ESC met 3 blauwe, motor met rood, zwart, blauw

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Gemberkoekje, 21 apr 2019.

  1. Gemberkoekje

    Gemberkoekje

    Lid geworden:
    20 apr 2019
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Noord brabant
    Hallo,

    Ik heb een vraag.

    Ik heb het e.e.a. bij elkaar gesprokkeld, en ik hoop het werkend te krijgen.Voordat ik begin, echter, wil ik 1 ding graag snappen.

    Zoals op de foto te zien is heb ik een ontvanger, een batterij, een ESC en een motor.

    De ESC, ontvanger, en batterij snap ik: middelste kabel gaat in ontvanger, rode en zwarte kabel gaat in batterij. Ik moet nog even de juiste aansluiting fabriceren maar dat lukt waarschijnlijk wel.

    Mijn vraag gaat over de ESC en de motor. Zoals je ziet heeft de ESC 3 blauwe draden, en de motor een rode, zwarte en blauwe draad.

    Ik kan mij grofweg 3 scenario's voorstellen:
    1. De motor en de ESC die ik heb zijn niet compatibel.
    2. De 3 draden van de motor gaan aan de 3 draden van de ESC en ik moet maar gokken in welke volgorde
    3. De blauwe draad gaat aan een van de blauwe draden van de ESC, en de rode en zwarte draad gaan op een of andere manier direct naar de batterij.

    Iemand ideeen?

    Alvast bedankt!
    ESC.png
     
    kuikpomp vindt dit leuk.
  2. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    388
    Locatie:
    Groningen
    Scenario 2 is juist: Je moet de 3 blauwe draden van de ESC met de 3 draden van de motor verbinden, draait de motor dan de foute kant op, gewoon 2 wilkeurige blauwe draden met elkaar verwisselen. Succes!
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2019
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Precies zoals Ecstacy al heeft geschreven. Ik wil er wel een waarschuwing bij plaatsen.
    Als de motor de verkeerde kant op draait moet je nooit en ik bedoel dus ook echt nooit de draden van de accu naar de ESC omdraaien. Als je dat doet blaas je onherroepelijk de ESC op. Draait de motor de verkeerde kant op dan moet je gewoon 2 van de 3 draden naar de motor omwisselen. Welke 2 maakt niets uit.
    Het is voor vele misschien een overbodige waarschuwing maar helaas zijn er nog steeds mensen die wel de accu draden omwisselen.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat wil je aandrijven?

    E.e.a. is hierboven al beantwoord.

    De verschillende draadkleuren zijn alleen maar een geheugensteuntje, welke connector zat op welke connector.

    The motor/ESC wires are equivalent, but not identical. They carry the same power signal albeit with a 120degree phase ('time') difference.

    See also these
    brushless motor animations and simulations - RCG

    Power signals at full throttle, no chopping up voltage in pieces.
    [​IMG]

    Power signals at partial throttle, PWM chopping ('grass') to reduce effective voltage.
    [​IMG]
    Scope traces from www.aerodesign.de/peter, DIY brushless motor building (english&german)
     
  5. Maestro NL

    Maestro NL

    Lid geworden:
    15 aug 2012
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Lekkerkerk
    Motor testen. Zender testen en programmeren altijd even de propeller eraf!
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina