Esky fp komt niet hoger dan 0.5 meter van de grond(help)

Vorige week heb ik nieuwe onderdelen besteld na een crash.
Alles netjes besteld bij Aerotronic.
De rotor head set en frame outer control was kapot.
Nu ik net alles hersteld heb, heb ik even in mijn living gehooverd en ik raak niet hoger dan 0.5 meter.
ik heb zelfs geprobeerd om de rotor head set (waar de blades aan vast zitten) wat te draaien (twisten), hij geeft eventjes meer lift maar dit valt snel terug.
Wat kan ik doen, graag jullie bevindingen.
ik weet echt niet meer wat te doen.
Bladspoor heb ik niet echt, dit hangt natuurlijk af van hoe ik de rotor head verdraai.
ik heb hem geprobeerd te vliegen met de standaard lipo (bijgeleverd bij de set 2s800mah) en met een 2s1300mah lipo.
beide tests leverden zelfde resultaat op
 
Lijkt erop of de motor niet voldoende snelheid kan maken. Is deze nog wel goed? De Dragonfly's hebben daar ook wat last van. De fut gaat uit het motortje en moet worden vervangen.

Uiteraard wel kijken of alles soepel loopt voor je gaat vervangen natuurlijk (lagertjes etc).
 
ik heb de motor vervangen door een nieuwe, heb daarna de oude erop geplaatst en hetzelfde !
btw, de originele motor had nog maar 20 min gevlogen
toch heb ik meteen een nieuwe motor geprobeerd
 
heb je genoeg speling tussen pinion en motor, papiertej ertussen houden bij aansluiten. te strak is niet goed

is je head helemaal goed jezuspin erin alle linkjes op de goede plek dogbones goed ?

is wel de week van de slecht vliegende honeybees dit :)
 
heb je genoeg speling tussen pinion en motor, papiertej ertussen houden bij aansluiten. te strak is niet goed

is je head helemaal goed jezuspin erin alle linkjes op de goede plek dogbones goed ?

is wel de week van de slecht vliegende honeybees dit :)

Wat bedoel je precies met met speling tussen pinion en motor?
 
De pinion (motortandwiel) moet niet te strak tegen het grote tandwiel aan. Hierdoor gaat het zwaarder lopen en haalt de motor onvoldoende snelheid waardoor de heli niet goed omhoog komt.

De truc met het papiertje werkt prima.
 
Dag Burp,

ik heb je raad opgevolgd, lift is iets beter, ik raak nu door volop gas te geven hoger, maar de snelheid nog fut zit er niet echt in.
ik vlieg nu met 2s1300 mah lipo's,
zou het kunnen dat deze niet krachtig genoeg zijn?
ze zijn pas nieuw,
vorige week vloog ik er echt rustig mee rond en heb zelfs tot op 50 m hoog gevlogen.
Nu is precies de fut uit de heli,
ik heb er zelfs xtreme blades op zitten met standaard ° tov verstelhoek.
ik probeerde daarnet met de flycam op te stijgen, dan zit mijn zwaartepunt perfect maar weer komt hij niet hoger dan 20 cm :(
 
ok, ik zit iets verder nu :)
Heb mijn blades losser gezet op de rotorhead zodoende dat ze losjes staan, door middel van gas te geven vliegen ze mooi centrifugaal rond en heb ik geen enkele last van bladspoor

ik denk gewoon dat ik 2 heel slechte batterijen van de winkel heb meegekregen.
ik heb meer power uit de stock 2s800mah lipo of van de 2 nieuwe 2s1300mah lipo's
heb ze beiden uitgeprobeerd.
Wat me wel verbaasd is dat ik met geen van mijn 2 eerder genoemde batterijen genoeg power heb om mijn flycam mee de lucht in te nemen.
Hij hovert dan maar op 30 cm van de grond.
Wat raden jullie mij aan?
3s lipo's? hoeveel mah /max?

ik weet dat dan de stockmotors er sneller zullen doorbranden :(
Wat zijn jullie gemiddelde vliegtijden met lipo's met stockmotors (brushed)
indien mogelijk graag specificaties tov gebruikte batterij :)
 
lol
ik krijg hem genoeg van de grond maar heb de indruk dat de power maar matig is, full throttle en na 1 min zakt hij wat, vervolgens klimt hij weer en zo gaat het maar door :(
zo ging het ook vorig weekend, eens hij in beweging is, gaat het vrij vlot maar ik merk dan ook als ik plotseling draai, stuur en gas geef, hij als het ware in elkaar krimpt en niet de nodige power boost
 
