Even in de war ??

Bert, kijk even het zijn 2 verschillende volgens mij op mijn eerste post is het trailing edge en mijn 2 post met de manual van de ts is het leading edge voor wat lijkt dezelfde soort en type helikopter. Of ik moet het verkeerd gezien hebben.

Volgens mijn logica/gedachteexperiment kun je een trex of welk ander merk cp dan ook met de swash de andere kant op laten draaien als je de grips flipt en je swash mixers omdraait dan zou je in principe toch hetzelfde moeten krijgen? Of zie ik in deze iets over het hoofd?

Oh wacht je laatste zin verraad mijn antwoord ;)

Maar als je de handleiding in paar posts later ziet, zie je leading gestuurd.

Veel heli's hebben idd een volgende swash, dus swash omhoog= positief, maar dat is echt niet altijd zo..
Sterker: als jij domweg je blade grips omdraait (en je bladen natuurlijk ook), krijg je trailing aansturing.
Met de swash verkeerdom..

En dat vliegt...

Dat is precies wat ik me al bedacht had! Ik hou het bij mijn 450 gewoon bij leading edge op mijn staart en trailing edge op de swash [emoji106]

Als een rotorkop delta-hinging heeft, maakt leading- of trailing-edge aansturing wel verschil. Je kunt niet overschakelen van de ene op de andere methode.

Laatst bewerkt:
Ik heb onlangs een E550 afgesteld voor een beginnende piloot en het is mij ook opgevallen dat de swash idd naar beneden gaat om positive pitch te geven... Het was zo'n ARF-kit, dus de kop was reeds volledig geassembleerd. Ik heb me er verder geen vragen bij gesteld...

Laatst bewerkt door een moderator:
Om alle misverstanden even op te ruimen de raptor die ik heb is ook de ARF . Dus met de voorgebouwde kop . Ondertussen vliegt ie al weer en niets aan de hand :cool:
Toch nog eens bedankt voor alle reacties . Overigens leuk om te lezen allemaal . Daaraan zie je toch ook dat je altijd kan bijleren :bye:

Back