ESM 72,5 Spitfire

.
Mooie kist Pieter! :thumbsup:
Succes met de maiden!

Groeten, Ramses
.
 
Haha .Zou willen dat het zover was.Nog geen tijd gehad.
Zo ver ben ik nog niet.Ben de stuurkabels aan het veranderen.
Maar de dag komt wel telkens beetje meer dichterbij!!
 
Laatst bewerkt:
Las het draadje nog es door maar die opmerking van je "het motorschot flext wat" voelt toch niet helemaal lekker!

Volgens mij had ik het motorschot aan de binnenkant met glasvezel versterkt (verbinding naar romp), daarnaast nog wat anders geprutst. Conclusie, kan wel wat aandacht gebruiken!

Volkert
 
Ja idd, ik heb de binnenkant (buitenrand houtenplaatje) met polyesterhars vol laten lopen, extra hechting mot-schot.HIj kan wel wat gewicht gebruiken i/d neus.
Zonder glasvezel! We gaan het mee maken..
 
.
Heden middag den 19e/07 Taxi en highspeed-run getest.Staart vliegt al snel en start is kalm.Trok niet plots hevig naar links. Tikkie rudder houd hem al snel in de goede baan.
De laser 150 op de bok en 650 gram lood laat hem dicht i/d buurt van 7 kg komen. Cg momenteel volgens tekening 120mm,nose-over valt mee.Heb nog niet gevlogen doordat een brandstof slang doorsmolt.Na een paar runs kwam de Mot niet volledig meer op toeren. Met schuimpie de vliegdag afgemaakt.(was ook heel leuk effe een Eagle tree Guardian uitgeprobeerd). Eea direct thuis gemodificeerd,op naar de volgende mooie dag. Dit ESM model bevat een hoop bijeen geraapte zooi van bedenkelijke kwaliteit.. (heb er nauwelijks iets van gebruikt).Bowden buitenkabels knappen onder je handen (fragile), tevens laten de lijmverbindingen v/d buitenkabels los. Het staartwiel-asje is veel dunner als montage/draai punt,een verloop busje geknutseld.Dit lijkt afkomstig van een kleine neuspoot.Ik vindt deze set onverzorgd en e.e.a bij elkaar gerommeld, (stop maar wat in een zakje).De "TroyBuildModel beschrijving" (zie you tube) is een ras echt Pr verhaal.Maar misschien is dat inherent aan de prijs? Dit is mijn eerste ervaring op dit gebied dus alles is mogelijk.De basis ervaar ik als zeer positief, het is een mooi ding. Spoedig zal eea op vliegen gaan ijken, ik ben zeer positief gestemd wat vliegen betreft. De eerst signalen voelen goed.
Al met al valt het toch mee??

Keep you posted.

Pieter.
 
Laatst bewerkt:
de kwaliteit van ESM is niet de beste
maar ja alle waar naar zen prijs

lak kan los laten lijmverbindingen die niet gelijmd zijn
te zwakke constructie bij verschillende delen
en bijgeleverde onderdelen regelrechte troep
het blijkt dood normaal te zijn

en als je peg hebt is je model samengesteld uit onderdelen uit garagebox 1 en 2
dus romp uit box 1 en vleugel uit box 2

dan past het dus gewoon niet in elkaar

erg jammer maar er is toch wat knaps van te maken
en betaalbaar
 
de kwaliteit van ESM is niet de beste
maar ja alle waar naar zen prijs

lak kan los laten lijmverbindingen die niet gelijmd zijn
te zwakke constructie bij verschillende delen
en bijgeleverde onderdelen regelrechte troep
het blijkt dood normaal te zijn

en als je peg hebt is je model samengesteld uit onderdelen uit garagebox 1 en 2
dus romp uit box 1 en vleugel uit box 2

dan past het dus gewoon niet in elkaar

erg jammer maar er is toch wat knaps van te maken
en betaalbaar

Bovenstaande is idd de ervaring.
Het leuke van slechte kwaliteit is dat je goede kwaliteit meer gaat waarderen.
Ja, moest flink knutselen/ en extra's kopen om (relatieve) betrouwbaarheid voor
elkaar te krijgen.
 
