Even inventariseren

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Bert, 23 jan 2003.

  1. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ik zou graag willen weten bij welke clubs wel eens met turbine modellen gevlogen word. Hoe gaat het club bestuur hier mee om? Zijn er speciale "regels" aan verbonden? B.v. wat betreft model keuringen en brevetten.

    Gaarne jullie hulp bij het completeren van de lijst. Het gaat er dus niet om of je er zelf mee vliegt (Natuurlijk ook leuk om te weten!), maar vooral om een inzicht te krijgen in de manier hoe het op de diverse clubs "leeft".

    Om mijn clubgenoten van de MVN (Nijverdal) maar wat werk te besparen zal ik daar vast zelf wat over vermelden.
    Er word daar door 3 leden regelmatig met turbines gevlogen. Met de opmerking dat dit vooral in de "mooi weer tijd" gebeurt, daarbuiten zelden. Een paar leden hebben plannen om in de toekomst ook turbines te gaan vliegen.

    Hoewel de club niet bij de KNVvL is aangesloten worden voor alle disciplines de KNVvl richtlijnen als leiddraad gebruikt voor de regelgeving.
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ben benieuwd hoe groot het turbine vliegen in NL eigenlijk is, denk eerlijk gezegd gezien de kosten etc dat het meer een klein groepje is wat deze tak van het modelvliegen uitvoert.

    ikzelf vind het schitterende techniek en mocht ik in de poisitie komen dat het enigzins betaalbaar is voor me, dan zal ik het serieus overwegen.
    hoe onze club staat tegenover turbinevliegen?

    heb de meningen eens gepeild, meest gehoorde reactie is, als het maar veilig gebeurd, en straks niet iedereen met zon ding op de proppen staat (kans klein :D )
    we hebben niet zon denderend groot veld, dus zou voor het turbine vliegen misschien een andere club erbij zoeken een optie zijn.

    maar voor verlopig ??? .............. te duur.
     
  3. jetpower

    jetpower Guest

    bij ons op de club wordt er niet zo moeilijk over gedaan .
    maar de regels zijn duidelijk .als een jet gaat vliegen mogen er het liefst geen andere modellen inde lucht zijn en er moet aan de nodige veiligheidt gedacht worden zoals publiek op afstandt en natuurlijk een CO2blusser.
    bij ons is het in opkomst ik en nog een andere clubgenoot zijn er een aan het bouwen.
    mijne is nog niet ver maar mijn clubgenoot gaat warschijnlijk van het voorjaar vliegen
     
  4. christopher

    christopher

    Lid geworden:
    23 nov 2002
    Berichten:
    79
    Hoi,

    Ik ben zeer geïnteresseerd in dit onderwerp. Als het gaat om wat ik ervan af weet wat er leeft kan ik daar weinig over zeggen, behalve dat er op sparenwoude(daar bij IJmuiden) 1 iemand is die er zeker weten vliegt met een turbine en dat er heel misschien zelfs twee zijn. Ik weet wel dat ze daar onder de aanvliegroutes zitten van Schiphol en dat dat zijn nodige beperkingen heeft als bijvoorbeeld niet hoog klimmen. Helaas maar tot 200 m en dat soort dingen. Nou is dit erg moeilijk om te verplichten mensen een digitale hoogtemeter te verplichten.
    Voor de rest vind ik het zelf ook erg leuk en heb ik zelf hier thuis nog een bouwbeschrijving in het duits liggen. Ik was bezig met vertalen. Aangezien ik nou net mijn heli eindelijk heb kunnen kopen gaat daar nou al mijn tijd in zitten. Maar ik heb nog steeds een passie voor straalturbines.

    Ik zal hier regelmatig eens langslopen,

    greetz Christopher
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kijk maar eens op www.airtoi.nl, veel turbinelinks en een turbinedatabase.
     
  6. f.cox

    f.cox Guest

    Jet regels

    Hi,
    Bij ons zijn 2 tot3 turbinevliegers.
    Bij het invliegen en zolang de piloot dat wil vliegt de jetpiloot alleen. Hierna wordt er gewoon samen gevlogen al blijven vele "gewone" vliegers uit de lucht als een jet de lucht in gaat.
    Daarnaast hebben wij als bestuur besloten dat in de maanden juli en augustus, als het graan goudgeel op de velden staat, niet met een turbine gevlogen mag worden. Tenzij het net geregend heeft, dan kun je ontheffing krijgen van de voorzitter of de vice-voorzitter.
    Bovendien moet een turbinevlieger een brandblusser klaar hebben staan voor onvoorziene zaken.

    grtjs
    Frank Cox
     
  7. Nu op onze thuishaven Pampa te Helchterenvliegen er zo'n 15 piloten met turbine. Mijn voorganger zij dat ze bij hun niet mochten vliegen tijdens de zomermaanden, dit is natuurlijk een beslissing die het bestuur moet nemen al naargelang de omstandigheden. Maar uit een ervaring van zon 13 jaar komen wij en we vliegen op droge heidegrond waar we gebonden zijn aan kleurenkodes en eens het code rood is mag er niet meer gevlogen worden met jetmodellen. Nu tijdens de laatste meeting was het code rood maar omdat er een perminentie was van de brandweer mocht de meeting doorgaan.

    tijdens deze meeting zijn er spijtig genoeg weer veel crashen gebeurd en nergens geen teken van brad te bespeuren. In de begin jaren van de turbine was dit ander toe hebben wij een paar keer prijs gehad zonder erg, dit konden we zelf doven.

    Het is wel zo dat de techniek langzaam op punt raakt en dat het vliegen met turbines of elektromodellen even gevaarlijk is op dit gebied. Een batterij van 20 cellen is volgens mij gevaarlijker maar hier wordt blijkbaar niet over nagedacht. ;-)
     
  8. Sandor

    Sandor Guest


    juist!

    ik heb inderdaad al brandjes gezien

    en al die onzin over welke tanks nu goed zouden zijn , een ding hierover
    bij een crash is alles kapot of het nu plasma zakken zijn of plastic
    de piloot: zodra hij ziet het gaat fout , turbine uit
    als de turbine is uitgeschakeld is het zelfs voor kerosine onmogelijk om nog te ontbranden om de hete gedeeltes (zelf ervaring :roll: )
    het is meestal de accus die sluiting krijgen en zo een brandje veroorzaken
    en ik weet zeker dat methanol wat sneller onbrand dan kerosine

    ok bij ons ( Thermiek 58 Nuth limburg)
    zo,n 4 modellen met turbines
     
  9. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    heren, houd het wel een beetje onn-topic a.u.b.

    Robert
     

Deel Deze Pagina