escapades en stom kadaver

Na een paar borrels (sorry voor typefouten) denk ik dat het nodig is om jullie te vertellen over mijn escapades op het DLG-gebied. Vorig jaar rond deze tijd tijd kreeg ik mijn eerste gekochte RC model, een Highlight DLG. Ik vloog net radio na me eerst 40 jaar met lijnbesturing te hebben bezig gehouden (en nog steeds).
Ik wist tot voor 1.5 jaar niet van het bestaan "modelbouwforum' en toen iemand mij hierop wees ben ik eens de verschillende klasses gaan bekijken. Ik liep tegen de 50 en dan mag je gaan radio-vliegen. Toen ik bij DLG aankwam wist ik dat dit mijn RC-klasse zou worden. Daarom waarschijnlijk de aanschaf van een Highlight bij Franken Modellbau. Een prachtig model voor weinig, had ik even een goede keus gemaakt. Omdat dit ding zo mooi was heb ik eerst maar eens zelf een vleugel, stabilo en kielvlak gemaakt want ik vloog net RC. Zonde om dit mooie highlight model te crashen.

Naar later bleek heb ik een lekker slappe vleugel gemaakt. Na een redelijke worp ( 25 meter) kon ik nog landen op het hoogteroer en kielvlak (vanwege aileronflutter) en s'avonds kon ik 2 nieuwe aileronservo's inbouwen, mijn lidmaatschap van de sportclub opzeggen om mijn ongebreidelde krachten in toom te houden. Dit laatste moet men als een grap beschouwen omdat ik vlak voor een heupoperatie stond en misschien niet zo sterk was als ik zelf hoopte. Na zo een operatie behoort men dit soort vreemde DLG-bewegingen niet meer te maken, jammer dus, voor de medici (doorgaan met uitvinden en verbeteren net als wij doen).

Nadat de Highlight en de heup het toelieten ben ik met dat ding gaan vliegen. Hoogtemeter gekocht en VOI-LA: 32 meter en geen flutter. Wat ik deed, geen flutter, gvd. Mijn krachten lieten me in de steek, dacht ik.
En ik zie wel allerlei verhalen over mensen die hoger gooien dan ik. Dit stinkt naar de misdaad dus op zoek. Kom ik Profili tegen en zie ik verhalen over Drela. Oh, gaat dat zo. Dus zelf een vleugel maken met een Drela AG455ct, 46ct, 47 ct profiel wat het ook betekenen mag.

Ik had geen weet van dikke mylars en had slechts 0.02 mm dat ik gebruik voor combatmodellen. Deze structuur noemen wij na uitharden dus de cellulitus structuur. Hij volgt echt ieder gleufje, bobbeltje of andere ongerechtigheid die we niet willen. Aileronscharnier van scheurband en het glas (25 gram) niet onder 45 graden want ik had te weinig glas en was ongeduldig om te wachten op het bestelde glas . Deze vleugel was al zo veel beter dan de Highlight maar het ziet er niet uit. Frans Bal en Theo Schoorl moeten medelijden gehad hebben want ze sturen mij belangenloos de DVD's van Phil Barnes op (vacuum bagging made easy). Aha, het werkt dus zo.

Pompje gekocht, glas bij Ruud Zandvliet, en sinds kort koolstofweefsel (66 grams) bij Ruud. Na eerst nog 3 vleugels gemaakt te hebben met glas (van 45 grams naar 58 grams (beter)) nu dus koolstofweefsel van 66 grams.

De eerste helft (bovenkant rechts) ging best lekker. ik heb epoxy met een potlife van 120 minuten (tijd zat dus bij 20 C en nu was het plotseling warmer op de zolder (30C)). De eerste mylar ingerold met epoxy en goed uitgerold met een aparte rubberroller om de koolstofweefsel te pletten en de structuur dicht te maken.

Wel een beetje gegolfde structuur maar wouw, dit gaat goed, nu de onderkant dus. Mylar inrollen en: Mozes wat nu?? de epoxy begint te geleren.

Inplaats van rustig te bedenken dat je gewoon de mylar schoonpoetst en nieuwe epoxy aanmaakt komt er een soort van stress de hoek omkijken. Koofstofweefsel op de mylar en rollen met de rubber roller. De epoxy is zo dik dat die zich niets aantrekt van de druk van mijn roller en zelfs dreigen met Sonja Bakker helpt niet. De koolstof blijft liggen zoals ik hem erop gelegd heb en verroerd zich slecht zelden.

