"Even" een schuimpje bouwen

Nop, alsie gevlogen heeft, dan komt hier een video van te zien :D

Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk was met mijn opmerking op de eerste pagina:

Je afbeelding laat de sonicboom zien (althans, het bijna doorbreken van de geluidsgrens). Met opzet?.....

Ik kon nergens plaatjes vinden wat ik bedoelde, maar mijn dank aan de twee F16's die boven Hoorn door de geluidsbarriere gingen en de post van Stefan.

Geluidsgolven supersonisch:
Through_Soundbarrier.jpg

Geluidsgolven bij geluidssnelheid:
Soundbarrier_speed.jpg

Schuimpje Huib:
normal_Delta_045_W.jpg

Screencaptures van The Soundry website

Zo, dat was een lekker dagje aan de helling op de Maasvlakte
In het begin een beetje koud met iets te veel mist maar om 11.00uur kwam het zonnetje door.

Na een paar trim vluchtjes was het genieten en Huib had het naar zijn zin op de helling :yes:

huib2.jpg

huib1.jpg

Als het goed is plaatst Arvid nog een flimpje

Groet
Eric

Goede foto's Eric. Ook die van Arvid zijn "schuimpie". Bedankt, ook voor de goede aanwijzingen.

Groet Huib

Daar moet ik helemaal in mee gaan. En dit schuimpje vliegt bijzonder leuk :D

Video's deze week online.

De eerste serie video's

Trimvlucht1 (37 sec, 1,7MB)

Trimvlucht2 (22 sec, 1MB)

Trimvlucht3 (11 sec, 600KB)

Huib zei:
Op de website van Eric Kieboom vond ik een leuk deltatje met bruikbare informatie en een tekening van Weeke

Mijn naam is Eric Kieboom en ik sta perplex.

In verband met een aanstaande reünie van onze oude schuimpjesvliegersgroep keek ik es naar de stats van m'n nogal statische Foom Delta web site, om te zien of er nog steeds bezoekers kwamen. Dat viel niks tegen. Via de referrers kwam ik tot de onthutsende ontdekking dat er nog steeds actief met die dingen gevlogen wordt en dat er zelfs nog live in fora over gediscuzeurd wordt! Het is werkelijk ongelooflijk.
Het is ook interessant om te zien dat het wiel nog steeds opnieuw wordt uitgevonden, want bijna alle ideeën en problemen die ik hier en elders zie hebben wij in een ver verleden al eerder gehad. :?

Misschien moet ik daarom maar es een geheimpje verklappen. De originele Foom Delta pagina (gemaakt in een tijd dat webdiezaain nog in de kinderschoenen stond en je je e-mailadres nog gewoon online kon zetten) is nog steeds te raadplegen via Archive.org (een rechtstreekse link werkt helaas niet, dus bij archive.org zelf even invullen: http://www.xs4all.nl/~ekieboom/foom.html). Die oude pagina bevat veel meer informatie dan de excuuspagina die er nu staat.

Niet verder vertellen, hoor! :wink:

Ik wens jullie veel plezier met je Schuimpjes.

Ge-wel-dig! Dat je dit nog mag meemaken :thumbsup: :proost:

Zo omstreeks de tijd dat jouw artikel verscheen, zat ik wat te schetsen, want er moest maar eens wat spectaculairs mee op vakantie. Het had een delta van ong. 1 m spanwijdte moeten worden met een symmetrisch profiel van, pak 'm beet zo'n 10% aan de wortel en 20% aan de tippen... (komt ergens bekend voor?) Helemaal in balsa, dat wel.
Je snapt natuurlijk dat je idee meteen werd geannexeerd en even snel in elkaar geflansd. Uitgerust met 10 jaar oude knollen van servo's (wel goede, Simprop contest) en lekkere dikke Nicads als ballast.
Dat vloog zo leuk, dat ik nooit meer heb overwogen het oorspronkelijke idee door te zetten. Ben per slot van rekening F2B wedstrijdvlieger en daar kost 1 model 400 uur all-in, dus ik zit nooit om extra werk verlegen.

De mooiste vlucht ooit heb ik in het westen van Ierland gemaakt (1995). 1,5 uur rondracen, een paar honderd meter weg vliegen en tussendoor unlimited aerobatics (loops van 30 m diameter, 20 rolls achterelkaar :mrgreen: ). De plaatjes die mijn vrouw heeft gemaakt staan ergens in een andere thread over de nieuw gebouwde schuimpjes.

Mijn blauw-gele met oranje/ rood-wit-blauwe fin hangt in het bouwhok aan de muur en heeft alleen een nieuwe accu en ontvanger nodig om weer tot leven te komen. Misschien wel op een van de kust lokaties dit jaar.

Schuimpjesdag, met deelname van de grondleggers?

Bruno.

Bruno van Hoek zei:
Ge-wel-dig! Dat je dit nog mag meemaken :thumbsup: :proost:
Ik ben zeer vereerd. :D

Bruno van Hoek zei:
Schuimpjesdag, met deelname van de grondleggers?

Mwoah, het zou leuk zijn, maar ik vrees dat dat er niet van zal komen. De oorspronkelijke Dangerous Delta Dudes hebben na 25 jaar wat moeite om elkaar bijeen te harken voor een serieuze reünie, in een deel van het land waar geen 'vliegbare' heuvels, dijken of duinen zijn. We hebben gezinnen, wonen nu ver uit elkaar en één van ons woont zelfs in Parijs. Ik heb nog wel een (praktisch vliegklaar) Schuimpje op zolder liggen, maar ik kon wel es de enige van ons zijn. M'n accu's zijn in ieder geval al jaaaren naar de kl*ten. :(
Nee, we houden het bij een etentje en het, in besloten kring, voor de zoveelste keer vertonen van oude filmpjes en dia's. Succes verzekerd. Ik zal wat printouts maken van dit onderwerp, dan kunnen we daarbij met ons allen een traantje wegpinken. Dat we dit nog mogen meemaken. :wink:

Foompilot zei:
Ik zal wat printouts maken van dit onderwerp, dan kunnen we daarbij met ons allen een traantje wegpinken. Dat we dit nog mogen meemaken. :wink:

Ach zo zie je maar waar iets toe kan leiden.

Groet Huib

En hier dan eindelijk de vlieg video's

Vlucht 1 (2,4MB, 58 seconden)

Vlucht 2 (7,9MB, 3 minuten 51 seconden)

Vlucht 3 (3,7MB, 1 minuut 35 seconden)

Back