ESky Lipo laden emt Ultramat 14 + balancer

• Topicstarter Topicstarter Marc Wubbema
  • Startdatum Startdatum
M

Marc Wubbema

Guest
Hallo iedereen,

Ik had een vraagje. Ik heb een ESky Belt CP gehaald, en daarbij kwam een 3 cel 1800mah accu. Nu heb ik die steeds geladen met de bijgeleverde ESky lader, maar nu heb ik een Graupner Ultramat 14 gehaald, met Graupner Lipo Balancer Plus.

Het probleem is dat je op de lader aangeeft hoeveel cellen, en hoeveel mah en dan rekent hij zelf 1C uit, in dit geval wil hij dus laden met 1.8A. Normaal geen probleem, maar op de beschrijving van die ESky Lipo staat dat hij maar geladen mag worden met max 1.0A...

Is dat gewoon erg voorzichtig en kan ik gewoon met 1.8A laden zoals mijn Ultramat 14 wil, of moet ik de lipo aanhouden en de Ultramat instellen dat mijn accu een 1000mah accu us, waarmee het laden op 1A gebeurt (maar dan wordt ie dus niet vol ect, en geen idee dat er nog meer voor gevolgen aan zitten)?

Laden op 1A, accu raakt wel vol (lader stopt pas bij 12.6V), maar het gaat bijna twee uur duren eer hij vol is (vertrekkende van een lege accu, hetgeen niet aan te raden is).

Als jij met 1A wilt laden zet je gewoon 1000 mAh als capaciteit op de lader. Dan krijg je 1A laadstroom. Niet te moeilijk denken.

Hallo,

Ik heb ook die balancerplus echter snap ik niks van dat ding.
Kun jij mischien iets vertellen over het uitlezen van de ledjes ?

Zo werkt het bij de meeste balancers: als een ledje knippert of continu brandt, is de overeenkomstige cel op een hogere spanning dan de andere, deze cel wordt door de balancer ontladen tot ie op dezelfde spanning komt als de andere. Kan dus ook met twee cellen tegelijkertijd, de derde cel heeft dan de laagste spanning.

Heb je geen handleiding van dat ding?

Ik heb de handleiding ook een paar keer door moeten lezen voor ik het snapte.

Als je de lipo op de balancer aan sluit (ik ga er van uit dat je de balancer al op een lader aangesloten hebt), staat hij in Disconnected mode (status lamp brand constant groen). Dan balanceert hij eigenlijk alleen de cellen met elkaar. Als je dan op de mode knop drukt gaat hij in Connected mode (status lampje knippert), en dan kun je hem met je lader gaan laden.

Je mag ook pas de lipo loskoppelen van de balancer als de balancer in disconnected mode is.

Als je nog meer van de balancer wil weten, stuur me anders ff een PM.

Bedankt voor de reacties iedereen, ik laad hem wel gewoon op 1A, dan weet ik zeker dat er niets mis gaat. Ben een beetje voorzichtig als het gaat om Lipo's. :)

Onzin die 1800Mah 20C kan je gewoon met 1C laden.

En dus ook met 1.8A.
Volgens mij bestaan er geen lipo,s voor de rc wereld die niet gewoon met 1C en de daarvoor Staande A geladen kunnen worden.

Gewoon een super veilligge manier van Esky denk ik.

Back