ESC Timing mode instellen…

Ik heb een ESC besteld voor mijn heli en in de gebruiksaanwijzing is te lezen dat het aantal polen ingesteld moet worden.

Mijn motor heeft 12 polen en ik kan in de regelaar dan kiezen uit:
- 15º- For 10-14 Pole Outrunner Motors
- 30º - For 10-14 Pole High-RPM Outrunner Motors
Maar welke moet ik kiezen?

De motor is deze:

Specificaties:
Type: H2217
KV (RPM/V): 3600
Werk Voltage: 6-16V (2-4S LiPo)
Max. Stroom: 35A (60 sec. max)
Max. Vermogen: 380W
As diameter: 3.17mm
Afmetingen: D28 x L34mm
Gewicht: 64g.

Inclusief:
1 x Borstelloze motor
1 x Tandwiel 13 Tands, Mod. 0.5
4 x Schroef

Gelijk een tweede vraag: bij de motor zit een 13T tandwiel maar ik heb ook een 11T liggen, wat zou voor de beginner (ik dus ;) )aan te raden zijn?
(de motor is de zwakste schakel met 35A, de regelaar mag 50A en de accu 62A...)

Hallo Peter,
kies voor de 15 gr, want toerental is niet zo hoog.
en begin met het 11t rondsel en vlieg er 5 min mee en controleer temp ,accus en esc
als alles hand warm is en je will meer power kan je de 13 t erop zetten
gr Cees

Bedankt Cees,

Ik zet de timing mode op 15 graden en gooi een 11T op de motor. Het is mijn eerste heli dus veel vermogen is zeker niet nodig!

Groetjes!

Peter

Er zijn toch meer magneetpolen dan statorpolen?
Kan in de regelaar namelijk ook nog 2-4 en 6-8 polen instellen. Zou dit niet wat weinig zijn dan? Twee statorpolen kan ik me nog voorstellen maar 2 magneetpolen... of werkt het anders?

Hoi Peter,
Ron hheft gelijk,
je moet de magneetpolen tellen, dit kunnen er minder of meer zijn als de statorpolen.
heb je geen beschrijving van de motor erbij? daar moet het in staan, anders zoeken op het net.
gr Cees

Hoi,

Een beschrijving zat er niet bij maar wat wil je, voor €10,50 lag hij nieuw op de mat! Op internet kon ik ook niets vinden behalve dat het een motor van HiModel is, en op hun site staat er ook geen info over.
Ik heb ze dus geteld en inderdaad, het zijn er minder :D
Het zijn 8 polen dus dat is makkelijk instellen!

Bedankt!

Peter

... Het zijn 8 polen dus dat is makkelijk instellen ...
Dan heb je de goede soort polen, magneetpolen, geteld want het aantal statorpolen (tanden/sleuven) is altijd een veelvoud van drie (3,6,9,12, ...24, ... 36 etc). Zie tabel.

Er zijn toch meer magneetpolen dan statorpolen?
Kan in de regelaar namelijk ook nog 2-4 en 6-8 polen instellen. Zou dit niet wat weinig zijn dan? Twee statorpolen kan ik me nog voorstellen maar 2 magneetpolen... of werkt het anders?
Het aantal magneetpolen mag gerust minder zijn dan het aantal statorpolen (binnen zekere grenzen), zie deze tamelijk conservatieve tabel (rood is niet goed maar bijv. 12s/16m en 12s/8m gaat erg goed, negeer de 'gearing ratio' kolom, de term 'gearing' is niet toepasselijk):

Winding_Chart.gif

Laatst bewerkt:
Dan heb je de goede soort polen, magneetpolen, geteld want het aantal statorpolen (tanden/sleuven) is altijd een veelvoud van drie (3,6,9,12, ...24, ... 36 etc). Zie tabel.

Het aantal magneetpolen mag gerust minder zijn dan het aantal statorpolen (binnen zekere grenzen), zie deze tamelijk conservatieve tabel (rood is niet goed maar bijv. 12s/16m en 12s/8m gaat erg goed, negeer de 'gearing ratio' kolom, de term 'gearing' is niet toepasselijk):

Winding_Chart.gif

Mooie tabel, is wel leuk om te zien hoe de werking van de motor is. Neem aan dat dit een tabel is bedoeld voor 3 fasen delta motoren, 380v motor?
Bedoelen ze met de gear bijvoorbeeld 5:1 is bij een 380V motor gelijk aan 10 toeren per seconde? (ongeveer dan want kan me nog herinneren dat er iets van 3% sleep is ofzo...)

Drie fasen, inderdaad. Delta of ster doet er niet toe. Spanning ook niet. Het BLDC motoren (brushless DC), de motoren die 'wij' gebruiken. Met permanente magneten. Niet synchroon, niet a-synchroon, maar iso-synchroon, de motor 'vertelt' de controller wanneer te schakelen. Eigenlijk borstelmotoren waarbij de mechanische commutator vervangen is door een elektronische.
Hoofd- en kleine-letters geven tegengestelde wikkelrichting aan.
'Gearing-ratio' stamt nog uit de tijd dat de zelfbouwers het nog niet goed wisten waar het hogere koppel vandaan komt, alsof de motor een ingebouwde mechanische gearing heeft. Het getal geeft niets meer aan dan de snelheidsverhouding tussen het roterende magnetische veld en de rotor.

Meer over motor-wikkelen (kit) of volledige zelfbouw:
Main Page - GB Knowledge Base
-> basic overview (1-5)

De bijbels:
LRK Site
powercroco brushless Motoren selber konstruieren und bauen

Hulp en discussie:
Electric Motor Design and Construction - RC Groups
lrk-torquemax : building high-torque brushless e-motors

Bouwtips, checks en tests:
cd-rom tricks - RC Groups

Back