Ether voor diesel brandstof

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Delcam, 2 mei 2003.

  1. Delcam

    Delcam Guest

    Waar kan ik ether krijgen (kopen dus) voor het mengen van diesel brandstof. Vroeger haalde je dat voor een paar kwartjes per liter bij de drogist of de apotheek maar het kost nu 20 euro per liter en is alleen te krijgen in flesjes van 150 ml....Ik wil een 6.5 cc Irvine diesel die ik eens in Engeland kocht gaan gebruiken.

    Hans Delemarre
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Ik zit met hetzelfde probleem Hans. Ik heb een drogist gevraagd of hij een liter verpakking voor me kon bestellen maar helaas. Ether schijnt op één of andere lijst te staan voor drugs grondstoffen of zoiets. De grootste verpakking die men mag verkopen is volgens hem 150cc flacons. Zo gouw iemand grote hoeveelheden wil kopen moet hij dat melden!
    Belachelijk natuurlijk zelfs toen ik hem aanbood dat hij die hele liter rechtsreeks in een jerrycan mag gieten waar de overige ingrediënten al in zitten wilde hij het niet doen.
    Ik heb nu nog een heel klein beetje brandstof en zal weer naar Engeland moeten om weer nieuw te kunnen kopen. In Nederland heb ik nog geen modelbouw winkel kunnen vinden die dieselbrandstof verkoopt. Enkele wilden het wel bestellen maar voor een prijs waar je zelf voor naar Engeland kunt!
    Mocht je iets vinden laat mij het ook weten dan kan ik weer vaker vliegen met m'n Elder met een 3,5cc Irvine diesel.
     
  3. Delcam

    Delcam Guest

    Ernst,

    In de lijnbesturingswereld wordt toch nog steeds diesel gebruikt of heb ik dat mis? Zo ja: waar halen die vliegers hun brandstof dan vandaan?
    Dit is dus eigenlijk meer een aanvullende vraag naar/aan een andere groep modelbouwers.

    Groet, Hans Delemarre

    P.S. Ernst, zodra ik wat weet, weet jij het ook!
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Vraag aan Paul Rietbergen van het 'Fly-by-Wire' demo- en instructieteam.
    http://www.flybywire.org/

    Kijk even op hun forum en zoek naar ether: http://www.flybywire.org/forum/

    Hans, welke motor wilde je er op laten draaien? Ben niet nieuwsgierig, maar wil uiteraard altijd wel alles weten... :wink:
     
  5. Delcam

    Delcam Guest

    Bruno,

    Een 6,5 cc Irvine diesel die ik een aantal jaren geleden in Engeland kocht (nieuw) voor een belachelijk lage prijs. Ik heb hem een paar maal gebruikt op een Telemaster. Werkt prima en loopt zeer betrouwbaar ook in lagere toerentallen. Kan een behoorlijk grote prop rond duwen zonder te sputteren. Laat zich goed "drosselen" en is mooi gefabriceerd. Nog geheel in blank metaal en niet dat rood van Irvine van tegenwoordig.
    Toen ik hem zag moest ik hem hebben want ik vind het een levende herinnering aan de begin tijd van mijn modelvliegen en die heerlijke lucht die je een beetje aan Schiphol doet denken.....
    Ik ga proberen of ik wat meer info kan krijgen bij "fly by wire"

    Hans Delemarre
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dag,

    Heb tijd geleden bij IMA dieselbrandstof gekocht. Misschien dat hij het nog steeds in het programma heeft.

    Groeten,
    Gerben
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Ik hou me ook aanbevolen voor een litertje of zo.

    Hé wacht, ik woon toch in Oss? daar maken ze toch XTC? Nou nog even aan de "juiste" vrienden zien te komen...
     
    bgjbrok vindt dit leuk.
  8. Delcam

    Delcam Guest

    Gerben,


    ...IMA...kan je wat meer vertellen want mij zegt dat niet zoveel.

    Groet en dank voor je reactie, Hans Delemarre
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
  10. robot797

    robot797

    Lid geworden:
    25 jul 2009
    Berichten:
    107
    mensen kent iemand een vervanger voor ether

    ik heg het nu in mijn brandstof zitten om de olie en de petrolium (lampolie) te laten mengen

    ik heb het niet nodig om de motor te laten lopen (hybride diesel)
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Voor de ether bestaat hier geen vervanger.
    Een model dieselmotortje heeft de ether nodig om te kunnen draaien. Het zit namelijk niet de brandstof om de (smeer) olie en de petroleum (lampolie) te laten mengen!!!!
    Het is de ontsteker voor de petroleum. Door de hoge compressie wordt de temperatuur van het brandstof-luchtmengsel zo hoog dat de ether ontbrand en zo de petroleum aansteekt wat het merendeel van de energie oplevert die we willen hebben.
     
