ESM Tigercat F7F

Een klein bouwverslag van een vliegtuigje .
Had deze al een tijd liggen en nu eindelijk een beetje tijd maken voor de bouw .

Motors gaan 20 CC DLE

Hier enkele foto's van het vliegtuigje.

full

full

full


full


full


full

full

full


Grt Johnnyb
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Filmpie F7F TIJGERCAT

[URL="
Tigercat Clay Lacy - YouTube[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nice johnny,

hoe bevalt dat esm bij jou?
past alles een beetje...............

Hallo Edwin,

Het is mijn vierde toestel dat ik bouw van ESM.
De eerste keer bij de bouw was het een beetje uitzoeken .
Dat alles niet heel juist past is een beetje aanpassen .
Het zijn altijd de zelfde fouten die terug keren .

Het is vooral opletten met het zwaarte punt .
Er is altijd wel ergens een klein opening : bv. als je de vleugels tegen elkaar lijmt of stablio tegen de romp .

Ik heb drie toestellen vliegen , en vliegen goed .

Ik hoop dat de tigercat ook goed gaat vliegen .

Grt johnny
 
Bezig geweest met uitlijnen van de vleugels en stablio .

Hier zijn zo van die passing die Edwin bedoelt denk ik .
Dit altijd jammer van deze toestellen .

linkse kant zijn de passing van de midden vleugel , motorgondel en vleugel niet zo goed .


full





full


Rechtse kant is goed
full
.

full


Passing van de cockpit is ook jammer , voorkant sluit niet mooie af en achterkant cockpit steekt boven de romp uit .

full

voorkant cockpit
full



achterkant cockpit
full

En de 2 aluminium vleugelbuizen zijn 8 cm tekort .
Diameter is 30 mm.

Moet ik een keuze maken :

1- Nieuw aluminium buis kopen dat ik deze over de ganse lengte in de vleugel kan steken .
Dan komt de vleugelbuis door de drie vleugel rippen het in de midden deel van de vleugel ,motorgondel en in vleugel door drie vleugel rippen .

2- aluminium buis volledig in de 3 vleugel rippen,motorgondel en in de midden vleugel 8 cm minder , dan komt de vleugelbuis door 2 vleugel rippen .

3- De verdeling maken dat in de midden vleugel en vleugel aan elke kant 4 cm minder is .
Dan komt de vleugelbuis zowel in de midden vleugel als in de vleugel maar door twee vleugel rippen .

Dit moet ik nog even uitzoeken hoe ik het ga doen .
Eens rond zien of deze maat van aluminium buis diameter 30 mm ergens kan kopen .

full

Grt johnny
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hé getver................

dit bedoel ik idd zo ook bij mijn pc-21.... bij mij raakt dan gelijk de lol eraf.

Het is maximaal improviseren maar ook dat lukt maar kost tijd haha

Ik zou voor punt 1 gaan 30mm rond is er altijd wel te vinden en meest save:D
 
juweeltje , je heb hebt gelijk .
waar voor je geld ,

En met dat spuitbusje is goed dat dit kan , kleur meten en laten mengen.
Ik had een spuit busje van tamiya dark bleu TS-55

Bearcat en de TIgercat hebben de zelfde kleur .

Edwin dat was de reden dat ik mijn pc 21 verkocht ,

De tigercat doet me terug denken aan de pc 21.

teveel problemen met het uit passen vleugel , stablio enzo .

Toen de pc 21 af was heb ik hem verkocht , Had er geen zin meer in .

Bij de bouw van de Texan T6 en P39 bijna geen problemen met het bouwen .

Deze ga ik toch proberen te houden .

En met de aluminium wil ik voor optie 1 gaan .
Maar ik vraag me eigenlijk of dat wek echt nodig is , er vliegen toch wat Tigercat rond , en ik nog nergens iets ergens op en forum van gelezen

Vandaag servo' in de stablio gemaakt , de aansturing nog op lengte maken .
Dan kan de stablio's op de romp lijmen .
als is uit gelijnd .

Grt johnny
 
bedankt Edwin ,

Een carbon buis daar had ik nog niet aan gedacht .

Deze week is rond zoeken voor een paar buizen .

