ESC schakeld uit bij hoger toerental.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Antoine_S, 10 jan 2023.

  1. Antoine_S

    Antoine_S

    Lid geworden:
    30 okt 2022
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Middelburg
    Beste mensen,
    Mijn 2e bootje is in zoverre klaar dat ik de aandrijving en dergelijke heb ingebouwd echter, het werkt niet zoals ik wil.
    Ik gebruik een Graupner brushed motor met dito regelaar op 6 volt
    Zodra ik de motor langzaam laat draaien gaat het goed, voor en achteruit, geef ik wat gas bij dan slaat de ESC af, na enkele seconden hoor ik weer een pieptoontje en kan de motor weer draaien tot ik weer hogere toeren ga maken. De voltmeter die ik heb ingebouwd gaat dan ook even naar ) volt, ik heb een filmpje hiervan maar die kan ik niet uploaden hier merk ik.
    Ik heb geen idee wat de oorzaak hiervan is. Iemand een tip?
    Boot2.jpg Bootje_2.jpg
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Dat ziet er naar uit alsof de motor te veel stroom trekt uit de voeding. De spanning zakt dan in elkaar en omdat die te laag wordt schakelt de regelaar uit. Bij lage toerentallen valt dat nog mee en blijft alles werken.
    Je kan dat testen door de 6V die de regelaar in gaat te meten en te kijken wat er gebeurt als je meer "gas" geeft.
    Het is niet goede te zien op de foto maar als de regelaar, en dus de motor, via de spanningsregelaar in het plastic doosje van 6V wordt voorzien is bovenstaande vrijwel zeker de oorzaak. Die voeding kan de stroom die de motor nodig heeft nooit leveren. Daar komt nog bij dat de meeste regelaars de spanning van een schakelende voeding, want dat is het, niet erg fijn vinden. Er zijn namelijk altijd "resten" van het schakelen op die voeding te zien. Die "resten" worden groter (sterker) als je meer stroom uit die voeding gaat trekken. De computer in de regelaar kan daar van op "tilt" gaan en resetten.
    Om te testen moet je de regelaar eigenlijk van een eigen 6V accu voorzien. Als alles dan wel goed werkt weet je zeker dat daar de oorzaak zit. Eventueel zou een 2S LiPo van 7,4V ook kunnen maar dan gaat de motor wel sneller draaien. Je kan daar beter niet mee gaan varen want dan betstaat de kans dat je de motor overbelast!
     
  3. Antoine_S

    Antoine_S

    Lid geworden:
    30 okt 2022
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Middelburg
    Bedankt voor de uitgebreide reactie, Ik heb het printje, de spanningsregelaar dus, er tussenuit gehaald en een 6volt accu aangesloten, resultaat: geen verschil, de motor draait even en stopt na een paar seconden waarna ik de stroom moet uit en inschakelen om de motor weer even te kunnen laten draaien omdat de esc er mee stopt. Daarna een 7,4 volt accu aangesloten, resultaat hetzelfde. Daarna heb ik uit mijn andere boot de ESC gehaald en aangesloten en tot mijn verbazing doet die hetzelfde, andere motoren geprobeerd van verschillende voltages maar allen met hetzelfde euvel.
    Toen heb ik uit frustratie rechtstreeks 12 volt op het systeem gezet en voilà, de motor blijft draaien op alle toeren, niet best voor de motor denk ik maar ik weet in ieder geval dat de rest van de spullen goed is. Ik heb overigens geen idee hoeveel volt de ontvanger, servo en esc mag hebben maximaal, ik kan dat niet zo snel teugvinden en heb totaal gen verstand van deze materie. Zou het kunnen dat de oude Graupner motoren die ik heb te veel stroom trekken t.o.v. de nieuwere andere elektronische componenten? Volgens mij dateren ze uit de jaren 80 van de vorige eeuw.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Antoine, Enig idee hoeveel toeren die Mabuchi motor maakt? En die ESC heeft die een BEC, of voed je de ontvanger via de spanningsregelaar van 12 naar 6 Volt? Kun je meten hoeveel Ampère de motor trekt? Heeft die Graupner ESC een typenummer? Sommige regelaars zit een soort beveiliging in dat die uitschakelt bij te lage spanning. Het zou ook kunnen dat je 6 en 7,2 Volt accu's niet meer geheel "okselfris" zijn en inkakken bij hogere belasting. Dan kan de spanningsregelaar ook problemen krijgen. Doet het beschreven fenomeen zich voor op het droge, of in het water? Doet me allemaal een beetje denken aan een ervaring die ik jaren geleden had met een Wiesel. Bij hogere toerentallen nokte de boel omdat de vaaraccu kapot was. Heb er erg in dat als de Mabuchieen een hoogtoerige motor is je in het water op 12 Volt varend ook weer problemen kunt krijgen. Dan trekt de motor ongetwijfeld teveel stroom en kan verbranden. Betwijfel of deze motor sterk genoeg is om het model in plané te krijgen. In plané en op grotere snelheid neemt de stroom aanmerkelijk af. Kijk eens of je de bovenstaande vragen kunt beantwoorden, dan ontstaat er een duidelijker beeld. Gr. Klaas.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Motor is brushed, die is natuurlijk wel gemaakt en ontworpen op een spanning, maar zal niet vlot schade hebben als je een paar tellen test met wat meer..

