ESM zwaartepunt of CG

Ik vermoed dat de meesten niet hun instelhoek verschil controleren... Iets wat ik bij al mijn modellen doe...
 
Hierbij een aanvulling op de CG.
In het magasine MODèLE RCM franse uitgave van augustus 2013 is
men uitvoerig op de F7F van ESM ingegaan. Het toestel is gebouwd en gevlogen.
Het toestel werd uitgevoerd met 2 LASER 150 motoren, passen perfect in de motorkappen en op z'n kop ingebouwd.
2 brandstoftanks van 450 cc en als props APC 16x8
11x futaba 3010 servo's. Afvlieggewicht 11.000 gram
Het CG punt ligt op 120 mm van de voorlijst.
Voorheen werd de fabrieksinstelling aangehouden, maar die bleek niet goed te zijn, dus CG verandert en uitslagen aangepast.
Ailerons -+ 15 mm; hoogte -+15; richting -+ 25; flaps 0,20 en 35 mm.
Men is erg tevreden over zijn vliegeigenschappen.
Succes
Joshua

Joshua,

Bedankt voor de info , deze had ik nog niet gevonden .

Grt johnnyb
 
Ah, ik heb een ESM Mustang, en volgens mijn beschrijving zou het 137mm moeten zijn. (en dat was eerst 157mm) Hier staat 120mm? Geen probleem om daar mee te beginnen, maar kan iemand bevestigen dat ie daarmee goed vliegt?

Hallo SRS ,

Het is toch een beetje zoek werk voor de ESM toestellen .
Daarom dit draadje , wordt het zoek werk voor andere forum leden gemakkelijker .

Van de vier ESM toestellen die ik gebouwd heb was er geen juist .

Kan zijn dat de laatste bouwbeschrijving van ESM zijn aangepast .

Ken deze forum al , hier staan heel veel info over ESM toestellen

ytforum.com ? Index page

Grt Johnny
 
Johny,

Bedankt voor de link, deze kende ik nog niet. Ik ga vanavond mijn instelhoekveschil opmeten en mijjn bevindingen hier noteren. Ik heb een vermoeden dat het niet klopt... Natuurlijk een kort verslagje met het zwaartepunt...
 
Gisteren het instelhoek verschil gemeten en die ligt op 0,50-0,75 graden. Geen slechte waarde lijkt mij.
 
zwaartepunt van de p51 komt op een 25% van de koorde ipv de 157mm vanaf de voorlijst , wat ik zo lees zit dat zo rond de 130mm als ik het goed heb .
 
Aanpassing CG Tigercat ESM F7F

En toevoegen van een fabrikant CYMODEL

ESM FW-190 D9 Spw 210cm = CG

ESM FW-190 A8 Spw 180 cm = CG 130-135mm

ESM F8F Bearcat Spw 186cm = CG 113 mm

ESM P-47D Thunderbolt Spw 180cm = CG nog op zoek

ESM PC-21 Pilatus spw 180cm = CG 110 mm

ESM Beechcraft T-6 Texan II "USAF Spw 202cm = CG 100 mm

ESM P-39 Airacobra Spw 204cm = CG135 mm

ESM Spitfire-MKxiv Spw 184cm = CG 115

ESM F7F Tigercat Spw 211cm = CG 110

ESM T-28 Trojan Spw 206cm = = CG nog op zoek

CYMODEL

Marchetti SF 260 Spanwijdte 2286 =
 
Het zwaartepunt van een vliegtuig wordt altijd berekend t.o.v. het neutraalpunt van het model. Het zwaartepunt ligt hier een bepaald percentage (5-15%) voor. Dit percentage wordt de stabiliteitsmarge genoemd. Een tool om het zwaartepunt van een model te berekenen is :
Aircraft Center of Gravity Calculator

Alle tests in een modelbouwblad en bevindingen van een fabrikant blijken vaak niet optimaal. Zelf berekenen en toepassen geven een veel beter resultaat.

Ik ken F3A piloten uit de internationale top die op deze wijze het zwaartepunt van hun model berekenen en vaststellen. De fabrikant blijkt er dan behoorlijk naast te zitten.
Fabrikanten gaan altijd op safe en kiezen een grote stabiliteitsmarge. Op zich is dit niet fout, echter als het model maximaal moet presteren kan er vaak nog veel worden bijgesteld.

Mvrgrt,

Arnoud.
 
Met de mustang heb ik 20 procent aangehouden en kwam ik uit op 130mm vanaf de voorlijst ook hoefde ik geen up of Down te trimmen .wat dus betekent dat het zwaartepunt ook tov de instelhoekverschillen prima is.
 