en daarom ontwerp en bouw ik zelf
en in samenwerking met sebastiaan heb ik dan een kwalitatief goede kit
voor een betaalbare prijs
van een mooi schaal model

nadeel echter is
je moet hem wel zelf bouwen
 
Geen idee, ik heb nu 2 ESM kits maar ik vind de bouwkwaliteit voor wat je ervoor betaald prima. Ja, je moet wel je verstand blijven gebruiken als je hem samenbouwt en ja, je zou willen dat dit niet nodig is maar het alternatief is dat je niet zo'n kist zult vliegen omdat je hem nooit zal bouwen (in elkaar zetten is misschien een betere beschrijving....).
Ik denk dat je zo'n kit maar moet zien als een basis waar je een redelijk vliegtuig van kan bouwen.

Volkert
 
Zo ben ik het idd gaan zien. De basis is zo gek nog niet.
Als (re)newbee wist ik niet wat te verwachten.Was een beetje teleurgesteld.
Mijn ervaringen uit vervlogen tijden 30 j terug moesten worden bijgesteld.
Ben benieuwd hoe die vliegt!!
 
en daarom ontwerp en bouw ik zelf
en in samenwerking met sebastiaan heb ik dan een kwalitatief goede kit
voor een betaalbare prijs
van een mooi schaal model

nadeel echter is
je moet hem wel zelf bouwen

Dat is interessant.
Ik zou nog graag een 1/5, .80 motor, Clipped-Wing PiperCub aan het vlootje toevoegen..
 
Laatst bewerkt:
Zo ben ik het idd gaan zien. De basis is zo gek nog niet.
Als (re)newbee wist ik niet wat te verwachten.Was een beetje teleurgesteld.
Mijn ervaringen uit vervlogen tijden 30 j terug moesten worden bijgesteld.
Ben benieuwd hoe die vliegt!!

Nou, dat komt wel goed, vliegt als een tierelier. Zorg er wel voor snelheid te maken als je opstijgt (laat hem vliegen, niet van de grond trekken) en met juiste snelheid weer landen (niet te langzaam).

Volkert
 
Dat is goed advies, dankje.
Viel me op, dat hij vliegt best al vlug,na een 10 tot 15 mtr.

Moet iedere keer zo'n eind rijden naar het vliegveldje.
Jammer is dat, vertraagd eea. Hoop gesjouw,is nog steeds leuk.
Ik moet gewoon weer een mooie dag er voor uittrekken,.
Zoeen als afgelpn dinsdag.
 
Laatst bewerkt:
Maiden hedenavond.Ppppp-perfect weer! Helemaal geweldig.Tikkie wind.
De ESM spitfire 72" Vliegt perfect.
Landen was een Challenge, zonder mot-kap nose over mot bok geknapt.
Geen verdere schade doordat de potbok de dreun opving.
laser 150 doet het super op de ESM MK XIV Spit.Gaat als een beer/speer!!

Pieter.
 
Ja dat was jammer,ging zo lekker.Nou ja, het hoort erbij!T'is niet zo gek, behalve de motor 1kg hangt er ook 650 gram lood aan. Beetje zijdelingse belasting knapt ie graag denk ik.Had de motorkap nog niet gemonteerd.
Niet allert genoeg, onvoldoende ervaring met dergelijke oorlogvogels,te ver weg neer gezet,kon het niet goed inschatten, misschien had ik de flaps moeten gebruiken,stuiterde iets op,kwam te hard neer etc.o_O. Kortom een leerkerfje op de stok.. Kist vliegt Super! :thumbsup:
Elektrisch vliegen is een eitje vergeleken met zuks. Zal veel vaker moeten vliegen om de curve voort te zetten:confused:!!
p.
 
Laatst bewerkt:
Ik had een Kyosho ARF Spit...was enorm moeilijk te landen zonder nose over. Ik had gehoopt dat t met een grotere kist makkelijker zou zijn.
 
Heb je die grotere ook gevlogen? Of bedoel je mijn ervaring?
Heb wel met kleinere 1.40 mtr P51 gevlogen dat was helemaal erg.
Deze valt zoals de mensen op de club reageerden wel mee.

p.
 
Back
Top