Deze mooie open structuur noemen wij vanaf nu dus de jarretel structuur. Voor sommigen aantrekkelijk, voor anderen weer minder. Weer wat geleerd en mijn jonge kollega op het werk noemt mij een stom kadaver nadat ik een nacht heb wakker gelegen vanwege mijn stommiteit en hem vertel waarom ik zo slecht geslapen heb. Valt nog mee want meestal ben ik een rimpelsaurier voor hem.

Maar van alles leer je wat, toch.
Ik wil de lezers van dit drama niet de details onthouden en laat hier nu mijn rubberroller zien.

Die mooie omgedraaide lus van de metalen houder moet je dus aan de bovenkant houden als je gaat rollen en je moet hem niet door je koolstofweesfel willen rollen. Rach, enkele strengen naar de palestijnen van de linker onderhelft en een of meerdere borrels is het gevolg. Deze keer had ik tijd zat want ik had maar voor 1 kant aangemengd en heb er het beste van gemaakt. De weefsel is zo duur dat je bijna je fiets gaat verkopen aan een junkie...

Dit soort onregelmatigheden in je weefsel is niet leuk maar als je er aan gaat rekenen moet het makkelijk kunnen. (zeker zonder sportschoollidmaatschap)

De laatste kant (linksboven) is gelukkig beter geworden en heeft geen drankgelag tot gevolg gehad.

Deze vleugel (de 5de in de reeks) met al z'n onvolkomenheden hoopt volgende week op het Roosendaalse Veld te vliegen.

Stabilo en kielvlak liggen nu in de vacuumzak onze nachtrust te verstoren. Dit geheel was bedoeld voor de Turboromp maar omdat dit model nu het beste is dat ik heb gaat dit alles op een ingekorte Highligtromp.

Vandaar een nieuw stabilo en kielvlak en ook groter.

En nu dus weer aan de borrel.

Loet

Oh, ja, de vleugel is 136 gram geworden.

Loet,

Leuk verhaal, uiteindelijk is de vleugel toch wel mooi geworden.
Mijn volgende vleugel wordt denk ik ook volledig koolstof
Heb je mog iets speciaals gedaan voor de flaps ?
Overigens die combat modellen op de eerste foto zien er ook goed uit
Cheers

Bart

PS: Zat vandaag een oude B&V te lezen en kwam de naam Fred Meijer tegen,
vliegt hij nog combat ?

de materiaalverzamelaar zei:
Loet,

Leuk verhaal, uiteindelijk is de vleugel toch wel mooi geworden.
Mijn volgende vleugel wordt denk ik ook volledig koolstof
Heb je mog iets speciaals gedaan voor de flaps ?
Overigens die combat modellen op de eerste foto zien er ook goed uit
Cheers

Bart

PS: Zat vandaag een oude B&V te lezen en kwam de naam Fred Meijer tegen,
vliegt hij nog combat ?

Wat bedoel je met iets speciaals voor de flaps??
De combatmodellen die je ziet zijn waarschijnlijk al overleden want die zijn van 2006.

Fred Meijer schijnt paard te rijden en er schijnt een toename te zijn in het aantal paarden met onherstelbare hernia..................
Jammer, want hij kon echt heel goed combatvliegen

Over de vleugel ben ik toch wel tevreden ondanks de makken.

Ondanks de verschillende tegenslagen heb ik er wel van genoten om de vleugel te maken. Het bestellen van de koostofweefsel, het ontvangen daarvan, het betalen daarvan (minder) en het verwerken daarvan (een loopverbod in de woonkamer van Helle van 2 dagen) en het afwerken van de vleugel buiiten in windkracht 4 maakten dit alles dragelijk. Morgen foto's van het stabilo en kielvlak.

Loet

Loet,

Pracht verhaal en ik denk voor velen van ons heel herkenbaar. Alleen die borrel past niet in mijn verhaal 8)
Vleugel ziet er prachtig uit. Zo zie je maar, alles komt goed. Die werphoogte van jou is er ook aardig op vooruit gegaan, en als je de vorderingen die jij het afgelopen jaar gemaakt hebt in hetzelfde tempo doorzet dan heeft ene heer Henrik Vogler volgend jaar er een geduchte tegenstander bij.