    Servo's, ontvanger etc mogen 5 volt hebben.
    dat was vroegah het uitgangspunt. (4,8 volt op nimh)
    nimh accu, verschil tussen leeg en vol was nogal groot.
    dus kan regelmatig wel wat extra hebben, maar sommige apparaten hebben daar op lange termijn toch moeite mee.

    als ik je verhaal goed lees, heb je verschillende motoren getest.
    waren die +/- vergelijkbaar met wat erin zat?

    je hebt meerdere regelaars getest. waren die qua vermogen hetzelfde, of niet?

    in het kader, vroeger waren dingen simpel..
    je kan ook 6 volt recht op de motor zetten (zonder regelaar)
    gaat hij meteen volgas draaien.
    zet de pennen van een multimeter er een beetje practisch tussen
    kijk wat het voltage van de accu doet.
    dondert dit meteen in elkaar, is je accu niet sterk genoeg of gewoon op.

    er zit ook verschil tussen waar je meet.
    is de bedrading te dun, blijft aan de accu kant het voltage hoog, aan de motorkant dondert het voltage in elkaar.

    Maar ik vermoed dat het probleem in de regelaar zit, een beveiliging (warmte, onderspanning of teveel vermogen..)
    het lijkt erop dat de regelaar 2 dingen doet?

    meet ook ff na hoeveel volt er op de ontvanger staat..
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij mij gaat het denken niet zo snel meer, maar er kwam in mijn bovenkamer nog iets voorbij.
    Heb je een 4,8 Volt accuutje om daarmee de ontvanger (en het regelgedeelte van de ESC) te voeden?
    Dan zouden in principe je ontvanger en servo het moeten blijven doen. Dan zou bij een defecte vaaraccu bij het zakken van de spanning alleen het toerental van de motor terug moeten lopen.
    Heb je een multimeter meet dan daarmee tijdens het testen de spanning van de vaaraccu. Hopelijk kom je er met wat testen achter wat er aan de hand is. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  7. Antoine_S

    Antoine_S

    Lid geworden:
    30 okt 2022
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Middelburg
    Ik heb net de regelaar op 12 volt aangesloten met de 6volt motor dat gaat goed totdat je de motor wat weerstand geeft door het asje wat af te remmen en dan slaat ie meteen weer af, zelfs een goedkoop motortje slaat op een gegeven moment af en moet de regelaar weer gereset worden door de stroom er even af te halen, dat is bij beide regelaars die ik heb hetzelfde en ook met de andere motoren. De servo en ontvanger heb ik op 5 volt aangesloten, dat werkt prima. Ik word er een beetje moedeloos van, het liefst zou ik brushless monteren maar dat laat helaas het aow'tje niet toe. Zou de ontvanger hier nog invloed op kunnen hebben? In mijn andere boot werkt alles zoals het hoort met deze regelaars.
    Overigens, als ik de motor laat draaien zakt het voltage maar iets van 1,5 volt terug, dus de 3s lipo's leveren dan nog 10 volt voor een 6 volt motor.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Volgens de specificaties van die motor die ik heb gevonden zou die motor onbelast bij 6V voeding ongeveer 13500 toeren per minuut moeten draaien. Dat is wel erg veel voor deze toepassing.
    De maximale stroom die de motor mag trekken is ongeveer 4,5A. Als de motor zo veel toeren zal willen draaien zal die stroom al bij een lichte belasting bereikt worden. De regelaar zal die stroom niet kunnen leveren en uitschakelen om schade te voorkomen. Je moet dan inderdaad de spanning afschakelen om de boel te resetten.
    Dit soort motoren wordt meestal gebruikt in combinatie met een vertraging. Als je een 3 : 1 vertraging gebruikt krijg je een meer bruikbaar toerental voor de schroef en een veel lager stroomgebruik van de motor.
    Of dit echt zo is weet ik niet zeker maar je zou het kunnen proberen.
     
