Esky Belt CP head lock gyro probleem

• Topicstarter Topicstarter Salomon
  • Startdatum Startdatum
S

Salomon

Guest
Hallo,

Al een tijdje vlieg ik nu met mijn belt en kan nu ook een beetje rolls maken enzo
dus daarom leek mijn het toch fijner om een nieuwe zender en gyro te kopen.
De zender is een graupner mx-12 geworden en de gyro is de Esky head lock gyro, nieuwe versie[EK2-0704B] geworden.

Maar nu is het probleem dat ik de staart niet stabiel krijg.. Hoe hoger de snelheid van de bladen is hoe meer de gyro de staart probeert te corrigeren. In het boekje staat dat je dan de delay op de gyro moet aanpassen maar ik heb niet het gevoel dat die ook maar iets doet...

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de staart minder actief is.. Want als je hard gaat rond vliegen is het nog veel vervelender.

Hier is een kort filmpje zodat je ongeveer kan zien wat ik bedoel
http://www.clermond.com/staart.mpg

HIer is een foto van de helicopter
belt.jpg

Alvast bedankt.

Niet de Delay, deze beinvloed normaal alleen het gedrag van een plotselinge stop als je de staart aanstuurt (alhoewel het nog al eens door elkaar gegooid wordt door fabrikanten).
Normaal moet je de Gain hebben (gevoeligheid).
Ik zie nog twee potmetertjes zitten, wat staat daar bij?
En zitten er twee stekkers aan de gyro of maar 1?
Als er een extra gain stekker aanzit dan kan je de gevoeligheid in een kanaal op je zender instellen.

Eric

De ene potmeter is limit om de uitslag van de servo te beperken.
De 2e staat bj Delay maar wordt beschreven als gain.
De Gain wordt inderdaad geregeld via een kanaal van de zender.
Op mijn spectrum DX7 heb ik deze gekoppeld an mij Aux2 en voor de HH mode een gain van ongeveer 80. Exact ben ik er nog niet uit want vaak gaat de staart langsaam heen en weer. De Delay heb ik volledig naar min gedraaid.
Groeten,
Wilbert

Da klopt de ene is idd limit en de andere is delay ( gain ). Er zitten 2 stekkers aan de gyro. 1tje gaat naar kanaal 4 en daar wordt de staart servo mee geregeld de andere gaat naar kanaal 5 en daarmee kan je switchen tussen HH mode en normale mode. Maar ik snap nu nog niet precies van welk kanaal ik wat moet aanpassen..

Kanaal 5 moet in je zender ergens aan verbonden worden. (in mijn zender aan de Aux2) vervolgens stel je via de servo uitslag van kanaal 5 de gain in. Naar de ene kant stel ik de gain voor normal mode in en naar de andere kan de gain voor HH mode. HH gain heb ik nu op 78 staan. Bij jou zal hij op 100 staan waardoor de HH veel te veel corrigeerd. (Als je nog niets ingesteld hebt in je zender).
Als jij een specifiek gyro menu hebt op je zender kan het anders werken maar het princiepe blijft gelijk.
Groeten, Wilbert.

Met de limit stel je de maximale weg die de staartservo mag verdraaien zonder te binden/aanlopen in Rate mode (brommen).
De waarde die ingegeven staat in kanaal 5 bepaald i.d.d. HH of rate mode.
Maar het omslagpunt zal waarschijnlijk op 50% liggen.
De waarde die je nu erin hebt staan is waarschijnlijk te hoog (te gevoelig).

Eric

Laatst bewerkt:
tail wagging

Hoi,

Ik gebruik dezelfde Gyro, op een SJM400, en ben ook aan het stoeien met hetzelfde probleem.
Er zijn situaties waarbij het minder was, danwel superstrakke staart:

-snelle servo op de staart, heb er een tijdje de E-Sky EK2-0508 Digitale Micro Servo op gehad totdat hij stuk werd geslagen door de mainrotor helaas, veel minder tot geen tail wagging

-zorg voor strakke overbrenging tussen staartservo en de staartrotor- pitchaansturing, bij de SJM had ik erg last van de flex in de stuurstang servo-staart dus heb ik de servo dichter bij de staartrotor gezet, scheelt enorm in mijn geval

-de staartservo verschuiven, oftewel de mechanische trim van staartservo aanpassen hielp bij mij ook wel eens

Bart

Wat leuk zo snel zoveel reacties! bedankt allemaal ik ga het straks allemaal proberen en dan laat ik het weer weten..

De 2e staat bj Delay maar wordt beschreven als gain.
De Gain wordt inderdaad geregeld via een kanaal van de zender.

Dit kom ik nu steeds weer tegen bij deze "merkwaardige" gyro.
Niemand die het precies weet? Stel je de gain van deze gyro nu in via het extra kanaal op de zender of doe je dat (ook?) via die potmeter op de gyro zelf?
Waarom zouden ze in de handleiding zetten dat "delay" eigenlijk "gain" is :confused:

Volgensmij doen die potmeters op de gyro zelf niks... Maar volgens het boekje zouden ze wel iets moeten doen... Ik heb gevlogen met de delay/gain op de minumum waarde en op de maximum waarde maar ik zie/ merk geen enkel verschil..