Theo zei:
Loet,

Pracht verhaal en ik denk voor velen van ons heel herkenbaar. Alleen die borrel past niet in mijn verhaal 8)
Vleugel ziet er prachtig uit. Zo zie je maar, alles komt goed. Die werphoogte van jou is er ook aardig op vooruit gegaan, en als je de vorderingen die jij het afgelopen jaar gemaakt hebt in hetzelfde tempo doorzet dan heeft ene heer Henrik Vogler volgend jaar er een geduchte tegenstander bij.

Nu mijn linker heup problemen ook al geeft denk maar dat ik bij vervanging daarvan er maar een soort van springveer in laat zetten. Ik ga dit maar vast uitdenken en tekenen.

Leuk dat je van het verhaal genoten hebt. Ik weet nu ook waarom je zenderaccu zo maar uit je zender vallen kan..................

Loet

haha, wat kan jij prachtig schrijven zeg! heerlijk om te lezen :).

ben benieuwd naar je vernieuwde "highlight"... (wat er nog origineel aan is?)

Ha Loet,

Ziet er mooi uit! Ben benieuwd hoe het eruit ziet in Arnhem.
Nog een speciale reden om over te gaan van glasvleugel naar kool?

Dacht tot nu toe dat ik met een T07 met kool D-doos een Loet-bestendige kist had :P

Peter

Loet, goed verhaal !
Ben zelf net begonnen met een OFA II van tekening en gister-middag nog wat klein spul gehaald op een adresje via via .....
Vraagt de beste man (Robbert) of ik soms ene Loet ken ?!?
Nou alleen van dit forum tot nu toe, maar als mijn ofa af is hoop ik je ook in levende lijve tegen te komen......

Groet,

Johnny

@Peter. ik wil gewoon alles een keer geprobeerd hebben. Misschien dat er in de toekomst nog een koolstof/kevlar vleugel komt. Het weefsel heb ik al.

@Johnny. Is dat de pylon Robbert?? Die ken ik wel.

De foto's van stabilo en kielvlak.

De voorste is het nieuwe stabilo. Wat groter dan die ik had en de vorm is van de Aspirin gestolen. Het is eerlijk gezegd ook een heel mooi ontwerp van die jongens. Gewicht is 8.6 gram (groter) en het gebruikte glasweefsel is 58 grams. Dit is echt mijn lievelingsweefsel geworden. Vroeger (3 maanden terug) gebruikte ik nog 25 grams voor dit soort toepassingen. De gewichtstoename met 58 grams is nihil en het eindproduct voelt beter aan voor mij. Er gaat zo veel minder epoxy in dan in de 25 grams.

Ook met 58 grams, gewicht 6.64 gram.

Zoals gezegd, de romp wordt wat korter dan originele Highlight maar dit komt ook omdat de romp achterin kapot is. Daar waar het kielvlak zat. De romp wordt 5 cm korter.
Het lijkt nog weinig werk maar de oude romp moet nog helemaal leeggehaald worden. Het servobedje zit te ver naar achteren en is van balsa en geeft niet tot nauwelijks sterkte aan de romp. Hier komt een met koolstof gelamineerd balsabedje in. De oude stuurstangen (0.8 mm) en de geleidepijpen moeten er natuurlijk ook uit (wist ik veel vorig jaar) en worden vervangen door de 0.3 mm verenstaal.

Doorwerken en minder borrels dus.

Loet

Yep, pylon Robbert.
Hij liet me nog wat van jouw mooie creaties zien !
oa. krukasjes....
En dat hij binnenkort naar Amerika gaat voor de wk pilon-racen.
Je krijgt in ieder geval de groeten !

Johnny

Loet,

Ik heb op mijn tweede Aspi ook de staartdelen van massief balsa gemaakt en met Oralight bespannen. Kielvlak is met torsieveertje en zonder heveltje 6,8 gram. Naar mijn idee kan daar best nog wel wat af.
Dat 58 grams glas ken ik niet maar ik hoor daar meer goede geluiden over. Langzaam begint het weer te kriebelen om toch maar weer eens het vacuumspul onder het stof vandaan te halen. Niet voor een F3K maar voor een mini.

F3K Nederland is de laaste maanden in enorm rap tempo "to the next level" gegaan :!:
Klasse.

