Even een rare vraag

Mannen even het volgende.
Het heeft even niets met modelbouw te maken, maar met een caravan mover.

Mijn ouder hebben een truma mover onder hun caravan zitten. Twee motoren van 12v amp weet ik even niet.
Nu is de regelkast doorgebrand ( iets met een te lage accu spanning zeggen de heren van de dealer) en een nieuwe kost 789euro.(excl. montage)

Nu zit ik te denken, kan ik niet twee Brushed esc monteren van ieder 320a. Van een RC auto / boot.
En dan de sleurhut bedienen met een oude 2,4 zender.
De hoofd zekering die tussen de voedingskabel naar de regelkast zit, is 150 amp max.

Zoiets als dit.
6-12V Brushed Motor Speed Controller ESC 320A for RC Ship Boat Car

Ik hoor wel wat jullie bevindingen zijn.

Gr.John

Als je per se met remote control wilt werken, dan kan dat natuurlijk, maar je kunt er volgens mij ook gewoon een servo-tester voor knopen....

Lijkt me wel zo makkelijk en wel zo veilig....

@Orion, op de printplaat plaat een relais laten vervangen want die werkte niet meer. Alles gemonteerd, accu aansluiten en toen was er rook van de printplaat.

Ik ken de unit natuurlijk niet maar het verhaal lijkt een beetje op 'mosterd na de maaltijd'.
Wat was de oorspronkelijke fout en wat is daaropvolgend veroorzaakt zodat zelfs de boel verbrand is.
Wie heeft bijvoorbeeld het relais vervangen en hoe? Is en een extra storing geïntroduceerd?
Kun je een foto plaatsen van het inwendige, de print-plaat?

Om nu en geheel andere besturing toe te passen lijkt me op zijn minst riskant gezien de toepassing.

Laatst bewerkt:
Dit is de printplaat en de twee relais zonder kapje zijn vervangen. de tweede was stuk en eerste haperde ook steeds. En dat ding op de andere foto is doorgebrand.

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1470342796742.jpg
    uploadfromtaptalk1470342796742.jpg
    75,4 KB · Weergaven: 1.173
  • uploadfromtaptalk1470342875632.jpg
    uploadfromtaptalk1470342875632.jpg
    81,2 KB · Weergaven: 442
Advies is eigenlijk niet te geven.
Het lijkt erop dat een fout aanwezig is in het uitgaande circuit van de relais, wellicht als gevolg dat beide gelijktijdig hebben 'in' gestaan.
Het gegeven dat reeds vóórdat de verbranding van het component had plaats gevonden er al een ander probleem aanwezig was maakt het moeilijk. Is er een probleem met de motor, aan de rechterzijde?

Als je de besturing vervang zoals je voorstelt dan sluit ik ongelukken niet uit. Is het systeem 'fail safe'? Wat als één of beide besturingen voluit gaat?

Mijn advies is tóch, nieuw unit kopen of deze laten repareren.

..... Nu is de regelkast doorgebrand ( iets met een te lage accu spanning zeggen de heren van de dealer) en een nieuwe kost 789euro.(excl. montage)
Een te lage accu spanning laat de regelkast doorbranden? Daar kan ik de logica niet van inzien maar dat kan aan mij liggen. Mijn vermoeden is eerder dat er een motor kapot is.

..... Nu zit ik te denken, kan ik niet twee Brushed esc monteren van ieder 320a. Van een RC auto / boot.
En dan de sleurhut bedienen met een oude 2,4 zender.
Dat zou best kunnen er is alleen één probleem. Die regelaars kunnen nooit van z'n lang zal ze leven 320A verwerken. Hoe die lui daar aan komen weet ik echt niet maar dat zijn stromen die hooguit als een piek van een paar honderdste seconde verwerkt worden. Een regelaar die echt dergelijke stromen kan verwerken zijn vele malen groter en zwaarder uitgevoerd. Ook moeten daar kabels aan zitten die minimaal zo dik zijn als twee startkabels parallel. Kijk maar eens naar de startmotor van je auto. Die trekt ergens tussen de 100A en 150A en daar zitten toch echt serieuze kabels aan. Stromen van 320A kan je met de "kabeltjes" in onze modellen niet echt goed verwerken.

Gekke vraag van mij.

