esky belt cp: gyro probleem ?

Goedeavond,

sinds enkele dagen krijg ik de tail van m'n belt niet meer getrimmed.
hij blijft rondje om zijn as kruipen (ben aan het leren hooveren)

mijn vermoeden is een defect aan gyro of servo.

als ik mijn rudder hendel op de zender beweeg volgt de stand van de tail blades goed.

als ik mijn heli op tafel heb staan, AAN, en ik beweeg de tail, dan doet de servo wat hele kleine bewegingen, maar neem dat ie maar een mm links-rechts springt.

gyro is standaard esky, volgens mij niet de headlock versie.

zender instelling
expo: rudder 50% (de andere ook)

iemand een idee, lijkt me niet normaal.

ik denk eerder de gyro, kijk eens na als de heli stilstaat en je de stick van de staart beweegt of hij dan een piepend of raar geluidje maakt.

nee, de gyro "fluit" niet. de servo maakt wel een wat krakerig geluid, maar dat zal wel normaal zijn ;)

als ik de heli opneem, en (wild) heen en weer zwier, dan lijkt de tail rudder wel verder uit te slaan.

k neem aan dat'k gewoon blijf klungellen met de setup/trim.
onlangs bij een forum lid geweest, en na wat geknutsel leek hij daar wel juist afgesteld geraakt. die zender setup ook gesaved.
ik heb daarna nieuwe tail blades gestoken, omdat de huidige er brak uitzagen, maar daarna was de heli héél onstabiel. ik dacht dat het lag aan slechte blades, dus heb ik de oude er terug opgestoken. sindsdien dus problemen.
kan je die dingen misschien verkeerd monteren ?
ze lijken met trouwens ook wat krom. ik zal even een foto maken.

edit: foto lukt niet. laptop stuk, en deze heeft geen SD slot (en heb geen kabeltje)

Laatst bewerkt:
heb je de riem in de staartbuis wel strak genoeg staan dat ie niet slipt over een van de tandwielen of de tanwiel overbrenging van de grote naar de kleine wel goed vast zit die kan ook wel eens los gaan zitten dan draait ie op het asje

Wellicht helpt je dit
Groeten
Martin

Voorbereiden

Voor je begint met het afstellen van de helikopter maken je de drie draden die de motor verbinden met de stroomverdeler los en houd je de zender paraat. Soms is enige kracht nodig die draden los te maken (uit elkaar trekken). Het is echter niet wijs dat niet te doen, wil je veilig aan de slag gaan.

Initialisatie

Steeds als je controleert welke effect een (gewijzigde) instelling heeft voeren je de volgende actie uit:
1. Maak de verbinding met de accu los, als deze al is aangesloten;
2. Plaats alle sticks en alle trims in het midden, behalve de ‘throttle-trimmer’ die trek je naar je toe;
3. Zet de ‘idle up’ schakelaar, links boven op je zender, op normaal vliegen (duw deze schakelaar van je af);
4. Zet beide draaiknoppen (pitch en gyro) op de middelste stand;
5. Zet de zender aan en wacht totdat deze gereed is (het lampje op de zender niet meer knippert);
6. Sluit de accu aan op de helikopter. Als gevolg daarvan worden ondermeer alle servo’s automatisch in de neutrale stand geplaatst.
Steeds als je controleert welke effect een (gewijzigde) instelling heeft voer je deze acties uit. In de volgende paragrafen worden deze acties aangeduid met een van initialiseren. Zie je een in de tekst, voer dan de hiervoor beschreven acties uit.
De servo

Controleer of het servo-armpje zo haaks mogelijk op de lange kant van de servo staat en het asje van de staartrotor exact de juiste vrije ruimte heeft.
De ‘limit’ afstellen

Daarna de limit van de ‘Gyro’ afstellen. Betreffende potentiometer zit op de ‘Gyro’. Doel van het afstellen van de limit is de gehele vrije ruimte op de ‘tailshaft’ te benutten, niet meer en niet minder. Je doet dat als volgt:
1. Voer de eerder beschreven initialisatie actie uit;
2. Zet ‘rudder-trimmer’ op je zender op het middelste punt;
3. Maak een volledige uitslag van je rudder-stick naar rechts. De vrije ruimte op de ‘tailshaft’ aan de rechterkant moet nu zo minimaal mogelijk zijn, echter de tailpitch-slider’ mag nooit een van de zijkanten raken. Gebeurt dat wel, dan zal de servo een brommend geluid maken. Heb je te veel of te weinig ruimte draai dan aan genoemde potentiometer. Draai je met de wijzers van de klok (+) mee dan wordt de ruimte kleiner v.v. Met andere woorden de uitslag die wordt gemaakt wordt groter c.q. kleiner;
4. Heb je een en ander aangepast voer dan de eerder beschreven initialisatie actie uit en controleer of je nieuwe instelling goed is;
Punt 3 controleer je vervolgens ook voor de linkerkant. Heb je aan één kant meer of minder ruimte dan bevindt de staartservo zich niet exact in het midden. Ga terug naar de vorige paragraaf om dit te herstellen als de afwijking groot is of zorg er in ieder geval voor dat de tailpitch-slider’ aan geen beide zijden de contructie raakt.

Back