Heb je hier wat aan:

Het afstellen van de helikopter


Het afstellen van je bestuurbare helikopter is niet zo erg veel werk, maar daarom niet minder belangrijk. Het trillen of schudden van je Honey Bee FP is mogelijk aanleiding voor het (opnieuw) afstellen. Overigens heeft het (te veel) trillen altijd een negatieve invloed op de prestaties van je helikopter, soms zo erg dat hij niet meer vliegt. We gaan in dit hoofdstuk in op:
· De oorzaak van het trillen of schudden achterhalen;
· De Servo(s) Reageren niet (goed);
· De Servo’s En Trimmers Afstellen;
· De Tuimelschijf;
· Het trainingssetje;
· Hef(rotor) tracking;
· Het balanceren van de rotorbladen;
· Flybar tracking;
· Een gebogen vliegas;
· De kogelgewrichten;
· Het afstellen van de controller.
Als je onderstaande stappen volgt kunt je de helikopter goed afstellen. Om dat te doen heb je geen specifieke technische vaardigheden nodig, maar wel een portie geduld en aandacht. Binnen een uurtje is het meestal gepiept. We concentreren ons op die delen die kunnen bewegen. Gaat het om trillen of schudden dan zal de oorzaak vaak alleen de bewegende delen betreffen. Er zijn twee hoofdoorzaken: onderdelen zijn niet goed in balans of een deel van een onderdeel ondervindt meer luchtweerstand dan het andere deel, als dat onderdeel beweegt.
De oorzaak van het trillen of schudden achterhalen


De meest effectieve manier om naar de oorzaak van het trillen of schudden te zoeken is:
1. Verwijder de eventueel gemonteerde trainingsset. Mogelijk is hiermee je probleem al verholpen. Zie bladzijde 79 voor het verhelpen van de oorzaak;
2. Verwijder de ‘rotorheadset’ inclusief de rotorbladen. Op bladzijde 65 is beschreven hoe je dat doet;
3. Verwijder de ‘center hub’, met alles wat eraan vast zit, door de jezuspin te verwijderen en het geheel van de mainshaft af te trekken. Op bladzijde 68 is beschreven hoe je dat doet;
4. Verwijder onderliggende ‘swashplate’. Op bladzijde 69 is beschreven hoe je dat doet;

Controleer nu:
1. of de vier schroefjes waarmee de ‘main shaft’ aan tandwiel zit bevestigd goed vastzitten. Is dat niet zo draai de schroefjes dan aan;
2. of de motor goed vastzit aan het frame en of beide tandwielen goed in elkaar draaien. Is dat niet zo herstel dat dan zoals op bladzijde 74 is aangegeven;
3. of er speling zit in de ‘main shaft’ t.o.v. het frame. Dit doe je door de ‘main shaft’ op en neer te bewegen. Is er speling, hef die dan op door de ‘collar’ die nog aan de ‘main shaft’ vastzit wat te verplaatsen. Pas echter wel op dat alles soepel blijft draaien.

Nu start je de je helikopter op en kijk je of de ‘main shaft’ trilt. Kijk van bovenaf op de ‘main shaft’ neer. Is de ‘main shaft’ krom dan zie je dat duidelijk, doordat de kop een wazige vorm en/of slingerende vorm heeft. Onderstaande foto toont een ‘main shaft’ die recht is.

Vervolgens monteer je genoemde onderdelen één voor één weer in omgekeerde volgorde. Na elk onderdeel controleer je of je helikopter weer gaat trillen of schudden. Is dat zo dan heb je het probleemonderdeel gevonden. Dit dient je vervolgens te repareren c.q. te vervangen. Meer informatie over het repareren en/of vervangen van onderdelen vind je in het hoofdstuk “Het vervangen van onderdelen”. Dat hoofdstuk begint op bladzijde 62.
De servo(s) reageren niet (goed)


Heb je het idee dat je één van je servo’s niet goed werkt maak dan beide servolinks los en controleer of ze nu wel goed werken door je helikopter op te starten en de rechterstick (mode 2) te bewegen. Als beide servo’s de beweging van de stick goed volgen werken ze zoals het hoort, en ligt je probleem ergens anders. Beweegt er één niet, wissel dan even de stekkertjes op de controller om (eerst de accu losmaken) en kijk of betreffende servo dan nog niet werkt. Is dat zo dan is waarschijnlijk je servo stuk. Werkt nu de andere niet dan is mogelijk je controller of stuk of is er een probleem met je cristal. Probeer het eens met de zender van een collega om deze mogelijke fout uit te sluiten.
De servo’s en trimmers afstellen


