Etsen vraagje. Zelfbouw etsbak en meer

• Topicstarter Topicstarter Danny van Dijk
  • Startdatum Startdatum
Je hebt helemaal geen pomp nodig. Ik gebruik gewoon plastic bakjes van de Hema en dat gaat prima.

Ets verwarmen (au-bain-marie of in de magnetron), dan in het bakje en etsen maar. Komt geen pomp oid aan te pas..

Voordeel lucht langs de printplaats: het etsproces gaat een stuk sneller (waarschijnlijk een betere chemische reactie)

Voordeel temperatuur: Bij een hogere temperatuur gaat het etsen beter en vooral sneller. De ideale temperatuur met ijzer3chloride ligt rond de 35 graden (vandaag in de zon een bakje water laten opwarmen dus en je zit goed ;) )

Wanneer de etsvloeistof een beetje rondstroomt dan wordt het weggeetste koper van de printplaat afgespoeld waardoor de laag koper eronder wat makkelijker/sneller wordt weggeetst.

Mark

Heey Danny,

(voor alle anderen: Danny en ik hebben het hier al even over gehad via PB)

Je kunt ook eens kijken bij aquarium spul.
Wellicht goedkoop via Marktplaats of zo.
Geldt voor de bak, de pomp en de verwarming.

Let op!
Etsen ZONDER de visjes :wink:

Danny,

ben je al voldoende op de hoogte voor het film deel?

Wim

Danny,

wel even de opaciteit (licht doorlatendheid) testen.
In het verleden heb ik veel films voor het etsen gerestaureerd. Ik meen me te herinneren dit met een RODE stift te doen.
Ligt natuurlijk aan de lichtbron die je gebruikt.
Maar, je moet waarschijnlijk toch een testje doen om de juiste belichtingstijd / lamp-ets-afstand en dergelijke te bepalen.

Succes,

we horen graag van je.

(En zo'n gezichtsbruiner hebben we vorig jaar op de rommelmarkt op de kop getikt voor een paar euro.)

Wim

Het probleem van een mooie grote etsbak is, dat je niet echt efficiënt om kan gaan met de etsmiddelen [beperkte hergebruik]. Vroeger had ik ook een mooie bak van glas gemaakt met verwarming en beluchting, en dan gaat er al gauw een liter of wat in, en dat voor soms een heel klein printplaatje [was altijd een sport om het zo klein mogelijk te bouwen] Later ben ik het ook met verschillende kleine kunststoffen bakjes gaan doen, zwevend boven een warmhoudplaatje [nu kun je daar van die mooie elektrische verwarmingsmatjes voor gebruiken/kopen] Wel zorgen dat de print niet plat op de bodem kan rusten, en af en toe schudden. Hoe heter hoe beter is ook niet helemaal risicovrij, het kan ook te snel gaan als je bv lakmiddelen gebruikt [als men dat tegenwoordig nog gebruikt?], als je dan even niet oplet, is alles weg geëtst. In het verleden stond het zorgvuldig reinigen voor 99% garant voor een goed resultaat, hoe dat nu is met de nieuwe technieken, weet ik niet.

Verwarmen, beluchten, erfficient.....maak een sproei-etsbak.
1/2 litertje ijzerchloride erin, geen verwarming en 2 minuten later heb heb je een schitterende print zonder het gevaar te lopen van onder(weg) etsing van dunne (<0,2mm) printsporen.
Gemiddeld zo'n 25 euro kaarten (10x16cm) per halve liter etsmiddel, beetje afhankelijk van het weg te etsen oppervlak.
http://www.modelbouw.gompy.net/etsbak/etsbak.htm
Zou geen gezichtsbruiner nemen, de belichtingstijd is veel langer (> 3minuten) dan van de gebruikelijke UV-buisjes (+/- 60 seconden) waardoor onderbelichting kan ontstaan.
Vacuum trekken (bv met stofzuiger) op de lichtbak heeft ook zijn voordelen, je kan nl veel dunnere (>0,1mm) banen maken/etsen.

ook mogelijk om de print continu te bewegen in de etsbak: motortje met een schijfje erop, touwtje vastmaken aan acentrisch gat en daar de print aan ophangen. Motor aan en trillen maar...

Een gezichtsbruiner langere tijd? wie heeft die onzin bedacht? Ik belicht 30 seconden met een gezichtsbruiner en dan heb ik een perfecte afdruk.

