Even een rups vervangen.

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Dickie, 3 okt 2018.

  1. Dickie

    Dickie

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    2.587
    Locatie:
    Gelderland
  2. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Halderbergen
    Gaaf filmpje, maar je vraagt je af hoe de tankcrew het in oorlogstijd deden zonder de hulpmiddelen wat ze hier gebruiken.

    Groeten Paul
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.753
    Locatie:
    Betuwe
    Dit is een van de redenen waarom de Israeli's geen automatische laad-inrichting in hun (uiterst moderne) Merkava-tanks bouwen: je hebt de spierkracht van 4 man hard nodig tijdens onderhoud in het veld! (Niet alleen de spierkracht overigens; met 4 man bemanning kun je ook 24/7 werken; met 3 man, zoals in de AMX-13, is dat een stuk lastiger. En zo'n Firefly had 5 man bemanning...)

    En hoe je het onderhoud te velde doet?
    Het belangrijkste is om je track op de juiste spanning te brengen en te houden.
    Als je dat verwaarloost, vraag je om ellende.
    Los daarvan: in het veld ga je geen "track breken", tenzij dat je al tot over je oren in de problemen zit.
    Als er een track van je tank is afgelopen probeer je hetzelfde te doen als met je auto die in de berm is gegleden: op dezelfde manier eruit als dat je erin ging.
    Desnoods met behulp van een van de andere tanks van je eenheid als "bergingsvoertuig".
    En deze "crew" doet toch een paar dingen waar ik, als oud-tankcommandant, mijn vraagtekens bij heb...
     
  4. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Rotterdam
    ik denk dat je in een gevecht zo-ie-zo niet even de tijd heb om even een rupsje te vervangen :(
     
  5. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Halderbergen
    Bedankt voor je uitleg Roel. Ik dacht er ook zo over, hoe ze met de slijptol te keer gaan. Kan nooit de juiste manier zijn, wellicht wel de snelste...

    Groeten Paul
     
  6. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.435
    Locatie:
    Oostvoorne
    Die slijptol op die oude tracks heb ik niet zo'n moeite mee. In het laatste stuk hameren ze ook nog een hijsband naar zijn grootje. Als ik me goed herinner hadden we bij de Centurion doorgestoken pennen tussen de segmenten. Was een heel gehamer om die eruit te krijgen. Een keer meegemaakt dat de track te velde moest worden gemaakt. Was op de L├╝neburgerheide. Hier een brugleggende Centurion bezig in Seedorf. Gr. Klaas.

    1965 Centurion Bruglegger.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2018
  7. janschi1

    janschi1

    Lid geworden:
    30 sep 2005
    Berichten:
    60
    Ik heb ook tracks vervangen en het is zwaar werk, maar te doen. In een battke ben je met een gebroken track ook "weg" en uitgeschakeld. vervangen doe je zo niete even!
    Overigens hebben de Israeli's nu automatische laders op hun tanks.
     
  8. janschi1

    janschi1

    Lid geworden:
    30 sep 2005
    Berichten:
    60
    Klopt de Centurions hebben pennen door hun tracks, de M113 overigens ook. hier spreekt 74-5 41 pagncie Hohne
     
  9. edwin.w

    edwin.w

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Rhoon (portland)
    In Bergen-Hohne (D) 41 Tankbataljon heb ik genoeg gestoeid met de tracks van de Leopard 2 , als tankschutter was het een mooie tijd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2019
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.753
    Locatie:
    Betuwe
    Gelukkig heb ik alleen maar ervaring met de tracks van de AMX-13 en de YPR-765.
    Was al zwaar genoeg...
     
  11. edwin.w

    edwin.w

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Rhoon (portland)
    De YPR ken ik wel, die gingen ook mee op oefening naar vogelenzang en Oksbol (DK) maar de AMX 13 Ken ik niet
     

Deel Deze Pagina