Heb je het idee dat je helikopter niet op één plaats blijft als je pak weg een halve meter boven de grond probeert te hoveren, dan is het tijd om naar de afstelling van de servo’s en trimmer te kijken. De beste methode is ook hier structureel te werk te gaan. Volg daarom de volgende stappen:
1. Kijk of de servo-armpjes (wit) horizontaal staan (evenwijdig aan het frame van de helikopter). Plaats de helikopter op een vlakke tafel, schakel de zender in en sluit de accu aan. Kijk vervolgens of de servo-armpjes evenwijdig staan aan het frame. Is dat niet zo schroef betreffend armpje los en monteer hem opnieuw, zo horizontaal mogelijk;
2. Zet de trimmer - die je aan het afstellen bent - in het midden (de neutrale stand), schakel de zender in aan en sluit de accu aan;
3. Stijg een halve meter op en kijk welke kant je helikopter op beweegt, nadat je hem hebt stil gehangen;
4. Landt en maak de verbinding met je accu los;
5. Pas corresponderende trimmer (op de zender) aan. Doe dat bij één trimmer. Pas nooit meerdere trimmers tegelijkertijd aan;
6. Ga weer naar stap 2, net zolang totdat de helikopter een paar seconden op een plaats blijft.
Pas nu pas betreffende servolink(s) aan. Eén servolink tegelijkertijd. Pas nooit meerdere servolinks tegelijkertijd aan. Het aanpassen doe je door een servolink aan de bovenzijde los te maken en het bovenste deel een slag te draaien (beide delen van een servolink zitten met schroefdraad aan elkaar verbonden). Kijk goed of je de servolink langer of korter moet maken. Je kunt dat zien doen betreffende trimmer te bewegen, naar het neutrale punt, en te kijken welke kant de servolink opbeweegt. Ga nu weer naar stap 2, net zolang totdat je helikopter bij het hoveren een paar seconden stil blijft hangen.
Het trainingssetje


Zorg ervoor dat de balletjes van de trainingset even ver van het midden van de helikopter zitten. Is dat niet zo verschuif ze dan, en klem ze vervolgens vast met behulp van de kunstsof sluitringetjes.
Hef(rotor) tracking


Plastic rotorbladen kunnen om een aantal redenen vervormen, warme zon een crash om maar wat belangrijke redenen te noemen. Normaal gesproken dient de bladen te spinnen als in onderstaande foto is aangegeven.

Plak je op één van de bladen een dun wit stukje papier en laat je de bladen spinnen dan zie je in één oogopslag of dat het geval is. Aan de witte plek, wat in de volgende foto wordt getoond, kun je zien welk van de twee bladen hoger spint.

In ons voorbeeld spint het zwarte blad hoger. Buig het witte blad zo dat de hoek waarmee het de lucht raakt groter wordt, zoals onderstaand wordt getoond. Je kunt natuurlijk ook de hoek van het andere blad op dezelfde manier verkleinen. Lukt het verbuigen niet, gebruik dan een haardroger, maar wees daarmee voorzichtig.

Het balanceren van de rotorbladen


Het zou kunnen zijn dat het ene blad zwaarder is dan het andere. Een manier om dat te controleren is de ‘headset’ samen met de rotorbladen te demonteren en die vervolgens te kijken of dat inderdaad het geval is. Onderstaande foto toont het balanceren van de startrotor, de heftrotor doe je op de zelfde manier.

Is er sprake van onbalans dan kun je aan het uiteinde van de zwaarste kan een stukje plak band plakken.
Flybar tracking


Ook hier zou het zo kunnen zijn dat de ene kant van de ‘Flybar’ zwaarder is dan de andere, bijvoorbeeld omdat de ‘colars’ niet op gelijke hoogte zitten. Een manier om dat te controleren is de ‘Flybar’ te demonteren (zie betreffende paragraaf) en het geheel net zo als in voorgaande paragraaf te balanceren. Is er gewichtsverschil verschuif dan een van de gewichtjes. Een ander oorzaak zou kunnen zijn dat de ‘paddles’ niet exact evenwijdig aan de ‘Paddle control frame (outer)’ zijn gemonteerd. Herstel dat als dat zo is.
Gebogen vliegas


