ESC vs accuspanning

Twee 'dezelfde' HK ESC's 35A geprobeerd
op motor en variabele spanning en servo-
tester. ESC1 stopt de motor altijd bij 8.5V en ESC2 bij
8.8V. Dit is 2.83V en 2.93V / cel.
Is ontladen tot minder dan 3.0V/S mogelijk
zonder een LIPO te beschadigen?
 
Je kan bij de meeste regelaars instellen wat de grenswaarde is. Het is geen probleem als je maar niet ONDER de 2,5V / cell komt. Dat overleeft een cell niet. De rest is gewoon marge.
 
Daadwerkelijke schade ontstaat pas bij minder dan 2,5 Volt per cel. Onder belasting is het echter raadzaam om niet onder 3 Volt te komen, liefst nog een stukje hoger. Diep ontladen kost namelijk levensduur.

Door veel ervaren gebruikers wordt geadviseerd niet verder te ontladen dan totdat er nog 20 % restcapaciteit over is. Hiermee verleng je de levensduur van de accu. Er is niet aan te geven bij welke spanning je dan moet stoppen omdat dit per merk/type accu verschilt en ook afhankelijk is van de leeftijd van de accu. Je moet de tijd bijhouden, dat je hebt gevlogen en daarna bij het opladen noteren hoeveel milliAmperes de lader afgeeft. Dit is altijd meer, dan de accu daadwerkelijk opneemt omdat er verliezen zijn, maar is een redelijke benadering. Aan de hand van de genoteerde waarde kun je vaststellen hoeveel restcapaciteit de accu nog had.
 
De verwarring zit in of die spanning onder belasting is of niet....
Een cel die (zwaar) belast een spanning van 2.5 volt afgeeft, zal onbelast ruim boven die 3 volt blijven....

Als je bijvoorbeeld met een heli vliegt tot de LVC, is er weinig aan de hand.
Maar start je die heli nog een keertje op met die lege accu en laat je de motor zachtjes spinnen tot hij nog een keer in de LVC schiet (dus laagbelast) dan trek je de cellen véél verder leeg en richt je waarschijnlijk schade aan....

Groet, Bert
 
Back
Top