Esm Swordfish

Dank je Bas, de struts nog tussen de vleugels, torpedo vast maken en dan zou hij klaar moeten zijn. Tijdens het bouwen kwam ik er achter dat er een afdekplaatje niet bij zat, heb vervolgens contact gezocht met Bigplanes en binnen enkele dagen was het missende stuk inhuis, geweldige service.
 
Vleugels gemonteerd, passing is niet om over naar huis te schrijven, heeft wel wat aandacht nodig.

F9801D7C-CF45-49DF-ACF9-6F39566CC3B6.jpeg

De bevestiging van de vleugels aan de romp vindt ik niet voldoende en ga hier iets anders voor verzinnen.

28337ED1-2C59-424B-9B90-475ED0C2DFD5.jpeg


Fijne jaarwisseling allemaal en een gezond en gelukkig 2018
 

Bijlagen

  • 9CDEF175-57C5-4C47-90FE-5FB434FC584A.jpeg
    9CDEF175-57C5-4C47-90FE-5FB434FC584A.jpeg
    287,4 KB · Weergaven: 435
  • 21C0450B-947C-4792-8EE2-56E4FB3C6071.jpeg
    21C0450B-947C-4792-8EE2-56E4FB3C6071.jpeg
    297,9 KB · Weergaven: 430
Heb de bevestiging van de vleugels klaar. Met behulp van een paar stukjes Novotex wat lipjes gemaakt om zodoende de vleugels demontabel te houden en zomakkelijker te vervoeren.
293A42BA-F903-4835-AFDD-F8FF130CE2DD.jpeg
 

Bijlagen

  • F96944F9-2736-4E35-B4B6-9942B0F8F5D7.jpeg
    F96944F9-2736-4E35-B4B6-9942B0F8F5D7.jpeg
    241,3 KB · Weergaven: 440
  • BAA1F18F-A74B-42CD-ADA3-B5D2080D1E9E.jpeg
    BAA1F18F-A74B-42CD-ADA3-B5D2080D1E9E.jpeg
    241,2 KB · Weergaven: 481
Ik heb nog een luikje aan de zijkant van het toestel moeten maken om de accu’s meer naar voren te kunnen plaatsen i.v.m. met de balancering. In eerste instantie had ik ze in het midden geplaatst maar zo kreeg ik de cg zeker niet goed, vandaar deze oplossing.
1657AD36-E89F-4F48-A7F1-7F6A5961F94B.jpeg
 

Bijlagen

  • 30BAF743-42B6-47AA-B406-4BD676789613.jpeg
    30BAF743-42B6-47AA-B406-4BD676789613.jpeg
    224,8 KB · Weergaven: 452
  • 881FD874-BD77-42DB-87B1-5C9262958D5A.jpeg
    881FD874-BD77-42DB-87B1-5C9262958D5A.jpeg
    220,9 KB · Weergaven: 447
Vandaag eindelijk de motor eens laten draaien.

Ook de spandraden afgesteld, is een intensief werkje geweest maar hij is nu eindelijk af.
En een paar foto’s gemaakt van het model.
11A3AA91-A7FF-46F9-823E-184FA62FA7D5.jpeg

9207F746-BE47-4D70-81C3-DD333A40DD8A.jpeg

EB810EF4-6ADC-4676-805A-C2F955FD98AA.jpeg

619D70D6-D016-4E5D-A417-C7A172D03AF7.jpeg


Nu nog een goed moment om te maiden.
 
Nog een kleine udate over het starten, ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar moet op een forum geweest zijn over het starten van een motor waarbij de carburateur moeilijk of niet toegankelijk is.
Ik heb de tank volledig met brandstof gevuld en vervolgens met een oude injectiespuit lucht via het ontluchtingsslangetje in de tank geblazen, door de druk gaat er zodoende brandstof naar de carburateur en start deze bij direct. Wellicht een tip voor de medebouwers, bij mij werkte het perfect heb met andere modelen meer moeite gehad om te starten.
 
Is het een gloeiplug motor dan?

Overigens, wat ik in zo'n geval vaak doe (bij heli's soms nog wel eens handig) is om tijdens het tanken, vóór de tank vol is, de ontluchting van de tank even dicht te knijpen, dat werkt ook goed, al is het wel werg handig als je minimaal de brandstofslang of de carb opening kunt zien als je dat doet, zodat je kunt zien dat de brandstof doorstroomt en je niet per ongeluk je hele motor volpompt.
 
Is het een gloeiplug motor dan?

Overigens, wat ik in zo'n geval vaak doe (bij heli's soms nog wel eens handig) is om tijdens het tanken, vóór de tank vol is, de ontluchting van de tank even dicht te knijpen, dat werkt ook goed, al is het wel werg handig als je minimaal de brandstofslang of de carb opening kunt zien als je dat doet, zodat je kunt zien dat de brandstof doorstroomt en je niet per ongeluk je hele motor volpompt.

Nee, een benzinemotor.
 
Zit er dan geen pomp in de carburateur? Normaal is het voldoende om de prop rond te draaien en op die manier het membraanpompje brandstof aan te laten zuigen?
 
Back
Top