Nu we toch de ‘Flybar’ hebben gedemonteerd is het wijs ook even de ‘swashplate te demonteren en de motor te laten spinnen. Mogelijk is de as verbogen t.g.v. een crash. Trilt hij dan zal je hem moeten vervangen. Vanaf bladzijde 76 tref je een handleiding aan dit probleem adequaat te verhelpen.
De kogelgewrichten


Controleer alle kogelgewrichten. De kogels moeten netjes in de kommen vallen. Zo niet herstel dat.
Het afstellen van de controller


Voordat je aan deze klus begint, zet je de zender aan, sluit je vervolgens de helikopter aan en plaats je helikopter zo dat de staart naar je toewijst.
Proportion trimmer

Als de helikopter vliegt draait de staartrotor, als het goed is, juist zo snel dat de staart niet naar links of rechts beweegt. Je kunt dit regelen door aan de ‘proportion trimmer’ te draaien:
· Draait de staartrotor te snel dan zal de staart naar links willen bewegen. Draai de trimmer een klein beetje linksom;
· Draait de staartrotor te langzaam dan zal de staart naar rechts willen bewegen. Draai de trimmer een klein beetje rechtsom.
 
Dag Martin,

Die link kende ik al :) waarvoor dank.
gisteren heb ik hem goed afgesteld, hij draait lekker en soepel.
Met de stocklipo van 800max draaide ie nog het best en had hij power.
ik heb echter de indruk dat er meer uit te persen valt, als ik full throttle geef, schiet ie niet echt snel naar omhoog.
Wat ik ook een beetje jammer vindt is de de honeybee blijkbaar geen power genoeg heeft om de flycam V2 mee te nemen :(
Mijn main en tail motor zijn stock,
qua modificatie heb ik er de extreme skids opzitten en koelvinnen voor beide motoren.
ik dacht dat hij power genoeg had om naast de lipo nog eens de flycam 62 gr mee te nemen maar niet dus
 
Elke gram gewicht is een drama met die heli's. Je merkt snel dat er dan weinig power meer over blijft. De 1300mAh LiPo's werken ook niet mee, ik verwacht dat deze toch wat zwaarder is dan de 800mAh. De 1300 geven je niet meer power maar alleen meer vliegtijd. Als de HB 3S aankan dan ga je dat wel weer merken maar hou het gewicht zo laag mogelijk.
 
Realiseer je je dat die heli vliegklaar met de af-fabriek accu iets van 300 gram weegt. Een 800mAh 2 cells e-sky lipo weegt zo'n 45 gram. Een 1300mAh 2s lipo grofweg 65 gram. Dat is dus 20 gram meer.

Je doet je vlieggewicht dus met iets van 6,7% toenemen...
 
ik ga de lipo's terugbrengen, ze functioneren immers niet goed :(
Ik neem dan 2s1000mah mee die zijn wellicht iets lichter.
 
Die lipo's functioneren prima, terugbrengen zou fout zijn. JE hebt gewoon de verkeerde lipo's gekocht en verkeerde verwachtingen. Dat helitje gaat geen camera tillen.
 
die gewichtstoename zit het niet in de originele batterij is zwaarder dan je lipo, ik denk dat je lipos niks waard zijn.
probeer eens een andere
 
ik hoop dat met de nieuwe lipo's alles beter gaat, we zullen wel zien ;)

is het mogelijk om een brushless motor met regelaar aan te sluiten op de 4in1 controller?
 
Ken je deze al?
Esky Honey Bee FP - EFlightWiki

Brushless main motor
Usually provides more power, consumes less battery, runs cooler, and lasts a lot longer than brushed motors. Requires a brushless ESC. Cost: 30+ USD.

To use with the stock 4-in-1, a cable must be soldered to the throttle channel's signal and ground pins (omit the middle/red power cable). This cable then plugs into the brushless ESC. Do not disconnect the 3-in-1 and RX (both together = 4-in-1) side's throttle channel since the 3-in-1 still needs to see the signal.

You can also avoid opening the 4-in-1 by using an adapter like PowerZone to connect the brushless ESC. Additional cost: ~30 USD.

Examples of brushless motors that have been used in HBFP:

ARC-20-27-80 -- 4500Kv inrunner
xmseller -- 4200Kv outrunner
Tonic-X -- 4850Kv outrunner

Toch denk ik dat je teveel van het ding verwacht.
 
Back
Top