Esky Newbee

• Topicstarter Topicstarter Gizzmo
  • Startdatum Startdatum
G

Gizzmo

Guest
Ik ben net in het bezit van de nieuwe Esky 3D V2 (CP)

Gisteren had ik het volgende voor:
Na een uurtje of 2 oefenen met FMS wou ik de heli even aansluiten en de motoren al wat laten inlopen. Eerst de instellingen van de zender weer netjes terug geplaatst zoals die van de winkel kwam. Zender aan, Batterij aan de heli, even wachten tot de regelaar het groene licht (rode LED) gaf. WEEEEEE 8O wat denk je ... schiet de heli de lucht in, gelukkig de gordijnen in ... juist ja throttle stond dus fout! even de reverse knop omgezet en bekomen.
2de poging met een bang hartje, zender weer aan, heli aan ... OK deze keer ging alles goed!! de rotors een minuutje of 5 traag laten draaien en weer laten afkoelen dit een keer of 3. Dan wou ik toch even kijken welfe richting hij uit zou gaan bij 50% throttle. Dus 50% - 75% - 100% NIETS blijft de heli mooi staan. dus dan komen de vragen.
-Gaat de rotor de juiste kant op ?? (heb gelezen dat dit nog wel eens fout gaat bij de esky)
- zitten de Main Blades er juist op ?? hier heb ik al lang naar gezocht maar niets over gevonden ... (heb ook geen handleiding bij de heli)
- En als derde de pitch, ik denk dat hier het probleem zit. momenteel staat de pitch volgens mij op -8% +2% (ruwe schatting) wat natuurlijk niet goed is. Maar ik ben hier niet zeker van!! wat ik me wel afvroeg de eerste keer schoot hij wel de lucht in, komt dit door de reverst throttle?? draaid de pitch dan ook mee om? Want dan lijkt +8 me wel genoeg om de hoogte in te schieten? En hoe kan ik mijn pitch juist zetten zonder meet apperatuur en waar moet ik die instelling aanpassen?
Sorry voor de vele vragen maar daar dient een forum toch voor :wink:
Wie weet de antwoorden en help deze newbee voor de eerste keer airborne ??
Many Thx
Gizzmo

Wat bij mij was,
vol gas komt hij niet van de grond, ik moet de trimmer ook vol omhoog zetten en hij komt van de grond, misschien dta je dat ook even kunt proberen?

Inderdaad...De Trim Helemaal omhoog.
Maar zodra je je Throttle dan vol open zet gaat dat rode lampje
weer branden en hoor je het vermogen afnemen.
Wat ik begrepen heb is dat de pitch dan niet goed staat.

Experimenteren dus.....

Ow, dat heb ik niwt,
Het rode lampje gaat wel knipperen ja, maar het vermogen wordt niet minder...

Wat ik begrepen heb is dat hij rood word als je op vol gas zit.

Zodra je op val gos zit gaat de heli kloten met de hoek van je rotor bladen, waardoor je dus omhoog gaat.

Je moet hem ook niet vol gas duwen.

Ik hoover met ongeveer 3/4 stick en net daarboven stijg je al behoorlijk hard op. Net nog even geprobeert in de achtertuin met windkracht 3, zelfs dan hoef ik hiet meer gas te geven.

Als je het durft en het hooveren al een beetje onder de knie hebt zou je zelfs de 3d schakelaar om kunnen zetten. Dan kan je met net iets minder stick vliegen en je heli is veel stabieler en beter controleerbaar. Het grote nadeel is dat als je een crash maakt de schade ook veel groter zal zijn door het hoge toerental. Niet aan te raden dus als je geen vertrouwen in jezelf hebt ;)

Ook is het belangrijk dat je alles goed uit trimt, als je toevallig iemand kent die redelijk kan sturen is het aan te raden om te vragen of diegene hem voor je wil uittrimmen. Dat scheelt gewoon enorm en zal een groot stuk van je onzekerheid wegnemen omdat de heli dan reageert zoals jij verwacht had.

Als je het durft en het hooveren al een beetje onder de knie hebt zou je zelfs de 3d schakelaar om kunnen zetten. Dan kan je met net iets minder stick vliegen en je heli is veel stabieler en beter controleerbaar.

