essentieel modelbouw gereedschap

Eerst maar wat over mezelf om mijn vraag beter te begrijpen. Ik ben afgestudeerd luchtvaartingenieur maar ben na de luchtmacht nooit meer werkzaam geweest in de luchtvaart en werk nu in de aandrijftechniek (hydrauliek). Na 8 jaar in Europa te hebben vertoefd ben ik uitgezonden naar India en woon dus in Bangalore.

Luchtvaart heeft mijn hart altijd sneller laten kloppen en modelvliegen was altijd wel een droom. In Nederland nooit wat van gekomen door het vele reizen en in India heb ik ietsjes meer tijd en het vlammetje wakkerde weer op na een artikel in de krant over de lokale modelvliegclub. Ik ga er zondag voor de eerste keer kijken en ben bij iemand langs geweest die werkelijk 25-30 modellen thuis heeft (heli`s en planes) (Welcome to | Adarsh007.com | --)

Nu dus inlezen en trainer selecteren nadat ik mezelf de simulator heb meester gemaakt etc...bekend traject lijkt me.

In Nederland bij vaders de beschikbaarheid over een enorme selectie gereedschap maar hier in India heb ik dus niets! Goed en specifiek gereedschap is ook erg slecht te krijgen maar ik zal toch iets moeten hebben omdat ik als techneut wel aan de slag wil met een projectje om ooit een G1 te bouwen.

VRAAG:
Welk gereedschap en materiaal is volgens jullie essentieel in je hobbyhok? Dan ga ik eens erop uit om te kijken of ik het kan kopen cq door vrienden kan laten opsturen.

Sorry voor de lap tekst maar denk dat dit nodig is om situatie te begrijpen.

Lap tekst valt wel mee hoor ;)
Em dit gebruik ik vaak
Balsa hout diverse diktes
CA dun middel dik
Schuurpapier korrel 80 100 200 400
Dan voor motor schot en andere dingen die echt stevig moeten epoxy 24 uur
Ook een aantal scherpe messen zijn handig
En nog wat lijm klemmetjes
en natuurlijk oracover
Scharnieren
Dan nog wat dingen die het echt vereist zijn mar toch handig zijn:
Davidson schaafje
Balsa stripper
Balsa plamuur
Als ik iets mis dan hoor ik het wel...

Dremel
figuurzaag
soldeerbout
boormachine
schroevendraaiers
inbussleutels
multimeter
winkelhaak
waterpas
plaklood
blenderm

Gelukkig heb ik een hoop computer gereedschap in een doos meegenomen en daar zit ook de dremel bij. Soldeerboutje heb ik ergens op de kop getikt een paar weken geleden. Ik voel me niet volledig man zonder gereedschap. :P

figuurzaagje zal wel te koop zijn maar spullen als plaklood, hout, specifieke balsa spulletjes, lijm etc is toch wel uitgesloten dat ik die hier kan verkrijgen.

Toevallig tips voor een webshop die die spullen verkoopt en wereldwijd verstuurd? Ik zal zo eens gaan zoeken op towerhobbies aangezien die wel vaak voorbij komt hier op het forum en via google.

Top forum is dit trouwens! veel actieve posters met behulpzame tips. Thanks

Een model is wel te bouwen zonder lood.
Lood gebruikten wij in de 80er jaren .:rolleyes:

Voor je inkopen zou Ik hem vragen waar je al was (of op de club daar).
Die weten eerder waar iets te koop is in India .

Mvg Johan

Ik ben slechts info aan het vergaren en ga nog helemaal niets kopen. Bouwen is ook nog niet direct aan de orde ook al jeuken mijn vingers na het lezen van al die prachtige verslagen hier op het forum. Heb zelfs mijn schoolboeken er weer eens bijgehaald. :cool:

De Indiers die dit kunnen betalen zijn van een dergelijke klasse dat ze nog nooit geleerd hebben een gaatje in de muur te boren aangezien je voor alles iemand laat komen omdat dat gewoon werkelijk niets kost. Zelf dingen doen zoals knutselen, koken, schilderen etc is beneden hun stand. Dit heeft als resultaat dat 95% van de mensen dus ook geen model kan bouwen en deze laat bouwen bij een bedrijfje.

