Esky Honey Bee Cp3 stijgt niet op

Hallo,

4 jaar geleden heb ik een honey bee cp3 aangeschaft na een aantal keer proberen lukte het maar niet om de heli onder controle te krijgen. Na wat problemen met de hele de heli weer opgeruimd op zolder om hem na een tijdje weer te gaan gebruiken en de hobby weer op te pakken.

Nu 4 jaar later nieuwe accu's gekocht en weer begonnen. Opeens valt alles weer op zijn plaats. De hele stijgt niet op.

Het probleem:

Wanneer de motor op toeren komt kleurt het led lampje op de Mixer Speed Gyro Control System ROOD en komt de motor niet meer verder op toeren. Hierdoor stijgt lijkt mij de heli niet op. Weet iemand waardoor dit komt en hoe het op te lossen is?

Dit doet hij ook wanneer de motoren zijn losgekoppeld.

Toegevoegd een Youtube filmpje waarin dit te zien is:

Groetjes Tim.

Tsja.... een uurtje is niet veel tijd, he?

Het klinkt mischien heel cru, maar als je wilt vliegen, begin eerst eens je te verdiepen in een heli waarvan onderdelen nog wel courant te verkrijgen zijn, want je GAAT ze nodig hebben....

Daarnaast was de Esky niet de beste heli, en de bijgeleverde electronica ook niet de beste....

Investeer in goede spullen (en dat hoeft echt geen fortuinen te kosten) dat loont zich!
En zoek als het even kan, practische hulp van een "live" persoon, dat vergroot de kans op succes met een factor 10, vergeleken met "hulp vanachter het toetsenbord"

tsja, ik zie een lampje verkleuren, maar da kan je niks mee,
je moet wel de heli horen en zien optouren,
da kan je misschien wat zeggen,
en is de instelling goed ??

Goedemorgen en bedankt voor de reacties.

Ik ben gisteren begonnen met het uitpluizen van de werking van de heli. Onderdelen zijn geen probleem zijn nog allemaal te krijgen.

Ik zal straks eens een filmpje maken met een lopende motor. Verder kan ik met de heli eens naar de plaatselijke modelbouw winkel gaan en hem hier eens na laten kijken.

Groetjes Tim

zou ik niet doen.
modelzaken zoeken dit soort dingen niet zo graag uit.
gaat vaak een hoop tijd in zitten, en meestal verwacht men dat het gratis wordt gedaan.

zoek voor de grap eens een handleiding van de unit op.
daar MOET in staan wat dat rode lampje betekend.
gaat het nou over instellingen, dan kunnen heel veel mensen hier je helpen..
maar specifiek een rood lampje op jouw specifieke heli?
niet vergeten dat esky electronica heel anders in elkaar steekt dan align electronica, en dat zit weer anders dan electronica van de volgende..

wil iemand hier je helpen, moet hij ook domweg de handleiding downloaden om dat rode lampje op te zoeken.
en dat kun je makkelijk zelf...
anders wordt helivliegen lastig..

Dat is nou net het probleem haha. Heb gisteren alles flink doorgespurt in de handleiding. Ik blijf zoeken en kom er nog op terug!

stom ideetje: zoek eens onder het hoofdstukje over de werking van de gyro....
best kans dat hij met dat lampje aangeeft dat hij bij groen bv in heading hold staat (staart staat altijd in 1 richting, ongeacht wat er gebeurt), of bij rood in normal (staart wordt een windvaantje, bij zijwind draait hij mee)

Nu ken ik de constructie ff niet helemaal..
als het "gewoon" een staart is die met een servo'tje gestuurt wordt, kun je zien of de gyro in normal of in heading hold staat.
heading hold: als hij de staart zelf met de hand draait (gewoon de staart opzij duwen) gaat de servo mee, en probeert de staart terug te krijgen naar de uitgangspositie. Servo blijft ook gewoon in de hoek staan als je de staart verdraait weg zet.
Normal: staartservo zal kortstondig reageren op jouw duw, maar gaat daarna weer terug naar de middenpositie.

voor opstijgen heb je trouwens meer nodig dan alleen toeren.
ook pitch, hoekverdraaiing van de bladen. toeren kun je doorgaans ergens wel instellen, desnoods met een draaiknop op de zender..

