F
firefox309
Guest
hehe, ik heb met men golfballetje weer een hele leerrijke les op gang gebracht... waarover ging dit onderwerp ook weer oorspronkelijk? 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
hehe, ik heb met men golfballetje weer een hele leerrijke les op gang gebracht... waarover ging dit onderwerp ook weer oorspronkelijk?![]()
In het bewuste artikel beschrijft Brian de verschillende turbulatoren die hij met XFLR5 heeft doorgerekend, zijn conclusie is dat een pin turbulator (= vertikale pinnetjes van 1 mm (?) hoog met een onderlinge afstand van 10 mm) wel eens de beste turbulator zou kunnen zijn waarbij je niet teveel hoogte inlevert tijdens de lancering en nog steeds voldoende turbuleert om de grenslaag van laminair naar turbulent te doen omslaan / aanliggen.
heeft iemand twee ballast staven gevonden (5mm rond messing met lengte van ongeveer 22 cm)?
Bas
Kom je dan nog wel een keer vliegen.
Stond vanmiddag weer in mijn eentje turbulators te plakken op mijn 2-de 8C Competizione.
Lijkt te werken voor de Competizione, niet voor de T7.
Loet
Tellen er 3 of 4 wedstrijden mee (en waar staat dat)????
Het wordt wel een beetje irritant om bijna ieder weekend wel een of andere Peter te moeten feliciteren.
Misschien komt het door de Tantalus 8C Competizione. Dat leek een fiasco maar na het plaatsen van 2 korte turbulatoren werd zo wel de starthoogte beter, het overtrekgedrag minder en het glijvermogen beter.
De Tantalus7 ga ik deze week ook eens van turbulatoren voorzien. Misschien dat die ook in de genoemde 3 zaken beter wordt. Dan is dat een leuk kistje voor als het echt gaat tochten.
Loet
uiteraard loet... als iets goed is, nemen anderen het over... persoonlijk ben ik nog wat afwachtend... maar als het zo veel effect heeft, waarom niet dan?
we leren natuurlijk van de meer begaafden![]()
misschien kan jij eens een ovale pook produceren voor de tantalus 6-7-8 ofzo?![]()
Loet,
Wat je wil bereiken met de korte neus is je traagheidsmoment (ruwweg massa * afstand tot zwaartepunt) zo klein mogelijk maken. Alle massa zo dicht mogelijk op je CG dus.
Ik was dus al bezig om mijn Twister tot een bolletje te kneden, tot ik besefte dat ik dan geen vleugels meer had om die turbulatoren op uit te proberen! Damn ;-)
Over turbulatoren gesproken. Je kan ook proberen om zo lang mogelijk laminair te blijven. Dit heeft m.i. toch voordelen. Ik weet niet wat het kritische Re getal is voor de vleugels die wij gebruiken (Als Re > Re kritisch dan turbulent boundary layer), maar bij het werpen zou het best kunnen dat de profile drag de grootste component is, dan is het toch belangrijk om skin friction van de turbulente boundary layer te vermijden. Dus misschien toch even die wax bovenhalen van je skies of snowboards en alle oneffenheden wegwerken ;-)
Wie had hier weeral een windtunnel die we even mochten gebruiken?
Cheers,
Johan
Dus misschien toch even die wax bovenhalen van je skies of snowboards en alle oneffenheden wegwerken ;-)
Johan
Loet,
Wat je wil bereiken met de korte neus is je traagheidsmoment (ruwweg massa * afstand tot zwaartepunt) zo klein mogelijk maken. Alle massa zo dicht mogelijk op je CG dus.
Johan
LOEK BOERMANS associate Professor by de TUD in Delft weet daar alles van (turbulatoren, laminar boundary layer, loslating, computer simulaties enz...)
En in Delft staat één van de allerbeste low speed (subsonic windtunnels).
Phone number: +31-15-2786387
Fax number: +31-15-2783533
E-mail address: L.M.M.Boermans@LR.TUDelft.nl
Groetjes,
Yves