Is het niet zo dat je standaard geen negative pitch kan geven (stik beneden=lage toeren en (bijna) :?: :?:
3D switch aan wel negative pitch (stik beneden=volgas neg. pitch stik midden geen gas geen pitch stik boven vol gas positive pitch) :?: :?:

Zo werkt het bij de brandstof helis bij ons op de club

zeg me als ik ernaast zit het is maar een vraag (Ik heb er net ook een besteld dus dan merk ik het vanzelf maar zou wel handig zijn om van te voren te weten) :?:

Laurens

Ik moest eerst de hoek van de bladen goed zetten, sindsdien komt hij los op 3/4 stick..

Dit komt dus door het Collective Pitch deel van de heli...

L A U R E N S zei:
Als je het durft en het hooveren al een beetje onder de knie hebt zou je zelfs de 3d schakelaar om kunnen zetten. Dan kan je met net iets minder stick vliegen en je heli is veel stabieler en beter controleerbaar.

Is het niet zo dat je standaard geen negative pitch kan geven (stik beneden=lage toeren en (bijna) :?: :?:
3D switch aan wel negative pitch (stik beneden=volgas neg. pitch stik midden geen gas geen pitch stik boven vol gas positive pitch) :?: :?:

Zo werkt het bij de brandstof helis bij ons op de club

zeg me als ik ernaast zit het is maar een vraag (Ik heb er net ook een besteld dus dan merk ik het vanzelf maar zou wel handig zijn om van te voren te weten) :?:

Laurens

Zo is het ook bij de e-sky op de 3d switch, sluit hem maar eens aan op de PC en gebruik fms met ppjoy. Dan zie je wat er gebeurt.

Normaal stick beneden geen gas, "geen" pitch
stick omhoog, meer gas meer pitch.
verder omhoog max gas meer pitch
bovenaan max gas max pitch

3d aan stick beneden max gas max neg. pitch
stick midden geen gas "geen" pitch
stick boven max gas max pitch

De geen is afhankelijk van hoe jij alles ingestelt hebt staan.
Bij die van mij heeft hij in de normale stand altijd een klein beetje pos. pitch

L A U R E N S zei:
s

Klopt helemaal, ik was misschien een beetje onduidelijk met wat ik bedoelde ;)

Weuh... Je geeft waarschijnlijk zelf het antwoord al. Voor bijna alle CP heli's geld -4/0/+10 als basispitchinstelling, en je schijft
Gizzmo zei:
momenteel staat de pitch volgens mij op -8% +2% (ruwe schatting)
Koop een bladinstelhoekmeter. Kost 18 euro. Heb je nodig, al is het om je bladen goed te laten tracken. Zonder instelhoekmeter blijf je kloten.
Die -4 is trouwens voor buiten. Met een beetje wind kom je anders niet meer beneden ;)
Check ook even de Lengte van alle links, als je de handleiding tenminste kan bemachtigen.

Succes,

Ton

over de links en het afstellen staat zo goed als niks in de handleiding... over de links zelf helemaal niks...

Het probleem is gedeeltelijk opgelost ...

Tijdens mijn reversed throttle crach was blijkbaar de borging op de stang van het hoofd tandwiel los gekomen ... wist dus niet goed of dit de bedoeling was ... na effe testen en deze weer helemaal onderaan tegen de lager te plaatsen bleek de pitch een stuk groter te worden. gevolg: de heli stijgt op :P dit was wel maar pas het geval na full throttle + full trim ... zoals andere reeds vermelde.

@amstel76

Jij zegt dat je op 3/4 stick al van de grond komt ...
Ik veronderstel dat dit komt omdat jou pitch nog net iets hoger staat dan bij enkele andere e-skyers. heb je dit zelf aangepast en kan je ook vertellen hoe?

Na wat lees werk heb ik kunnen achterhalen dat dit gebeurt met het aanpassen van de ballinks ... of klopt dit niet?

Verder heb ik de indruk dat de heli redelijk stabiel is (kan dit niet vergelijken) alleen heb ik hem nog niet in een hover gekregen ...

door een aantal craches is de folli van de mainblades beschadigd geraakt ... kan ik deze voorlopig nog blijven gebruiken?? (aan de blades zelf mankeerd voorlopig niets.

Dit weekend kan ik wat fotos maken ...

Gizzmo zei:
@amstel76

Jij zegt dat je op 3/4 stick al van de grond komt ...
Ik veronderstel dat dit komt omdat jou pitch nog net iets hoger staat dan bij enkele andere e-skyers. heb je dit zelf aangepast en kan je ook vertellen hoe?