Wanneer ik straks thuis kom ga ik er direct mee aan de slag. Bedankt voor deze uitgebreide uitleg!!

Het is een prima helicopter om de werking van een rc heli te leren kennen. Ik heb deze heli een aantal jaren geleden niet voor niks gekocht. Ik wil deze heli eerst laten vliegen voordat ik na ga denken over een nieuwe aanschaf van een Heli.

Thanks!!

waar je bij esky wel heel erg op moet letten, is dat je hem met de nodige voorzichtigheid behandeld..
en soms is dat al te grof.
Electronica (regelaar, servo's etc) houden niet echt over, daar zie je ook veel klachten over op internet
ga geen honderden euro's aan upgrades erin gooien, leg dat liever opzij voor de opvolger ;-)
Niet om je heli af te kraken, maar dat je wel weet dat je er niet helemaal hetzelfde van kunt verwachten als een align oid.

maar inderdaad, eenmaal vliegend gaan ze goed.
vliegend houden is waar eerder de uitdaging ligt.
gebruiken waar hij voor is, leren vliegen. Crashtechnisch was volgens mij het voornaamste probleem dat de servo's of regelaar zelf nog wel eens uit fikten, naast de frameschade.
meestal is de hardware van de heli niet zo duur (assen, lagers etc), electronica dan weer wel.

Heb je wel al een voorstel voor een beginnende vergelijkende heli waar ik aan kan gaan denken? Er zijn er namelijk zoveel..

Heb je wel al een voorstel voor een beginnende vergelijkende heli waar ik aan kan gaan denken? Er zijn er namelijk zoveel..

ook hier zijn de meningen verschillen:
een begint met een 450er , de andere vertelt, dat een Benzine Trainer goed voor beginners is,
het is ook afhankelijk, of je zelf wil leren (moeilijk) of met hulp van les nemen bij een vliegschool of bij een club,

en dan is naturlijk jou budget,
een 450er (mis ook 2. hands van een bekende MBF'ler) krijg je vor 200 €
voor een Benzine-Trainer betaal je meteen 2000 €.

Ook zijn hier veel draadjes, waar geschreven staat, "hoe beginnen"
en dan zijn ook nog zelf stabiliserende heli's, SIM's en en en

suc6 met kiezen

Groet
Uwe

Inderdaad verschillende meningen en methodes.
-les nemen maar weet niet of dat in je regio wordt aangeboden door een club of winkel
-een micro formaat, als blade mcp-x en vergelijkbaar (bv: http://www.banggood.com/WLtoys-V977-Power-Star-X1-6CH-2_4G-Flybarless-RC-Helicopter-p-914247.html ).
-een quadcopter, gewoon eenvoudig houden zonder camera's ofzo maar wellicht ook niet zo'n drone uit de speelgoedwinkel en evt een klein/micro formaat; misschien ook leuk voor binnen bij slecht weer ;) Als je wel wat wilt bouwen bv: zmr250 https://www.youtube.com/playlist?list=PLgHGpiWXS2eSYeceg736QSESW9mijzuhf
Een quadcopter vliegt anders dan een heli maar kan je zeker in 'manual/rate' mode wel het vliegen en de verschillende oriëntaties mee leren.
-een 450 en beginnen met training gear er onder, dat kun je zelf maken zodat je voorzichtig het hoveren kan leren maar is niet echt een aanrader omdat een foutje gauw tot schade leidt.
Als laastste een simulator:
heli-x is een gratis versie en een demo van http://www.heli-x.info
next is ook een demo van te downloaden: http://www.rc-aerobatics.eu/cgm-rc-heli-simulator_e.html
Er zijn meer maar ik beperk het hier even tot die twee.

