Esm pc-21

Hallo,

Begin dit jaar kocht ik mij een prachtige PC -21 van ESM, deze vloog geweldig maar door een slechte landing moest ie er echter aan geloven. Neus helemaal stuk, romp gebarsten en gescheurd. Na enkele maanden werken is hij dan eindelijk weer af. Vroeger was hij rood en aangezien de vleugel niet beschadigd was de bedoeling om de romp terug in het rood te zetten. Één probleem dezelfde tint rood vond ik niet, wel bijna maar net niet goed genoeg. Op aanraden van een collega is hij dan mat zwart geworden, zie hier het resultaat.

Uploaded with ImageShack.us

Er zit een Scorpion S5545-180 met CC110HV op 12S in.
Spijtig genoeg is de remaiden niet goed verlopen, het opgaan en vliegen verliep perfect. Tijdens het landen daarentegen was de snelheid te laag en kapte het toestel af. Resultaat; frontaal op de neus gecrasht dus weer enkele weken werkvoor alles in orde te brengen.
Vrijdag de 13e valt voor mij dit jaar blijkbaar op zaterdag de 14e :-(

Dit is balen! 8O
Ik weet hoe het voelt.
Zelf heb ik mijn zwever DG-100 (3,75meter span.) bij de remaiden gecrasht. De sleeplijn kwam achter de vleugel en haakte precies in de rolroeropening. Vleugel werd uit de romp gerukt en ik moest ontkoppelen.

Johannes

Schitterende kist, zonde dat je nu weer moet repareren.

Succes ermee.

Grt,
Berto.

Ga je de PC-21 repareren?
Nu vraag ik me af waarom het toestel zo kritisch is bij lagere snelheid.
Als ik het goed heb begrepen is deze PC-21 al eerder uit te lucht gevallen bij de finale. Verder ga ik vanuit dat je voldoende vliegervaring hebt om met deze kist te kunnen vliegen.

Johannes

Jammer dat het fout is gegaan bij de re-maiden.
Ik vind hem er in dat mat zwart stukken beter uitzien. Dan dat ESM hem in het rood levert.

als je hem repareert. En de vleugel moet ook het e.e.a. gebeuren.
Probeer dan ook die roerhevels van epoxyplaat te maken. Dan heb je die lelijke plaatjes en schroefjes niet meer aan de bovenkant uitsteken.

Ge moet het mij nie zeggen, ik gaf nog gas bij op het laatste om terug door te starten maar blijkbaar doordat de flaps opstonden kon hij niet genoeg snelheid meer winnen en kapte hij abrupt af.

Ben

inderdaad, het toestel kwam mooi aanvliegen, toen ik op het laatste zag dat hij teveel aan de zijkant van het plein terecht ging komen, waar een stuk mais staat, wou toen doorstarten en lap daar ging ie.

Ben

ik weet niet wat voor zender je hebt, maar je zou het zo kunnen instellen dat als je voorbij 3/4 gas komt je flaps omhoog gaan. wel handig en je kan het nooit vergeten als je een doorstart moet maken

Mark

M&M, vlieg met een PCM9X en deze heeft die functie, zal het bij volgende vlucht proberen.

Plotterwelt, de kist had al gevlogen eerder dit jaar, toen vloog hij met een 2blad Mezlik en toen was landen met flaps geen probleem. zal er rekening mee houden binen dit en... als ik terug een poging onderneem.

ondertussen zijn de herstellingen bezig, nieuwe spanten zijn gemaakt en de romp is reeds terug bij elkaar gepuzzeld. Probeer ondertussen wat foto’s te maken van het verloop.

Ben

Misschien is het verstandig om eens goed naar de vleugel te kijken en de gedachten over laten gaan.
Als de vleugel een symmetrisch profiel heeft kun je niet langzaam landen.
Kleppen zetten is een perfecte manier om extra lift te genereren.
Zoals al eerder gezegd, is het niet nodig de kleppen volledig uit te zetten, sterker nog dit is dodelijk voor je lift. Overtrek kondigt zich niet meer aan zoals je het hebt kunnen voelen. Ook het gladde vleugeloppervlak is mede verantwoordelijk voor de plotselinge overtrek.
Nu is het de kunst de juiste kleppen zetting te vinden om het toestel langzaam te kunnen vliegen zonder kritisch te worden. Ik denk zelf nog aan om ook de rolroers een paar mm naar beneden te stellen waardoor over de hele vleugel extra profielwelving ontstaat. De binnenste kleppen moet uiteraard een grotere uitslag krijgen.
Lijkt het jou wat om dit te proberen?

Johannes

Johannes,

de vleugel heeft geen symetrisch profiel, we zullen eerst al zien dat we hem terug vliegwaardig krijgen.

hieronder enkele foto's van der herstellingen.

de neus terug bij elkaar gepuzzeld:

de oude spanten, wat er van over blijft

fabrikatie nieuwe spanten

spanten inlijmen

Wat weet je over gewicht, vleugelbelasting en profiel?

Misschien ligt de overtreksnelheid ondertussen relatief hoog?

Succes met de reparaties!

jan.

Back