) en een align 3500kv op (goede heli) zelfde esc

de pitch curve voor idle up ga ik zo eens instellen;)

900 mah kan...

Een goede lipo houd onder belasting een relatief hoog voltage vast, wat redelijk constant blijft tot de lipo op 80 of 90 % komt, daarna donderd het opeens naar beneden..

Een lipo zal door "slijtage" en veroudering door de tijd heen een steeds iets lagere spanning vasthouden
Dus stel bij nieuw is het voltage onder belasting na 5 minuten 11 volt
Bij een accu van 200 vluchten onder precies dezelfde condities kan dit zomaar opeens 10 volt zijn
Een accu die slecht is behandeld, een paar " missers" heeft gehad of die gewoon slecht in elkaar zit kan dit veel eerder hebben

Dus in jouw geval, na 900 mah zakt jouw voltage tot onder de afslag (voltage erg veel te laag!), door de rust die de accu krijgt, komt het voltage weer omhoog (dus als jij een poosje op de grond staat) en dan kan hij het weer een tijdje goed doen, tot hij waarschijnlijk weer 800 mah verbruikt heeft en het voltage weer in elkaar dondert
Dat is wat ik bedoel met hem op het randje belasten, door de veroudering of slijtage gaan de grenzen omlaag

Dus, accu testen onder belasting, kijk hoever het voltage zakt.
Simpelste manier is een lipo saver met een lampje of zoemer, hoor je meteen waneer een kritische spanning bereikt wordt

Aangezien ik je niet hoor over een bloedhete regelaar, denk ik dat je dat als eerste moet proberen
Accu's hebben niet het eeuwige leven..

pitch curve

beste mensen
nu heb ik mijn pitch curve voor idle up 0 25 50 75 100
nu begint de heli pas te hooveren op 3/4 gas.
zit ik hoger in de lucht en ga met gasstick iets lager dan 3/4 gas dan duwt de heli zich omlaag.
nu rest mijn vraag moet ik dan als ik inverted wil vliegen moet ik de gasstick dan ook op 1/4 gas houden wil de heli in de lucht blijven?
vlieg normaal met 23-65-85-95-100
ik vlieg ook op sim (phoenix )maar daar hooverd de heli wel net na midstick en inverted net onder mid stick:confused:

sim is niet hetzelfde als echt

dat je hoovert op 3/4 kan op zich kloppen. Dat is niet vreemd bij een 3d instelling. Als je throttle curve in idle up gewoon op 1 lijn zet, bv 80-80-80-80-80, en zul je zien dat hoover inverted hetzelfde doet als hoover normaal. Dus als normaal 3/4 is, zal inverted 1/4 zijn

Als je nu de throttle curve wat hoger gaat zetten, zul je zien dat hij ook wat eerder gaat hooveren.

nu vermoed ik dat jouw heli vliegt bij ongeveer 90 a 95 % gas.
Als je alles boven midstick op 90 zet, zul je zien dat hij niet meer zo extreem naar beneden komt vallen
mooiste is, als je een soft start op je regelaar hebt (dus dat je met optoeren volgas kan geven en dat hij alsnog netjes gedoseert opstart), dan kun je gewoon 0-70-90-90-90 instellen

Het vallen komt omdat je opeens van 85 naar 65 gaat, de motor gaat aftoeren, dus de heli zakt omdat de toeren minder worden (maar de heli zakte ook al doordat de pitch veranderd)
Dus 2x zakken = hard omlaag

sim is niet hetzelfde als echt

dat je hoovert op 3/4 kan op zich kloppen. Dat is niet vreemd bij een 3d instelling. Als je throttle curve in idle up gewoon op 1 lijn zet, bv 80-80-80-80-80, en zul je zien dat hoover inverted hetzelfde doet als hoover normaal. Dus als normaal 3/4 is, zal inverted 1/4 zijn

Als je nu de throttle curve wat hoger gaat zetten, zul je zien dat hij ook wat eerder gaat hooveren.

nu vermoed ik dat jouw heli vliegt bij ongeveer 90 a 95 % gas.
Als je alles boven midstick op 90 zet, zul je zien dat hij niet meer zo extreem naar beneden komt vallen
mooiste is, als je een soft start op je regelaar hebt (dus dat je met optoeren volgas kan geven en dat hij alsnog netjes gedoseert opstart), dan kun je gewoon 0-70-90-90-90 instellen

