even helpen rekenen.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door struggleforlife, 1 okt 2011.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.097
    Dit klopt niet. De 17500 ma (juiste schrijfwijze mA) wordt 17.500 A/h (juiste schrijfwijze Ah) vervolgens wordt dat 17.500 A.

    Dat is net zo iets als meters veranderen in liters en dan in kilo's.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jij schreef in eerste instantie dat de berekening van TS correct is/was. N.P.S. heeft al aangegeven wat er nu nog aan schort. Leuke materie om een les aan te weiden: eenheden, grootheden, maten, prefix, begrippen die je niet door elkaar moet gooien anders ongelukken, ook al klopt je berekening als je alleen naar de getallen kijkt.

    Jij schrijft A/h, Ampère per uur, onjuist. Dat is een verandering van stroom in tijd. Maar capaciteit (of lading) is A x h, Ah, Ampère gedurende een uur.
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2011
  3. steef !!!

    steef !!!

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    355
    Locatie:
    sliedrecht
    Weer iets aangepast. Uiteindelijk kom ik op hetzelfde uit als u... (184~192.5 door voltage verschillen)
    ps. 17.500= 17 ''komma'' 5

    Alleen als we zo beginnen:
     
  4. steef !!!

    steef !!!

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    355
    Locatie:
    sliedrecht
    Ach het kan me eigenlijk niet schelen mmmmmmm.... Laten we maar alleen naar de getallen kijken:D
    (ben niet boos hoor hooguit confused)
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.097
    Niet opgeven! Winnaars geven nooit op!
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ach, de meeste fabrikanten/winkels doen het verkeerd. Ze schrijven
    mA/h (stroom gedeeld door tijd) i.p.v. mAh (stroom maal tijd)
    of
    3500Kv i.p.v. Kv = 3500toeren/Volt
    (Kv is een grootheid zoals tijd, massa, lengte. Kv wordt gemeten in toeren/Volt, zoals seconde, kg, meter).

    N.P.S, Ernst en ik zijn tot het einde der tijd veroordeeld tot corrigeren EN uitleggenals zij dat fout blijven schrijven :)

    Gooi het maar eens bij je natuurkundeleraar op tafel, leuke les buiten het curriculum om.
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2011
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Stoom ouderwets?
    Zonder stoommachines zouden we heel weinig elektrische stroom hebben. In veruit de meeste elektriciteitscentrales zijn het stoommachines, stoomturbines om precies te zijn, die voor de aandrijving van de generatoren zorgen.
    Leve de stoom zou ik zeggen. :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2011
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Mensen kijk nu niet zo tegen die afkortingen aan met de instelling van "Laat maar kletsen als de cijfers maar kloppen" of "Je snapt toch wel wat we bedoelen".
    Het JUISTE gebruik van de JUISTE afkortingen of grootheden is zeer belangrijk! Bij de modelbouw hangen er geen levens van af maar ergens anders dat kan wel zo zijn. Dan kunnen er dus dodelijke ongelukken gebeuren en de ellende is die zijn ook al gebeurt.
    Het verkeerd invullen van formulieren, het verkeerd gebruiken van afkortingen of het gebruik van de verkeerde grootheden kan tot gevolg hebben dat een vliegtuig neerstort. Er kan een auto stilvallen midden op de snelweg. Er kan een giftige stof in het drinkwater terecht komen en ga zo maar door.
    Nogmaals in de modelbouw zal de schade best meevallen en is de kans op (dodelijke) ongelukken zeer, zeer gering. Maar als je thuis al niet oplet dan zal je dat op je werk ook niet doen en daar kan dus van alles en nog wat gebeuren.
    :teacher: Let op wat je schrijft. Daar heeft hier iedere lezer plezier van en jij uiteindelijk ook.
     
  9. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Tja, dat vraagt om een lied! Wel allemaal even meezingen:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.097
    Even terug naar het begiin. Het gaat hier om een 15 jarige die iets probeert uit te rekenen. Daar kan ik alleen maar waardering voor opbrrengen. Het gaat niet vlekkeloos, maar de uitkomst klopt.

