Even in de war ??

Zoals je in het filmpje ziet gaan bij de swash aileron en elevator goed maarr :( als ik pitch geef gaat de swashplate wel naar omhoog maar de blades bewegen in de verkeerde richting :confused: Wat ben ik vergeten ? ?
swashmix staat op Ail : + 50
Ele : - 50
Pitch : + 50 met pitch van + naar - te doen kom ik er nog niet ?

swashmix troubles - YouTube

Kan het zijn dat je bladegrips verkeerd om zitten?? Misschien... omdat alles de goede kant op gaan maar de grips net andersom?

niet iedere heli heeft dezelfde reactie.. Dus swash omhoog is niet altijd pitch omhoog..

Zul je even in de handleiding na moeten kijken.
Als de swash inderdaad omhoog moet voor positieve pitch, zitten waarschijnlijk je bladhouders verkeerdom.
en volgens mij is het flybar, dus de kans bestaat nog dat ergens een linkje verkeerd zit aangeprikt.

niet iedere heli heeft dezelfde reactie.. Dus swash omhoog is niet altijd pitch omhoog..

Zul je even in de handleiding na moeten kijken.
Als de swash inderdaad omhoog moet voor positieve pitch, zitten waarschijnlijk je bladhouders verkeerdom.
en volgens mij is het flybar, dus de kans bestaat nog dat ergens een linkje verkeerd zit aangeprikt.

Is dat Engels dan ofzo want dan beweegt je swash altijd contra de kant die de heli op stuurt.. Of heeft het met balans oid te maken?

Ik zal zo even in mijn zender kijken, (moet even opladen) maar met de swashmix moet dat op te lossen zijn. Ik kom erop terug.

Is dat Engels dan ofzo want dan beweegt je swash altijd contra de kant die de heli op stuurt.. Of heeft het met balans oid te maken?

Nee... theoretisch maakt het niet heel veel uit, maar een van de dingen die bij sommige heli's een gek effect hadden was de massatraagheid van swashplate en flybar, waardoor er oscillaties op pitch kunnen ontstaan: de pitch vergroot, dus de heli accelereert verticaal. De swashplate blijft door massatraagheid iets achter (er zit ALTIJD wat vering in de aansturingen) en dat geeft een korte tegengestelde pitchverandering: de heli accelereert de andere kant uit, en de swashplate blijft wéér wat achter, maar nu heeft dat een pitch verandering de andere kant uit tot gevolg. Als resultaat begint de gehele heli op en neer te oscilleren.
Henseleit heeft een heli gehad die hier last van had, en ik meen dat bijvoorbeeld de oudere Walkera's hadden hier ook wel eens last van.

Maar in principe is er geen enkele reden waarom de heli dezelfde kant uit gaat als de swash. Bij een 1:1 BO 105 zit er geloof ik ook 45 graden hoekverschil tussen....

Groet, Bert

Nee... theoretisch maakt het niet heel veel uit, maar een van de dingen die bij sommige heli's een gek effect hadden was de massatraagheid van swashplate en flybar, waardoor er oscillaties op pitch kunnen ontstaan: de pitch vergroot, dus de heli accelereert verticaal. De swashplate blijft door massatraagheid iets achter (er zit ALTIJD wat vering in de aansturingen) en dat geeft een korte tegengestelde pitchverandering: de heli accelereert de andere kant uit, en de swashplate blijft wéér wat achter, maar nu heeft dat een pitch verandering de andere kant uit tot gevolg. Als resultaat begint de gehele heli op en neer te oscilleren.
Henseleit heeft een heli gehad die hier last van had, en ik meen dat bijvoorbeeld de oudere Walkera's hadden hier ook wel eens last van.

Maar in principe is er geen enkele reden waarom de heli dezelfde kant uit gaat als de swash. Bij een 1:1 BO 105 zit er geloof ik ook 45 graden hoekverschil tussen....

Groet, Bert

Ik zat er al aan te denken dat het niks uit zou maken want inverted is hey eigenlijk ook al zo dat de swash de andere kant op beweegt als de heli.

Ik kan nog even meegeven het is idd een flybarred heli en swash is 140 ° maar die staat zo ingesteld in m'n zender (DX 18) .
De heli zelf is de Raptor E 550s .

Trailing of leading edge?

Edit:
eqavyqa6.jpg

Volgens mij trailing edge als ik dat goed zie.. Dus je link zit achter je blad

Ik kan het niet goed zien, maar volgens mij is het leading edge. Als je naar de linker grip kijkt op de foto's zie je geen Ball zitten van je bladegrip (de benaming ben ik ff kwijt) op die gedetailleerde foto kun je rechts een Ball zien op de grip. Als je dan kijkt hoe de peddels staan zou ik zeggen dat het leading zou moeten zijn

utusyjan.jpg

3ugupema.jpg

Maar misschien is het handiger als iemand die deze heli ook heeft reageert dan weet je zeker hoe de swash moet bewegen en hoe de grips moeten staan.

Gr

Probleem opgelost , idd de swash moet naar beneden bewegen om + pitch te geven .
Bedankt iedereen voor de hulp :cool:

Ik heb een trex250 en 450. Bij beide heli's beweegt de swash naar boven voor positieve pitch en naar beneden voor negatieve pitch. Als dat bij jou andersom gaat, heb je de links aan de verkeerde kant van het blad zitten.

Willem.

Ik heb een trex250 en 450. Bij beide heli's beweegt de swash naar boven voor positieve pitch en naar beneden voor negatieve pitch. Als dat bij jou andersom gaat, heb je de links aan de verkeerde kant van het blad zitten.

Willem.

Dat is geen wet van Meden en Perzen: zowel een topper als Henseleit, alsook het goedkope Walkera, hadden een heli waarbij de swash naar beneden ging om positieve pitch te geven. Zo raar is dat niet...

En ik kan letterlijk in een paar minuten per heli al mijn Vario's ombouwen dat ze dat doen. No problemo, en dan gaat er nog niet eens wat mis ook.

Maar als ik naar de handleiding kijk van een paar posts terug, dan zie ik daar een trailing edge aansturing, met de standaard ThundrTiger omkeer hevels, en moet je een stijgende swash hebben voor positieve pitch....

Er zit dus wel degelijk iets verkeerd om. Meestal leid dat verder overigens niet tot grote problemen...

Groet, Bert

Back