De kerel die ik bezocht heeft zelf ook nog geen schroevendraaier in huis maar laat op het moment wel een jet (gasturbine) bouwen.

Maar hij zal zeker weten waar ik balsa spullen kan bestellen. In India heb je zelfs 2 webshops:

BOMBAY R/C MODELS
www.paylessflymore.com

Hier zie ik toch al wel het een en anders tussenstaan. gelukkig.

Hmm, ik denk dat je eerst eens moet beslissen wat je ongeveer wilt gaan doen :idea:

Als je bijna vliegklare modellen koopt, heb je heel wat minder nodig dan wanneer je zelf balsa kisten gaat bouwen. Ga je met een brandstofmotor vliegen of electrisch?? Ook een groot verschil.

Als je wilt beginnen met vliegen, zijn electro vliegtuigen zoals de Easystar of Minimag prima opties, daar heb je ook weinig gereedschap voor nodig (paar scherpe mesjes, schroevendraaier en imbussetje, natuurlijk wat lijm en dat was het al een heel eind :D)
Voor bijna alle modellen is het handig als je kunt solderen, soldeerbout/station staat in mijn ogen wel redelijk hoog op het lijstje!

Ga je voor brandstof (Calmato bijvoorbeeld), ziet het lijstje er waarschijnlijk al wat anders uit, daar kunnen anderen hier jou beter mee helpen (ik vlieg tot nu toe alleen electro, weinig kaas gegeten van de brandstofkisten).

Mijn advies zou een simpele electrokist zijn, simpel om mee te starten, geschikt om te leren vliegen, vaar erg crashbstendig, weinig extra's nodig (acculader is voldoende, geen startkit voor brandstof motoren), maakt weinig kabaal (overlast) etc.
Hoef je je geen zorgen te maken over het goed of niet goed lopen (afstellen) van de brandstofmotor, gewoon accu erin en vliegen maar.

Als je hulp kunt krijgen van bijvoorbeeld die man met die grote collectie (mooie verzameling!) kun je je ook door hem laten adviseren en laten helpen, waarschijnlijk geen verkeerd plan.

Hmm, ik denk dat je eerst eens moet beslissen wat je ongeveer wilt gaan doen :idea:

Als je bijna vliegklare modellen koopt, heb je heel wat minder nodig dan wanneer je zelf balsa kisten gaat bouwen. Ga je met een brandstofmotor vliegen of electrisch?? Ook een groot verschil.

Als je wilt beginnen met vliegen, zijn electro vliegtuigen zoals de Easystar of Minimag prima opties, daar heb je ook weinig gereedschap voor nodig (paar scherpe mesjes, schroevendraaier en imbussetje, natuurlijk wat lijm en dat was het al een heel eind :D)
Voor bijna alle modellen is het handig als je kunt solderen, soldeerbout/station staat in mijn ogen wel redelijk hoog op het lijstje!

Ga je voor brandstof (Calmato bijvoorbeeld), ziet het lijstje er waarschijnlijk al wat anders uit, daar kunnen anderen hier jou beter mee helpen (ik vlieg tot nu toe alleen electro, weinig kaas gegeten van de brandstofkisten).

Mijn advies zou een simpele electrokist zijn, simpel om mee te starten, geschikt om te leren vliegen, vaar erg crashbstendig, weinig extra's nodig (acculader is voldoende, geen startkit voor brandstof motoren), maakt weinig kabaal (overlast) etc.
Hoef je je geen zorgen te maken over het goed of niet goed lopen (afstellen) van de brandstofmotor, gewoon accu erin en vliegen maar.

