Esky HH Gyro 0704B

Het valt mij op dat ik eigenlijk maar weinig nuttige info kan vinden over de HH gyro van Esky. Uiteraard kun je overal de standard informatie vinden over de instellingen zoals Servo Limit on the Gyro about 10%
Delay Switch on the Gyro about 70-80%
Dit betreft de potmeters op de Gyro zelf.

Ook wordt de Gyro op de standaard zender van Esky nog niet ondersteund; hiervoor heb je een computer zender nodig. Je kunt echter de Gyro wel optimaliseren voor een bepaald toerental en dan gebruiken op de gewone zender. Dit is mij ook enigszins gelukt.

Het wonder wil, dat ik inmiddels een DX6i zender heb dus volledig gebruik kan maken van alle 'features' van de Gyro.

Veel verder dan het instellen van de Gyro op waarden 0 = 40 en 1 = 72 (headhold aan en uit) én het instellen van subtrim bij Rudder op 22 om creep (het blijven bewegen van servo na loslaten van de rudder stick) te elimineren, ben ik niet gekomen.

Mijn vraag is eigenlijk;
- moet ik nu og rekening houden met de potmeters op de Gyro zelf of wordt dit nu geregeld door de zender? (wat en hoe)
- moet ik op de zender de staart servo (Rudder) beperken tot een uitslag van 10%?
- Wat doe de waarde van 72 bij mijn Gyro instelling op de zender; is dit wat correspondeert met de zogenaamde 'Delay switch' (Gain) instelling ?

Uiterard heb ik Youtube afgestruind en de filmpjes van Bob White / Finless bekeken en de Gyro werkt ook redelijk, maar hou toch deze vragen over...

Aangezien het een soort van "kloon" is van een GY401 moet je daar maar eens googlen op setup.
Finless BoB heeft er ook een mooi filmpje over gemaakt die erg verhelderend is.

dan moet ie gewoon werken en hoef je niet veel meer te doen dan HH aan en uit te zetten.
Servo creep is wel een bekend probleem met deze goedkopere gyro's

Ik heb die 0704B gyro nu ook, maar heb er nog niet mee gevlogen. Wel wat testjes op de werkbank gedaan.
De limit potmeter op de gyro zelf moet je zeker instellen, deze bepaalt de maximale uitslag van de servo, zodat er mechanisch niets kan "vastlopen".
De delay potmeter doet niet veel op de werkbank, ik denk dat je die pas goed kan instellen met een vliegende heli, voorlopig heb ik die maar in het midden gezet.
De gain moet je via de zender instellen, een andere mogelijkheid is er niet. Ik heb die instelling op een schuif van mijn zender gezet, daardoor is goed te zien wat er gebeurt.
Met de schuif naar beneden (0%) doet de gyro nagenoeg niets, zet je de schuif steeds hoger dan wordt de gain steeds hoger, de gyro gaat eerst in rate mode werken en later in HH mode, hij gaat dus geleidelijk over van rate mode in HH mode.
Dus schuif in het midden (50%) is rate mode met ongeveer maximum gain en schuif naar boven (100%) is HH mode met maximum gain.
Wil je rate/HH mode via een schakelaar doen, dan zouden 40% en 72% redelijk goede instellingen kunnen zijn.
Een en ander hangt natuurlijk af van bv. gebruikte servo, toerental etc.

Ik heb ook nog geprobeerd of ik de gain kon instellen door de draad van het gainkanaal aan aarde te leggen. Op sommige sites werd beweerd dat je dan de gain met de delay potmeter op de gyro zou kunnen instellen. Nou, dat werkt dus niet :(

Laatst bewerkt:
Frank, dank voor je tests. De gain heb ik nu dus op 72 staan en ik gebruik de standaard esky digitale servo's. Volgens mij is het toch zo dat als een servo sneller is de gain hoger kan? Te veel gain een zwabber staart / staart lastig als ik het goed heb.

je moet je gain inderdaad langzaam opvoeren. Op een gegeven moment zal je staart gaan hunten (zwabberen dus) en dan schroef je de gain weer wat naar beneden. En voila !.....als het goed is een mooie strakke staart

Ja, ik loop wat te klooien met verschillende bladen. Nu heb ik weer een draaiende staart. Dit komt denk ik door een te laag toerental? Ik heb inmiddels een 3900KV motor en ik hoover op 50% vermogen. Net te laag naar mijn gevoel.

Ik heb zelf ook deze gyro met een mx12.
De HH stel je in door een schakelaar op je gear (landings gestel) intestellen.
Vervolgens moet je de maximale uitslag (niet te verwisselen met subtrim) op je gear kanaal afstellen op zo,n 60 % + en – (deze zijn weer te bereiken via die zojuist ingestelde schakelaar).
Mijn ervaring..
+ is HH aan (lampje op gyro brand) hogere waarde geeft meer versterking en dus een zwaberende staart bij te hoog…
- is HH uit en dus rate ( lampje brand niet) lagere waarde geeft meer versterking en dus een zwaberende staart..
Dit stukje tekst heeft benno ooit eens voor me geschreven :D

Back