  12. robot797

    robot797

    Lid geworden:
    25 jul 2009
    Berichten:
    107
    bui mij is er geen ether nodig omde temperatuur te verlagen ik heb een hybride (gloeplug en kop shimings) ik heb het aleen om de olie en de lampolie te mixen
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Sorry robot797 maar je begrijpt me verkeerd.
    De ether heeft niets met temperatuurverlaging te maken. Het zit in de brandstof om het tot ontsteking te KUNNEN brengen. Bij een modeldiesel gebeurt dat door de hoge compressie. Bij jouw motor door de gloeiplug. Petroleum kan je met een gloeiplug niet (snel genoeg) ontsteken dus zal je motor niet kunnen draaien.
    Je hebt dus echt ether nodig om de motor te kunnen laten draaien, zonder zal het niet lukken.

    Overigens zijn dit soort motoren heel erg lastig om goed draaiend te krijgen. De mengverhouding van de brandstof is behoorlijk krities net als de afstelling. Ook de keuze van de juiste gloeiplug is lastig omdat er geen gloeipluggen voor dit doel worden gemaakt. Je zal met een gloeiplug voor een methanol motor moeten werken en de juiste vinden kan lastig zijn.

    Hier in Nederland heb ik deze motoren nooit gezien. Alleen in Engeland heb ik bij twee clubs iemand ontmoet die een dergelijke motor had. Beide waren omgebouwde methanol motoren!
    Deze mensen hebben ook geprobeerd de motoren op benzine te laten draaien. Ook dat lukte wel maar dat was nog kritieser dan met "diesel" brandstof. Een bijkomend nadeel was dat met benzine de motor merkbaar minder vermogen had.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zet hier even een foto bij van deze motor, dan kunnen we je adviseren voordat je iets kapot maakt..
    Zo te horen heb je een gloeiplug motor en die hebben een brandstofcomponent nodig die veel heter brandt dan petroleum.
     
  15. robot797

    robot797

    Lid geworden:
    25 jul 2009
    Berichten:
    107
    laatmaar jullie snappen niet wat ik bedoel

    want de motor loopt er al lang op en heeft minder toeren maar veel meer kracht

    het is een kyosho gx-12
    vangaag gaat een kyosho gs-11r op diesel lopen

    mijn brandstof is erg geschikt voor dit doel
    aleen ik heb een ander soort middel nodig om de olie en de lampolie te mengen

    (olie drijft als kleine bubels rond in de lampolie en dat lijkt me niet zo veilig)
    maar hij loopt er wel op

    hier is mijn diesel
    [URL=" - kyosho diesel rc[/URL]

    ik vergat ff
    de brandsof op het fimpje heeft wel ether
    en zoals je ziet loopt ie prachtig
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Ik begrijp jou wel maar jij mij niet ;);).

    Dat de ether de olie beter doet oplossen is een bijkomstigheid, dat is niet de reden van de toevoeging van de ether! Als de olie niet goed oplost is dat een teken dat je niet de juiste olie gebruikt.
    Lampolie kan je NIET met een gloeiplug ontsteken daar heb je ether bij nodig! ZONDER ether zal je motor NIET draaien, je krijgt hem niet eens gestart!

    Zoals ik al schreef is wat jij doet niet nieuw. Toen de gloeiplug motoren net waren "uitgevonden" is hier veel meer mee geëxperimenteerd. Daar is men al redelijk snel mee gestopt omdat de gloeiplug motoren meer vermogen leveren en veel beter handelbaar zijn met een methanol/olie/nitromethaan mengsel. Toch zijn er mensen die graag experimenteren en daar is niets mis mee. Alleen heb ik tot nu toe nog niemand in Nederland meegemaakt die hiermee bezig was, alleen in Engeland.
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2010
  17. robot797

    robot797

    Lid geworden:
    25 jul 2009
    Berichten:
    107
    vandaag ga ik mijn auto ombouwen

    dus je hoort nog van me
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat heb je gedaan om de vlamfront snelheid (i.v.m detonatie) omlaag te brengen?
    Want deze motor is gebouwd op drukstijgingssnelheden die bij methanolbrandstof horen.
    Het pingelgedrag van etherbrandstof vraagt om toevoegingen of om een steviger constructie.
    Uit je beschrijving van het motorgedrag (minder toeren, meer kracht) mag worden geconcludeerd dat je het arme ding aan het slopen bent.
    Maar het duurt even voordat je dat merkt.
     
  19. robot797

    robot797

    Lid geworden:
    25 jul 2009
    Berichten:
    107
    elke diesel heeft minder toeren maar minder kracht

    de auto loopt er prima op maar de temperatuur blijft te laag waardoor deze afslaat op lage toeren

    dus als iemand een koelkop voor me heeft van een kyosho gs-11r (hele motor mag ook)
    dan sloop ik de vinnen ervan af en dan kan ik het zeker weten

    en nee de motor sloop je er niet mee
    en met de shimings pas je de ontstekingtijd aan
    als de motor erg heet word is het te vroeg en als ie niet mooi loopt te laat

    mijn compressie is perfect
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bruno weet echt niets van motoren ... ;)
    Hij komt net kijken.
     

Deel Deze Pagina