Colinbanks,

Ik kijk nooit in het boekje maar ga uit van 20% à 25% MAC en tune van daaruit. Werkte goed op men ESM Beaver en op al de rest van mijn vliegers...

Groetjes
 
Bij het bepalen van het zwaartepunt wordt veelal van verkeerde uitgangspunten uitgegaan!
Ik hoor dan mensen praten over 1/3 (=33,333 % !), gemeten vanaf de voorlijst bij de wortelrib. Maar 1/3 is uit den boze!!
Bij een zuivere rechthoekige vleugel ligt het zwaartepunt tussen de 25% en 30% vanaf de voorlijst en kan gemeten worden over hele lengte hiervan, want de vleugels is immers rechthoekig..
Bij minder dan 25% wordt het model echt flink neuslastig, maar erger nog, boven de 30% wordt het model staartlastig en kan 1/3 (=33,333 %) echt funest zijn!

Bij alle andere vleugelvormen moet dit berekend of uitgetekend worden (neuslijst of achterlijst schuin, of beide schuin) en kan dan ontzettend veel schelen met bovenstaande, bijvb. bij mijn B-17, P-61 black Widow en A-26 Invader zou het zwaartepunt dan 2 tot 3cm te ver naar achteren gelegen hebben en dan had het goed fout kunnen gaan !!

Voor het berekenen moet men wat wiskunde kennen en uittekenen is dan een stuk eenvoudiger (meetkunde).
Allereerst moet men het zwaartepunt van de figuur zelf (vleugelvorm) bepalen; het zg. oppervlakte zwaartepunt.
Teken de vleugelvorm op papier (1:2 of 1:5), plak (teken) aan de wortelrib onder en boven, de maat van de tiprib erbij. Plak (teken) aan de tiprib onder en boven, de maat van de wortelrib erbij.
Teken nu vanuit de uiterste punten de 2 diagonalen en het snijpunt is het zwaartepunt van de figuur (oppervlakte zwaartepunt).
Vanuit dit punt kan men dan het zwaartepunt C.G. gaan leggen (=Center of Gravity), ligt tussen de 25% en 30% van de hier gemeten koordemaat (Ik ga meestal in het midden zitten; 27,5%) en vanaf dit gekozen punt dan een loodlijn (haaks) tekenen naar de wortelrib en tiprib. Op elk punt van deze getrokken lijn kan men het model dan balanceren.

Bijvb. men is uitgegaan van 27,5 % ;
Is de voorlijst schuiner dan de achterlijst, dan zal het zwaartepunt verder naar achteren liggen (dus achter 27,5 % op de wortelkoorde).
Is de voorlijst minder schuin dan de achterlijst, dan zal het zwaartepunt verder naar voren liggen (dus voor 27,5 % op de wortelkoorde).

Daarna moet tijdens het vliegen het C.G. precies bepaald worden, iets verder naar voren of iets verder naar achteren, maar met bovenstaande zit men in elk geval aan de veilige kant.

Als verduidelijking hier de tekening op mijn homepage, dan zal men zien hoe een zwaartepunt, bij grotere schuinte van de achterlijst dan de voorlijst, naar voren schuift. Bij pijlstelling schuift deze juist ver naar achteren.

http://www.janhermkens.nl/Zwaartepuntbepaling (Jan).pdf


groetjes,
Jan
 
kan iemand mij vertellen waar het zwaartepunt van de B25 van esm ligt?
Ik twijfel momenteel van de opgegeven maat als ik dit lees, ik zou hem niet graag stuk vliegen omdat het zwaartepunt niet correct is.
Toestel is voorzien van 2 saito's 115
Alvast bedankt
 
Lijst aangepast op op 20/06/2016

En toevoegen van een fabrikant CYMODEL

ESM FW-190 D9 Spw 210cm = CG

ESM FW-190 A8 Spw 180 cm = CG 130-135mm

ESM F8F Bearcat Spw 186cm = CG 113 mm

ESM P-47D Thunderbolt Spw 180cm = CG nog op zoek

ESM PC-21 Pilatus spw 180cm = CG 110 mm

ESM Beechcraft T-6 Texan II "USAF Spw 202cm = CG 100 mm

ESM P-39 Airacobra Spw 204cm = CG135 mm

ESM Spitfire-MKxiv Spw 184cm = CG 115

ESM F7F Tigercat Spw 211cm = CG 110

ESM T-28 Trojan Spw 206cm = = CG nog op zoek

ESM B25 het zwaartepunt CG 117 tegen de romp gemeten

CYMODEL

Marchetti SF 260 Spanwijdte 2286 = 125 mm
 
Back
Top