Als je hulp kunt krijgen van bijvoorbeeld die man met die grote collectie (mooie verzameling!) kun je je ook door hem laten adviseren en laten helpen, waarschijnlijk geen verkeerd plan.

Exact mijn planning.

Vanwege mijn achtergrond moet ik wel een motor horen janken en uitlaatgassen kunnen ruiken dus het wordt zeker geen elektrische. Ik heb regelmatig contact met Adarsh en hij vertelt me een hoop over de mogelijkheden, verschillen en waar te beginnen. De Calmato is reeds besteld als RTF om te kunnen beginnen maar aangezien ik zelf graag een projectje begin wil ik ook mijn licht werpen op het toekomstig bouwen van een eigen model. Goed gereedschap en goed materiaal is het halve werk en ik kan niet werken op een manier dat ik elke keer een dingetje hier of daar moet gaan bestellen. Ik wil een hobbykamer stap voor stap uitrusten en ondertussen leren vliegen en me verdiepen in de mogelijkheden van zelfbouw. Ik bn ervaren in hobby matig metaalbewerken en redelijk handig. Het bouwen plus de toegepaste techniek spreekt me net zoveel aan als het vliegen zelf.

Vanwege mijn achtergrond moet ik wel een motor horen janken en uitlaatgassen kunnen ruiken dus het wordt zeker geen elektrische.

Haha,
Ik herken dat volledig, heb die afwijking ook :hammer:
Omdat ik (nog) niet bij een club vlieg, wil ik echter nog even geen brandstof kist. Misschien in de toekomst een benzineuitvoering.

Ik heb hier wel diverse RC auto's staan, met de (ook in de vliegerij) bekende Zenoah motoren, daarmee compenseer ik het gebrek aan rook/geur bij het vliegen ;)

ik heb zelf depron en styrodur vliegtuigen ontworpen en gebouwd - met vaak niet meer dan een potlood, lat, scherp mes en lijm - soldeerbout en tang natuurlijk voor alle motoren aan te sluiten. Klein prutsen zoals schroevendraaier etc zijn ook nodig. Soms al eens een krachtige haardroger gebruikt. Styrodur gesneden met een warmtedraad en eigenbouw cutter.

Het is pas sinds een maand dat ik een elektrische figuurzaag heb, een dremel daartegen is zeker goed.

Mijn eerste bouwpakket -balsa/hout- heb ik op de living tafel gemaakt met gewoon een mes, schuurpapier en lat.

Denk eraan... 50 jaar geleden bouwde men ook prachtige (scheeps) modellen met veel minder fancy gereedschap dan we nu hebben.

Patrick

Hoi! ik enkele jaren geleden ook in India (op reis) en had gehoopt ergens een goedkoop modelletje te kunnen vinden als aandenken. In Bangalore echter niets gevonden binnen een redelijke tijdspanne. Had ik geweten dat de hogere klasse zelfs niet zelf bouwt had ik er niet eens aan begonnen. Ik heb wel een adres gekregen voor een vliegveldje in de buurt van bangalore, maar we hebben afgezien om er met de riksha naartoe te sjezen :-)

Veel succes ginder!!

Hoi! ik enkele jaren geleden ook in India (op reis) en had gehoopt ergens een goedkoop modelletje te kunnen vinden als aandenken. In Bangalore echter niets gevonden binnen een redelijke tijdspanne. Had ik geweten dat de hogere klasse zelfs niet zelf bouwt had ik er niet eens aan begonnen. Ik heb wel een adres gekregen voor een vliegveldje in de buurt van bangalore, maar we hebben afgezien om er met de riksha naartoe te sjezen :-)

Veel succes ginder!!

He leuk joh dat je hier in Bangalore bent geweest!

RC zaken zijn er nu in Mumbai maar in Bangalore is er eigenlijk niets. De enige club heeft 45 leden op een stad van 6,5 mln mensen. Eigenlijk is het iets onbekends voor de gemiddelde mens en zeker onbereikbaar. 75% van de bevolking verdient 44 eurocent per dag of minder.

