esc nacht aangestaan, accu kapot?

hallo,

ik heb prongeluk mijn esc de hele nacht aangesloten laten staan aan de accu. acuu was al bijna op ( nog ca 5 minuten rijtijd over een 17 turn modified over ) hij was daarna natuurlijk helemaal op. ik heb hem daarna aan mijn ultramat 8 gehangen, die begint op een begevemoment te piepen. ( dat was de tijd die het wel ongeveer zou nemen om hem op te laden, niet uitzonderlijk vroeg of laat ) ik heb mijn accu toen aangesloten, en gaf wat gas. dit ging heel zacht, en de auto kwam niet eens vooruit. is mijn accu nu kapot door een ledje de hele nacht te laten branden?:confused: :(

m.v.g.
arthur

hallo,

ik heb prongeluk mijn esc de hele nacht aangesloten laten staan aan de accu. acuu was al bijna op ( nog ca 5 minuten rijtijd over een 17 turn modified over ) hij was daarna natuurlijk helemaal op. ik heb hem daarna aan mijn ultramat 8 gehangen, die begint op een begevemoment te piepen. ( dat was de tijd die het wel ongeveer zou nemen om hem op te laden, niet uitzonderlijk vroeg of laat ) ik heb mijn accu toen aangesloten, en gaf wat gas. dit ging heel zacht, en de auto kwam niet eens vooruit. is mijn accu nu kapot door een ledje de hele nacht te laten branden?:confused: :(

m.v.g.
arthur

is het een lipo of nimh waarmee je rijd ?

Liever je accu kapot dan je esc. Waarschijn omdat hij heel sloom en met weinig energie over moest brengen? probeer eens een andere accu?

Als een (NiCad/NiMH) accu echt helemaal leeg is ... raakt de lader in de war, een paar keer opnieuw starten (accu loshalen) wil wel eens helpen, waardoor hij daar na weer "normaal" opgeladen wordt ... (alleen als het een LiPo accu was, dan is het meestal einde oefening, helaas pindakaas)

ok, het is een nimh, had ik er inderdaad even bij moeten zetten hij hangt er nu voor de tweede keer aan, dus het kan niet ( te veel ) kwaad doen?

Een nimh kan helemaal leeg en als je hem dan oplaad doet hij het weer, kijk de post van Dirk. Als het een lipo kon die zo weg door te ver ontladen.

Zolang je accu niet te warm/heet wordt kan het weinig kwaad hem een paar maal achter elkaar aan de lader te hangen (uiteraard niet 100x) ...

ok. hartstikke bedankt! accu was helemaal koel toen ik hem van de esc afhaalde ( logisch, hoefde bijna niks te leveren voor de esc, zender ook perongeluk aan laten staan, dus esc is niet op hol geslagen) iedereen bedankt!

Arthur,

Je regelaar blijft altijd stroom vragen ook al staat je schakelaar uit.

Wat je kan proberen is met 5 à 6 ampere je accu een "boost" te geven.
Vaak wil bij NiCad en NiMh de chemische reactie weer op gang komen.
Afhankelijk van de capaciteit kun je hem langer laden, bij een 3000 mAh max 30 minuten.
Let op het kan zijn dat ie gaat sissen en dan is ie ook flink warm, eigenlijk ben je dan te ver door geladen. Kort stondig kan dit niet zo heel veel kwaad maar haal hem dan meteen van de lader.
Het beste is er even bij blijven en als ie erg heet wordt even stoppen met laden, als ie afgekoeld is kun je weer verder laden maar niet verder dan de maximale capaciteit.

Succes.

Ook een NiMH kan het niet hebben als je 'm volledig leegtrekt. Wel is het zo dat dat niet het einde van je accu hoeft te betekenen, maar hij zal waarschijnlijk minder presteren.

IPV. te beginnen met echte mishandeling, hoge stromen, enzovoort, is het beter om de accu eerst eens op de ouderwetse manier te laden. Dat houdt dus in 14 uur aan 10% van de capaciteit laden. Dus als het bv. een 2000mAh lipo is, dan 14 uur aan 200mAh hangen.

