Bij het bepalen van het zwaartepunt wordt veelal van verkeerde uitgangspunten uitgegaan!
Ik hoor dan mensen praten over 1/3
(=33,333 % !), gemeten vanaf de voorlijst bij de wortelrib. Maar 1/3 is uit den boze!!
Bij een zuivere rechthoekige vleugel ligt het zwaartepunt tussen de 25% en 30% vanaf de voorlijst en kan gemeten worden over hele lengte hiervan, want de vleugels is immers rechthoekig..
Bij minder dan 25% wordt het model echt flink neuslastig, maar erger nog, boven de 30% wordt het model staartlastig en kan 1/3
(=33,333 %) echt funest zijn!
Bij alle andere vleugelvormen moet dit berekend of uitgetekend worden
(neuslijst of achterlijst schuin, of beide schuin) en kan dan ontzettend veel schelen met bovenstaande, bijvb. bij mijn B-17, P-61 black Widow en A-26 Invader zou het zwaartepunt dan 2 tot 3cm te ver naar achteren gelegen hebben en dan had het goed fout kunnen gaan !!
Voor het berekenen moet men wat wiskunde kennen en uittekenen is dan een stuk eenvoudiger
(meetkunde).
Allereerst moet men het zwaartepunt van de figuur zelf
(vleugelvorm) bepalen; het zg. oppervlakte zwaartepunt.
Teken de vleugelvorm op papier
(1:2 of 1:5), plak
(teken) aan de wortelrib onder en boven, de maat van de tiprib erbij. Plak
(teken) aan de tiprib onder en boven, de maat van de wortelrib erbij.
Teken nu vanuit de uiterste punten de 2 diagonalen en het snijpunt is het zwaartepunt van de figuur
(oppervlakte zwaartepunt).
Vanuit dit punt kan men dan het zwaartepunt C.G. gaan leggen (=Center of Gravity), ligt tussen de 25% en 30% van de hier gemeten koordemaat
(Ik ga meestal in het midden zitten; 27,5%) en vanaf dit gekozen punt dan een loodlijn
(haaks) tekenen naar de wortelrib en tiprib. Op elk punt van deze getrokken lijn kan men het model dan balanceren.
Bijvb. men is uitgegaan van 27,5 % ;
Is de voorlijst schuiner dan de achterlijst, dan zal het zwaartepunt verder naar achteren liggen
(dus achter 27,5 % op de wortelkoorde).
Is de voorlijst minder schuin dan de achterlijst, dan zal het zwaartepunt verder naar voren liggen
(dus voor 27,5 % op de wortelkoorde).
Daarna moet tijdens het vliegen het C.G. precies bepaald worden, iets verder naar voren of iets verder naar achteren, maar met bovenstaande zit men in elk geval aan de veilige kant.
Als verduidelijking hier de tekening op mijn homepage, dan zal men zien hoe een zwaartepunt, bij grotere schuinte van de achterlijst dan de voorlijst, naar voren schuift. Bij pijlstelling schuift deze juist ver naar achteren.
http://www.janhermkens.nl/Zwaartepuntbepaling (Jan).pdf
groetjes,
Jan