    De kennis van de elektrotechniek van steef!!! gaat al verder dan bij vele volwassenen.

    Dus steef!!! niet opgeven. Zoals Ron aangaf, dit op school bespreekbaar maken. Leerkrachten zullen het waarderen als ze zien dat je lesstof in de praktijk toepast.

    Dat je intersse in de elektrotechniek hebt is duidelijk. Misschien leg zo de basis voor een mooi vak.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zeker weten :) Met dank aan z'n hobby waarschijnlijk.

    (Alleen maar gemankeerde docenten in dit draadje? Of roeping gemist?)
     
  12. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Als ik dan nog ff mag muggenziften zou je ipv toeren/Volt moeten zeggen: rpm/Volt of toeren/Voltminuut :lol:
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Verdikkie, ik wilde in eerste instantie nog rpm intikken. Je hebt gelijk Dirk. Toerental/Volt ziet er zo vreemd uit.
     
  14. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja, het is een beetje spreektaal geworden he, die toeren en ook km. Ik reed vanavond nog in z'n twee met 80 km en 7000 toeren door een haakse bocht :lol: :lol: :lol:
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In het vervolg gebruik ik toeren/Voltminuut, geeft me dan weer de gelegenheid de natuurkunde-leraar uit te hangen.
     
  16. steef !!!

    steef !!!

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    355
    Locatie:
    sliedrecht
    :Dthanks mannen
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2011
  17. steef !!!

    steef !!!

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    355
    Locatie:
    sliedrecht
    nog één vraagje:
    een brushless motor:

    Spec.
    Model: A2204-14
    Cells: 2-3
    Kv: 1450rpm/V
    !!!!!!!!!!!!!!
    Maxx Eff: 74%
    No load Curr. .3A
    Max Current: 7.5A
    Weight: 19g
    Int. Resistance: 550mh
    Dimensions: 27.6 x 11.5mm
    Recomended Model: (3D 220g or less)
    Recomended prop: 8040/2S or 7035/3S


    -Waarom staat er daar niet bij of het per uur/per min oid. is?-
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.097
    Het gaat om stroomsterkte.

    De nullast stroom, die is 0,3 Ampère.
    De maximale stroom is 7,5 Ampère.

    Stroomsterkte is niet tijdgerelateerd. Als er nu door een geleider een stroom vloeit van 3 Ampère en er verandert niets dan is over een uur de stroom nog steeds 3 Ampère. Dus de tijd veranderd die waarde niet.

    Anders is het bij capaciteit. Capaciteit moet je zien als de inhoud van een benzinetank.

    Als je langzaam rijdt, verbruik je weinig benzine dus kan je er lang mee doen. Rijd je hard, dan is het verbruik hoog en doe je er kort mee.

    Als een accu een capaciteit heeft van 1 Ah betekent dit dat je er gedurende 1 uur een stroomsterkte van 1 Ampère aan kan onttrekken. Of gedurende 2 uur 0,5 Ampère of gedurende 0,5 uur 2 Ampère.

    Tijd maal stroomsterkte is capaciteit.

    Een verbruiker, zoals een motor verbruikt stroom en dat wordt uitgedrukt in Ampère.
    Zaken waarin stroom is opgeslagen, zoals een batterij, een accu of een condensator hebben een capaciteit. Dat wordt uitgedrukt in Ampereuur. Dus stroom gedurende tijd.

    Een beetje begrijpelijk???
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2011
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Stroom is van zichzelf al een per tijd grootheid, namelijk lading per seconde, 1 Coulomb aan elektronen per seconde. De maat-eenheid Coulomb = 6.000.000.000.000.000.000 elektronen (18 nullen).

    Waterige analogie: liter per seconde.
     
  20. steef !!!

    steef !!!

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    355
    Locatie:
    sliedrecht
    euh daar moeten we nog komen met scheidkunde denk ik:eek:


    Dus als ik het goed begrijp kan je vanuit de gegevens van de motor niet zeggen hoeveel Ampère per uur hij gebruikt.
    -dan is het dus alleen een indicatie voor welke esc je nodig hebt zeker?


    Zoja= dan snap ik hem!:D
     

Deel Deze Pagina