Hallo, Ik heb een vraag. Ik heb het e.e.a. bij elkaar gesprokkeld, en ik hoop het werkend te krijgen.Voordat ik begin, echter, wil ik 1 ding graag snappen. Zoals op de foto te zien is heb ik een ontvanger, een batterij, een ESC en een motor. De ESC, ontvanger, en batterij snap ik: middelste kabel gaat in ontvanger, rode en zwarte kabel gaat in batterij. Ik moet nog even de juiste aansluiting fabriceren maar dat lukt waarschijnlijk wel. Mijn vraag gaat over de ESC en de motor. Zoals je ziet heeft de ESC 3 blauwe draden, en de motor een rode, zwarte en blauwe draad. Ik kan mij grofweg 3 scenario's voorstellen: 1. De motor en de ESC die ik heb zijn niet compatibel. 2. De 3 draden van de motor gaan aan de 3 draden van de ESC en ik moet maar gokken in welke volgorde 3. De blauwe draad gaat aan een van de blauwe draden van de ESC, en de rode en zwarte draad gaan op een of andere manier direct naar de batterij. Iemand ideeen? Alvast bedankt!
Scenario 2 is juist: Je moet de 3 blauwe draden van de ESC met de 3 draden van de motor verbinden, draait de motor dan de foute kant op, gewoon 2 wilkeurige blauwe draden met elkaar verwisselen. Succes!
Precies zoals Ecstacy al heeft geschreven. Ik wil er wel een waarschuwing bij plaatsen. Als de motor de verkeerde kant op draait moet je nooit en ik bedoel dus ook echt nooit de draden van de accu naar de ESC omdraaien. Als je dat doet blaas je onherroepelijk de ESC op. Draait de motor de verkeerde kant op dan moet je gewoon 2 van de 3 draden naar de motor omwisselen. Welke 2 maakt niets uit. Het is voor vele misschien een overbodige waarschuwing maar helaas zijn er nog steeds mensen die wel de accu draden omwisselen.
Wat wil je aandrijven? E.e.a. is hierboven al beantwoord. De verschillende draadkleuren zijn alleen maar een geheugensteuntje, welke connector zat op welke connector. The motor/ESC wires are equivalent, but not identical. They carry the same power signal albeit with a 120degree phase ('time') difference. See also these brushless motor animations and simulations - RCG Power signals at full throttle, no chopping up voltage in pieces. Power signals at partial throttle, PWM chopping ('grass') to reduce effective voltage. Scope traces from www.aerodesign.de/peter, DIY brushless motor building (english&german)