Het vallen komt omdat je opeens van 85 naar 65 gaat, de motor gaat aftoeren, dus de heli zakt omdat de toeren minder worden (maar de heli zakte ook al doordat de pitch veranderd)
Dus 2x zakken = hard omlaag

mijn gascurve is 0-70-90-90-90 voor norm en 90-90-90-90-90 voor idle up
dus kan ik de pitch curve op 0-25-50-90-90 voor idle en ook voor norm.
of begrijp ik dat verkeerd;)

Ja, dat begrijp je verkeerd

Pitch curve moet lineair zijn.
Zeker in idle up, anders gaat hij zich inverted anders gedragen als normaal vliegen.
Dus van 0 naar 100 in 1 lijn
Wat jij doet met die 90-90 op het eind, is je pitchbereik bij vol pitch beperken. Dus gaat de heli nog later hooveren, en zal hij minder "oempf" hebben bij een volgas climbout. Oftewel hooveren, en dan een paar tellen de stick helemaal bovenin houden.

Voor normal vliegmodus kun je wel bijvoorbeeld 25-37-50-75-100 doen.
je beperkt dan onderin je pitch, waardoor je ong 5 of 6 graden negatief zal hebben. genoeg om de heli naar beneden te krijgen.
Met neerzetten en aftoeren zal de heli dan niet meer vol negatief geven, wat weer wat beter is voor het landingsgestel, tandwielen lagers etc

Naast dit, moet je eigenlijk de pitch curves een beetje laten wat ze zijn.
eventueel, als je een beetje rekent etc kun je er wat dingen mee voor elkaar krijgen (een eerder hooverende heli bv), maar voor leren etc is lineair gewoon handiger.
Daarnaast, mijn pitchcuves zijn ook nog steeds lineair, op mn normal curve na...

Ja, dat begrijp je verkeerd

Pitch curve moet lineair zijn.
Zeker in idle up, anders gaat hij zich inverted anders gedragen als normaal vliegen.
Dus van 0 naar 100 in 1 lijn
Wat jij doet met die 90-90 op het eind, is je pitchbereik bij vol pitch beperken. Dus gaat de heli nog later hooveren, en zal hij minder "oempf" hebben bij een volgas climbout. Oftewel hooveren, en dan een paar tellen de stick helemaal bovenin houden.

Voor normal vliegmodus kun je wel bijvoorbeeld 25-37-50-75-100 doen.
je beperkt dan onderin je pitch, waardoor je ong 5 of 6 graden negatief zal hebben. genoeg om de heli naar beneden te krijgen.
Met neerzetten en aftoeren zal de heli dan niet meer vol negatief geven, wat weer wat beter is voor het landingsgestel, tandwielen lagers etc

Naast dit, moet je eigenlijk de pitch curves een beetje laten wat ze zijn.
eventueel, als je een beetje rekent etc kun je er wat dingen mee voor elkaar krijgen (een eerder hooverende heli bv), maar voor leren etc is lineair gewoon handiger.
Daarnaast, mijn pitchcuves zijn ook nog steeds lineair, op mn normal curve na...

ben nu gewend om net na mid stick te hooveren,vind dat met een linaire lijn je eigelijk een lang stuk gas heb waar de heli eigelijk nog niets doet:p
maar dat zal wel weer een kwestie van wennen zijn,zal wel moeten als ik dadelijk 3d wil gaan vliegen :D

Waarschijnlijk heeft je heli nog een relatief laag toerental
Daardoor komt je hooverpunt wat hoger te liggen bij een lin curve
Verhoog je het toerental, gaat het hooverpunt vanzelf lager in de stick zitten

Ga je echt vermogen nodig hebben, kun je eerst eens een tandje groter motortandwiel plaatsen
Dan even meten wat het toerental op de kop is

Mijn 450 zit ergens op 3500 toeren, en die knalt echt..

Wel je regelaar en accu in de gaten houden de eerste vluchten, worden ze heet moet je wat zaken aan gaan passen

Maar dit moet je pas gaan doen als je in normale vlucht alles goed onder controle hebt
Voor de inverted beginselen heb je ook niet veel vermogen nodig, niet meer dan normaal vliegen

Heb je je throttle curve wel boven de 80%? Eronder is alleen maar inefficient.

had zelfs 0-80-95-95-95

heb nu 0-85-85-85-85 ingesteld maar vind het nog steeds niet fijn vliegen

mijn anderen kds er in tegen die wil echt weg ,reageerd veel feller met het gas (pitch)terwijl hier een stock moter op zit.(curves hetzelfde)

heb nu ook ondekt dat een kabel van de esc half doormidden is kan dit niet de oorzaak zijn ?
kwa toeren lijkt het wel goed te zitten (in ieder geval genoeg)
maar lijkt toch veel trager op te stijgen dan eerst bij volgas:confused:
lijkt toch power te missen
denk dat ik de heli helemaal uit elkaar gaan halen en weer eens opnieuw op bouw met nieuwe lagers ect. ect.

wat pitch curve betreft vind ik dat met een linaire curve je de heli niet zo strak kan laten vliegen als met 30-65-85-95-100 je moet de hele tijd bij regelen met het gas(pitch)om de heli op een hoogte te houden.
maar nogmaals kan een kwestie van wennen zijn

Waarschijnlijk heeft je heli nog een relatief laag toerental
Daardoor komt je hooverpunt wat hoger te liggen bij een lin curve
Verhoog je het toerental, gaat het hooverpunt vanzelf lager in de stick zitten

Ga je echt vermogen nodig hebben, kun je eerst eens een tandje groter motortandwiel plaatsen
Dan even meten wat het toerental op de kop is

Mijn 450 zit ergens op 3500 toeren, en die knalt echt..

Wel je regelaar en accu in de gaten houden de eerste vluchten, worden ze heet moet je wat zaken aan gaan passen

Maar dit moet je pas gaan doen als je in normale vlucht alles goed onder controle hebt
Voor de inverted beginselen heb je ook niet veel vermogen nodig, niet meer dan normaal vliegen

heb nu een 13T tandwiel moet ik er dan een 14T tandwiel erop zetten en moet ik dan ook het grote tandwiel vervangen(hoofdas) of past dit gewoon?

Motortandwiel is het kleintje

En je weet niet wat het toerental is tot je meet
Dat hoor je echt niet

Die laatste curve die je net neerzette, is gewoon vreemd
Op het midden niet 0 graden? Een grote sprong naar 85 net na midstick?
Met zo'n curve is het heel normaal dat hij raar vliegt
Maar pitchcurve heb ik al uitgelegd, dat moet je gewoon eens uitproberen

En wat betrefd de power die je mist...
- zelfde accu's gebruikt bij beide heli's?
- waarom vlieg je nog rond met die halve kabel, waarom soldeer je dat niet weer aan elkaar/ander draad op de esc?
- zelfde motortandwiel op beide?
- als je bij beide de motor van het hoofdtandwiel los haalt, lopen beide heli's dan even soepel?
- doet de "slechte" heli het altijd al, of na een crash? (heb je toen de lagers vervangen)

Motortandwiel is het kleintje

En je weet niet wat het toerental is tot je meet
Dat hoor je echt niet

Die laatste curve die je net neerzette, is gewoon vreemd
Op het midden niet 0 graden? Een grote sprong naar 85 net na midstick?
Met zo'n curve is het heel normaal dat hij raar vliegt
Maar pitchcurve heb ik al uitgelegd, dat moet je gewoon eens uitproberen

En wat betrefd de power die je mist...
- zelfde accu's gebruikt bij beide heli's?
- waarom vlieg je nog rond met die halve kabel, waarom soldeer je dat niet weer aan elkaar/ander draad op de esc?
- zelfde motortandwiel op beide?
- als je bij beide de motor van het hoofdtandwiel los haalt, lopen beide heli's dan even soepel?
- doet de "slechte" heli het altijd al, of na een crash? (heb je toen de lagers vervangen)

sorry, maar dit is mijn throtle curve niet mijn pitch curve:D
kabel ga ik solderen gister pas gemerkt:wink:
zelfde accu's alles het zelfde behalve moter van slechte heli align moter
goede heli nog KDS moter.
slechte heli had ervoor zeker meer power weet niet waar het aan ligt,daarom ga ik hem helemaal uitelkaar halen en weer rustig opnieuw opbouwen en alle lagers vervangen.
ik begrijp ook dat het kleinje het moter tandwiel is, maar mijn vraag was als ik deze vervang klopt de spoed dan nog van het grote tandwiel
(grijpen de tanden dan nog in elkaar)

wat betreft de pitch curve ,weet goed wat deze doet maar ben gewoon niet gewend me een linaire lijn te vliegen heb alijd met een schaal curve gevlogen 30-65-85-95-100 dit is een pitch curve
throtle curve 0-85-85-85-85
zo vliegt mijn heli perfect:D
voor het toerental te meten zal ik even langs de club moeten gaan hier heb ik geen meet instrument voor

Back