Is een Truma niet beveiligd tegen een te lage accuspanning?
En je laat een reparatie uitvoeren welke tot gevolg heeft dat de regelunit de fatale rookpluim geeft?
Hoe oud is de Truma van je ouders? Volgens mij zit er iets van 4 of 5 jaar garantie op.

@ Ernst, houd er rekening mee dat het systeem gebruikt zal worden langs de openbare weg en op campings.
Lijkt niet verstandig, in gedachte houdend dat er ongelukken kunnen gebeuren en b.v. aansprakelijkheid aan de orde komt.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Al iemand aan gedacht, dat 320 A bij 12V ongeveer 3850W is (ruim 5 PK) en dat dat waanzin getallen zijn voor een caravan mover? De werkelijke waarden zullen eerder richting 30 A gaan, ofwel in de buurt van de 350W of een half PK, en dat lijkt mij uitgaande van 2 motortjes van elk dat vermogen, al tamelijk veel.

Het is een caravan mover; je racet er niet mee....

En dat was maar zo uit het hoofd, van een advertentie:

Eigen gewicht mover: 33.9 kg
Max. gewicht caravan : 2.000kg (SE R)
breedte 2-2,5 meter
Materiaal: staal en aluminium
Verbruik: max 150A, gemiddeld 35A

Als dat over twee motoren verdeeld is, dus 17,5 A per motor....

Iedere regelaar die 75 A aan kan als continue vermogen, kan die motortjes aan...
Hoe je ze aanstuurt, moet je zelf uitvogelen.

Maar als ik naar de demo video kijk, dan word daar niks geregeld, dan is het gewoon een alles-of-niets sturing met relais. Een relais met een continue srtoom van bijvoorbeeld 20A en een inschakelpiekbelastbaarheid van 100A is niet een heel exotisch iets, eigenlijk....

Laatst bewerkt:
Zo heel erg veel zal er op de print vermoedelijk niet stuk zijn, dus een eventuele reparatie . Als er een relais stuk was heb je kans, dat dit door één van de motoren is veroorzaakt. Ook de verbrande component (de foto is te onduidelijk om te achterhalen wat het is) kan daardoor stuk zijn gegaan. Uiteraard kan dit laatste ook zijn gekomen door de uitgevoerde reparatie.

Als ik jou was zou ik niet wat gaan experimenteren met snelheidsregelaars, maar eerst eens de stroomopname van beide motoren (laten) nameten. Als er eentje stuk is zie je dat aan een groot verschil in het verbruik tussen beide motoren. Onbelast zullen deze minder dan 10 ampere opnemen, dus de meting kan met een gewone multimeter worden uitgevoerd. Bij twijfel een 10 A zekering uit de reservehouder van je auto in één van de meetsnoeren opnemen. Deze gaat gegarandeerd eerder stuk dan de shunt in de multimeter. Een ampèretang gebruiken kan natuurlijk ook.

Zijn de motoren goed, dan zou ik eerst eens op het caravanforum vragen of iemand zo'n unit wel eens heeft laten repareren of dat iemand een betrouwbare reparateur weet. Er is daar een hele rubriek over caravan movers, dus daar zal vast wel wat te vinden zijn: http://www.caravan-forum.nl/index.php

Kijk maar eens naar de startmotor van je auto. Die trekt ergens tussen de 100Aen 150A en daar zitten toch echt serieuze kabels aan.

Moet je de auto eens starten in de eerste versnelling, koppeling los, handrem aangetrokken en op de rem staan, ooit eens gedaan en dan meet je 1000 Amp.

Kijk maar eens naar de startmotor van je auto. Die trekt ergens tussen de 100Aen 150A en daar zitten toch echt serieuze kabels aan.

Moet je de auto eens starten in de eerste versnelling, koppeling los, handrem aangetrokken en op de rem staan, ooit eens gedaan en dan meet je 1000 Amp.

Klopt.... maar dat is toch echt een "iets" andere electromotor, vergeleken met wat er in zo'n caravanmover zit....
Sowiso heel anders berekend en geconstrueerd, want niet op continue gebruik ontworpen (zelfs niet bij "normale startstromen" zoals die 100 A continue): trek de bougiekabels maar los en start vanuit een accu die die continue stroom kan leveren, en binnen 5 minuten begint je starter te roken, vermoed ik zo....

Bedankt voor het meedenken, maar het hele verhaal is van de baan heren. Mijn ouders willen er niet aan. Ze gaan eerst wel even zonder mover op vakantie en kijken na de wel weer verder.

Back