Quote Loet.
***Vroeger (3 maanden terug) gebruikte ik nog 25 grams voor dit soort toepassingen. De gewichtstoename met 58 grams is nihil en het eindproduct voelt beter aan voor mij. Er gaat zo veel minder epoxy in dan in de 25 grams. ***

Nu heb ik toevallig vorige week 2 balsa stabilo's bekleed met 25 gr glas.
Deze stabilo's wogen voor bekleden 5.2 en 5.4 gr. Na bekleden met 25 gr glas wogen ze 6.5 en 6.7 gr.
oppervlakte van de stabilo's zijn 2 dm elk. Dit betekend dus 4 dm glas per stabilo van 25 gr is 1 gr glas. Dat laat dus slechts 0.3 gr over voor de epoxy. Valt dus best wel mee dacht ik. Wel even goed gerold met toilet papier er op. en de stabilo's waren één maal met verdunde spanlak behandeld voor het bekleden.

Wat het rollen van koolstof mat betreft heb ik de beste ervaring als de mat redelijk nat is. Het laat zich dan veel beter platrollen.
Plaatsen die zich slecht lieten rollen heb ik opnieuw ingerold met epoxy en dan ging het meteen een stuk beter. Wel weer even stevig na rollen met toilet papier om het overtollige hars er uit te halen.

Misschien zijn er meerdere soorten 25 grams glas te krijgen. Ik heb er nooit echt lekker mee kunnen werken. De structuur van de 25 grams die ik heb is ontzettend open en wil veel epoxy hebben. Of ik heb geen talent wat ik ook niet uitsluit.

Links het 25 grams en rechts de 58 grams.

Meer dan 2 keer zo zwaar en gaat er dus meer dan 2 gram glas per stabilo op. Toch ben ik niet ontevreden over het gewicht van het stabilo en kielvlak. Ik weet niet precies wat het oppervlak van het stabilo is maar zeker meer dan 2 dm^2. Ik heb hem op mijn werk getekend en daar ook de mal gefreesd. Als ik er aan denk zal ik het volgende week eens nakijken. Het stabilo waar ik het nieuwe stabilo bijhoudt is 2 dm^2. Omdat de romp korter wordt moest het stabilo groter worden. Er is niets aan gerekend maar louter op gevoel bepaald. Wie weet is het niet goed, de toekomst brengt uitkomst zullen we maar zeggen.

Met het koolstofweefsel had ik al snel door dat het zich beter laat platrollen als het wat natter is maar tegen gelerende epoxy is niet te pletten. Een stommiteit die ik niet vergeet en die zelfs na een reincarnatie in mijn voordeel zal werken. En dan zullen ze wel zeggen dat je talent hebt. Mis, je wist het gewoon van een ander leven....

Alex, waar heb jij je 25 grams vandaan? Moet ik misschien toch maar weer eens proberen want iedere gram achter............

Loet

Loet,

Ziet er netjes uit hoor :!: ik ben erg benieuwd om het resultaat te zien in arnhem als je hem dan bij je hebt en natuurlijik naar de vlieg prestaties :D

Groeten Martijn

Martijn Schoorl zei:
Loet,

Ziet er netjes uit hoor :!: ik ben erg benieuwd om het resultaat te zien in arnhem als je hem dan bij je hebt en natuurlijik naar de vlieg prestaties :D

Groeten Martijn

Ik ben ook benieuwd om het model in Arnhem te zien.
Het servobed loopt een beetje vertraging op. De computer van de CNC freesmachine begaf het vanochtend bij het instellen en laat ik nou net geen zekering van 5A en 250V in huis hebben.

Lekker dat zekeringen tegenwoordig gesoldeerd en wel en goed verstopt op de printplaat zitten. :evil:

Misschien toch maar eens de figuurzaag opgraven en de handleiding doorlezen (van de figuurzaag).
Gelukkig zijn er altijd nog andere dingen te doen dan wachten.

Loet

hoi loet

tjonge dat ziet er allemaal weer prachtig uit ,lijkt wel een dutchpirine :) of de paracetamolletje :wink:
maar ik lees net dat je een zekering moet hebben, bij deze even aanpakken en je kunt weer verder :lol:
M4100244~0.JPG

groeten arnold

Leuk zo'n 'hands on' verhaal. Smakelijk leesvoer.

Even een tip:

Gebruik geen gladde roller (litho roller of rubber roller) om je kool-weefsel dicht te krijgen.
Gebruik een ontluchtingsroller (je weet wel, met van de ribbels) en liefst een Teflon (een aluminium ontluchtingsroller kan de CF beschadigen). je zult zien dat je met weinig hars binnen een poep en een scheet het weefsel dicht hebt! Het weefsel blijft ook beter op de plaats.

Back