Na wat lees werk heb ik kunnen achterhalen dat dit gebeurt met het aanpassen van de ballinks ... of klopt dit niet?

Verder heb ik de indruk dat de heli redelijk stabiel is (kan dit niet vergelijken) alleen heb ik hem nog niet in een hover gekregen ...

door een aantal craches is de folli van de mainblades beschadigd geraakt ... kan ik deze voorlopig nog blijven gebruiken?? (aan de blades zelf mankeerd voorlopig niets.

Dit weekend kan ik wat fotos maken ...

Je kan dat doen door de pitch control links te verstellen.
Ik heb zelf niets aangepast en dit is de standaard setup zoals hij uit de doos kwam.
Ik kan je aan raden om hier voorlopig vanaf te blijven. Mocht je het persé willen proberen meet dan de lenkte van de control links van te voren even op met een schuifmaat zodat je altijd weer terug kan naar de oude setup.

Ik heb nu zelf ook behoorlijk gehavende bladen erop zitten.
Ik moet zeggen dat het ietsje onbelans en vibratie geeft maar niet noemenswaardig.
Als je een beetje kan sturen vang je dat wel op. Wil je hem op en top hebben en super stabiel is het natuurlijk aan te raden om ze te vervangen.

[offtopic]
De mijne staat helaas een paar dagen aan de grond in afwachting van een hat motortje :(

Zoals eerder gezegd, nog een paar foto's van men nieuwe aanwinst.

P1000061_web.jpg

P1000059_web.jpg

Ook nog even een foto van waar het precies mis ging, zoals je kan zien zit hij nu weer helemaal op zijn plaats maar de borging met de rode cirkel aangeduid zat dus een heel stuk hoger op zijn as, waardoor het hoofd tandwiel omlaag kon schuiven (minder pitch tot gevolg)

P1000067_web.jpg

Is er iemand die op de foto kan aanwijzen welke links er precies moeten worden verzet om de pitch nog iets hoger te zetten? ik zou hem graag naar +10 brengen ... dan komt hij misschien ook bij 3/4 stick los.

Many Thx!

Ik denk dat ik deze vraag hier wel kan posten.

Ik heb een nieuwe E-Sky cp2 heli besteld (nog niet binnen :cry: ). Moet ik de motoren nog in laten lopen voor het vliegen en zo ja hoe.

Ik heb al op het forum gezocht maar daar worden zoveel verschillende meningen gegeven dat ik er niet uit kom.

Is het verstandig om de motoren in demi water in te laten lopen, zo ja waar is dat goed voor (Ik weet dat demi water niet geleid, maar waarom niet gewoon zonder water :?: )

Help

Laurens

Je kan je motoren ook gewoon op 1 cel laten draaien (todat die cel leeg is) en dan zijn ze ook goed ingelopen.
Het enige voordeel van ze in water te laten inlopen is dat het sneller gaat. Maar water en electronica :roll: Je moet het zelf weten maar als je ze toch in water gaat laten inlopen zorg dan dat je zeker weet dat je al het water er weer uit krijgt!

Demi water is geDEMIneraliseerd water. Behalve dat het bijna niet geleid bevat het ook geen schadelijke mineralen zoals zouten, of chloor(ine). Inlopen in water zorgt er o.a. voor dat er bijna geen vonkoverslag is wat je collector kan beschadigen, voert het slijpsel snel af en bevorderd het slijpen van het koolstof. Wel na het natte inlopen de motor goed droogspuiten en doorsmeren! Anders oxydeerd de boel.

Groetjes,

Ton.

Heb er zelf ook veel over gelezen ... en dan kom je inderdaad mensen die het van helemaal niet tot in Demi water doen.

In mijn geval heb ik gewoon de batterij geladen alles aangesloten en dan de throttle stick op 1 tikje naar voor. Dan gaan zowel de heck als main rottor stilletjes draaien. Dit heb ik 3 x 5 min gedaan met tussen poses om de motor effe te laten afkoelen.

Heb ook gelezen dat je dit best onbelast doet ... was ik het dan weer neit helemaal mee eens (uit eindelijk komt hij toch in de heli en meot hij zich weer aanpassen aan belasting)

Onder tussen nog niet echt veel tijd gehad om te vliegen maar tot nu toe loopt hij prima.

Back