  9. Antoine_S

    Antoine_S

    Lid geworden:
    30 okt 2022
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Middelburg
    Maar dan zou het motortje dat ik ook geprobeerd heb en vele malen lichter is toch wel goed moeten werken? Zo'n zelfde motortje zit ook in mijn andere boot en dat werkt feilloos met de regelaars die ik heb vandaar dat ik me afvroeg of de ontvanger hier niets mee te maken kan hebben want dat is een ander set, 2,4Ghz en 27Mhz in het andere bootje.
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    De enige conclusie die ik met de verstrekte info kan trekken is dat je vaaraccu's niet best meer zijn, of dat er iets in de aandrijflijn zwaar loopt. Als je een motor onbelast laat lopen mag het voltage hooguit een halve volt zakken. Begrijp dat je een multimeter hebt. Meet eens het amperage van de draaiende motor met schroefas en ook zonder (koppeling eruit). Ik kan me niet voorstellen dat de ontvanger hierop invloed heeft. Gebruik je in die andere boot dezelfde accu? Zo niet zet die accu dan eens over en kijk wat er dan gebeurt. Probeer een en ander op je gemak uit en laat hier de bevindingen weten s.v.p. Dan kunnen we met je meedenken. Gr. Klaas.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Antoine,

    Heb je een typenummer van je regelaar?
    En een paar foto's van de stickers en de (rode) jumpers die er op zitten?
    Als we precies weten welke regelaar je problemen bezorgd, kunnen we misschien meer ter zake doende suggesties doen.

    Groeten, Jan.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    De ontvanger kan er iets mee te maken hebben maar zal niet de oorzaak zijn. Zoals ik van het begin af aangaf zakt de voedingsspanning waarschijnlijk te veel in. Dat kan de accu zijn. Als de spanning van die accu te ver inzakt en de ontvanger wordt daar ook uit gevoed zal die (ook) in de war raken en uitschakelen.
    Je schrijft echter dat je alles uit en weer aan moet schakelen om het weer werkend te krijgen. Dat zal nooit door de ontvanger worden veroorzaakt. De ontvanger zal direct resetten en gaan werken als hij weer voldoende voedingsspanning krijgt, je hoeft hem niet uit en weer aan te schakelen.
    Het is zo goed als zeker de accu en/of de regelaar. Als de regelaar uitschakelt zal hij pas weer aan het werk gaan als hij weer opnieuw wordt ingeschakeld.
     
  13. Antoine_S

    Antoine_S

    Lid geworden:
    30 okt 2022
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Middelburg
    Het probleem is opgelost. Bij het laden van de lipo accu zag ik dat de middelste cel achterbleef bij de rest, dus inderdaad te weinig stroom al begrijp ik niet waarom hetzelfde euvel optrad bij een goede li on accu. Daar draait ie nu ook goed op, uitgeprobeerd in water ( lees: babybad ) en daar werkt ie ook goed al blaast ie het badje wel bijna leeg bij wat gas geven. Heb hem een uurtje laten drijven en is gelukkig waterdicht dus het pompje dat ik heb ingebouwd zal voorlopig niet nodig zijn.
    Bedankt allen voor de hulp en raad.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Goed dat je het even terugkoppelt Antoine. Je hebt er even werk van gehad, maar ook weer iets van opgestoken. Altijd frustrerend als je de vinger niet goed op de zere plek kunt leggen. Vorig jaar me rot gezocht naar een storing in de verlichting bij één van mijn scheepjes. Leds vervangen, gelijk accu geladen en probleem (even) weg. Lang verhaal kort: Een deel van mijn samengestelde 12 Volts accu defect, waardoor drie in serie staande ledjes te weinig spanning kregen en er mee nokten. Achteraf goed te beredeneren, maar soms blijft het kwartje steken. Succes verder met je boot en veel vaarplezier. Gr. Klaas.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Goedkope multimeter doet dan wonderen. Als je meet zie veel beter wat er gebeurd met de accu spanning. Onmisbaar in onze hobby....
     

Deel Deze Pagina