Wat begon als een landingsgestelprobleem (3 x woordwaarde) lijkt nu een electronische oplossing te moeten/kunnen krijgen.
Ik heb een tweedehands FMS Mustang 1450mm gekocht, met landingsgestelprobleem. Het probleem is dat de sequentie niet goed gaat en de poten soms zelfs niet in- of uit willen klappen. Of er werkt maar een van beiden. Niet echt een goede uitgangspositie om te gaan vliegen. Het vreemde is dat het met een servotester allemaal wel goed gaat, zonder uitzondering.
Om een lang verhaal kort te maken: ik heb van alles geprobeerd: UBEC bijschakelen, ander merk ontvanger, sequencer er tussenuit, nog meer wijzigingen, allemaal geen oplossing.
Wat mij bleef puzzelen was waarom het via de servotester wel goed ging. Die had ik aangesloten via een oude 7A ESC voor een brushed motor, los van de rest van het toestel. Toen ik de aansluiting van de 70A brushless ESC aan de ontvanger verving door het oude 7A exemplaar ging het opeens wel foutloos. Keer op keer. Het enige dat dan nog verschil maakt, is het voltage dat de ESC levert. Nagemeten: de 7A levert 4,9 volt, de 70A ruim 5,5. Dus heb ik het sterke vermoeden dat het in dat halve voltje zit.
Wat ik dus het liefst zou proberen, is de 5,5 volt van de ESC verlagen tot 4,9. Of dat simpel kan, weet ik niet. Anders wordt het een andere ESC, maar dan weet je vooraf nooit welk voltage hij aanbiedt, tenzij de winkel zo aardig zou zijn om het vooraf te meten en een voor dit toestel goede op te sturen. Is er een simpel schakelingetje te maken om het voltage iets te verminderen? Als leek denk ik 'weerstandje', maar dat zal wel te eenvoudig zijn.
N.b. ik heb wel een programmeerkaartje bij de ESC, maar die geeft geen mogelijkheid om het 5V gedeelte aan te passen.
Ik heb een tweedehands FMS Mustang 1450mm gekocht, met landingsgestelprobleem. Het probleem is dat de sequentie niet goed gaat en de poten soms zelfs niet in- of uit willen klappen. Of er werkt maar een van beiden. Niet echt een goede uitgangspositie om te gaan vliegen. Het vreemde is dat het met een servotester allemaal wel goed gaat, zonder uitzondering.
Om een lang verhaal kort te maken: ik heb van alles geprobeerd: UBEC bijschakelen, ander merk ontvanger, sequencer er tussenuit, nog meer wijzigingen, allemaal geen oplossing.
Wat mij bleef puzzelen was waarom het via de servotester wel goed ging. Die had ik aangesloten via een oude 7A ESC voor een brushed motor, los van de rest van het toestel. Toen ik de aansluiting van de 70A brushless ESC aan de ontvanger verving door het oude 7A exemplaar ging het opeens wel foutloos. Keer op keer. Het enige dat dan nog verschil maakt, is het voltage dat de ESC levert. Nagemeten: de 7A levert 4,9 volt, de 70A ruim 5,5. Dus heb ik het sterke vermoeden dat het in dat halve voltje zit.
Wat ik dus het liefst zou proberen, is de 5,5 volt van de ESC verlagen tot 4,9. Of dat simpel kan, weet ik niet. Anders wordt het een andere ESC, maar dan weet je vooraf nooit welk voltage hij aanbiedt, tenzij de winkel zo aardig zou zijn om het vooraf te meten en een voor dit toestel goede op te sturen. Is er een simpel schakelingetje te maken om het voltage iets te verminderen? Als leek denk ik 'weerstandje', maar dat zal wel te eenvoudig zijn.
N.b. ik heb wel een programmeerkaartje bij de ESC, maar die geeft geen mogelijkheid om het 5V gedeelte aan te passen.