Ondertussen stabilo gelijmd en servoplaatje klaar gemaakt .

full

full


full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
johnnyb

Ik heb mijn tiger enkele weken ingevlogen...
Deze is wel elektro.
voor de vleugels laten te passen kan je werken met een inslagmoer in vleugels.
deze trek je in het hout en langs onderkant in gondel kan je bv een M4 indraaien..
binnenste vleugel en gondel blijven aan romp.
Eventueel nog vragen je laat maar iets weten..

Grts Jonathan
 
Hallo Jonathan,

Proficiat met je eerst vlucht , altijd leuk om te weten .

En bedankt voor de info .

En hoe vliegt dit vliegtuig ?
Waren je buizen van de vleugel ook tekort of hoe heb je dit opgelost ?
En waar heb je het zwaarte punt liggen ?
Zoals in de beschrijving of hebt je het verandert .

Grt Johnnyb
 
1 vraag omtrent de rolroeren. Met name de scharnieren, die zijn bij mijn P51B van een flexibel materiaal. Gebruiken jullie deze ook hiervoor, of is de voorkeur meer voor gewoon scharnier?
 
1 vraag omtrent de rolroeren. Met name de scharnieren, die zijn bij mijn P51B van een flexibel materiaal. Gebruiken jullie deze ook hiervoor, of is de voorkeur meer voor gewoon scharnier?

Dat zijn ca scharnieren (Cee Aaa).bij goede verlijming met dunne cyanoacrylaat van zap (die roze flesjes) zitten ze vast als een huis .Ik heb er geen slechte ervaringen mee.wel moet je de roeren in uitgeslagen toestand vastlijmen .
 
Dag Johnnyb,

Vleugelbuizen moet ik zelf nog even bekijken.
deze blijven in gondel zitten tijdens vervoer.
was wel opgevallen dat buis niet heel ver in buitenvleugel gaat.
maar is wel sterk genoeg. ga eens kijken of ik nog tekort kom in vleugel.

Cg heb ik gehouden zoals in omschrijving.
maar heb wel hem gebalanceerd met de wielen uit.
omdat ik toch belangrijk vind dat hij mooi kan landen...
heb hem op afsvaltpiste redelijk eenvoudig bij 2maal kunnen aan de grond zetten dit wel zonder flaps en als deze goe is gebalanceerd is de landing niet snel.

Wat mijn ondervindingen zijn:
*zwaartepunt mag iets naar voren.
=> reageerd zeer gevoelig op de hoogte bij trekken van de flaps.
=> ook bij wielen ingetrokken ligt het zwaartepunt te ver aar achteren.
en is hij weer gevoelig op de hoogte.

*terug standaard wielen terug onder plaatsen (wegen helft van de metalen)

vliegt strak en heb niets moeten bijtrimmen bij maiden.

Grts Jonathan


Hallo Jonathan,

Proficiat met je eerst vlucht , altijd leuk om te weten .

En bedankt voor de info .

En hoe vliegt dit vliegtuig ?
Waren je buizen van de vleugel ook tekort of hoe heb je dit opgelost ?
En waar heb je het zwaarte punt liggen ?
Zoals in de beschrijving of hebt je het verandert .

Grt Johnnyb
 
Hallo ,

@ SRS , Ik ga de CA scharnieren gebruiken ,bij de vorige heb ik dit niet gedaan .

@ 13048 , Ik wou een set van L/G ESM elektrische bestellen , deze zijn niet meer beschikbaar .
ESM stopt met de elektrische en gaan terug naar air gears

Ik ga eens uitzoeken welke alternatief ik ga gebruiken , het merk lado of elektron .

@scaleflyer , bedankt voor de info altijd nuttig .
Welke L/G heb jij ? ( elektrische of air van ESM )

Grt Johnny
 
Edwin ,

Bedankt voor de info .

Lado wist ik .

Dit maakt het gemakkelijk om elektron L\G te bestellen .

Grt johnnyb
 
Vandaag de hoogte en richtingroer ingebouwd , aangesloten en af geregeld .

Normaal is het richtingsroer twee stuurkabels verbonden ,ik heb de aansturing veranderd met een stuurstang van 3mm in een koolstof buis .

full

full

Ondertussen ook met Berto een mail gestuurd voor de elektron.

Grt johnnyb
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top