Ik vermaak me er wel en het is ook wel fijn dat hier geen regels of wetten zijn voor RC vliegen. Mochten ze er zijn dan is het gangbaar die naar je eigen hand te zetten voor een paar rupees. Triest maar zo is het nu eenmaal hier.

Denk dat ik maar eens lokaal wat dubbele tape, een hobbykoffertje, hout en folie ga bestellen om in ieder geval mijn trainertje te kunnen aanpassen of repareren indien noodzakelijk. Zoals eerder vermeld zijn we aardig verwend vandaag de dag en ik zal het hier met minder moeten doen al maakt het dat niet minder leuk natuurlijk.

Ik heb er echt zin in.:cool:

Wat is essentieel modelbouwgereedschap.
Een goed mes, stanley of Scalpel maakt niet uit als het maar goed scherp is, vroeger zelfs nog met een scherp aardappelschilmesje het balsa en zo gesneden en dat ging toen ook goed.
Een figuurzaag en dan is de ouderwetse handfiguurzaag natuurlijk de beste optie en nog goedkoop ook.
kleine schroevendraaiers, plat, kruis en eventueel inbus.
kleine tangen, spitsbek en platbek en als het effe kan een kniptang.
Schuurpapier in diverse maten en soorten, en een blokje hout als schuurklosje. Dat permagrip is mooi materiaal, maar niet direct noodzakelijk.
sleutelvijlen set.
stalen lineaal, liefst enkele van verschillende lengtes.
Goed en betrouwbaar meetlint/lat.
verder diverse soorten schroeven, boutjes en moeren.
Volgens mij kom je met dit materiaal al heel ver.

Hoi,
Ik woon gewoon in Nederland ( :D ) maar heb het niet zo op veel geld uitgeven aan speciaal modelbouwgereedschap. Voor allerlei modelbouwklusjes zijn dure special tools te verkrijgen maar met wat geduld en creativiteit kun je die volgens mij bijna altijd ook met de meest basale gereedschappen doen. Mijn ervaring is dat je, zeker als je "gewone" modellen bouwt, met huis-tuin-en keukengereedschap een heel eind komt. De enige dingen die ik speciaal voor de modelbouw heb gekocht en echt wel heel erg handig vind zijn inderdaad het setje sleutelvijltjes en (sinds kort) een folie-boutje.

Ik ben heel benieuwd hoe je modelbouwavontuur in India er uit gaat zien en ik hoop dan ook dat je regelmatig iets laat zien, misschien niet eens van je eigen bouwsels maar zeker ook van hoe het er daar aan toe gaat.

Ik ben ook niet van het speciaal gereedschap. Vaak kan het allemaal net zo goed met algemeen gereedschap net zoals men het jaren heeft volgehouden met veel plezier.

Via dit linkje probeer ik veel op te pikken van mensen die al ruime tijd zelf bouwen en weten wat je gewoon MOET hebben en wat handig is. Zo ben ik in de tussentijd ook bezig met het samenstellen van een lijstje met materialen zoals hout, balsa en los grut. Ik kan hier gewoon niet even naar de winkel om bij te halen wat er nodig is en bestellen duurt gewoon weken. Daar kan ik gewoon neit tegen en juist daar wil ik ook wel gewoon een soort grijp voorraad van samenstellen. kost wat meer maar het is niet anders.

Hoe is jullie ervaring met connectortjes, kabeltjes, slangetjes, scharniertjes etc? Het valt me op dat je weinig assortiment doosjes tegen komt. Vooral voor elektro en klein montage materiaal zou dat toch ideaal zijn lijkt me. Wat is jullie mening?

Offtopic: Denk da tik maar een draadje ga openen over de modelbouw hobby in India aangezien ik veel interesse merk. Doe ik zometeen wel even. :cool:

Edit:
[52568] aeromoddeling-india

Laatst bewerkt door een moderator:
Back