@Martin49;
:shock:
madmac vroeg om "eenvoudig taalgebruik". Dat van jou zal goed bedoeld zijn, maar OOK (zelfs) voor mij schrijf je in t chinees...
Tjeerd.
Ok nog een keer dan, maar of het eenvoudiger wordt???
Groeten
Martin
De Wipschakelaar voor het schakelen tussen normaal en 3D/Kunstvlucht vliegen werkt als volgt:
· 3D/Kunstvlucht vlucht (schakelaar naar je toe)
Globaal kun je zeggen dat in deze stand alleen de hoek van de hefrotoren wijzigt en het toerental stabiel blijft. Meer exact:
o Het toerental van je hefrotoren loopt van het maximale toerental, via 50% van dat toerental naar het maximale toerental in de bovenste stick positie;
o De hoek van de hefrotoren loopt van -7 graden, via 0 graden (in de midden positie van je stick) naar +7 graden in de bovenste stick positie.
· Normale vlucht (schakelaar van je af)
Globaal kun je zeggen dat in de normale stand (schakelaar van je af) het toerental en de hoek van de hefrotoren wijzigt. Meer exact:
o Het toerental van je hefrotoren loopt van 0 tot het maximale toerental;
o De hoek van de hefrotoren loopt van 0 graden naar +7 graden in de bovenste stick positie.
Zelf zou ik de bladen zo zetten dat de hoek loopt van -2 naar 5 graden, heb je wat ruimte om bij een windvlaag te kunnen dalen.
Met behulp van de draairegelaar voor het wijzigen van de hoek van de hefrotoren (pitch) kun je genoemde midden positie van je stick wijzigen.
De ‘Heading lock’ schakelaar op de zender
Op de zender zit een wipschakelaar voor het in- en uitschakelen van de ‘Heading lock’. Deze kun je in één van de twee standen zetten, t.w:
- Normal mode (stand 1)
Normal mode maakt de helikopter meer stabiel door het detecteren van het draaien van de helikopter en die draaiing tegen te gaan. Het terugsturen van je helikopter, naar de oorspronkelijke richting, zul je zelf moeten doen. Maak je bijvoorbeeld een roll naar links dan zal de helikopter uit zichzelf een bocht maken, afhankelijk van de richting van de wind.
- Heading lock mode (stand 0)
Heading lock mode, ook wel HH mode genoemd, gaat niet alleen het ‘ongewild’ draaien van de helikopter tegen, hij zorgt er tevens voor dat de helikopter zijn oorspronkelijke richting aanhoudt. Gebruik je de ‘rudder-stick’ dan verandert de richting van de helikopter en zal de ‘gyro’ zijn gedrag aan die veranderende richting aanpassen (hij volgt de helikopter). Maak je bijvoorbeeld een ‘roll’ naar links dan zal de helikopter geen bocht maken, maar zijn oorspronkelijke richting behouden. Als je een bocht wilt maken zul je dat zelf moeten doen door te sturen met je ‘rudder-stick’.
Schakelen tussen ‘Normal mode’ en ‘Heading lock mode’
Bij het aansluiten van de LiPo dient die schakelaar altijd in de ‘Heading lolding mode’(stand 0) te staan. Staat de ‘gyro’ op ‘Heading lock mode’ dan dient de trimmer die hoort bij de ‘rudder-stick’ altijd in het midden te staan. Als je de trimmer verschuift denkt de ‘gyro’ namelijk dat je wilt dat de helikopter draait.
Ten gevolge van afwijkingen in de zender en de ‘gyro’ kan het voorkomen dat je de helikopter (straks) niet zo krijgt afgesteld dat zowel ‘Normal mode’ als wel in ‘Heading lock mode’ de staart stil hangt (de helikopter in èèn richting vliegt). Helaas kan je, bij mijn weten, dat alleen bereiken als je een zender hebt waarin je de sub-trim (niet te verwarren met het trimschuifje op de zender) kan instellen. De standaard zender ondersteund dat (helaas) niet.
Wissel daarom, in dat geval, tijdens het vliegen niet tussen stand 0 en 1, dit kan leiden tot een oncontroleerbare staart.