Daarna kun je 'm op een computerlader een paar keer cyclen om te kijken hoe het gaat.

Wil hij niet? Dan kun je proberen om 'm een keer een flinke optater te geven, maar probeer het eerst even op de reguliere manier..

ok, eerst aan 500 mah hangen nu? ( lagere heb ik niet, het is een 3600 mah reedy wolfpack dus is eigenlijk iets te veel. ) hij hangt nu aan 3a ( hoger kan ik niet... ) dus eerst maar aan 500 ma uur hangen? hij heeft gisteren 3 uur aan 3a gehangen, en alles blijft helemaal koud. ( ook de lader??? ) heb het idee dat hij nu weer iets meer presteert ( gisteravond geprobeerd, wou niet dat hij er een nacht aanhing voor het geval dat..)

accu blijft koud, wat ik er ook mee doe. weet iemand hoe dit kan/ wat het betekent? lader lijkt ondertussen wel wat te doen ( de ultramat 8 ) en wordt en ietsiepietsie beetje warm.

Laatst bewerkt:
Controleer je stop contakt of die nog genoeg stroom levert daarna probeer via een andere lader te laden want de lader kan misschien kapot zijn?

Nieuwe accu kopen?

Deze accu is gewoon afgeschreven. Anders had ie het al lang weer gedaan. Dit heeft in ieder geval een goede les opgeleverd. Nooit je accu in je auto laten zitten als je hem niet gebruikt. Gewoon los koppelen en uit je auto nemen.

Nu is je accu kapot volgende keer kan het ook je regelaar zijn.

hij hangtnu aan de gewone, die heeft het al vaker gedaan en is niet kapot. ( deze word ook aardig warm bij het laden, dus er gebeurt wel wat)

ik denk dat het inderdaad een nieuwe accu word :( ik schaf dan meteen maar lipo + ezrun aan denk ik.

p.s. ik had hem er prongeluk in laten zitten. mijn auto kon niet meer sturen dus wou gauw kijken wat er aan de hand was ( een linkje dat los zat), in mijn haast vergeten uit te zetten.

EDIT: net als laatste hoop aan de esc gehangen, en gas gegeven. resultaat, weer veel kracht?!? nu maar aan de ultramat gehangen en hopen dat dat wat uithaalt, hij wordt namelijk nog steeds niet warm, dus vol zit hij niet. mischien dat hij toch nog ooit wat gaat doen?

Laatst bewerkt:
Meet eens de spanning van je accu pack.
Die zou 7,2 volt moeten zijn, het kan zijn dat een cel ( min 1,2 Volt = 6 V) kapot is.

Laatst bewerkt:
Controleer je stop contakt of die nog genoeg stroom levert daarna probeer via een andere lader te laden want de lader kan misschien kapot zijn?

Hoe wil je kijken of je wand contactdoos genoeg stroom levert:confused:
Heh, grapje natuurlijk, je zal wel spanning bedoelen ;)

Ik heb mijn ontvanger pack van de buggy wel eens aan laten staan.
Volgende ochtend dus helemaal leeg. Opladen ging ook niet, dan gaf hij aan vrijwel meteen al de delta peak te hebben bereikt.
Eerst een paar keer moeten chargen/dischargen om hem weer op pijl te brengen.

voltmeter heb ik niet.
maar ik kan eigenlijk maar een conclusie trekken, ik heb geluk gehad en miijn accu is waarschijnlijk oké eruit gekomen:o. ik had net een nieuwe lader, de ultramat 8, tweedehands gekocht van hansje. ik heb hem eraan gehangen, en er gebuerde maar niks. daarna een tijd aan mijn oude gehangen, en toen ik het probeerde deed hij het dus. na gereden te hebben, weer 1-2 uur aan de ultramat gehangen, en daarna geprobeerd. resultaat: precies dezelfde kracht als voor de ultramat 8:(. die is dus kapot... heb hansje al een pm gestuurd of ik iets fout doe, maar volgens de handleiding niet:confused:

Back