Maar nu heb ik hier dus gelezen dat je het via je zender moet instellen.. ( hadden ze me ook wel even mogen vertellen toen ik de gyro kocht) want toen ik de gyro kocht had ik de standaard zender nog.. En misschien dat je dan wel verschil merkt als je de gain op de zender ook aanpast.. Ik heb al wel gevonden hoe ik dat nu doe op mijn zender.. Zometeen ga ik vliegen en kijken of het beter is geworden..

Nou ik heb even gevlogen :) ik had de gain van kanaal 5 op 60% gezet en toen was de staart VEEEL stabieler.. langzaam wou ik de gain verhogen en kijken tot waar hij stabiel bleef maar toen was mijn accu op :( dus nu moet ik weer heel lang wachten want ik heb geen snel lader..Maar door jullie tips krijg ik hem wel goed afgesteld denk ik... Heeel erg bedankt allemaal voor de super snelle reacties!!...

Hoi, Ik vlieg geen Belt CP maar heb op een site de volgende upgrade info gevonden, wellicht gaat het je helpen:Beschrijving product

• De 43-tands riempoelie vergroot de staartrotor snelheidsratio van 1:3,2 naar 1:4,3.​
  • Met deze hogere ratio draait de staartrotor sneller en genereert zo een grotere kracht.​
  • Het gieren of zwalken of zelfs rondtollen van de helicopter wordt hiermee enorm tegen gegaan. Een zeer belangrijke verbetering van de vliegervaring.​
  • Deze poelie moet gebruikt worden in combinatie met de langere riem (1 meegeleverd).​
Misschien hebt u al gemerkt dat de standaard staartrotorsnelheid niet voldoende is. De overbrenging van hoofdas is 1 staat tot 3,2 (32T poelie en 10T staartrotortandwiel). Dus wanneer de hoofdrotor 1 omloop maakt, maakt de staart rotor er 3,2. Gebruikers klagen er over dat de staart niet stabiel is en uitslaat wanneer er meer gas gegeven wordt. Dit komt doordat er te weinig kracht geleverd wordt door de staart. Bovendien moeten gebruikers met de 32T poelie altijd op hoge rotorsnelheden vliegen, wil de staart voldoende windkracht leveren.
Info vanuit:43T Poelie met riem+geleidingslagers [ESK005] - € 13,95 (Honey Bee King II) : Op Voorraad!. Info behoort bij de belt CP

Het systeem van de Belt CP werkt anders.
Driven gear rate van de belt is volgens mij 1:5.
Bij een volledige draai van de as draaien 110 tanden van de tail gear een cirkel. De Het aansluitende tandwiel heeft 22 tanden en draait dus 5 maal om zijn as. De test van de overbrenging is liniair.
De snelheid van de staart rotor zou dus voldoende moeten zijn.

ja volgensmij is de staart snelheid wel voldoende want ik had hem wel oke vliegend :)
maar toch bedankt

Hallo beste mensen,hier een nieuwkomer.
Ik heb een probleem met de rotorbladen,als ik vol gas geef zouden de rotorbladen in een up positie moeten staan.
Alleen nu is het zo dat na een geweldige crash een de reparatie er 1 rotorblad wel in de up positie gaat en de ander niet Wie kan me tips geven.
Alvast veel dank wil graag weer gaan vliegen

Hallo beste mensen,hier een nieuwkomer.
Ik heb een probleem met de rotorbladen,als ik vol gas geef zouden de rotorbladen in een up positie moeten staan.
Alleen nu is het zo dat na een geweldige crash een de reparatie er 1 rotorblad wel in de up positie gaat en de ander niet Wie kan me tips geven.
Alvast veel dank wil graag weer gaan vliegen

Je bent niet erg duidelijk.
Wat doet de andere rotorblad dan??
De pitch gaat inderdaad omhoog bij meer gas en dan gaat dus de swash plate omhoog (dus wel vlak...) die duwt op zijn buurt de 2 linkjes omhoog die via de 2 belcontroll armen de beide mainrotors verdraaien..
Nu gebeurt het wel eens op de werkbank (zoals de kop niet draaid) dat je ziet dat slechts 1 kant verdraaid en dan de flybar ook mee kantelt..
Die flybar zal in vlucht dit echter nooit doen dus dan zou wel de 2e kant mee verdraaien..

De hoofd reden dat dit gebeurt in stilstand is meestal de feathering shaft die aan 1 kant een beetje te stroef loopt...
Ik probeer bij een redelijke crash altijd of die nog recht is door de bladen er af te halen en dan aan 1 kant een pijpsleutel op de feathering shaft te zetten..
De andere kant draaid dan vrij mee en dan mogen de rotor houders niet op en neer gaan als je de feathering shaft volledig rond draaid..

Als dit je niet helpt..
Maak dan wat foto's en vertel eens wat duidelijker wat je hebt en wat er gebeurt..

Benno

Back