Zelf ben ik begonnen met een fp heli, de honey bee v2. Niet geweldig, zeker niet als het ook maar een beetje waaide. Vervolgens een esky king v3 gekocht en wel veel gehad aan video's zoals deze: https://www.youtube.com/playlist?list=PL9B6FA6F71E7AE5C7 Misschien is dat nog relevant voor jouw heli of zoek ff verder op youtube.
Het voornaamste nadeel vond ik eigenlijk de zender want: je kan niets instellen, er is geen throttle hold (mede voor de veiligheid) en de esc heeft geen softstart om het geheel langzaam op toeren te brengen. Op zenders zoals de meesten die gebruiken kun je het geheel meer naar wens afstellen waardoor het wat rustiger kan sturen tov de standaard instelling van esky.

Heb het eens allemaal rustig bekeken en ben aan de slag gegaan met de hele. Heb de hele avond eraan gesleuteld en bedacht wat het kon zijn. Op het eind van de avond vloog hij! Na het afstellen van de servos zodat deze de blades nog meer lieten verdraaien steeg hij op. Nu is het vooral het afstellen zodat de heli goed vliegt!

Bedankt voor de tips en zal de links en advisen goed bekijken. Ik wil sowieso binnen kort eens gaan kijken bij een vliegclub in de buurt (zijn er 3).

Mijn dank is groot!

wat was dat lampje nou?
ben benieuwd ;-)

gefeliciteerd met de maiden, houdt hem heel!
op het gemakkie, meestal is het te snel willen gaan reden voor een crash..

qua vervanger.
inderdaad, meningen verschillen heel erg.
jij begint al moeilijk, door een cp heli te pakken. als je dat heel houdt in de eerste vluchten, moet het best goed komen.

je hebt dit al, 450 maatje is een tikkie groter.
is een geweldige tussenmaat. kan stevig wat wind hebben, heeft voldoende power, zolang je hem niet crasht vreet hij ook bijna geen geld.
en hij past mooi op de achterbank. in een koffer, samen met de zender.

groter vliegt stabieler en makkelijker.
maar een crash is flink duurder. accu's ook. of je moet brandstof willen...
kleiner vliegt schichtig. en is verschrikkelijk snel..
maar kost ook weinig als het (weer) crasht.

eigen keuze.

Een collega van mij heeft ook de Honey Bee Cp3, deze ga ik nu voor een prikkie overkopen. Hij is helemaal geupgrate + bijna alle onderdelen 3 dubbel (Hij gaat nu over naar benzine). Hij kon er heel goed mee vliegen, dus het is goed te doen.. Alleen veeeeel oefenen en wat Student zegt. Rustig beginnen en niet te overmoedig worden. Denk dat de eerste stap is, wanneer de heli goed is afgesteld, stijgen, hoveren en weer landen.

Het rode lampje op de 3in1 Contoller geeft denk ik aan dat de motor bij rood op zijn maximale aantal toeren draait. De servo's draaien bij rood wel gewoon door en trekken de heli dus omhoog.

Vanavond ga ik alles ophalen. Hij zal mij ook van alles uit gaan leggen over het trimmen van de heli..

ik zou de pitch maar eens meten,
waar "0" zit (midstik) en wat is de max. pitch (b.v. 10 graden, zie handleiding),
zou je geen pitch-meter hebben, zijn ook apps op een smaartphone

Dit is de pitch.. Maar wat houd dit precies in? Heb hiervoor een Lama v4 voor binnen gehad. Hier kon ik goed mee vliegen, dit is toch heel anders. Het is wel een ontzettend leuke uitdaging om het allemaal werkend te krijgen! Des te leuke om er dadelijk mee te kunnen vliegen!'

Hoe meet je precies de pitch, heb nu een app gedownload voor op de telefoon.

met dat filmpje zie je misschien , wat pitch is ..

en zo zijn vele filmpjes, hoe het moet,
moet je wel nog wat doen om te begrijpen, hoe zo een heli werkt,
veel suc6

Groet
Uwe

Back