Voor de rest doen jullie allemaal veel te ingewikkeld. Gewoon een bakje met etsvloeistof en klaar ben je. Heb al een hele berg printjes gemaakt op die manier. Kosten per print marginaal.

hezik zei:
Voor de rest doen jullie allemaal veel te ingewikkeld. Gewoon een bakje met etsvloeistof en klaar ben je.
Precies - eventueel bakje heen en weer bewegen om e.e.a wat sneller te laten verlopen (opgelost koper wordt dan sneller afgevoerd, nieuw etsmiddel komt ervoor in de plaats). Zo'n bak, waar je foto's in ontwikkelt (ja, ja, nu wordt m'n leeftijd wel duidelijk...) is ideaal.

Wat de *goedbedoeldehobbyist* vergeet is dat je zuurstof nodig hebt om te etsen.
Etsen is niets anders dan het snel laten oxideren van het materiaal en voor oxidatie is zuurstof nodig.
Een bakje met vloeistof bevat wel iets zuurstof, maar voor een eurokaart toch net iets te weinig, tenzij je een bak neemt van 2 liter.
Het gevolg is dat de etstijd in ruime mate toeneemt en onder etsing een probleem gaat worden.
Heb je printsporen als treinrailsen is het geen probleem, maar heb je sporen dunner dan 0.5mm dan zijn ze echt weg.

gent2006_0720_141812AA.JPG

zelf gemaakt
gent2006_0720_141901AA.JPG
licht bak voor printtekeningen maken

De etsbak ik reeds bekent, daarom hier de vacuum lichtbak.
Zowel de belichting als vacuumtrekken geberud geheel automatisch.

lb1.jpg

lb2.jpg

Wel mooi, maar wat een geld. Ik gebruik een fotoframe van de hema (€ 2,50) en een oude gezichtsbruiner die nog wel goed licht geeft (€ 5,00)

Daarmee haal ik dezelfde resultaten als jij met die (wel heel erg mooie) lichtbak..

\"hezik\" zei:
Daarmee haal ik dezelfde resultaten als jij met die (wel heel erg mooie) lichtbak..

Probeer maar eens 10 printsporen van 0.2mm/st onder een 14 pins ic te leggen zonder onderbrekingen en dat aan twee kanten.(dubbelzijdige print)
Maar laat ik eerlijk zijn, voor het hobbygebeuren is een gezichtsbruiner en een fotoraampje meer dan voldoende.
Ook het schudden van het etsbakje (beter is lucht in het bakje blazen/pompen) gaat uitstekend voor enkele (grove) printjes.
Ik maak meestal kleine series van toch minimaal 50 stuks waarbij tijd en kwaliteit een rol spelen.
Ik kan me niet veroorloven om 50 printen af te leveren waar in sommige spooronderbreking in zit.........daar neemt de klant geen genoegen mee.
Daarbij is het *printjes/layouts maken/ontwerpen* een onderdeel van mijn dagelijksewerk bij mijn werkgever.

een pitch van 0.2mm is niet zo'n probleem, dubbelzijdig wel, natuurlijk, alhoewel dat ook op te lossen zou zijn door 2 glasplaatjes te nemen.

Je hebt gelijk dat als je in serie gaat produceren, je een dergelijke installatie beter wel kunt hebben.. echter al je andere opmerkingen m.b.t. kwaliteit is echt onzin. Ook zonder beluchting en met een gezichtsbruiner kun je 100-en printen maken zonder spooronderbrekingen of wat dan ook. De insinuatie dat dat kwalitatief minder zou zijn, klopt gewoon niet.

\"hezik\" zei:
De insinuatie dat dat kwalitatief minder zou zijn, klopt gewoon niet.

Dat is de geijkte opmerking van een hobbyist, ik kijk daar als vakman iets anders tegenaan.
Een printbaan van 0.2mm is alleen 0.2mm als deze ook over de gehele lengte 0.2mm is en niet rabbig tussen de 0.3 en 0.1mm.
Zonder snel etsen (sproei-etsen) en vacuum trekken red je dat niet en dat kan je gerust van mij aannemen.
Nogmaals, voor de hobbyist maakt dat niet zoveel uit, ben nog geen hobby-ontwerp tegen gekomen waar meer dan 4 printsporen onder een ic'tje doorlopen en al helemaal niet dubbelzijdig.....zelfs niet in de elektuur.

Back